hoeveel spelen jullie met je kinderen per dag?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie

hoeveel uur spelen jullie samen met je peuter per dag

niet
3
9%
kwartier
9
26%
half uur
7
21%
1 uur
7
21%
tot 2 uur
6
18%
tot 3 uur
1
3%
meer dan 3 uur per dag
1
3%
 
Totaal aantal stemmen: 34

ddaantje

hoeveel spelen jullie met je kinderen per dag?

Bericht door ddaantje »

Ik vraag me wel eens af of dat stront vervelende gedrag van X komt omdat ik misschien te weinig met hem speel overdag. Dus echt samen iets doen bv puzzelen spelletje spelen sneeuwpop maken ;)

Ik vraag me dus af hoeveel spelen/speelden jullie met je peuter per dag? En wat doen jullie dan ?
Suuz

Bericht door Suuz »

Ik ben echt geen speelmama... Dus denk max 15 min...
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10997
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Bericht door Dorien »

Geeeeeeeeeeeen idee, hoe ik dat deed toen hij 3 was. Wij puzzelen wel of samen verven of kleien. Ik ben er dan wel bij. Maar hij kan ook gerust een uur met zijn auto's spelen op die leeftijd. Samen naar de winkel is ook een activiteit om samen te doen of bedoel je dat niet?

Dat breekt de dag ook. Met dit weer inderdaad samen een sneeuwpop maken of lekker sleeen.
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Gebruikersavatar
Mireille
J&J SANTORINI
Berichten: 2734
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:51 pm

Bericht door Mireille »

Wisselend. Sommige dagen vermaken de meiden zichzelf en elkaar, maar ik vind het ook steeds leuker worden om met ze te spelen. Vooral Morgan kan steeds langer haar aandacht houden bij haar spel. Voorheen was zij al weer klaar als ik eindelijk door had wat zij van mij verwachtte.
En tegenwoordig zet ik een bak lego op tafel en zitten wij naast elkaar te bouwen terwijl Gwyneth in de rondte scharrelt. En al naar gelang Gwyneth haar geduld kunnen wij dat uuuuuuuren volhouden.
En wat ik van de week leerde: kinderen die aandacht krijgen, hoeven er niet om te vragen. Ik geef dus aan het begin van de dag (na ontbijt en koffie, anders gaat het fout) een beste dosis aandacht. Daarna kan ik gaan doen wat ik wil/moet. Ik merk het vanzelf als ik weer nodig ben, ga weer even iets samen doen en dan weer verder.
Tot op heden werkt het, al moet ik wel zeggen dat het mij soms moeite kost om niet mijn eigen plan te trekken maar echt eerst met de meiden bezig te zijn.
Groetjes, Mireille
Moeder van Morgan (13) en Gwyneth (10)
@ri

Bericht door @ri »

Ik denk dat ik op thuisdagen (4 per week dus) zeker wel een uur alleen met haar speel. Deels vanwege wat Mireille zegt; als ik haar 's ochtends veel aandacht geef blijft ze lief spelen en kan ik op den duur de was ed. gaan doen. En deels op bv. momenten om het laatste uurtje van de dag door te komen, voordat papa thuiskomt. Puzzelen en met de duplo spelen zijn hier favoriet, maar ook de pop verschonen en met de bal heen en weer gooien/rollen. En ik vind het ook heel normaal eigenlijk om deze tijd met haar door te brengen, kan moeilijk verwachten dat ze de hele dag zichzelf vermaakt. En als ik haar die aandacht niet geef, dan doet niemand dat (ja, ml in het weekend).
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11970
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Bericht door MarietteD »

Ik denk een uur, maar niet achter elkaar. Vaak begin ik met meedoen en dan trek ik me langzaam terug: bij knutselen bijvoorbeeld, reepjes knippen en een slinger maken. Of bij een kleurplaat of bij een puzzel. 's avonds na het eten spelen we echt een half uur samen met zijn vieren: met een deken op tafel erachter poppenkast spelen, of met die maisplakdingen iets bouwen, of memory, of Lotto of bingo, of een grote puzzel, etc. Ik zette ze overdag wel eens naast me aan tafel terwijl ik daar zat te internetten: konden zij puzzelen of kleuren en om hulp of aandacht vragen als ze dat wilden.
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
fredje

Bericht door fredje »

Dorien schreef:Geeeeeeeeeeeen idee, hoe ik dat deed toen hij 3 was. Wij puzzelen wel of samen verven of kleien. Ik ben er dan wel bij. Maar hij kan ook gerust een uur met zijn auto's spelen op die leeftijd. Samen naar de winkel is ook een activiteit om samen te doen of bedoel je dat niet?

Dat breekt de dag ook. Met dit weer inderdaad samen een sneeuwpop maken of lekker sleeen.
wat d orien zegt. B wordt bijna 3. Maar ik vind het moeilijk er een tijdsduur aan te hangen. Verschilt ook per dag, of we weg gaan of de hele dag samen thuis zijn, er bezoek komt etc
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Bericht door kaatje71 »

geen idee.
Aandacht krijgt ze wel veel, maar ook tijdens eten, aankleden e.d.
Spelen/ boekje lezen doe ik denk ik zo`n uurtje per dag alles bij elkaar, maar als Merlijn thuis is komt daar nog wel wat tijd bij en ook van anderen wel.
Ze kan ook prima zelf spelen en dat is erg prettig!
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Lien

Bericht door Lien »

Geen idee, maar ik heb ook een connectie gevonden tussen 1 op 1 aandacht geven en een gezeglijker kind, dus Lien adviseert nu: minimaal 30 minuten per dag gezellig samen spelen.
linda7116

Bericht door linda7116 »

ik heb eigenlijk geen idee,ik heb ingevuld een half uur.
ik ben niet echt een meespeel-mama eigenlijk.En gelukkig kan Lotte heel erg goed alleen spelen.
ik ben er wel zo'n beetje de hele tijd soort bij en complimenteer haar met de torens die ze bouwt enz enz.
en af en toe samen een puzzel maken of spelen met de kassa en dat
soort dingen.
oh ja samen boekjes lezen vind ze ook heel erg leuk!
Gebruikersavatar
Angelique
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11888
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 11:09 am

Bericht door Angelique »

Die van mij zijn ouder, maar wij spelen regelmatig samen.

Ook omdat onderling spelen niet zo goed gaat.

Met Jeroen doe ik bijv altijd ´s avonds na het eten een spelletje, momenteel vaak halliegallie, en dat gaat zo een half uurtje aan.

En ik vind meegaan naar de schaatbaan, rondjes over het ijs schuifelen en pirouettes bewonderen ook samen spelen.
:crazy:
linda7116

Bericht door linda7116 »

Angelique schreef:Die van mij zijn ouder, maar wij spelen regelmatig samen.

Ook omdat onderling spelen niet zo goed gaat.

Met Jeroen doe ik bijv altijd ´s avonds na het eten een spelletje, momenteel vaak halliegallie, en dat gaat zo een half uurtje aan.

En ik vind meegaan naar de schaatbaan, rondjes over het ijs schuifelen en pirouettes bewonderen ook samen spelen.
dat soort dingen doen wij ook wel heel veel samen,samen met de hond wandelen,sleetje rijden, of we gaan een groot blok om op haar loopfietsje.
samen naar t bos enz.
Emmy

Bericht door Emmy »

Niet....
Ik lees wel dagelijks een boekje voor tijdens het naar bed brengen maar dat was het dan ook wel. Mijn peuter kan zich heel goed zelf vermaken, maar misschien weet hij ook gewoon niet beter....Ook heeft hij natuurlijk heel veel afleiding vanwege de andere jongens die samen met hem spelen.
Met mijn andere jongens is het streven om daar elke dag een spelletje mee te doen.
Een keer per week houden we familieavond, dan gaan we met zijn allen sjoelen, chips eten en gezellig zijn, stoeien, enz.
Gebruikersavatar
Sandra
J&J SANTORINI
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:58 pm

Bericht door Sandra »

Ik weet het eigenlijk niet zo...
Ik ben ook geen meespeel mama, meestal help ik even op weg zonodig maar dat is het wel. Daarvoor reken ik dan een kwartier per dag al met al...Maar het zal ongetwijfeld verschillen per dag; soms niet, soms ben ik een uurtje met de duplo treinbaan bezig.

Ik heb ze vanaf het begin gestimuleerd zelf te spelen, ik help even om op weg te helpen als het nodig is, ze kunnen zich alledrie gelukkig van kleins af aan heel goed zelf vermaken; dat vind ik ook heel belangrijk, dat ze zichzelf kunnen vermaken.

Ik heb een paar jaar geleden een poosje op een nichtje gepast, zij was dus gewend om echt de hele dag geëntertaind te worden :roll: ; dat was dus even wennen voor haar. 'Wat gaan we doen?' 'Nou jìj mag.....etc.'
S@ndra mv R ick (28-9-2001), I ris (23-12-2003) & J urn (22-12-2006)
Gebruikersavatar
Ineke
J&J MAURITIUS
Berichten: 4691
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:00 am

Bericht door Ineke »

Ik denk dat ik per dag ongeveer een uur met Jelle speelde toen hij een jaar of drie was, gemiddeld dan. Naar buiten gaan, naar de gym of zwemmen tel ik dan niet mee, ik bedoel echt het binnen spelen.

Jelle is gek op voorlezen en soms las ik rustig een uur voor en dan gaat het hard natuurlijk. Verder knutsel(d)en we regelmatig samen en deden (doen) we spelletjes. Soms speelde ik meer dan twee uur per dag met hem, maar er waren ook dagen dat ik niet met hem speelde, dat wisselde nogal.
1neke, mama van Je11e (10-10-2006) en Femk3 (07-09-09)
Gebruikersavatar
BreTui
J&J SANTORINI
Berichten: 1571
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Bericht door BreTui »

Mireille schreef: En wat ik van de week leerde: kinderen die aandacht krijgen, hoeven er niet om te vragen.
Mireille; Daar zou je wel eens helemaal gelijk in kunnen hebben... Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb (niet cynisch bedoeld overigens...) Dank je voor deze eye-opener...
Brenda, mv Rianne (29-07-03) en Jax(Kyra) (06-07-07)

~Waar zonnestralen regendruppels strelen en het licht het donker kust~
Gebruikersavatar
Truus
J&J SANTORINI
Berichten: 2546
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 8:40 am

Bericht door Truus »

Hier echt samen, 100 % aandacht, is een kwartier tot een halfuur per dag. Ik laat M irre dan ook kiezen wat zij graag wil. Meestal is dat een spelletje. Daarbuiten tussendoor wel knuffelen, even kort aandacht, reageren op vragen.
Gebruikersavatar
Liselotte
J&J SANTORINI
Berichten: 2129
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:07 pm

Bericht door Liselotte »

Ik ben de 'meer dan 3 uur'... Ilias is enig kind en kan zich slecht zelf vermaken. Ik spreek vaak met hem af dat hij even zelf gaat spelen en dat ik daarna iets met hem doe. Dat gaat redelijk.
Ik heb hier al eerder draadjes over geopend over het speelgedrag van Ilias. Het is namelijk erg vermoeiend soms, want hij loopt echt de hele dag achter me aan (hij is nu trouwens al vijf...).
Aan de andere kant ben ik wel echt een speelmama. Ik vind het echt leuk om met Ilias te spelen. Met de auto's, een gezelschapsspelletje en vandaag hebben we winterse raamversierinkjes gemaakt. En het is ook zo'n gezelligheidsdiertje, Ilias!
Met kinderen erbij kan hij zich wel goed vermaken, hij heeft gewoon anderen nodig om zijn eigen fantasie ook kwijt te kunnen.
Mama van I lias (31-10-2005), N oor* (8-10-2011) en D aniël (18-09-2012)
Marije
J&J TEXEL
Berichten: 647
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:01 pm

Bericht door Marije »

Ik heb geen idee. Ik speel zelden met ze met speelgoed met ze, maar help ze wel geregeld even op gang of creëer de mogelijkheid door spullen voor ze klaar te zetten. Ik lees ook vrij veel voor.
Dragoste

Bericht door Dragoste »

Mark zou nog veeeel meer willen!
Maar ik of mijn man doen redelijk wat met hem samen!

Voorlezen, knutselen, iets helpen bouwen, samen douchen, enz enz.

Maar ook al krijgt hij die aandacht, hij blijft vragen hoor!
Als er andere kinderen in de buurt zijn dan niet trouwens, (Lars moet snel groot worden!)
Linda

Bericht door Linda »

Met Bram speel ik niet veel. Hij kan zichzelf prima vermaken. Ik ga wel vaak de hort op als we een hele dag thuis zijn, even naar het winkelcentrum lopen en dan mag hij op zijn loopfiets. Dat breekt de dag een beetje.
Plaats reactie