Wanneer te klein/te slecht groeien?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
J0p1e
J&J SANTORINI
Berichten: 2739
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:09 pm

Wanneer te klein/te slecht groeien?

Bericht door J0p1e »

W@lt is een klein mannetje: hij is nu 89 cm lang bij 14,9 kilo. Voor zijn leeftijd echt klein, hij zit ver beneden de -2,5 lijn. Voorheen zat hij nog redelijk op die lijn, nu dus niet meer. Zijn bovenlijf is langer dan zijn onderlijf, broeken maar 86 passen nog prima, t-shirts en truitjes maat 92 ongeveer (kan ook liggen aan dat ze al heeeeel vaak gewassen en gedroogd zijn ::wink: )
Nu had ik het er met mijn zus over afgelopen weekend en zij gaf aan dat dat wel heel klein is en het geen goed teken is dat hij zijn eigen lijn niet volgt. Ik weet het, maar weet niet goed wat te doen. Hij wordt momenteel onderzocht bij een revalidatiecentrum en daar heb ik de vraag ook neergelegd. Maar dat is iets waar zij niet naar kijken, ik moest maar naar cb. Niet echt een plek waar ik vertrouwen in heb. We hebben ook al zoveel met hem gedokterd, dat ik het spoor ook een beetje bijster ben en me die overbezorgde moeder voel zoals in de papieren staat.
Maar ja, wat dan? Wat is het punt waarop je wat groei/lengte betreft echt iets moet doen? en waar dan?
J0p1e, mama van Fl00r (18-01-2006) en W@lt (07-01-2008)
Jeanne
J&J SANTORINI
Berichten: 1648
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:48 am

Bericht door Jeanne »

Nou, voor mij is dit het punt: het moment waarop jij je zorgen gaat maken. Ik zou hiervoor een afspraak vragen bij de KA, maar in Nederland werkt het zo niet, denk ik? Via de HA een verwijzing vragen?
Mama van Yinth3 (21.11.2004), Li3ne (17.09.2006) en Y3no (06.01.2009)
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10999
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Bericht door Dorien »

Moet hij dan niet binnenkort weer naar het CB? Is er geen inloopspreekuur of weeguurtje dat je even contact kunt hebben? Wanneer ben je voor het laatst geweest met W@lt?

Hou je de metingen van jezelf aan of die van het CB? Daar kan ook een verschil in zitten he?
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Ves

Bericht door Ves »

Eet hij wel goed? Is hij vrolijk? Hoe gaat zijn ontwikkeling? Ik ken zijn "geschiedenis" verder niet (maar kennelijk is die er wel, lees ik zo tussen de regels door). Dus misschien zijn dit overbodige vragen.
CB is normal gesproken de meest logische plek, lijkt mij, maar misschien kun je het anders eens bij de huisarts proberen?
mama van b en c

Bericht door mama van b en c »

Hmmm B is iets langer (91 cm denk ik) en weegt 12 kg.

hij heeft maat 86/92. Verschil is wel dat hij wel altijd zijn eigen lijn volgt al is dat wel de onderste lijn of er net wat onder. en hij eet als een beer (6 boterhammen op een dag en goed warm eten)

als je je orgen maakt ga je toch langs de huisarts? Vraag wel of je doorgestuurd wordt naar een kinderarts, die kijken echt goed naar alle aspecten
@ri

Bericht door @ri »

Als je je zorgen maakt zou ik het aankaarten bij het cb, en vervolgens bij de ha een doorverwijzing vragen naar de ka. Dan hoeft de ha niet meer te zeggen dat je naar het cb moet (want daar ben je al geweest), en kun je hopelijk door naar de ka.

Kan me trouwens niet voorstellen dat het cb het niet vreemd zou vinden, want met name de lengte/gewichtscurve (die ze als het goed is op deze leeftijd gebruiken) moet er best scheef uitzien verwacht ik. Dus misschien word je daar toch ook al goed geholpen,; zou het een kans geven!
Claudiac

Bericht door Claudiac »

Hoi,

Het CB is inderdaad denk ik wel de beste ingang. Heb je geen vertrouwen in de arts of in de verpleegkundige? Wellicht dat je kunt bellen voor een afspraak met de arts in plaats van gewoon op spreekuur gaan?

Hier trouwens ook een klein mannetje met korte beentjes. Broeken maat 92 en shirts maat 98. Hij heeft pas wel een behoorlijke sprong gemaakt, zo ineens.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5056
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Bericht door Hemmie »

Hoe lang zijn jij en je man? Komt dat kleine meer voor in de familie? Dat kan al heel veel uitmaken. Als het meer voorkomt zou ik me niet zo druk maken, maar als hij de uitzondering is, zou ik me denk ik ook wel eens achter mijn oren gaan krabben. Ik zou het eens aan de huisarts voorleggen, wellicht wil die je wel doorsturen naar de KA.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
KarinH

Bericht door KarinH »

Als hij onder de -2,5 zit EN zijn eigen lijntje niet meer aan het volgen is, zou ik persoonlijk toch graag iemand (kinderarts) er naar willen laten kijken. De kans dat er "speciale reden" voor zou zijn (ipv "gewoon" klein zijn) wordt dan toch wat groter. Misschien heeft het ook wel juist een connectie met zijn andere problemen waarvoor hij bij het revalidatiecentrum is?

Een verwijzing naar kinderarts kun je via CB of huisarts, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat CB-arts daar moeilijk over doet als je daar zelf op aandringt (zo heb ik ook echo van Eveline's heupjes afgedwongen :wink: ). Succes!
Gebruikersavatar
J0p1e
J&J SANTORINI
Berichten: 2739
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:09 pm

Bericht door J0p1e »

Ik ben 1.73m, mijn man denk ik zo'n 1.85 dus zo heel klein zijn we beiden niet. Flo is ook lang klein gebleven, maar na haar tweede toch wel ineens hard gaan groeien. En dat hadden we ook wel verwacht van W@lt, dat hij eens zou gaan groeien. Maar dat laat wel erg lang op zich wachten.
J0p1e, mama van Fl00r (18-01-2006) en W@lt (07-01-2008)
Mariken

Bericht door Mariken »

Ik zou ook naar de huisarts gaan voor een verwijzing naar de kinderarts. Die verwijzing mag de cb-arts toch niet schrijven en bij de huisarts ben je wel meer op het goede adres.
Wij hebben een kind met een kleine hoofdomtrek en ik word ook aardig gek van het cb omdat ze alleen constateren maar verder weinig actie eraan koppelen.
Gebruikersavatar
J0p1e
J&J SANTORINI
Berichten: 2739
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:09 pm

Bericht door J0p1e »

Ves schreef:Eet hij wel goed? Is hij vrolijk? Hoe gaat zijn ontwikkeling? Ik ken zijn "geschiedenis" verder niet (maar kennelijk is die er wel, lees ik zo tussen de regels door). Dus misschien zijn dit overbodige vragen.
Hij eet vrij slecht, al vanaf het begin af aan. Drinkt ook niet zo goed, dus daar letten we goed op. Wanneer hij slecht eet, letten we ook op dat hij dingen kan eten die hij goed kan eten. Hij is wel altijd vrolijk. Maar zijn ontwikkeling loopt met horten en stoten, heeft een achterstand op motorisch en taalgebied. Nu hij veel gestimuleerd wordt gaat hij goed vooruit, maar het hoe en wat weten we nog niet goed.

En dit zijn onze eigen metingen, die vrij consequent zijn, we meten hem om de 6 weken ongeveer. De keren dat onze metingen samenvielen met het cb klopte dat ook. Nunis het wel een tijd geleden dat we bij het cb geweest zijn, de vorige keer kon ik de afspraak niet verzetten, enkel annuleren.

Ik ga deze week een afspraak maken bij het CB, hij moet idd binnenkort toch voor zijn prikken. En dan maak ik maar een afspraak bij de arts, die wijkverpleegkundige kan ik echt wel schieten.
Dank jullie wel!
J0p1e, mama van Fl00r (18-01-2006) en W@lt (07-01-2008)
C1ndy
J&J SANTORINI
Berichten: 2662
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:19 am

Re: Wanneer te klein/te slecht groeien?

Bericht door C1ndy »

J0p1e schreef:W@lt is een klein mannetje: hij is nu 89 cm lang bij 14,9 kilo. Voor zijn leeftijd echt klein, hij zit ver beneden de -2,5 lijn. Voorheen zat hij nog redelijk op die lijn, nu dus niet meer. Zijn bovenlijf is langer dan zijn onderlijf, broeken maar 86 passen nog prima, t-shirts en truitjes maat 92 ongeveer (kan ook liggen aan dat ze al heeeeel vaak gewassen en gedroogd zijn ::wink: )
Abby is nu net 3 geworden (wel een half jaar jonger als W@lt,) maar ze past nu net broeken maar 92 en shirts maat 92. Ze is ook altijd klein geweest, zit ook vaak ergens rond de -1 curve.
In het samenhangen met het slechte eten van W@lt zou ik toch even naar het cb of de ha gaan.
Groetjes Cindy, mama van 2 meisjes (04-2006 en 08-2008)

Moeders houden hun kinderen een tijdje bij de hand, maar voor eeuwig in hun hart.
Gebruikersavatar
Nynke
J&J SANTORINI
Berichten: 1124
Lid geworden op: di jul 27, 2010 6:50 pm

Re: Wanneer te klein/te slecht groeien?

Bericht door Nynke »

J0p1e schreef:We hebben ook al zoveel met hem gedokterd, dat ik het spoor ook een beetje bijster ben en me die overbezorgde moeder voel zoals in de papieren staat.
Ik voel me plaatsvervangend boos. Kennelijk sta jij te boek als "overbezorgde moeder". Wil je je daar alsjeblieft niets van aantrekken?
Als jullie al veel met hem gedokterd hebben, heb je een goede reden om nu eerder bezorgd te zijn. Jij kent je kind als geen ander en als jij het niet vertrouwt, moet men jou serieus nemen en heb je het volste recht om hulp te zoeken en gerustgesteld of verder geholpen te worden.

Met de wijkverpleegkundige heb je geen band, met de CB-arts wel? En hoe zit het met je huisarts? Als je met deze problemen zit en de huisarts lijkt je niet serieus te nemen, is het misschien een goed tijdstip om dat uit te spreken of op zoek te gaan naar een andere huisarts (als dat kan).

Je hebt nu al een afspraak gemaakt bij het CB. Volgens mij zul je dan alsnog naar de HA moeten voor een verwijzing naar de kinderarts... Maar als hij zijn prikken ook nog moet hebben, is dat misschien niet zo'n groot probleem.
Groetjes,

Nynke, moeder van Sofie (dec. 2005), Lotte (jan. 2008) en Bente (11 aug. 2013)

Met liefs en lapjes
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5056
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Bericht door Hemmie »

J0p1e schreef:Ik ben 1.73m, mijn man denk ik zo'n 1.85 dus zo heel klein zijn we beiden niet. Flo is ook lang klein gebleven, maar na haar tweede toch wel ineens hard gaan groeien. En dat hadden we ook wel verwacht van W@lt, dat hij eens zou gaan groeien. Maar dat laat wel erg lang op zich wachten.
Nou, dan vind ik hem toch erg klein, en eerlijk gezegd denk ik dat ik me ook zorgen zou maken. Ik zou er zeker verder achteraan gaan. Sterkte!
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
wennetje

Bericht door wennetje »

Als ik je goed begrijp is zijn lengtecurve ook aan het afbuigen? Je maakte je zorgen dus reden voor verwijzen. Ik zou zelf naar de HA gaan om een verwijzing te vragen voor de KA. Maar ik ben van het soort dat geen vertrouwen heeft in CB.
Plaats reactie