Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Moderators: Ester, Yvonne

mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Dat is de bedoeling inderdaad, maar heel misschien is Montessori nog een optie. Als we het een en ander met de school kunnen bespreken. Er zit er hier eentje niet ver vandaan dus we gaan in ieder geval over een jaartje ofzo een kijkje nemen en onze vragen en zorgen daar neerleggen.
Gebruikersavatar
diane76
J&J SANTORINI
Berichten: 3343
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 10:47 am

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door diane76 »

In dat geval zou ik zeker voorzichtig zijn met een psz. Volgens mij mag je in NL alleen thuis lesgeven als er geen school is die aansluit bij je overtuiging. Als een kind al naar de psz is geweest, loop, je de kans dat de bureaucratie vindt dat je toch een keuze hebt gemaakt.

Het lijkt me best lasrig als je culturele achtergrond zo verschillend is!
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Klopt inderdaad, ja. Blijft erg lastig dit, beslissen wat we wel en niet doen. Ik wil wel op haar lijn gaan zitten. Maar dat is niet makkelijk in Nederland en ik wil ook realistisch blijven.
mamaanna
J&J TEXEL
Berichten: 186
Lid geworden op: vr mar 30, 2012 8:54 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamaanna »

mamavans schreef:
Ter info: ze is dus geboren en getogen in een afgelegen bergdorpje in centraal Amerika, daar is alles héél anders dan hier.
Maar, jullie kinderen groeien toch niet op in dat bergdorpje? en zullen daar waarschijnlijk ook nooit terecht komen. Waarom dan dat onderwijs vandaar hierheen willen halen, wat levert dat op voor bruikbare levenservaring voor in een dorpje net onder Rotterdam? Je kinderen zijn hoe dan ook Nederlands en zullen de Nederlandse cultuur als referentiekader krijgen. Wat op zijn minst handig is, als je in Nederland woont, dat je mee kan praten en doen met de rest. Ik zou bang zijn dat m'n kinderen zich buitengesloten en niet op hun plek zouden voelen, in hun eigen land. Het speelt nu misschien nog niet, maar wat als ze straks ook op ballet, paardrijden of voetbal wil? Dat zal ook op z'n nederlands gebeuren...Hoe ver ga je dan, in het afschermen van je kinderen van de cultuur waarin ze opgroeien?

t komt wat agressief over misschien, zo bedoel ik t niet.

Wij wonen in Luxemburg, onze dochter is hier geboren. Zij is Luxemburgs, met een Frans en Nederlands kantje. Wij hebben bewust voor een Luxemburge school gekozen. Natuurlijk vanwege de taal, maar ook omdat zij hier (misschien wel) de rest van haar leven blijft wonen. T zou toch erg raar zijn, dat ze wel weet hoe men Sinterklaas viert op 500 km hiervandaan, maar niet hoe de buren dat doen? Ik moet bekennen, ik stond ook huiverig tegenover het Luxemburgse schoolsysteem, maar ik realiseer nu dat dat meer uit angst voor het onbekende en nostalgie naar m'n eigen jeugd voortkwam dan dat dat een realistisch afweging was (kromme zin).

Zijn jullie al eens bij een peuterspeelzaal of school langs geweest? Misschien valt t best mee?
Annemieke, mama van Juliane (april 2008)
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Mijn vrouw woont nog maar iets meer dan 2,5 jaar echt in Nederland (wel al sinds 2011 regelmatig enkele weken tot maanden hier geweest) en vanaf het begin vind ze het hier raar. Ze vind het raar dat baby's de fles krijgen, dat ze in kinderwagens vervoerd worden, dat er huisartsenpraktijken zijn, dat we hier elk half jaar naar de tandarts gaan, en dus ook dat kinderen al met 2 jaar naar een peuterspeelzaal gaan en met 4 jaar al 5 dagen per week naar school. Dat is allemaal heel anders dan ze gewend is en het is nogal een cultuurschok. Dat ze hier in Nederland woont is noodzaak, ze word in september 30 en kreeg in haar geboorteland te horen dat ze met haar ziekte (stofwisselingsziekte) nooit de 30 zou gaan halen. Hier kan ze medicatie en behandelingen krijgen waardoor ze langer te leven heeft dan dat. Als ze niet ziek was geweest of gewoon daar behandeld kon worden was ze hier nooit blijven wonen. Zij is gewend dat kinderen "vanzelf" groot worden (vandaar ook dat zij zich niet druk maakt om dat praten en een logopediste vreselijk onzinnig vind) en dat ze prima terecht komen zonder vve programma's op peuterspeelzalen en cito-toetsen op basisscholen. Ze vind het onzin en wil niet dat haar kinderen daaraan mee doen.

Wat dat betreft heb ik in huis weinig te zeggen al moet ik dus zeggen dat ik het helemaal eens ben met haar kijk op VVE op de psz en cito-toetsen, dat staat mij ook niet aan. Ik heb zelf heel vaak op een psz gekeken omdat ik jarenlang als gastouder heb gewerkt, dan kom je op een hoop scholen en peuterspeelzalen binnen om de kinderen te brengen en te halen. Voor mij geen vreemd terrein. Zij wil enkel binnenkort gaan kijken op de Montessorischool die hier vlakbij zit, verder houd ze haar poot stijf en wil ze niet.
Gebruikersavatar
Althea
J&J SANTORINI
Berichten: 3556
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:45 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Althea »

Ik kan me voorstellen dat het een enorme cultuurschok is voor haar. En dat je dan van heel veel dingen je heel bewust gaat afvragen 'wil ik hierin meegaan of niet?' Dat lijkt me ook goed. Een klakkeloos aanpassen zou een verliezen van zichzelf betekenen.

Wat mij wel opvalt, is dat jij hierin 'weinig te zeggen hebt' (jouw woorden). Ik kan me voorstellen dat jij je soms verliest in het aanpassen aan haar.

Hoe zou het zijn om samen, in dialoog, te onderzoeken wat voor jullie allebei klopt? Niet zo'n makkelijk proces, maar wel heel waardevol, en ook een heel mooi voorbeeld voor jullie kinderen, die ook dit proces moeten gaan doen, want ook zij hebben deze 2 culturen, deze 2 achtergronden in zich, en zullen op een bepaald moment ook gaan onderzoeken hoe zij in zichzelf deze vermenging van culturen, achtergronden, tot uiting gaan brengen.
Laatst gewijzigd door Althea op wo jul 15, 2015 2:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Althe@, mv I.sis (nov 2005)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5052
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Hemmie »

Toch is het ook wel een beetje kortzichtig denk ik. Ik snap haar uitgangspunt wel, maar in de eerste plaats groeien haar kinderen niet op in dat bergdorpje, en in de tweede plaats zijn voor onze kinderen dingen ook anders dan ze destijds voor ons waren, de tijden veranderen nu eenmaal ook.
In dat bergdorpje gebruiken ze vast geen autostoeltjes, als ze al in een auto zitten. Maar ik mag toch hopen dat ze wel inziet dat het in Nederland met het drukke verkeer echt wel noodzakelijk is. En zo zijn er wel meer dingen die gewoon anders moeten gaan in NL, omdat de situatie heel anders is.
Haar standpunt lijkt te zijn dat daar alles beter is, maar dat is per definitie dus niet zo, want als ze daar was gebleven had ze nu niet meer geleefd.

Neemt niet weg dat mijn jongste ook niet naar iets als psz gaat nu, door omstandigheden (dus geen principiele kwestie voor ons, de anderen gingen op die leeftijd wel), en ik geloof niet dat hij daardoor een achterstand oploopt. Dus als jullie er beide achterstaan zou ik haar voorlopig lekker thuis houden. Die taal komt echt wel. Abel is nu 3 en hoort 4 talen, hij begon laat te praten, maar maakt nu echt opeens flinke sprongen. Thuisonderwijs als ze wat ouder is lijkt me dan toch een lastiger punt, dan komt ze wel echt in een uitzonderingspositie, zo ver het al mogelijk is in NL.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Ja, ik heb weinig te zeggen ;) We hebben een hele hechte band hoor, maar zij heeft de broek aan in huis en beslist hoe alles gaat en als ik het anders wil komt ze met allerlei argumenten waar ik geen weerwoord meer op weet (oh en ik ben zó slecht in argumenteren en discussiëren, ik verlies altijd). Ze weet het zo te verpakken dat ik uiteindelijk niet anders kan dan het met haar eens zijn want het klinkt allemaal zo mooi en idealistisch hoe ze vertelt hoe alles daar gaat en hoe ze dat hier zou willen toepassen. Ik denk alleen dat ze inderdaad de realiteit niet ziet en zich weigert aan te passen aan de Nederlandse/westerse gewoonten. Het heeft me alleen al 2 jaar geduurd om haar mee te krijgen naar de tandarts voor iets simpels als een controle van nog geen 5 minuten, laat staan hoe lang het me gaat duren om haar zoiets langdurigs als onze kinderen naar school sturen te laten inzien.
Overigens zijn er in haar land heel veel jongeren crimineel, maar "dat ligt niet aan de scholing of de opvoeding maar aan de armoede" is dan haar argument. En wij zijn niet arm dus dat argument gaat voor onze kinderen helemaal niet op en die "worden echt vanzelf wel groot en volwassen".

Gelukkig hebben we nog een kleine drie jaar tot Sara leerplichtig is. Hopelijk komen we in die drie jaar nog tot een overeenkomst waar iedereen inclusief Sara zich goed bij voelt.
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Het is ook nog zo: ik wil het haar het liefst zo veel mogelijk naar haar zin maken. Ik zie hoeveel heimwee ze heeft en hoe graag ze terug zou willen en dat ze zich hier na al die tijd nog steeds totaal niet op haar gemak voelt. En haar emotie als we het hebben over dingen die hier anders gaan dan ze gewend is. Ze verwijst constant in haar verhalen terug naar haar jeugd, haar dorp, haar huis daar, de dingen die ze daar altijd deed, dat ik daaruit merk dat ze het ontzettend mist en ze zich hier in Nederland nog altijd een vreemdeling voelt in een omgeving die niet bij haar past terwijl ze weet dat teruggaan geen optie is. En dat raakt mij ook. Misschien dat ik daarom snel geneigd ben om toe te geven aan wat zij wil. Als dat haar gelukkiger maakt... Het is alleen zo lastig om nu een weg te vinden die het best is voor de kinderen én waar zij zich goed bij voelt. Die compromis vinden is lastig.
Gebruikersavatar
Katje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4300
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:38 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Katje »

maar als ze teruggaat dan zal ze ook niet de kinderen op kunnen voeden zoals in haar jeugd. Ga zelf maar na hoeveel er al veranderd is sinds je eigen jeugd. Het is een bekend verschijnsel bij immigranten: sterk vasthouden aan hoe het in je eigen jeugd was terwijl de samenleving (ook op de plek van je geboorte) verder ontwikkelt.
Mink@ mv B. 22 jaar
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Dat is ook zo ja. Nu is het wel zo dat de veranderingen daar minder snel gaan dan veranderen hier. Ik weet gewoon niet hoe ik haar kan laten inzien dat Nederland echt op bepaalde punten voordelen heeft t.o.v. een derdewereldland (want of ze het nu wil zien of niet, haar geboorteland is een derdewereldland). Hoe ik die negativiteit en die heimwee uit haar krijg. Ze maakt het zichzelf ook zo moeilijk.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12500
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door monika »

he lastig hoor. Ik kan begrip voor jullie beiden hebben. Zeker als ik me de tijd herinner dat ik moeite had met aarden in NZ.

Is er misschien een belangengroep of vereniging voor mensen uit zuidamerika. OK erg groot, maar er zal geen groep zijn voor mensen uit afgelegen bergdorpjes. Al is het maar voor onderling contact en af en toe de sfeer van thuis op te snuiven in het Nederlandse.

Verder ja, jullie zijn niet arm, maar jullie kinderen worden dat wel als ze geen goede educatie krijgn en alleen maar 'groot groeien'. De reden voor NL welvaart is opleiding in combi met hard werken in het verleden. (even kort door de bocht) anders had ik nog steeds net als mijn voor ouders met de voeten in de turf gestaan om turf te baggeren en in blokjes te steken.

Ik vond het heel lastig dat mijn oudste op een gegeven moment beter Engels sprak dan NL. Nu kies ik er soms voor om dingen in het Engels uit te leggen zodat hij het niet hoeft te vertalen naar zijn voorkeurstaal. Dat is een weg van jaren geweest.

Misschien als je vrouw andere mensen uit haar 'regio' hoort hoe zij kiezen in wat en wel in NL dat het haar helpt om wat beweging in haar standpunten te krijgen. Tenslotte kan ze niet alles van jou wegwuiven, dat gaat je uiteindelijk opbreken.

succes.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
ailay
J&J SANTORINI
Berichten: 2480
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 12:12 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door ailay »

mamavans schreef:Het is ook nog zo: ik wil het haar het liefst zo veel mogelijk naar haar zin maken. Ik zie hoeveel heimwee ze heeft en hoe graag ze terug zou willen en dat ze zich hier na al die tijd nog steeds totaal niet op haar gemak voelt. En haar emotie als we het hebben over dingen die hier anders gaan dan ze gewend is. Ze verwijst constant in haar verhalen terug naar haar jeugd, haar dorp, haar huis daar, de dingen die ze daar altijd deed, dat ik daaruit merk dat ze het ontzettend mist en ze zich hier in Nederland nog altijd een vreemdeling voelt in een omgeving die niet bij haar past terwijl ze weet dat teruggaan geen optie is.
Dit springt er voor mij uit.
Het is natuurlijk niet raar dat je je niet thuis voelt als je zo wars bent van alles wat anders is en weigert daarin mee te groeien. Dat je weigert om realistisch te zijn wat betreft je leefomgeving en je jouw eigen opvoeding keihard idealiseert en romantiseert.
Eigenlijk vind ik het ook best wel egoïstisch dat zij probeert om jullie kinderen haar zienswijze op te dringen in een cultuur die radicaal anders is en daarmee en passant jouw zienswijze buitenspel zet met haar idealisaties over haar eigen jeugd.

Niet dat ik daarmee wil zeggen dat ze alles maar klakkeloos overboord moet zetten, maar de hakken in het zand is weer het andere uiterste van dat spectrum.
De vraag is dan dus:
Doe je haar èn jullie kinderen uiteindelijk wel een plezier door haar zo tegemoet te komen? Of is het de weg van de minste weerstand?
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Ana »

Mijn man voelt zich ook nog lang niet thuis in NL en je gaat dan haast automatisch idealiseren hoe het vroeger was. Maar gelukkig dringt hij die dingen niet op bij ons thuis en ik zou werkelijk niet weten wat ik in jouw situatie moest. Ik denk toch dat ik dan echt voor de confrontatie zou moeten gaan (die ik normaal gesproken ook zo veel mogelijk vermijd) - al dan niet met bemiddeling van anderen. Want op den duur gaat dit toch mis? Misschien zit er nu nog rek in voor je maar op den duur niet meer lijkt mij. Ik zou dat moment niet durven afwachten.

Het lijkt me een erg ongelukkige situatie voor beiden... Zij voelt zich niet thuis in 'jouw' land waar iedereen de dingen anders ziet, maar jij eigenlijk ook niet omdat je de dingen niet op 'jouw' manier mag zien. Tegemoetkomen is altijd prima, maar jezelf volledig wegcijferen niet. (Want zo klinkt jouw verhaal wel.)
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Tja... Ze is nu een week weg, maar ik denk dat ik moet gaan inzien dat het tijd word voor een moeilijk gesprek als ze weer thuis is. Als ik haar eens kon laten inzien dat het heel fijn is in Nederland en bepaalde dingen heel goed geregeld zijn zou dat al enorm helpen. Ik ben zo slecht in praten en weet echt niet hoe ik haar ergens van kan overtuigen. Dus het zal zeker geen makkelijk gesprek worden..
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9534
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door muppet »

Misschien dat je haar niet moet proberen te overtuigen, maar kan benadrukken dat ze het jou wel heel moeilijk maakt met haar houding. Zou dat jou kunnen helpen? Of misschien eerst een brief schrijven of afspreken dat ze eerst naar jouw verhaal luistert en dan pas gaat reageren? Kijk wat je zelf nodig hebt voor zo'n gesprek en probeer dat van te voren aan te geven. Succes!
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12500
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door monika »

De vraag is of je haar moet overtuigen of dat je gewoon jouw gezichtspunt en mening regelmatig moet ventileren. Ik zou denken dat als ze van je houdt ze toch ook jou graag wil respecteren en een plezier doen. Je kan ook bedenken of je wilt bespreken wat het met jou doet als jou inbreng in dingen die voor jou belangrijk zijn wordt weggeschoven. Uitleggen dat je graag elkaar in het 'midden' wilt tegenkomen. Als ze zo veel moeite met wennen in NL heeft kan je je afvragen of ze ruimte heeft om zelf oog te hebben wat haar beslissingen en meningen met jou doen. Het hebben van heimwee neemt een boel 'brain space' in beslag.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Ik wil in ieder geval niet de "schuld" bij haar leggen, daar bereik ik niets meer mee dan een huilbui omdat ze voor dat soort dingen behoorlijk gevoelig is. Ik denk er nog even over na hoe ik dat het beste kan gaan aanpakken. Ik moet zorgen dat ik het allemaal bij mijn mening hou maar op zo'n manier dat zij kan inzien waarom ik die mening heb.
Gebruikersavatar
Althea
J&J SANTORINI
Berichten: 3556
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:45 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Althea »

mamavans schreef:Ik wil in ieder geval niet de "schuld" bij haar leggen, daar bereik ik niets meer mee dan een huilbui omdat ze voor dat soort dingen behoorlijk gevoelig is. Ik denk er nog even over na hoe ik dat het beste kan gaan aanpakken. Ik moet zorgen dat ik het allemaal bij mijn mening hou maar op zo'n manier dat zij kan inzien waarom ik die mening heb.
Het klinkt alsof het geen kwaad kan wat te gaan lezen over emotionele manipulatie.
Althe@, mv I.sis (nov 2005)
ailay
J&J SANTORINI
Berichten: 2480
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 12:12 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door ailay »

Althea schreef:
mamavans schreef:Ik wil in ieder geval niet de "schuld" bij haar leggen, daar bereik ik niets meer mee dan een huilbui omdat ze voor dat soort dingen behoorlijk gevoelig is. Ik denk er nog even over na hoe ik dat het beste kan gaan aanpakken. Ik moet zorgen dat ik het allemaal bij mijn mening hou maar op zo'n manier dat zij kan inzien waarom ik die mening heb.
Het klinkt alsof het geen kwaad kan wat te gaan lezen over emotionele manipulatie.
Ik krijg ook de indruk dat je behoorlijk gemanipuleerd wordt. Je maakt jezelf ondergeschikt aan haar mening en doet van alles om het haar naar dr zin te maken, omdat ze zich niet thuis voelt en gaat huilen.

Jullie doen dit samen en zullen dus ook samen een balans moeten vinden.
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Ik zie het toch heel anders. Maar begin me af te vragen of ik dan niet ontzettend blind ben? Ik zie het niet als gemanipuleerd worden maar als proberen tegemoet te komen aan waar zij zich prettig bij voelt en dat doen is mijn eigen keuze. Wie weet hoe lang ik haar hier nog bij me heb. Hoe lang ze nog een normaal leven heeft voor de ziekte echt toeslaat en ze eindigt als kasplantje. Die korte tijd die we nog hebben wil ik haar zo makkelijk mogelijk maken en wil ik dat ze gelukkig is. Dat is misschien mijn eigen zwakte, ik ben bang haar te verliezen en wil niets liever dan zo weinig mogelijk conflict en zo weinig mogelijk gedoe in de misschien wel korte tijd die we samen hebben. Ik denk niet dat zij mij manipuleert en zeker niet dat ze dat bewust doet.

Maar goed, zoals ik al zei: het gesprek ga ik aan met haar. Zodra ik heb uitgevonden hoe en wat ik ga zeggen. Want het belangrijkste is uiteindelijk dat de keuzes die we maken in het belang zijn van de kinderen. Wij zijn verantwoordelijk voor hun toekomst.
Deborah
J&J SANTORINI
Berichten: 1830
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:07 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Deborah »

Denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Wat zijn haar levensverwachtingen hier in Nederland?
Wat ik me wel afvraag, als je er alleen voor komt te staan, dan zul jij toch de meeste beslissingen gaan nemen rondom de kinderen. Denk dat jullie hier dan toch ook duidelijkheid over moeten hebben?
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Max 10 jaar langer, dus niet ouder dan 40. Ze wordt in september 30. Maar vooral in de winters zijn er hele kritieke periodes (ivm vrijwel geen weerstand, een verkoudheid kan in het ergste geval al levensgevaarlijk uitpakken). Dus of ze die 40 haalt moeten we ook nog zien.

Ze heeft wel eens gezegd dat wanneer wij er beiden niet meer zijn ze wil dat de kinderen naar haar ouders gaan, ze zou volgens mij het liefste willen dat ze daar opgroeien. Als zij er niet meer is en ik er alleen voor kom te staan moet er inderdaad duidelijkheid zijn. Maar ik merk dus dat ik snel geneigd ben aan haar wensen te voldoen zodat zij gerustgesteld en gelukkig is en die duidelijkheid dus in haar voordeel te maken, als je snapt wat ik bedoel (krijg dit even niet in fatsoenlijke taal uitgelegd, zal wel aan het late tijdstip liggen). En dat is dan dus grotendeels mijn zwakte denk ik.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5052
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Hemmie »

Maar dat totaal niet aanpassen aan haar nieuwe woonland zal haar ook juist ongelukkig houden denk ik. Je kunt je pas echt thuis gaan voelen in een land, en daar gelukkig worden, als je je deels ook aanpast en meegaat in de lokale manier van doen. Dat is tenminste mijn ervaring. Dus misschien is ze er juist wel bij gebaat als je haar iets meer 'dwingt' zich aan te passen.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12500
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door monika »

Hemmie schreef:Maar dat totaal niet aanpassen aan haar nieuwe woonland zal haar ook juist ongelukkig houden denk ik. Je kunt je pas echt thuis gaan voelen in een land, en daar gelukkig worden, als je je deels ook aanpast en meegaat in de lokale manier van doen. Dat is tenminste mijn ervaring. Dus misschien is ze er juist wel bij gebaat als je haar iets meer 'dwingt' zich aan te passen.
Mee eens, ik heb er veel aan gehad om te zien hoe andere immigranten hun weg vinden (lang niet alleen nederlanders) en hoe ze keuzes maken en welke gewoontes ze wel en niet overnemen en moeilijk vinden.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Dat is zeker zo, ik ga haar daarmee helpen. Zorgen dat ze gaat inzien dat Nederland hele mooie en goede gewoontes heeft en ze die gaat accepteren.
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4916
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Annet »

Maar nu ben je alleen, hoe gaat het nu met bijv slapen?
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Ik heb Sara de halve week niet gezien, ze was bij haar vader en wilde niet naar huis ;) Maar nu gaat het goed eigenlijk, beter. Ze is wel 3 keer zoveel peuterpuber als wanneer mijn vrouw thuis is. Ze wil nooit wat ik wil en ik hoor de hele dag gemopper en "nee" maar geen driftbuien.
mamaanna
J&J TEXEL
Berichten: 186
Lid geworden op: vr mar 30, 2012 8:54 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamaanna »

mamavans schreef:Ja, ik heb weinig te zeggen ;) We hebben een hele hechte band hoor, maar zij heeft de broek aan in huis en beslist hoe alles gaat en als ik het anders wil komt ze met allerlei argumenten waar ik geen weerwoord meer op weet (oh en ik ben zó slecht in argumenteren en discussiëren, ik verlies altijd). Ze weet het zo te verpakken dat ik uiteindelijk niet anders kan dan het met haar eens zijn want het klinkt allemaal zo mooi en idealistisch hoe ze vertelt hoe alles daar gaat en hoe ze dat hier zou willen toepassen. Ik denk alleen dat ze inderdaad de realiteit niet ziet en zich weigert aan te passen aan de Nederlandse/westerse gewoonten. Het heeft me alleen al 2 jaar geduurd om haar mee te krijgen naar de tandarts voor iets simpels als een controle van nog geen 5 minuten, laat staan hoe lang het me gaat duren om haar zoiets langdurigs als onze kinderen naar school sturen te laten inzien.
Overigens zijn er in haar land heel veel jongeren crimineel, maar "dat ligt niet aan de scholing of de opvoeding maar aan de armoede" is dan haar argument. En wij zijn niet arm dus dat argument gaat voor onze kinderen helemaal niet op en die "worden echt vanzelf wel groot en volwassen".

Gelukkig hebben we nog een kleine drie jaar tot Sara leerplichtig is. Hopelijk komen we in die drie jaar nog tot een overeenkomst waar iedereen inclusief Sara zich goed bij voelt.
Ik vind dat je hier in je berichtjes prima uit je woorden komt. Misschien helpt het om je argumenten eens op te schrijven?

Dan nog: het zijn wel de kinderen die hier geboren geschoold en opgegroeid zijn die het medicijn hebben uitgevonden waardoor zij haar kinderen kan zien opgroeien...Een snoeihard argument, maar wel een feit.
Annemieke, mama van Juliane (april 2008)
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Pff, ja. Ik wacht nog even voor ik dat argument in de groep gooi want anders hebben we hier straks ruzie ;)
Gisterenochtend hadden we het over de tandarts waar we morgen naartoe moeten voor controle dus ik vond dat meteen een mooi moment om het maar over andere Nederlandse gewoontes die ze vervelend vind te gaan hebben. Er is in ieder gepraat. Peuterspeelzaal blijft een dikke nee, maar we gaan proberen twee keer in de week een ochtendje naar de bieb te gaan, of in ieder geval één van ons met Sara, omdat daar 's ochtends vaak andere ouders met peuters zijn. Dan kunnen we voorlezen maar kan Sara tegelijkertijd met de andere kinderen spelen. Er is een aparte speel/leesruimte voor peuters dus dat is misschien een goede optie om haar lekker haar gang te laten gaan met leeftijdsgenoten. Na de zomer gaan we kijken of er iets muzikaals voor haar leeftijd van start gaat hier in de buurt. En het belangrijkste: de Montessorischool is een optie onder voorwaarde dat het één en ander te bespreken is met de schoolleiding (hoeveelheid toetsen, wat er met de resultaten gedaan word, hoe Sara benaderd word, enz.) én dat ze pas met 5 jaar start ipv met 4 jaar. In ieder geval gaan we dus binnenkort een keer een kijkje nemen op die school. En dan hopen dat ze het positief vind en niet alsnog terugkrabbelt.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12500
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door monika »

Goed dat er weer wat beweging is in de dingen waar je over wilt spreken.
Over het starten met 5 jaar, hier in NZ is dat standaard en niet met 4 jaar. Maar toen ik op de kleuterschool zat in begin 70 -er jaren was er 1 meisje dat met 5 starten, de rest met 4. Ze is altijd een buitenbeentje gebleven. Misschien lag het aan het meisje misschien aan later starten. Ik hoop dat er ook voorbeelden zijn waar het juist prima was dat kindjes later instroomden.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Lampje
J&J SANTORINI
Berichten: 1731
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 6:51 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Lampje »

Ik heb dit draadje al heel vaak gelezen maar nog nooit gereageerd.

Ik vind je een heel stoere en sterke vrouw! Knap hoe jij je staande houdt en tegelijkertijd het iedereen naar de zin probeert te maken.

Ik reageer nu even op het pas met 5 jaar naar school laten gaan. Bedenk goed dat je je kind dan eigenlijk een jaar korter gaat laten kleuteren en het dus mogelijk een jaar heerlijk spelen en de wereld via school ontdekken ontneemt. Of ze zal die 2 jaar kleuteren toch niet in 1 jaar kunnen 'inhalen' en haar hele schoolcarrière de oudste van de klas zijn. Het is namelijk niet automatisch zo dat een kind dat met 5 begint ook pas met 7 doorstroomt naar groep 3. Ik zou dus zelf veel meer naar het kind kijken en waar het aan toe is. En het fijne is juist dat als ze met 4 naar school gaan, je ook de ruimte hebt om ze eens thuis te houden voor andere activiteiten omdat ze nog niet leerplichtig zijn.

Janneke
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen.
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Mijn vrouw zag het als een soort compromis tussen thuisonderwijs en school. Het eerste jaar als ze nog niet leerplichtig is thuis onderwijzen en dan met 5 jaar instromen in groep 2. Weet ook niet of dat mogelijk is, dat zal een van de dingen zijn die we gaan bespreken als we naar de school gaan.

Mijn vrouw vind juist dat we haar een heleboel ontnemen door haar naar school te sturen. Dus dat argument dat we haar juist door haar niet naar school te sturen dingen zouden ontnemen krijg ik er denk ik niet door. Daarin is ze echt helemaal overtuigd van haar gelijk.
Deborah
J&J SANTORINI
Berichten: 1830
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:07 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Deborah »

Maar dat vanaf 5 jaar instromen in gr 2 werkt niet helemaal zo geloof ik hoor. Ze zijn vanaf 5 jaar wel leerplichtig, maar weet niet van welke maand jullie oudste is, maar veel kids worden 5 in gr 1 en gaan dan na de eerstvolgende zomervakantie naar groep 2. Bij onze school tenminste. En behalve als ze voor 1 okt 5 jaar worden. Dan worden ze 5 in gr 2. Snap je het nog.
Ergens begrijp ik je vrouw wel van het vele moeten binnen onderwijsland. Maar aan de andere kant, een kind wat totaal niet gewend is om in een groep te functioneren moet daar behoorlijk aan wennen. Dan zou ik er toch voor kiezen om haar in gr 1 te laten starten. Waar ze vooral heel veel mag spelen en in thema's knutselen. Wel lastig hoor lijkt me. Ook voor jullie zelf. Zeker in deze maatschappij moet je je voor zoveel dingen verantwoorden denk ik.
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
Gebruikersavatar
MarijeO
J&J SANTORINI
Berichten: 2390
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:08 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door MarijeO »

In Nederland was er op de school van mijn kinderen een meisje dat met 5 jaar naar school ging, ze begon in groep 1 (geloof ergens in februari) en stroomde na de zomer door naar 2. Heeft dus toch nog 1,5 jaar gekleuterd. Zij werd gewoon volledig geaccepteerd hoor, viel nergens buiten de boot.

Hier (Schotland) is het gebruikelijk dat kinderen met 5 jaar naar school gaan (d.w.z. ze gaan na de zomervakantie naar school als ze in dat jaar 5 zijn geworden, zoiets. Mijn dochter is in mei 5 geworden en gaat na de vakantie naar school). Vind het voor mijn kinderen erg laat (al vond ik het zelf heerlijk haar nog thuis te hebben!), ze waren echt al vrij jong toe aan cognitieve uitdaging en genoten daar ook van!
Trotse moeder van Joor (1998), Els ke (2005), Bent en (2006), Ros e (2008), Sterr e (2010) en 'Foppe' (UD 19 dec.2015)
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 16910
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door LindaJager »

Bij ons op school ook een meisje dat pas gestart is in het schooljaar dat ze 5 werd. Ze is toen wel na de zomervakantie gestart en werd in oktober 5. Het jaar er op is ze naar groep 3 gegaan. Nu heeft ze groep 6 overgedaan, dat wilde ze zelf graag want ze vond zichzelf nog niet klaar voor groep 7. En ze heeft genoten van dit schooljaar!
Bij ons op school hebben we trouwens alleen maar combigroepen. Dat is vooral wel fijn als je later bij de kleuters instroomt.
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Het was de bedoeling haar in groep twee te laten instromen na de zomervakantie nadat ze vijf is geworden. Ze word dan in april 5 en zal in augustus/september dan naar school gaan. In feite heeft montessori geen groep 1 en 2 maar gewoon een onderbouwgroep. Zij zou dan 1 jaar daar zitten en gewoon met 6 jaar zoals de rest door naar de middenbouw.
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Oh wacht maar dat kan natuurlijk niet want ze is dan vanaf april leerplichtig. Hmm.
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Vrouw zegt nu: ze kan ook in augustus/september nadat ze vier is geworden naar groep 1. Dus dat ze 4 word in april en dan niet al meteen naar school gaat maar pas na de zomervakantie. Alleen zal ze dan dus toch twee jaar kleuteren en ik dacht juist dat mijn vrouw dat niet wilde.

Volgens mij hebben we hier nog een hoop gesprekken nodig voor we eruit zijn ;)
Gebruikersavatar
henringe
J&J SANTORINI
Berichten: 1482
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:24 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door henringe »

Onze kinderen zitten op een basisschool waar ze het kind volgen/coachen in zijn/haar ontwikkeling. Zo min mogelijk testen, zo veel mogelijk begeleiden en uitgaan van de kwaliteiten van het kind. Niet lezen omdat het op het programma staat, maar als je eraan toe bent. Niet werken vanuit de methode, maar kijken welke manier bij welk kind past. En leren vanuit ervaren. Oh, en zeker geen vrijheid blijheid; er worden hoge eisen gesteld bijvoorbeeld qua afspraken en kun je de zelfstandigheid niet aan, dan brengt de docent meer structuur aan. Als je zoekt op wittering.nl (niet onze school maar wel de school waar het concept vandaan komt) kom je zeker meer informatie tegen. Ze zijn er dus wel dit soort scholen en er komen er steeds meer, in ieder geval bij ons in de regio (Achterhoek).
!nge, mv $tijn ('03), C@rmen ('04) en R0san ('06)
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Ja zoiets zou ideaal zijn. Montessori hoort zo ook te zijn. Maar de laatste keer dat ik een montessorischool inliep was dat gewoon regulier onderwijs maar dan met montessori materialen. Van de hele methode was niets te merken. Hopelijk is dat op de montessorischool hier nog wel het geval.
Ik ga even googlen naar jouw school.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5052
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Hemmie »

Zolang je maar geen Amerikaanse montessorischool hebt, dat was mij echt verbazingwekkend. Daar is de insteek, lezen met 4 jaar. Niets geen eigen tempo, er aan toe zijn, ieder kind moet en zal met 4 lezen :shock:
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door JasmijnLinde »

Is er geen vrije school bij jullie in de buurt?

Ik begrijp je vrouw ergens wel hoor. Ik heb ook een hekel aan al die toetsen en cito's. En dat alles in een bepaalde volgorde moet een er weinig naar het kind wordt gekeken.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Ik kwam op de Montessorischool in mijn vorige woonplaats een jaar of twee geleden kijken bij de open dag omdat 1 van mijn gastkindjes daar zat en dat graag wilde. Bij de kleuters hing een lijst boven het bureau met de resultaten van de laatste cito en wat het kind nog niet kon en dus extra moest oefenen. Dan ging het dus om kleuters, kinderen van 4 of 5 jaar die bepaalde letters nog niet konden lezen of schrijven bijvoorbeeld of het materiaal met getallen tot 100 nog niet onder de knie hadden. Nou en? Nog een hele schooltijd om dat te leren, waarom moet dat per se bij de kleuters? In de middenbouw en bovenbouw gewoon klassikale lessen, niets eigen tempo of eigen niveau maar gewoon de hele klas tegelijk op hetzelfde tempo.

Dus wat dat betreft snap ik mijn vrouw ook zeker wel en kan ik me zeker vinden in haar (vaak hele enthousiaste) ideeën over thuisonderwijs. Alleen ben ik niet zo anti-school als zij, zolang we maar een goede school kunnen vinden waar gekeken word naar het kind individueel en niet naar "ze is 5 dus ze moet dit en dat kunnen".

De dichtstbijzijnde vrije school zit best een eind weg en dat zonder auto is gewoon geen doen helaas. Plus dat ze daar ook cito's doen.
Gebruikersavatar
henringe
J&J SANTORINI
Berichten: 1482
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:24 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door henringe »

Elke school moet een volgsysteem gebruiken. Dat kan de cito zijn. Onze school gebruikt andere toetsen. Om diverse redenen. Bijvoorbeeld Cito moet op bepaald moment, deze kun je hele jaar inzetten en pas als kind eraan toe is, toetsen zijn sneller te maken en je toetst alleen wat je wilt weten. Bij rekenen bijvoorbeeld dus alleen rekenen en niet stiekem vooral begrijpend lezen.
!nge, mv $tijn ('03), C@rmen ('04) en R0san ('06)
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 16910
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door LindaJager »

Ja idd. Elke school is verplicht een leerlingvolgsysteem, lvs, te gebruiken. Onze school gebruikt geen cito net zoiets als de school van henringe. En bij ons hoeven de kleuters nog geen letters en cijfers te kennen als ze naar groep 3 gaan. Op de school waar mijn oppaskinderen heen gaan wél, daar hebben de kleuters van groep 2 elke donderdagmiddag letterles. En als een kind niet 23 letters kent gaat school zeuren of het mss niet nog een jaar bij de kleuters moet blijven...... Dit soort dingen hoor ik op het schoolplein als ik mijn oppaskinderen ophaal.
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12500
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door monika »

dan willen ze dus alle kinderen met dyslectie een extra periode laten kleuteren trewijl ze er gewoon aan toe zijn om door te gaan?

Het kan wel tot hun 7e duren voor sommige kinderen de letters goed kennen en goed kunnen schrijven. frustrerend zeg.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

En daarentegen had ik een paar jaar geleden een gastkindje dat met 4 jaar al heel graag wilde leren schrijven, zij zette allerlei krabbels op papier en vroeg mij dan wat ze geschreven had. En dan moest ik letters en woorden opschrijven en schreef zij ze na. Dat deed ze veel liever dan spelen.

Eigenlijk zouden alle scholen zo moeten zijn: wil een kind met 4 jaar al leren schrijven, ga er dan lekker mee aan de slag. En heeft een kind door dyslexie of om andere redenen het schrijven met 7 jaar nog steeds niet door, dan geen drama van maken. Dat is eigenlijk mijn enige eis bij een school: het kind als individu behandelen op basis van zijn of haar kwaliteiten, niet op basis van zijn of haar zwakke punten (dus concentreren op wat het kind wél kan ipv op wat het kind niet kan). Als we een leraar zover kunnen krijgen op die manier naar Sara (en de rest van de klas) te kijken en die cito's lekker te doen omdat het moet maar verder die resultaten in een figuurlijke la stoppen en die op slot doen en er niet meer naar kijken, dan denk ik dat naar school gaan gewoon een goede optie is.
Jo Jo
J&J SANTORINI
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 2:16 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Jo Jo »

Ken jij het concept OGO ? Ontwikkelings Gericht Onderwijs? Hier op school wordt dat gebruikt, en ' op basis van zijn of haar kwaliteiten, niet op basis van zijn of haar zwakke punten (dus concentreren op wat het kind wél kan ipv op wat het kind niet kan)' is juist één van de punten die daar heel sterk in naar voren komt.
Gebruikersavatar
Truus
J&J SANTORINI
Berichten: 2546
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 8:40 am

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Truus »

Gelukkig hebben jullie nog even. Lekker laten bezinken, rondneuzen. Komt vast iets op jullie pad waarin je je samen kunt vinden.

Verder wil ik gewoon even zeggen dat ik het leuk vind om te lezen hoe lief je bent voor je vrouw. Mooi om te zien hoe je er voor haar wil zijn. Wat een naar vooruitzicht qua gezondheid. Succes met het evenwicht vinden tussen jouw en haar wensen en wat jullie goed lijkt voor de kinderen.
Plaats reactie