melkvrije biscuit
Moderator: Chantal
melkvrije biscuit
De mix vind ik ontzettend lekker werken, wordt heel luchtig en rijst goed, maar er zit melk in.
Daarom heb ik melkvrije biscuit geprobeerd:
30 gr. bloem, 30 gram suiker per ei
Het ei luchtig kloppen ging erg goed, met de bloem en suiker spatelen zakte het een beetje in.
Het is uiteindelijk nauwelijks gerezen, maar lijkt wel luchtig.
Heeft iemand nog een goede tip?
Daarom heb ik melkvrije biscuit geprobeerd:
30 gr. bloem, 30 gram suiker per ei
Het ei luchtig kloppen ging erg goed, met de bloem en suiker spatelen zakte het een beetje in.
Het is uiteindelijk nauwelijks gerezen, maar lijkt wel luchtig.
Heeft iemand nog een goede tip?
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
als ik roti kukus maak, moet ik de eieren en de suiker samen 15 minuten mixen om het luchtig te maken. Daarna moet de bloem er met een houten spatel doorheen geroerd. Ook gaat er 7-up in, voor de luchtigheid. Maar, die cake die stoom je, die bak je niet. Maar ook Pandancake gaat op die manier en die bak je wel. Veeeeeeel eieren. Ik denk dat de verhouding 1 op 1 op 1 niet goed is.
Biscuit
Ingrediënten :
- 4 eieren
- 120gr suiker ( 1 zakje vanillesuiker inbegrepen )
- 60 gr bloem
- 50 gr maïsbloem
- soeplepel heet water
Bereiding :
- De 4 eigelen krachtig opkloppen en er de suiker bijvoegen.
- Op hoogste mixerstand een zevental minuten laten kloppen enkele eetlepels heet water
toevoegen ( mengsel moet schuimig wit worden ).
- Vervolgens de bloem en de maïsbloem toevoegen en blijven kloppen op hoogste stand.
Intussen het eiwit helemaal stijf kloppen.
- Het stijfgeklopt eiwit onder het deegmengsel spatelen.
- De bakplaat zeer goed invetten ( ook de randen ) met olie en bestuiven met bloem.
- Op 200° ca. 10 tot 12 minuten bakken.
- Ontvorm zo vlug mogelijk na het bakken.
Dit is voor biscuit die je oprolt, dus is plat. Je kan het ook in hoge vorm doen, dan oven lager zetten en langer laten bakken.
Ik werk meestal gewoon met de platte versie, die ik snijd en vul. (spaart doorsnijden).
Ingrediënten :
- 4 eieren
- 120gr suiker ( 1 zakje vanillesuiker inbegrepen )
- 60 gr bloem
- 50 gr maïsbloem
- soeplepel heet water
Bereiding :
- De 4 eigelen krachtig opkloppen en er de suiker bijvoegen.
- Op hoogste mixerstand een zevental minuten laten kloppen enkele eetlepels heet water
toevoegen ( mengsel moet schuimig wit worden ).
- Vervolgens de bloem en de maïsbloem toevoegen en blijven kloppen op hoogste stand.
Intussen het eiwit helemaal stijf kloppen.
- Het stijfgeklopt eiwit onder het deegmengsel spatelen.
- De bakplaat zeer goed invetten ( ook de randen ) met olie en bestuiven met bloem.
- Op 200° ca. 10 tot 12 minuten bakken.
- Ontvorm zo vlug mogelijk na het bakken.
Dit is voor biscuit die je oprolt, dus is plat. Je kan het ook in hoge vorm doen, dan oven lager zetten en langer laten bakken.
Ik werk meestal gewoon met de platte versie, die ik snijd en vul. (spaart doorsnijden).
Je klopt eiwit en eigeel apart op (dus tot eigeel ook wit ziet en eiwit moet zo hard opgeklopt zijn dat je pot onderste boven kan houden zonder dat het eruit valt... en ja dat meen ik echt
)
Dan meng je bloem en maizena (maisbloem, wel opletten in sommige zit ook melkpoeder, maar is ook zonder), onder het eigeel mengsel.
En dan ga je héél voorzichtig beetje bij beetje eiwit eronder doen, en dat doe je met lepel, zachtjes, niet kloppen of roeren, en met beetjes.
(zo blijft de lucht er in).

Dan meng je bloem en maizena (maisbloem, wel opletten in sommige zit ook melkpoeder, maar is ook zonder), onder het eigeel mengsel.
En dan ga je héél voorzichtig beetje bij beetje eiwit eronder doen, en dat doe je met lepel, zachtjes, niet kloppen of roeren, en met beetjes.
(zo blijft de lucht er in).
'eronder doen' is vlaams voor 'erdoor heen doen'Mara schreef:Bedankt, het is me een heel stuk duidelijk en lijkt me heel goed gaan werken, tot het eiwit eronder doen...Dat zie ik nog steeds niet helemaal voor me.
Waar moet ik dat eiwit onder doen? Niet door het eerste mengsel heen maar ergens onder?

Althe@, mv I.sis (nov 2005)
Althea schreef:'eronder doen' is vlaams voor 'erdoor heen doen'Mara schreef:Bedankt, het is me een heel stuk duidelijk en lijkt me heel goed gaan werken, tot het eiwit eronder doen...Dat zie ik nog steeds niet helemaal voor me.
Waar moet ik dat eiwit onder doen? Niet door het eerste mengsel heen maar ergens onder?

Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
http://www.youtube.com/watch?v=Ggvs9_TxSV8
Op minuut drie zie je eiwit doorspatelen. (ok het is chocomousse, maar het idee en de beweging is hier heel duidelijk)
Op minuut drie zie je eiwit doorspatelen. (ok het is chocomousse, maar het idee en de beweging is hier heel duidelijk)