Zowat hysterische slaaptaferelen

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
edevries

Zowat hysterische slaaptaferelen

Bericht door edevries »

Wij weten het op het dit moment niet meer.

Ons zoontje is een 'wakker' kind. Slaapt overdag 1 uur. Gaat 's avonds rond 21:00 naar bed, 's nacht wordt hij uur of 24:00 wakker. Dat komt hij bij ons in bed. In de nacht 1 tot 2 BV, en wordt om een uur of 600 wakker.
(Ik noem het wakker omdat ik in mijn omgeving zie dat kinderen van zijn leeftijd 1,5 jr ook wel langer slapen, maar dat terzijde.)

In de avond hadden we altijd een slaap ritueel (samen gordijnen dicht doen, boekje lezen, kusje op hoofd en in bed liggen). Dat heeft hij ook echt nodig, want hij heeft moeite met zelf tot rust te komen. Ook overdag moeten we echt rust momenten is plannen anders gaat hij maar door en door en door. Hij valt bijvoorbeeld ook nooit in slaap in het kinderzitje in de auto - zit altijd recht op naar buiten te kijken, alsof hij niks wil missen.

Het slaap ritueel werkte over het algemeen erg goed. Als het niet werkte dan deden we wel eens in de draagzak en als hij slaapt weer in eigen bed leggen.

Sinds kort, werkt het slaapritueel niet meer.
Hij is erg moe, zijn ogen vallen bijna dicht. OP een gegeven moment lijkt het erop dat hij ook echt in slaap gaat vallen want hij krijgt zijn oogjes bijna niet meer open, maar dat gebeurt het volgende.
In plaats van slapen wordt hij een soort van hyperactief.
Hij gaat dan liggen, staan (en omvallen met hoofd tegen de spijlen want staan lukt niet door moeheid), weer zitten, kruipen in bed etc. Van dit alles wordt hij nog meer moe, nog meer hyperactief, overstuur, huilen, paniek.
Het is een soort vicieuze cirkel waar hij in raakt die wij niet kunnen doorbreken.

Het is zo sneu, want hij is erg moe, en wil heel graag slapen.
Ook gisterenavond was hij erg paniekerig geworden.
Troosten helpt niet. Het systeem troosten en weggaan en weer terugkomen hebben ook al gedaan, maar werkt echt niet.

Ik ben maar met hem op bed gaat liggen. Ik probeerde zachtjes liedjes te zingen, maar toen begon koortsachtig ook harop mee te zingen.Daar werd hij dus ook weer hyper van. Draagzak werkte niet. Hij is laat op de avond echt doodvermoeid van ellende in slaap gestort.

Wie herkent dit ?
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6798
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Bericht door Betje »

Poeh, moeilijk zeg. Ik herken het wel, maar dan van dagen dat het eigenlijk te laat was geworden. Bij Emma was dat vooral zo; als ze uit haar ritme raakte en overdag te weinig sliep en/of te laat naar bed ging was er geen andere optie dan haar in de houtgreep te nemen en zich in slaap te laten huilen. Heel sneu.
Heb je al eens geprobeerd om toch juist wat vroeger naar bed te brengen?
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Bericht door drus »

Ik herken het, helaas wel, inmiddels bij kind 3 ben ik erachter dat ik weg moet zijn voordat zijn ogen dichtvallen, met dan de grootste kans dat hij echt inslaapt.
Op een of andere manier lijkt mijn aanwezigheid hem wakker te houden.

Bij papa heeft hij het minder. We hebben de laatste dagen dus weer papa hem naar bed laten brengen efn dat geet veel beter. We schakelen het aan die lastige fase van verlatingsangst :?
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14170
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Bericht door jikke »

Heel herkenbaar. Hier werkte eerder nadat (voordat ze moe werd). Toen we femke om 17u naar bed gingen doen sliep ze 'beter'(ze heeft nooit goed geslapen) en ging ook weer overdag beter slapen. Blijkbaar moet je uitgerust zijn om te kunne slapen. Verder hielp het om alle mogelijke prikkels te verwijderen. dus mobiels, knuffels, kleding echt een bijna steriel kamertje.
sterkte vraag het CB anders eens om advies.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Hanne

Bericht door Hanne »

zo is het bij ons al anderhalf jaar lang. espen wordt aan het begin van de nacht wakker, wil dan alleen nog maar bij ons in bed liggen omdat hij anders blijft krijsen (zonodig urenlang) en daar houdt hij ons dan de hele nacht uit de slaap met om het half uur een gil te geven omdat de speen weg is (en als je niet snel handelt en hem terug stopt, dan is ie echt klaarwakker), schoppen en slaan en woelen.
hij is de allerliefste, leukste dreumes overdag, maar s nachts drijft hij ons tot wanhoop. ik hoop ook dat iemand hier een oplossing weet.
mvluuk
J&J SANTORINI
Berichten: 1747
Lid geworden op: di jul 27, 2010 1:15 pm

Bericht door mvluuk »

Krijgt hij niet te weinig slaap? 21 uur is wel heel laat hoor.
Bij ons was en is het ook altijd lastig wanneer ze eenmaal over een bepaald punt heen zijn, rond 19.30 of uiterlijk 20 uur willen we hier alles plat hebben!
Miem

Bericht door Miem »

Ik herken het wel een beetje van als ze echt te weinig slaap kregen, het gekke vond ik dat hoe minder ze sliepen, hoe moeilijker ze in slaap kwamen...

Ik zou er dan wel voor kiezen om hem in bed te leggen en even heel 'hard' het zo laten. Dus op een normale tijd en dan niet meer erheen gaan. Hier hadden ze rond die leeftijd ook zo'n periode, dan bleven ze ook absoluut niet liggen als je ze in bed legde. Na alles geprobeerd te hebben zijn we overgestapt op duidelijk zeggen dat het tijd was om te slapen en dan niet meer terug gaan. Vaak sliepen ze hier binnen 10 minuten. Het is wel een beetje sneu maar oververmoeid zijn is ook niet leuk..

Maar goed, je moet het wel kunnen en er achter kunnen staan, anders helpt het niet. Ik ben niet van het laten huilen maar soms moest het gewoon echt even.

Ik merk zelfs nu nog aan de kinderen dat als ze te moet zijn (bij de oudste niet maar die andere twee) dat ze dan helemaal hyper worden en niet meer kunnen slapen.
Gebruikersavatar
Eve71ne
J&J HAWAII
Berichten: 6256
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:09 am

Bericht door Eve71ne »

Ook hier veel herkenning: te moe zijn = niet in slaap vallen.
Bij Benthe bleef ik of ml naast haar bedje zitten totdat ze zich overgaf aan de slaap. Geen contact met haar zoeken, alleen maar zitten. Dat kon wel een uur of langer duren! Gaan we dan ook maar 1 minuut te snel weg, dan begint het hele feest weer opnieuw. Wat tegenwoordig erg goed helpt is dat Benthe naar bed gaat en dat we haar deur niet dicht doen. Zij hoort ons nog op Meikes' kamer en dan blijft zij meestal rustig. Gaat ze huilen en staan en dergelijke dan gaan we dus bij haar zitten. Gebeurt gelukkig bijna niet meer.
Voor de nacht heb ik geen tips. Ik leg Benthe meestal even bij ons in bed en als ze slaapt dan weer terug in haar eigen bed.
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10998
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Bericht door Dorien »

Ja, het klinkt mij ook als een oververmoeid ventje in de oren. Finn was ook vreselijk snel overprikkeld en sliep daardoor heel erg slecht als baby. Niet slapen in de kinderwagen want je zou toch eens wat missen he... van die powernaps van een kwartier om vervolgens weer door te gaan.

Tja wat doe je eraan? Wij zijn Finn gaan inbakeren maar goed, hij was 11 weken oud, dat lijkt mij niet echt een oplossing voor jou ;)

Verder denk ik echt wel dat hij te moe is om in slaap te komen. Hoe is hij overdag? Als je hem eerder naar bed brengt s'avonds wat gebeurt er dan? Hij leert zo ook niet om zelf in slaap te vallen he? Daarnaast is het een beruchte periode van verlatingsangst dus dat kan ook meespelen.

overigens heeft FInn ook bijna nooit in de auto geslapen, die ene keer dat het gebeurde waren wij in den gloria ;) En iedereen maar zeggen dat de kinderen al sliepen zodra ze de straat uit waren...mooi niet!

Succes!

Oh en Liv sliep ook nooit door en die slaapt nu ineens sinds een week of 1,5 door! Ik geloof het zelf nog steeds niet :)
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Gebruikersavatar
debby
J&J SANTORINI
Berichten: 3674
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:36 pm

Bericht door debby »

Ik herken het deels.
Als L.uuc te laat in bed lagt, of uit zijn ritme was, sliep hij moeilijk/niet in.
Ik moet vooral niet in zijn buurt zijn, dan duurt het nog langer.
Nu hij ouder word word het wel makkelijker.

We hadden een tijdje een cd speler op zijn kamer staan, na een verhaaltje te hebben voorgelezen, ging de cd aan, met luister cd's van bijvoorbeeld nijntje. 9 van de 10 x viel hij rustig in slaap.

Luuc slaapt nu sinds een half jaar echt door...
Groetjes Debby, Mama van L.uuc (2008) &S@@r (2014)
Gebruikersavatar
Gootje
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13313
Lid geworden op: zo aug 08, 2010 10:19 pm

Bericht door Gootje »

Misschien het boek 'Lekker slapen zonder huilen' van E. Pantley eens lezen. Dat heeft veel mensen hier geholpen, of in ieder geval een stuk op weg geholpen. Wij hebben er ook veel aan gehad.
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6153
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Bericht door Mamalon »

mvluuk schreef:Krijgt hij niet te weinig slaap? 21 uur is wel heel laat hoor.
Bij ons was en is het ook altijd lastig wanneer ze eenmaal over een bepaald punt heen zijn, rond 19.30 of uiterlijk 20 uur willen we hier alles plat hebben!
Dat zou ik ook wel willen hoor, maar dat gaat echt niet altijd. Na een slaapkop hebben we nu een gezellige onderneemster die echt maar weinig slaap nodig heeft (en daarbij ongeveer slaapt zoals Liv, E spen en...) Lieke gaat naar bed als ze moe is, slaapt dan eigenlijk wel snel. Maar als het te vroeg is, dan gaat ze dus gerust weer mee naar beneden.

On topic : het lijkt me een heel lastige fase en ik zou geloof ik net als Betje de houtgreep proberen.
Sterkte het komt vast goed !!

(idd Dorien, Lieke gaat de afgelopen week ook ineens beter slapen, soms wel tot vijf uur)
Mamalon
wennetje

Bericht door wennetje »

Hij is erg moe, zijn ogen vallen bijna dicht. OP een gegeven moment lijkt het erop dat hij ook echt in slaap gaat vallen want hij krijgt zijn oogjes bijna niet meer open, maar dat gebeurt het volgende.
In plaats van slapen wordt hij een soort van hyperactief.
Hij gaat dan liggen, staan (en omvallen met hoofd tegen de spijlen want staan lukt niet door moeheid), weer zitten, kruipen in bed etc. Van dit alles wordt hij nog meer moe, nog meer hyperactief, overstuur, huilen, paniek.
Oortjes? Ik herken dit van Joris met oorklachten en kan het dus doorbreken met paracetamol, drinken en even Teletubbies kijken tot de paracetamol werkt.
Hier 8 van de 10 keer zonder andere ziekteverschijnselen.
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6798
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Bericht door Betje »

Hoe gaat het nu? Ben benieuwd of je nog iets gehad hebt aan de reacties.
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Bericht door LauramvAnneenLisa »

hij is 1,5 nu zo'n beetje.... op die leeftijd hsad ik het ook met Lisa. Ik heb toen het overdagslaapje helemaal afgeschafd, dat was de enige manier om haar savonds op tijd in bed te krijgen. En ik lag naast haar tot ze sliep. Snachts voedde ik haar nog, ik denk wel ene keer of 2 (ik sliep meestal bij haar op de kamer daarvoor), maar ja die mogelijkheid heeft niet iedereen.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Plaats reactie