Kinderarts en diëtist geweest met Emma en Lara

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rijntje
J&J SANTORINI
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:17 pm

Kinderarts en diëtist geweest met Emma en Lara

Bericht door Rijntje »

Eerst was Lara aan de beurt. Zij was getest (bloed) omdat ze wat allergische tekenen vertoont (heeft eczeem gehad en de oogopslag, lijntjes onder de ogen, slechte groei) en vanwege Emma's allergie en mijn terughoudendheid daardoor om dingen als ei en pinda bij haar te introduceren. Uit de bloedtest kwam eigenlijk alleen een lichte sensibilisatie voor een aantal noten, maar kippenei en koemelk (dat laatste krijgt ze tegenwoordig ook al "gewoon") waren zelfs negatief.
Dus het advies was om haar als een gewoon niet voedseallergisch kind te beschouwen en gewoon die dingen allemaal gewoon te introduceren. Goed nieuws dus. Ze is ook nog even gewogen en gemeten, gewicht was geen probleem, lengte blijft toch echt wat twijfelachtig. Ze zou op basis van onze lengtes 1,66 moeten worden, maar ze gaat nu af op de 1,50 à 1,55. Maar ze volgt wel netjes haar eigen lijntje en de afwijking van die 1,66 is nog niet TE groot. Dus vooralsnog is het oké, maar zodra ze afwijkt naar beneden (van haar lijntje af) is er wel meer onderzoek nodig.
Verder moesten we haar ook ventolin geven als ze zo hoesterig is, dan zo ze wsl ook wat beter slapen.

Emma was helemaal in orde verder, ook zij blijft klein, maar minder klein (voor haar leeftijd) dan Lara, dus dat is geen punt van zorg. Pufjes blijven voorlopig nog wel nodig en epipen houdt ze voorlopig ook. Binnenkort zal amandel getest worden (open gelukkig, dus dan hoeven we maar 1 keer), daarna hazelnoot en dan gaan we daarna kijken of het zin gaat hebben ook cashewnoot te testen (als amandel en hazelnoot niet goed gaat, kun je je afvragen wat cashewnoot nog voor zin heeft). Over een jaar of twee gaan ze dan wsl weer bloed afnemen en mocht de waarde bij pinda dan onder de 20 zijn, wordt die wsl weer getest.
De allergie is lastig, maar verder gaat het eigenlijk gelukkig gewoon goed.
Mama van Emma (nov 07) en Lara (dec 09)
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6798
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Bericht door Betje »

Toch aardig positief zo al me al! Wel een gedoe he die allergieen, wij moeten met Emma noten testen. Van de arts mogen we dat thuis doen, maar we durven toch niet geloof ik. En verder vraag ik me nu al zo lang af of we die epipen terecht hebben, maar ook die wegdoen is wel erg eng, als je er al zoveel tijd krampachtig aan vast hebt gehouden...
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5612
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Bericht door JasmijnLinde »

Wat een fijn nieuws. Het leven wordt toch wat makkelijker als je niet overal bij na hoeft te denken of ze het mogen eten.

Ik kan overigens niet tegen hazelnoot en amandel maar wel tegen cashewnoot en pinda.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
Rijntje
J&J SANTORINI
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:17 pm

Bericht door Rijntje »

Betje schreef:Toch aardig positief zo al me al! Wel een gedoe he die allergieen, wij moeten met Emma noten testen. Van de arts mogen we dat thuis doen, maar we durven toch niet geloof ik. En verder vraag ik me nu al zo lang af of we die epipen terecht hebben, maar ook die wegdoen is wel erg eng, als je er al zoveel tijd krampachtig aan vast hebt gehouden...
Toch beter nu doen hoor! Ik vind het met Lara ook eng, maar ik heb gelezen dat hoe ouder een kind is als ze voor het eerst allergisch reageren op iets wat ze nog niet eerder gehad hadden, hoe heftiger de reactie vaak is.

Ik vind het wel apart dat je het thuis mag doen. Waren het zulke lage waarden in het bloed dan? Bij onze Emma willen ze haar sowieso in het ziekenhuis testen, vanwege haar andere allergieën.
Heb je zo'n schema voor thuis meegekregen? Heb ik voor Lara nu niet, omdat ze haar dus nu echt beschouwen als normaal niet voedselallergisch kind en die geef je ook niet van die schema's. Maar dat is bij jouw Emma natuurlijk wel een ander verhaal.
Ik denk eigenlijk dat onze Emma die epipen eigenlijk ook niet hoeft, maar je weet maar nooit. Ze heeft natuurlijk wel een aantal keer kortademig gereageerd en je weet maar nooit hoe een volgende reactie zal zijn.

O ja, de macademia nooit of hoe je t maar schrijft, was de enige die vrijwel zeker wel goed gaat bij Emma... maar die zit bijna nergens door.
Mama van Emma (nov 07) en Lara (dec 09)
Plaats reactie