Bv vraag clusterem

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gootje
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13307
Lid geworden op: zo aug 08, 2010 10:19 pm

Bv vraag clusterem

Bericht door Gootje »

Lang geleden dat ik een bv-vraag heb gesteld.

Collega heeft baby die vandaag 2 weken oud is. Ze geeft borstvoeding met een tepelhoedje, op aanraden van de kraamhulp, want ze heeft 'platte tepels'.

Nu is het probleem dat baby sinds 1 week clustert, van 23 tot 2 uur en van 5-8u. Ze vraagt mij nu om advies. Ze voedt ca 7x per dag, waarvan dus 2x heel lang. Ze kolft ook nog een keer per dag. Ontlasting is geel en korrelig, dat klinkt niet als teveel voeding toch? Ze was na een week weer boven geboortegewicht.

Ik heb gezegd dat ik even mijn hulptroepen ga raadplegen. Mijn eerste reactie zou zijn:
-probeer met hulp van lactatiekundige van tepelhoedje af te komen (staat ze voor open)
-stop even met kolven, of kolf na de voeding
-probeer iets meer te voeden, 7x is best weinig voor zo'n kleintje, niet langer dan 3uur er tussen
-bij clusteren misschien blokvoeden, niet van borst wisselen

Wat denken de deskundigen hier?
Laatst gewijzigd door Gootje op di nov 17, 2020 9:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8006
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: Bv vraag clusterem

Bericht door Sarina »

Zo, dat is lang geleden!! Mijn advies is ook direct contact opnemen met een goede lactatiekundige. Heb ik bij B pas veel later gedaan, spijt van. Bij R veel sneller en daar had ik aan een of twee consulten genoeg.
Vaak drinken is iig niet gek bij zo’n kleintje idd.
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6790
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Re: Bv vraag clusterem

Bericht door Betje »

Ik zou inderdaad proberen van dat tepelhoedje af te komen, al was het maar omdat voeden mét gewoon vervelend is. Slaapt ze samen met de baby? (Co-sleeper?) Misschien wil de baby gewoon niet alleen in een bedje liggen en kan ze wel afkoppelen 's nachts en doorslapen. En zelfs als de baby dan nog clustert op die onmogelijke tijdstippen is het niet zo vreselijk vermoeiend.
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Gebruikersavatar
Gootje
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13307
Lid geworden op: zo aug 08, 2010 10:19 pm

Re: Bv vraag clusterem

Bericht door Gootje »

Betje schreef:Ik zou inderdaad proberen van dat tepelhoedje af te komen, al was het maar omdat voeden mét gewoon vervelend is. Slaapt ze samen met de baby? (Co-sleeper?) Misschien wil de baby gewoon niet alleen in een bedje liggen en kan ze wel afkoppelen 's nachts en doorslapen. En zelfs als de baby dan nog clustert op die onmogelijke tijdstippen is het niet zo vreselijk vermoeiend.
Ze heeft idd een co sleeper.
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
Appendix
J&J SANTORINI
Berichten: 3486
Lid geworden op: za jul 31, 2010 2:42 pm

Re: Bv vraag clusterem

Bericht door Appendix »

Als ik advies zou moeten geven zou ik hetzelfde zeggen als jij. En ik zou proberen uit te stralen: relax, over vier weken ziet de wereld er heel anders uit. Geef je er een beetje aan over.

Ik ben bij T ook gevoed met een hoedje en dat zijn er vrij vanzelf mee gestopt, dat was geen groot ding.

@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6790
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Re: Bv vraag clusterem

Bericht door Betje »

Appendix schreef:Als ik advies zou moeten geven zou ik hetzelfde zeggen als jij. En ik zou proberen uit te stralen: relax, over vier weken ziet de wereld er heel anders uit. Geef je er een beetje aan over.

Ik ben bij T ook gevoed met een hoedje en dat zijn er vrij vanzelf mee gestopt, dat was geen groot ding.

@
Ja dat vind ik een goede. Een baby trekt zich van de klok niks aan, je kunt proberen te trainen, ik heb dat met de derde niet eens meer geprobeerd. Het komt allemaal wel goed, maar als je er middenin zit is het zwaar. Misschien kan de papa nog eens tussen 23.00 en 2 iets proberen, of juist 's ochtends heel vroeg met baby naar beneden zodat ze nog wat slaap kan pakken?
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4916
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: Bv vraag clusterem

Bericht door Annet »

Evt papa naast co-sleeper

Rest vind ik jouw adviezen erg goed.

En niet blijven tobben maar hulp inschakelen van vrijwilliger van lll of vbn of lactatie kundige.
Vbn en lll zijn een stapje ervoor
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6290
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: Bv vraag clusterem

Bericht door drus »

Wat al gezegd is, lactactiekundige inschakelen.

En evt. ook uitleggen dat kindje zuigbehoefte kan hebben en dat op een pink sabbelen soms ook helpt, dus dat het niet altijd gaat om clusteren.
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12021
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Bv vraag clusterem

Bericht door Esther »

En wat zou er gebeuren als ze de voeding vóór die van 23 uur langer maakt (dus baby op schoot houden en aanleggen bij eerste kik)? Clusteren tussen 19 en 23 is minder erg dan zo laat.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8220
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Bv vraag clusterem

Bericht door Mara »

Oh brings back memories...
Hier was clusteren teken dat de voeding door het hoedje nog niet voldoende was... Es huilde veel en ging ook afvallen zag ik pas later op foto's.
Toen ik na 6 weken helemaal gesloopt was, heb ik me op advies van lactatiekundige een weekend samen "opgesloten" op kamer en blijven proberen... dat weekend was de omslag en ik had gelijk flinke stuwing. Bij Maarten hetzelfde de eerste weken (wat vlakke tepels waar kleine mondjes moeite mee hadden) maar bij hem voedde ik nog vaker en paste ik borstcompressie toe. Na 8 weken pas zonder hoed mogelijk...eigenwijs :wink:

Hulp inroepen is ook mijn advies en evt. in de periode met, borstcompressie doen tijdens het voeden.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Gebruikersavatar
Ilse501
J&J HAWAII
Berichten: 8653
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:22 am

Re: Bv vraag clusterem

Bericht door Ilse501 »

Bij Pieter bleek het noodzakelijk te zijn, dat ik met 1 hand mijn borst onderlangs vasthield en daardoor stabiel hield. Ik heb ook kleine en vlakke tepels. Voordat ik hier achter kwam, was ik vele aanlegpogingen verder en kolfde ik voor de derde keer fulltime tot mijn grote verdriet. Hij was toen net 3 maanden. Ik heb de lactatiekundige meerdere keren bij me gehad. Toen ik hier (bij toeval, omdat ik een andere manier van borstcompressie wilde proberen) achter kwam, gaf ze toe dat dat een zeer zeldzaam iets was dat een baby van 3 maanden dat nodig had en daarom hier niet aan gedacht had. Pieter beheerste alle technieken perfect, raakte ook niet in de war, maar kreeg er bij gewoon drinken niet genoeg uit. Toen ik mijn borst eenmaal vasthield, waren alle problemen meteen over. Ik had 'alleen' een gigantische overproduktie (kolfde in 1 dag wat hij in 2 dagen dronk, Bastiaan heeft heel wat meegedronken) en Pieter weigerde meteen alles met een speen. 3 Dagen na de eerste volledig gelukte voeding werd hij geopereerd en moest ik dus in het ziekenhuis voor elkaar zien te krijgen dat mijn produktie afnam. De verpleegkundigen waren afwisselend verbaasd en zeer geamuseerd, als ik weer eens een lading melk in de koelkast zette. Meteen weggooien kon ik niet. In de vriezer thuis paste het niet meer en ik kende toen helaas niemand om het aan te doneren. Het mocht jammer genoeg ook niet naar de babies in het ziekenhuis waar we waren. De protocollen lieten dat niet toe. Dat weggooien deden zij dus voor me.
I l s e, mv B a s t i a a n (26-05-03), J o r i s (31-12-04) & P i e t e r (11-03-07)

Hoe dan ook, we redden het
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: Bv vraag clusterem

Bericht door Miranda »

Goede tips hoor!
Enige wat ik niet zou aanraden is blokvoeden, daar gaat zoveel mee mis.... Lactatiekundige worden niet blij als ze horen dat dit zomaar door iemand wordt aangeraden.
Zeker nu al met 2 weken is dat niet aan te raden. Baby is nog zo klein, mag dan boven geboortegewicht zijn, je weet niet hoe het die week daarna is gegaan. Aangezien ze ook met tepelhoedje voedt zou ik dit advies aan een LK over laten.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Plaats reactie