Huisarts en borstvoeding - slechte combinatie

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Denise31

Huisarts en borstvoeding - slechte combinatie

Bericht door Denise31 »

Na ruim 13 maanden pijnloos borstvoeding geven (op een korte periode met spruw aan het begin na) kreeg ik ineens pijnklachten. Omdat ik gelijk aan spruw dacht heb ik telefonisch bij de huisarts om medicijnen hiertegen gevraagd. Ik heb toen Nystatine gekregen waarmee ik mijn dochter en mijn tepels keurig heb behandeld. Helaas ging het maar niet beter. Ik heb mijn tepels toen ook nog behandeld met daktarin maar ook dat gaf geen verbetering. De klachten waren overigens begonnen alleen aan mijn rechter tepel maar na een poosje kreeg ik dezelfde klachten ook links. Mijn tepels zijn vuurrood, schilferig en heel pijnlijk (zowel tijdens het voeden maar ook er na).
Nu ben ik anderhalve maand verder en is het nog steeds vreselijk pijnlijk om borstvoeding te geven. Ik wil nog niet stoppen (en kan het ook niet omdat mijn dochter er nog heel veel behoefte aan heeft) maar de pijn is soms zo ondraaglijk dat ik twijfel over hoe lang ik dit nog vol kan houden. Dus ben ik maar weer naar de huisarts gegaan om te kijken of het inderdaad spruw is en wat ik er tegen kan doen. Hij heeft even gekeken en dit was zijn conclusie:
Hij dacht niet dat het spruw was want dan kwam bijna alleen bij hele kleine kindjes voor (?), hij dacht dat het kwam doordat, omdat mijn dochter al wat ouder is en tandjes heeft, te krachtig drinkt (?) en hij wil geen medicijnen geven omdat dat juist overgevoeligheidsreacties geeft. En als klap op de vuurpijl: als ik wil dat het over gaat, moet ik maar stoppen met de borstvoeding. En anders moet ik het maar aan een lactatiekundige vragen.
Nou, dat had ik dus beter gelijk kunnen doen want hier heb ik dus helemaal niets aan. Belachelijk toch?
Ik ga nu dus maar naar een lactatiekundige. Hebben jullie misschien nog adviezen/tips/ ideeën wat het zou kunnen zijn?

Ik
Denise31

Bericht door Denise31 »

Het was trouwens een vervanger voor mijn eigen huisarts die ik vandaag gesproken heb.
wennetje

Bericht door wennetje »

Brrrrr, ernstig! Lactatiekundige heeft vast ervaring met zulke belachelijk onwetende huisartsen en kan je adviseren. Ik had een folder mee van LLL over spruw en ze heeft toen klakkeloos de daarin voorgeschreven medicatie overgenomen omdat ik dat graag wilde en de LK dat aan had geraden.
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12041
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Bericht door Esther »

Oh, wat vervelend. Mijn ervaringen met de huisarts zijn gelukkig beter, hij kon wel meteen de goede diagnose stellen (inwendige spruw), maar van hem kreeg ik ook niet de medicijnen mee als ik niet beloofde te stoppen met voeden (uiteindelijk heb ik gezegd dat ik zou gaan kolven - en dat niet gedaan, omdat ik contact had gehad met Gonneke en zij zei dat je met de medicijnen die ik kreeg prima door kon voeden).

Al met al lijkt het me inderdaad verstandig om contact op te nemen met een lactatiekundige (ik ben blij dat ik toen Gonneke Veldhuizen heb gebeld, die stuurde ook allerlei informatie door om de huisarts te overtuigen van de juistheid van deze diagnose en om zijn kennis bij de spijkeren). Maar dan moet je nog aan de goede medicijnen zien te komen. Eventueel kun je dus zeggen dat je gaat kolven en de melk weggooien zolang je de medicijnen gebruikt...

Heb je lang genoeg doorbehandeld trouwens? Je moet lang genoeg doorsmeren nadat de klachten verdwenen zijn hè?

Ik las trouwens op borstvoeding.com het volgende:
"Als een moeder pijnlijke tepels heeft moeten deze eerst goed worden behandeld en als behandeling van de tepels alleen niet succesvol is, kan fluconazol (Diflucan) worden toegevoegd." Dit is in geval van spruw dus.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Denise31

Bericht door Denise31 »

Ik ben nooit gestopt met behandelen. Ik smeer elke dag meerdere keren. Ik behandel mijn dochter echter niet elke dag omdat zij helemaal geen klachten heeft, geen vlekjes/uitslag in haar mond en ook geen (pijn)klachten bij drinken en eten (ze eet zelfs heel graag appels en tomaten en ik weet zelf nog wel dat toen ik (als volwassene) spruw had dat soort zure dingen vreselijk waren om te eten). Maar misschien moet ik haar toch ook blijven behandelen. Aan de andere kant, mijn dochter drinkt niet meer aan mijn rechter borst (omdat dat, in eerste instantie, de pijnlijke borst was en dat altijd een beetje de "probleem" borst is geweest en ze genoeg heeft aan een borst) maar daar blijft de tepel ook abnormaal (rood, schilferig, verdikt, ingetrokken). Geen verbetering.

Over fluconazol heb ik ook wel eens gelezen maar ik had begrepen dat artsen niet echt happig zijn om dat voor te schrijven.

Wat is inwendige spruw?
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12724
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Bericht door Pauline »

Even gerda van pijkeren, 030-6351879 of geralda boogert , 06-29268001 bellen. Zeg maar dat ik je heb doorverwezen.

Klinkt als spruw. Misschien een idee om te gaan behandelen met dactarin of gentiaan violet. Dactarin willen ze niet voorschrijven bij kleine babies, maar T is geen kleine baby meer. Ik ben maandag weer thuis. We bellen dan wel even, als ik tijd heb kom ik ff langs.

Knuf!
Pien
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Bericht door Mare »

Ik heb wel eens gehoord dat de tepels inderdaad overgevoelig kunnen reageren als je te lang doorgaat met smeren. Het tast de huid dan aan. Het lijkt mij geen overbodige luxe om een ok te bellen.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Ineke
J&J MAURITIUS
Berichten: 4702
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:00 am

Bericht door Ineke »

Herkenbaar!

Toen Femke zes weken was, kreeg ik ook spruw. Een tijdje met kromme tenen gevoed, naar de huisarts (vervanger) en ook smeren met miconazol. Femke was er zo vanaf, maar ik niet. Terug naar de huisarts. Na veel zeuren minimale dosis fluconasol gekregen, hielp even, maar kwam meteen weer terug.

En toen was mijn eigen huisarts er weer. Ik bleek spruw in mijn melkkanalen te hebben en kreeg zes weken een kuur van fluconasol. Zij gaf me ook het borstvoedingsprotocol mee en verwees me naar borstvoeding.com. Inmiddels zijn we ruim anderhalf jaar verder en (even afkloppen), we hebben geen spruw meer gehad!

Lang leve mijn eigen borstvoedingsmindete (is dat een woord) huisarts!
1neke, mama van Je11e (10-10-2006) en Femk3 (07-09-09)
Gebruikersavatar
Suus
J&J SANTORINI
Berichten: 2282
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:55 am

Bericht door Suus »

Even een tegengeluid, kort want mobiel, later uitgebreider. Je kunt je ook doorverwijzen nr dermatoloog. Ik had precies dezelfde klachten (van de tepels én de HA). Bij mij geen spruw meer. Daar begon het wel mee. Maar ik bleek allergisch voor iets in anti spruw medicijn (wat wel vaker voorkomt) en door het smeren van medicijn, roodheid, drinken etc eczeem en all reactie op tepelhof. Dermatoloog heeft me goed verder geholpen. Denk dat het zaak is de klachten te laten zíen door een expert. Mijn HA bekeek mijn borsten vanaf 2 meter afstand en concludeerde spruw. Ook toen het dat allang niet meer was. Sterkte!
Mama van F¡nne (dec '05), Yrs@ (feb '08 ) en R¡vk@ (nov '09)
Stoergeboortekaartje.nl
Gebruikersavatar
Suus
J&J SANTORINI
Berichten: 2282
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:55 am

Bericht door Suus »

Ps, ik bedoel met expert dus ook een LK, hoor.
Mama van F¡nne (dec '05), Yrs@ (feb '08 ) en R¡vk@ (nov '09)
Stoergeboortekaartje.nl
Gebruikersavatar
Suus
J&J SANTORINI
Berichten: 2282
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:55 am

Bericht door Suus »

Mare schreef:Ik heb wel eens gehoord dat de tepels inderdaad overgevoelig kunnen reageren als je te lang doorgaat met smeren. Het tast de huid dan aan. Het lijkt mij geen overbodige luxe om een ok te bellen.
Dat klopt. Ik smeerde op dokteraadvies maar door met miconazol en kreeg all reactie met dezelfde klachten. Rood, pijn schilferig
Mama van F¡nne (dec '05), Yrs@ (feb '08 ) en R¡vk@ (nov '09)
Stoergeboortekaartje.nl
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Bericht door Mare »

Suus schreef:
Mare schreef:Ik heb wel eens gehoord dat de tepels inderdaad overgevoelig kunnen reageren als je te lang doorgaat met smeren. Het tast de huid dan aan. Het lijkt mij geen overbodige luxe om een ok te bellen.
Dat klopt. Ik smeerde op dokteraadvies maar door met miconazol en kreeg all reactie met dezelfde klachten. Rood, pijn schilferig
ah kijk, jij was dat dus.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12041
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Bericht door Esther »

Denise31 schreef:Wat is inwendige spruw?
Inwendige spruw is dat de spruw overslaat naar binnen, en dan helpt van buitenaf behandelen niet meer.

Hoe dan ook ga je vandaag de lk bellen, toch?
Succes in ieder geval, het is heel vervelend als je pijn hebt bij het voeden!
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Eeffie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4088
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:35 pm

Bericht door Eeffie »

Ik las dat je ok niet elke dag je dochter behandelt? Volgens mij is dat wel nodig. Als je dat nie doet, dan blijft ze je besmetten, toch?
Mama van De Puber; 07-11-2008 en Junior, 07-05-2012
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13429
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Bericht door Chantal »

het zou ook nog krentenbaard kunnen zijn..
dat dacht de ha eerst toen ik dezelfde klachten als jij had. maar het bleek toch spruw te zijn, ook al had chris (of was het bij femke?) helemaal geen klachten.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
marjon mv wilma

Bericht door marjon mv wilma »

Een heel andere reactie: toen mijn dochter ruim een jaar was, kreeg ik ook verschrikkelijk veel pijn. Ze dronk nog heel vaak en ik zag vreselijk tegen de voedingen op. Voor de zekerheid spruwbehandeling: het werd alleen maar heel veel erger. (maakte de huid te zacht, dus nog kwetsbaarder weet ik nu achteraf)
Ik kolfde een dag links om die tepel te laten genezen, maar dan liep bij mij prompt mijn opbrengst terug tot bijna niets. Dus na 1 dag moest ik dan weer links live voeden en een dag rechts kolven, in de hoop dat dat wat genas, enzovoort.
Na lang modderen met lactatiekundigen en huisarts was mijn eigen conclusie dat het toch moest liggen aan de zich ontwikkelende tandjes, die bij het doorkomen in een voor mij pijnlijke hoek stonden en ook echt wondjes veroorzaakten, hoewel ze absoluut zeker niet beet.
Nog een laatste keer met vrouwelijke huisarts doorgesproken en die wist eigenlijk geen oplossing meer, maar had nog een ingeving toen ik net de deur uit zou stappen: je zou nog zinkzalf kunnen proberen.
Zinkzalf??? "Ja, direct na de voeding en dan schoonmaken voor de volgende voeding. Al die smeersels en dingen die we tot nu toe geprobeerd hebben, maken de huid zachter. Zinkzalf droogt de huid uit en verhardt de huid een beetje, waardoor ze sterker is."
Ik vond het een vreemd idee, maar was inmiddels in staat alles te proberen. Na een dag werd het voeden al gemakkelijker en na een paar dagen was het probleem over en kon ik ook met de zalf stoppen. Ik heb de huisarts gebeld en de twee lactatiekundigen die mij geadviseerd hadden om door te geven dat dit zo goed geholpen had, zodat ze ook andere langvoedsters met deze tip konden helpen.
In elk geval wens ik je heel veel sterkte, want het is een heel lastig en pijnlijk iets.
Denise31

Bericht door Denise31 »

Dank voor alle reacties.
Ik heb inmiddels contact gehad met 2 lactatiekundigen. En maandag ga ik bij een van beide langs om mijn tepels te laten bekijken. Want op basis van de telefonische informatie konden ze ook niets zeggen.
Ik kan niet wachten tot maandag want het doet echt weer zo'n vreselijke pijn! En dan hoop ik echt dat er snel iets tegen gedaan kan worden want de pijn is echt bijna ondraaglijk. De pijn zit vooral van binnen. Steken die door mijn borst heen trekken, bij het toeschieten van de melk (denk ik). Ik begin dus zelf te denken dat het inmiddels in mijn melkkanalen zit. Maar het uiterlijk van mijn tepels is ook absoluut niet normaal en dat is toch waar de klachten mee begonnen (verdikking, rood, schilferig). Het lijkt mij dus niet dat dat het gevolg is van het gebruik van de medicijnen. Maar ik zal toch maar stoppen met die medicijnen want die heb ik al lang genoeg gebruikt. Ik ga zo wel wat zinkzalf proberen.
En heel hard duimen dat Tessa vannacht doorslaapt en ik pas morgenochtend weer op de pijnbank moet ;-(
Gebruikersavatar
Suus
J&J SANTORINI
Berichten: 2282
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:55 am

Bericht door Suus »

Denise31 schreef: Maar het uiterlijk van mijn tepels is ook absoluut niet normaal en dat is toch waar de klachten mee begonnen (verdikking, rood, schilferig). Het lijkt mij dus niet dat dat het gevolg is van het gebruik van de medicijnen. Maar ik zal toch maar stoppen met die medicijnen want die heb ik al lang genoeg gebruikt. Ik ga zo wel wat zinkzalf proberen.
En heel hard duimen dat Tessa vannacht doorslaapt en ik pas morgenochtend weer op de pijnbank moet ;-(
Oh, wat naar dat het zo zeer doet. Het is vervelend dat de uiterlijke symptomen zo hetzelfde zijn, of het nu spruw of allergische reactie is. Bij mij begonnen de klachten ook echt als spruw, hoor. Mét witte vlekjes in Rivka's mond, bevestigd door de lk, cb en huisarts. Ik kreeg medicijnen, nystatine voor Rivka en voor mij Miconazol (met dezelfde werkzame stof als daktarin). Rivka's klachten verdwenen maar mijn klachten bleven sluimeren om uiteindelijk steeds erger te worden. Dus ik bleef af en aan mezelf behandelen en af en toe Rivka voor de zekerheid nog een Nystatine kuurtje erbij hoewel er bij haar niets meer te zien was.

Ik ging uiteindelijk voor de zoveelste keer naar de HA voor die pillenkuur (fluconasol). De HA weigerde die mij te geven, ondanks contact met LK, de lijst van bv.com want in haar boek uit 1980 stond dat het niet mocht. Ik heb enorm gepusht dat er íets moest gebeuren want ik stond te janken van de pijn. Dus met veel moeite verwees ze mij naar de dermatoloog. Die keek even (maar dan echt en niet van over een groot bureau op 2 meter afstand) en zei dat het echt geen spruw meer kon zijn maar door het smeren met miconazol was de huid volledig geïrriteerd, had ik op sommige plekjes wat eczeem ontwikkeld en kloofjes gekregen. De uiterlijke kenmerken líjken wel op die van spruw maar werden bij mij juist in stand gehouden door het gebruik van de spruwmedicijnen. Misschien zal zinkzalf ook wel kunnen helpen om de overgevoeligheid en de weekheid van de huid te verminderen. Ik hoop het voor je want het is verschrikkelijk. Veel sterkte
Mama van F¡nne (dec '05), Yrs@ (feb '08 ) en R¡vk@ (nov '09)
Stoergeboortekaartje.nl
wennetje

Bericht door wennetje »

Lanoline was hier het wondermiddel. Heelt, maakt niet week, mag blijven zitten als je gaat voeden en beschermt de tepel tegen verweking. Tube pure lanoline had ik via eurolac besteld. Apotheek zal het misschien ook hebben.

Zinkzalf is giftig (zie gifwijzer) dus als je dat gaat proberen zul je wel eerst heel erg goed je tepels moeten wassen om het eraf te halen. Lijkt me extra irriterend want zinkzalf is moeilijk te verwijderen.
Denise31

Bericht door Denise31 »

Kleine update:
Gisteren bij de lk geweest, ze heeft goed meegedacht over wat het zou kunnen zijn. Het is alleen nog niet zo makkelijk om een duidelijke oorzaak (en dus bepaalde behandeling) te vinden. Maar dat er iets aan de hand is, is wel duidelijk aan mijn tepels te zien. Onvoorstelbaar dus dat de huisarts me gewoon weggestuurd heeft.
Vandaag weer bij de huisarts geweest (met de aanwijzingen/aanbevelingen van de lk). Gelukkig was mijn eigen huisarts er nu weer en heeft hij me nu wel serieus genomen. Hij zag ook gelijk dat er iets aan de hand is. Hij kon het alleen ook niet plaatsen (vooral ook niet omdat een behandeling tegen schimmel niet aanslaat). Dus heeft hij foto's gemaakt (hier moet je dus niet teveel over nadenken want dan kan je wel hele rare ideeën krijgen ;-) ) en die naar een dermatoloog gestuurd. Nu is het afwachten op wat de dermatoloog er van zegt. Uitslag zou binnen drie werkdagen moeten komen.
Helaas wordt er op dit moment dus nog steeds niets gedaan tegen de pijnklachten maar gelukkig word ik nu wel serieus genomen (deze huisarts begreep gelukkig ook dat ik niet wil stoppen met de bv).
Gebruikersavatar
Suus
J&J SANTORINI
Berichten: 2282
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:55 am

Bericht door Suus »

Héél fijn dat er echt iets gedaan wordt, nu. Hoop dat je je snel beter voelt
Mama van F¡nne (dec '05), Yrs@ (feb '08 ) en R¡vk@ (nov '09)
Stoergeboortekaartje.nl
Denise31

Bericht door Denise31 »

Even een up-date:

Dermatoloog dacht dat het toch om eczeem ging en dus heb ik nu een hormoonzalf gekregen. Voor wie het wil weten: Cutivate hydrofobe zalf (fluticason), remt ontstekingen en vermindert roodheid, jeuk en schilfering van de huid. Wordt ook bij psoriasis toegepast.

Na 1 dag smeren was de roodheid en de zwelling al verdwenen en inmiddels (na 2,5 dag) kan ik weer helemaal pijnloos borstvoeding geven. Heerlijk! Ik was even vergeten hoe dat ook alweer voelde.

Ik ben heel blij dat er een oplossing gevonden is maar ik baal er wel een beetje van dat die niet eerder gevonden is (ik heb nu 2 maanden veel pijn gehad terwijl dat niet had gehoeven). Stom dat ik (en de huisarts) toch te snel de diagnose spruw hebben gesteld.
Ach, het blijft lastig om de juiste diagnose te stellen en eigenlijk ben ik allang blij dat de pijn nu weg is.
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Bericht door Mare »

wow dat klinkt goed. geniet van het pijnvrije voeden en denk niet teveel over die twee maanden na.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Suuz

Bericht door Suuz »

Wat prettig zeg!
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12041
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Bericht door Esther »

Hee, fijn dat het opgelost is! Geniet inderdaad maar van het pijnvrije voeden.
En over die 2 maanden moet je maar niet te veel nadenken nee, soms kost het gewoon veel tijd om ergens achter te komen.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Suus
J&J SANTORINI
Berichten: 2282
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:55 am

Bericht door Suus »

Dus toch! Heel fijn dat je een diagnose hebt. Sla jezelf niet voor je kop. De symptomen zijn nou eenmaal hetzelfde. De HA had je eerder door moeten sturen. Hopelijk blijft de spruw nu ook verder uit. Als je huid geirriteerd is door eczeem ben je ook kwetsbaarder voor spruw.
Mama van F¡nne (dec '05), Yrs@ (feb '08 ) en R¡vk@ (nov '09)
Stoergeboortekaartje.nl
wennetje

Bericht door wennetje »

Wat fijn, ik duim voor maandenlang pijnvrij voeden zodat de afgelopen ellendige tijd heel ver weg zakt in je geheugen!!!
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12724
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Bericht door Pauline »

joepie! dat is goed nieuws!
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
michelle
J&J SANTORINI
Berichten: 3841
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:47 pm

Bericht door michelle »

Goed nieuws! En voortaan maar wat sneller hier een lichtje opsteken?
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Plaats reactie