vraagje over zitten en eten

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

vraagje over zitten en eten

Bericht door kaatje71 »

over een paar dagen is Meike 6 maanden en dan mag ze dus wat eten. Maar dan is het natuurlijk de bedoeling dat ze gaat zitten.
Silke kon op die leeftijd al best zitten, maar Meike niet echt. (Op schoot, gesteund, wel natuurlijk.)
Kan ik haar dan toch in een trip trap zetten of is dat niet goed voor haar rug? Op schoot dan?
En hoe kan je het kunnen zitten stimuleren?
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
LiesbethN

Bericht door LiesbethN »

Ik zette de meiden gewoon in de wipstoel met eten.
Het forceren van zitten kan niet goed zijn voor de rug lijkt me.
Het stimuleren van zitten kan natuurlijk wel door haar bijv op de grond tegen kussens ofzo aan te zetten, maar lijkt me nu ook nog best vroeg hoor.
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Bericht door kaatje71 »

maar volgens mij is het ook belangrijk dat ze rechtop zitten met eten i.v.m. verslikken. Toch? Ik ga rapleyen. Of Meike dan hè.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Bericht door Mare »

ik heb eens in een stuk van rapley gelezen dat kinderen die nog niet rechtop kunnen zitten ook nog niet aan eten toe zijn.

maar kan zij dus zitten met de steun van een kussen bijvoorbeeld? als ze niet alleen kan zitten met bijvoorbeeld een stoelverkleiner dan zou ik het ook zeker niet forceren.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Mariska
J&J SANTORINI
Berichten: 3652
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:34 pm

Bericht door Mariska »

Volgens mij staat in hetboek van Stefan dat ze moeten kunnen zitten met steun, dus wat Nina zegt eigenlijk.

Leuk, nieuwe fase!
Mama van Bas ( oktober 2008 ) en Nina ( december 2010 )
Twitter; @mariskavangilst
Ves

Bericht door Ves »

V incent kon ook nog niet zelf zitten. Ging pas met ruim 10 mnd zelfstandig zitten, daarvoor kon hij wel met hulp/steun een beetje zitten, maar zeker niet toen hij 6 mnd was. Hij zat in de wipstoel of op schoot met eten, maar wij hebben geen rapley gedaan. Dat lijtk me een ander verhaal...
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Bericht door Ana »

ik zette Joela wel in de kinderstoel om te eten, maar niet langer dan 10 minuten. maar goed ze kon zich wel overeind houden, gesteund met handdoeken. Gisteren is ze zelfstandig gaan zitten tijdens het spelen, maar we doen het al een maand zo met de kinderstoel.

hoe zit Meike als je haar in de stoel zet? Joela steunde ook met haar elleboogjes op het tafelblad. Mij was verteld dat het voor 10 minuten geen kwaad kan.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
vuurvonk
J&J MAURITIUS
Berichten: 5213
Lid geworden op: di jul 27, 2010 1:09 pm

Bericht door vuurvonk »

wij hebben eerste periode de wipstoel daarvoor gebruikt die kun je ook verstellen naar zitstand en dat ging prima!
Frédèrique 20-02-2008 en Yerick 22-08-2013
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Bericht door kaatje71 »

Meike zit eigenlijk al bijna altijd op mijn schoot tijdens het eten,(word al weer heel vaardig in eten met 1 hand....) omdat ze er graag bij wil zijn. Dan grijpt ze ook naar van alles. Ik heb haar eigenlijk nog nooit in de trip trap gezet.
Ik denk dat ik haar dan maar gewoon op mijn schoot laat zitten en wat voor haar neus neerleg.
Nog tips om het zelfstandig zitten te stimuleren?
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Marielle

Bericht door Marielle »

Wij deden het in het begin ook op schoot of in de kinderstoel gesteund met extra handdoeken aan de zijkant, anders viel ze alle kanten op.
Belangrijk is dat ze haar hoofdje goed stevig kan houden en ook vrij, zodat ze bij verslikken haar hoofd ook goed kan krijgen.
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6803
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Bericht door Betje »

kaatje71 schreef:Meike zit eigenlijk al bijna altijd op mijn schoot tijdens het eten,(word al weer heel vaardig in eten met 1 hand....) omdat ze er graag bij wil zijn. Dan grijpt ze ook naar van alles. Ik heb haar eigenlijk nog nooit in de trip trap gezet.
Ik denk dat ik haar dan maar gewoon op mijn schoot laat zitten en wat voor haar neus neerleg.
Nog tips om het zelfstandig zitten te stimuleren?
Heb je niets aan voor het eten, maar ik zag dat je voor de Triptrap een soort wipstoeltje hebt die je er op vast kunt maken. Zodat je kind dus bij je aan tafel kan zitten. Misschien fijn om zelf goed te kunnen eten? (al is het natuurlijk maar een relatief korte periode dat je er nu nog plezier van zou hebben)
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Bericht door kaatje71 »

Betje schreef:
kaatje71 schreef:Meike zit eigenlijk al bijna altijd op mijn schoot tijdens het eten,(word al weer heel vaardig in eten met 1 hand....) omdat ze er graag bij wil zijn. Dan grijpt ze ook naar van alles. Ik heb haar eigenlijk nog nooit in de trip trap gezet.
Ik denk dat ik haar dan maar gewoon op mijn schoot laat zitten en wat voor haar neus neerleg.
Nog tips om het zelfstandig zitten te stimuleren?
Heb je niets aan voor het eten, maar ik zag dat je voor de Triptrap een soort wipstoeltje hebt die je er op vast kunt maken. Zodat je kind dus bij je aan tafel kan zitten. Misschien fijn om zelf goed te kunnen eten? (al is het natuurlijk maar een relatief korte periode dat je er nu nog plezier van zou hebben)
ja, ik had dat ook gezien en ik ben dan ook wel zo dat ik zo lang twijfel of ik dat ga kopen, dat het uiteindelijk niet zo zinvol meer is..... ::roll:
Als ik nog een kindje wilde had ik het wel gedaan, maar nu zit ik het nog wel even uit ::wink:
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
wennetje

Bericht door wennetje »

Rond die tijd kreeg ik nog geregeld een kinderfysiotherapeut voor Joris in huis en op die vraag antwoordde zij: zet lekker in die stoel (idd ook trip) en stut goed met handdoeken en dan niet te lang natuurlijk.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5057
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Bericht door Hemmie »

Wytse ging pas laat zitten, met 6 maanden zetten we hem wel in de trip trap, maar met flink wat handdoeken om hem heen. Dat ging dan wel prima, voor max 10 minuten. En hij wilde toch nog niet eten, dus lang hoefden we het nooit te proberen :D
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
Nanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2684
Lid geworden op: do feb 17, 2011 9:38 am

Bericht door Nanda »

hier gebruiken we een bumbo stoeltje, in zijn andere stoel blijft hij niet goed zitten.
Trotse mama van J en T
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5618
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Bericht door JasmijnLinde »

Wat??? is ze alweer een half jaar? Waar blijft de tijd?
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Bericht door kaatje71 »

JasmijnLinde schreef:Wat??? is ze alweer een half jaar? Waar blijft de tijd?
haha, ja zeg dat wel.

Ik ga sowieso wel eens proberen hoe ze in de trip trap zit.
En anders op schoot, we zien wel....

zo`n bumbo stoeltje ziet er ook wel makkelijk uit....
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Plaats reactie