grrr die avonden...

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
mama van b en c

grrr die avonden...

Bericht door mama van b en c »

Wij hebben geen slaapwonders en ik ben al lang blij dat we er tegenwoordig maar meestal 2 keer uit hoeven 's nachts maar die avonden. Grrr...

B. slaapt redelijk in sinds we hem 's middags niet meer laten slapen maar C...

Die kan goed een uur lang wakker liggen en wat hij dan doet? Gillen, heel hard. hij gilt papa of mama en als de verkeerde durft te komen dan is het huis te klein. Hij staat in zijn bedje en gooit woest zijn knuffel eruit, en ja zonder dat ding gaat hij natuurlijk niet slapen.

Tegenwoordig laat ik hem 's middags nog maar anderhalf uur slapen en dan lijkt het wel iets beter te gaan maar dan duurt het nog wel een half uur.

Pffff iemand tips? of herkenning?
Deborah
J&J SANTORINI

Bericht door Deborah »

hmmm.... onze kleine meid blieft ook alleen maar haar moeder inclusief borst :D . Zelf inslapen kent ze niet. Momenteel gaat het best redelijk en slaapt ze rond 8 uur, maar 10 uur is een tijdlang meer regel dan uitzondering geweest.
Heb bij haar het hele naar bed gaan ritme heel strak gehouden. Elke avond weer hetzelfde. En inmiddels is dus het kwartje gevallen en gaat ze zelfs hangen richting bed als ze klaar is met de borst. Verder heb ik geen tips voor je. Weet wel dat je er soms helemaal klaar mee kunt zijn.
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
Pauwtje
J&J MAURITIUS

Bericht door Pauwtje »

Ja, herkenning. Gelukkig ging het hier met fases (met beide jongens), dus hadden we af en toe wat weken ertussen zitten dat het goed ging. Maar ik heb ook hele periodes gehad dat ik om 18 uur al buikpijn kreeg omdat ik wist dat ze 1,5 uur later naar bed moesten.

Tips? Nee sorry :( Ik denk dat dit echt typisch iets is wat per ouder/kind combinatie zo verschillend is, en dat je er je eigen weg in moet vinden. De enige tip die ik je kan geven is dat als je iets bedenkt (en of dat nou is dat je ernaast gaat zitten, of af en toe terugkomt, of gewoon laten krijsen), je je daar een poosje strak aan moet houden. Maar ik weet ook dat dat heel moeilijk is. Het is vreselijk frustrerend, ik weet het (maar het positieve nieuws is dat het hier nu best heel goed gaat!)
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
KarinH

Bericht door KarinH »

Vreselijk is dat he, om geen avond te hebben voor je idee en dat er zoveel drama bij komt kijken...

Ik herken het ook. Toen Eveline zo oud was, ging ze alleen maar slapen na 20:30-21:00 uur en na minstens een half uur aan de borst getut te hebben. Iedere poging om haar eerder of op andere wijze naar bed te brengen stuitte op hevig verzet en grote schreeuwpartijen. Omdat ze ook 2-3 keer per nacht nog kwam had ik echt niet de energie om iets anders te doen dan maar gewoon 'go with the flow'. Dus haar later naar bed brengen en haar die borsttijd geven (naast idd een ingekort middagslaapje).

Hoe ouder ze werd, hoe minder het drama werd en tegen de tijd dat ze 22 maanden was, dronk ze niet zo veel meer aan de borst, maar meer spelen en tutten. Toen ben ik zelf gestopt met de BV, heb papa een paar dagen op haar afgestuurd en ik ben nog verbaasd hoe soepel dat toen ging. Protest stelde weinig voor. Ik denk dat ik haar goed aangevoeld heb, dat ze zelf ook best toe was aan slapen zonder BV. Ruim een maand later ging ze doorslapen en sindsdien slaapt ze echt GOED!

Christian heeft trouwens ook veel fasen van protest en gezeur in de avond gehad, inclusief (veel) wakker worden in de nacht. Bij hem waren het golfbewegingen, die (denk ik) ook veel te maken hadden met spanningen en groeistuipen. Hij ging beter slapen toen hij 3 jaar was en sinds hij 4 is slaapt hij ook echt GOED!

Ik herken je vermoeidheid (en het gevoel dat weinig helpt), en wil je een hart onder de riem steken. Het is een lastige leeftijd, maar de fase gaat een keer over. Ik denk dat ik in jouw geval C later naar bed zou brengen. De tijd die hij nu staat/ligt te gillen en schreeuwen, hem beneden houden (en rustig laten spelen?) en dan met herkenbaar ritueeltje naar bed brengen op een moment dat hij ook echt, echt moe is.

Veel sterkte ermee!!
Nancy
J&J MAURITIUS

Bericht door Nancy »

En wat als je C 's avonds later naar bed doet?
Nancy
mv Milou (2005) en Yara (2008)
Tiki
J&J SANTORINI

Bericht door Tiki »

Zou het kunnen dat hij eigenlijk nog niet echt heel moe is moe op het uur dat je hem op bed legt? Onze kinderen gaan zonder drama slapen, maar wel ongeveer anderhalf uur later dan gemiddelde kinderen van hun leeftijd. Ze hebben gewoon minder slaap nodig dan gemiddelde kinderen. En als ik mag kiezen tussen een avond zonder drama maar met kinderen beneden of een avond met drama zonder kinderen beneden, kies ik voor het eerste :)
Marijke, moeder van Eva (september 2007) en Lena (juni 2009) en Daan (februari 2013)
Nancy
J&J MAURITIUS

Bericht door Nancy »

Tiki schreef: En als ik mag kiezen tussen een avond zonder drama maar met kinderen beneden of een avond met drama zonder kinderen beneden, kies ik voor het eerste :)
Dat bedoelde ik dus ook. Hier ook kinderen die relatief weinig slaap nodig hebben. Klokje rond doen ze alleen als ze heel erg moe zijn. 10,5 uur hebben ze meestal genoeg aan. En ik herken het ook van mijzelf. ZOdra ik echt kon lezen, las ik tot een uur of 10 in bed te lezen 's avonds voor ik ging slapen. En dan om 7 uur weer fris uit bed.
Nancy
Liesbeth

Re: grrr die avonden...

Bericht door Liesbeth »

mama van b en c schreef:Pffff iemand tips? of herkenning?
Tips? Een tweeling maken :lol: hier hebben ze met zijn tweetjes de grootste lol en op een gegeven moment is het stil. Willem heeft het ook gehad en die gaat nu bijtijds naar bed en dan gaat hij liggen zingen of spelen tot hij in slaap valt. Dus misschien is C. gewoonweg nog niet moe en is uitputten of later naar bed een oplossing.
mama van b en c

Later naar bed gaan? hmm misschien is het dat wel. maar het is vaak al tegen 8 als hij er in ligt en B. valt dan ook echt om en ik weet eigenlijk zeker dat b. dan vreselijk drama gaat maken als C. mee naar beneden mag... doen jullie oudere kinderen dat niet?
Nancy
J&J MAURITIUS

Bericht door Nancy »

mama van b en c schreef:Later naar bed gaan? hmm misschien is het dat wel. maar het is vaak al tegen 8 als hij er in ligt en B. valt dan ook echt om en ik weet eigenlijk zeker dat b. dan vreselijk drama gaat maken als C. mee naar beneden mag... doen jullie oudere kinderen dat niet?
Nee hoor, Milou is meestal binnen 5 minuten vertrokken, Yara is wel 5 minuten rustig te houden als ze weet dat ze er weer uit mag als Milou slaapt.

Bedritueel doen ze dus wel gezamelijk, alleen de 1 is gelijk weg, en de ander mag daarna weer even naar beneden.
Nancy
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

Hier hebben we ook een poos onrustige avonden gehad. Bij Silke werkt het meestal zo dat ze alleen maar onrustiger wordt als je vaak gaat kijken dus dat hebben we niet te veel gedaan.
Nog steeds heeft ze soms wel zo`n avond, maar bijna nooit meer. Het is min of meer vanzelf overgegaan.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Chabeli

Bericht door Chabeli »

bij ons werkte het om ons bedritueel anders te doen. Rond 7en douchen of in bad, pyjama aan en dan nog naar beneden om wat tv te kijken. Rond 8en ligt hij in bed en slaapt meestal binnen 15 minuten. Vroeger kon het inslapen nog weleens anderhalf uur duren. En ondertussen moest een van ons naast hem zitten :? Nu eigenlijk nooit meer drama's. En dat Sara nog eventueel beneden is, is ook geen probleem.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

mama van b en c schreef:Later naar bed gaan? hmm misschien is het dat wel. maar het is vaak al tegen 8 als hij er in ligt en B. valt dan ook echt om en ik weet eigenlijk zeker dat b. dan vreselijk drama gaat maken als C. mee naar beneden mag... doen jullie oudere kinderen dat niet?
Gaat B. nog slapen 's middags. Hier is de regel 's middags slapen is later opblijven. Meestal Linde dus. Thijs heeft er geen problemen mee.
mama van b en c

Ja B. 'rust" ook nog 's middags.

en B. slaapt helaas ook niet in 5 minuten maar dat duurt vaak ook wel een uur.
Ves

Bericht door Ves »

Heel herkenbaar, die onrustige avonden/nachten. Af en toe hebben we een kortere periode gehad dat het beter ging (zowel inslapen als doorslapen). Vanaf een maand of 16 ging het ruim 4 maanden goed, maar nu weer een mindere periode met lange inslaapduur en 1-2 x 's nachts wakker (soms vaker, maar dat is eerder nog slechter geweest). Het inslapen was zo'n 2 maanden terug echt drama met hoofdbonken, schreeuwen enz. dat is nu gelukkig verminderd. Hij gaat niet meteen slapen, maar is dan nog een beetje aan het rommelen, kletsen, spelen. Ik zit er wel bij totdat hij gaat slapen, want anders is het alsnog drama. Erbij zitten vind ik op zich geen probleem, maar soms duurt het me te lang... dat ben ik wel een beetje zat nu.
Het is goed om te horen dat het bij anderen ook in fases beter en slechter ging; dat geeft weer moed... Geen echte tips verder.
LindaJager
J&J MALEDIVEN

Bericht door LindaJager »

Lucas maakte er toendertijd ook zo'n drama van en bij hem was het idd de oplossing om hem later naar bed te doen. Vincent nam ik op die leeftijd gewoon weer mee naar beneden waar hij bij mij rond half 10 in slaap viel en dan kon ik hem op z'n bed leggen. Nooit problemen mee gehad ::wink:
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
Plaats reactie