Wat vinden jullie belangrijk bij uitzoeken school?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
MamavanLotte

Wat vinden jullie belangrijk bij uitzoeken school?

Bericht door MamavanLotte »

De titel zegt het al wel, zijn druk bezig met het uitzoeken van een school. Hebben er nu 3 bezocht waarvan er al meteen 1 afviel; blijven er nog 2 over waarvan er 1 gewoon een goede school is, staat goed aangeschreven, maar leggen een hele hoge lat bij de kindjes en kindjes die dan niet zo goed kunnen meekomen, krijgen niet altijd de benodigde begeleiding. Zij gaan dan ook voor een hoge uitstroom. Dit gaat om een RK basisschool.
Dan de volgende: ik was superenthousiast, bij binnenkomst al, prachtig gebouw, ruimtelijk ingericht, schoon, oogde "rustig", maar: Montessori. Niks mis mee hoor, denk ik, maar heb er gewoon nog nooit over nagedacht. Ik ben hier naar binnen gelopen omdat 2 van mijn buren hier de kindjes op school hebben en mij op het hart hebben gedrukt hier eens binnen te lopen en te kijken.
Wat voor dingen vinden jullie belangrijk?
Gebruikersavatar
Kristel
J&J SANTORINI
Berichten: 1439
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:18 pm

Bericht door Kristel »

Wat ik belangrijk vind, is de sfeer die er in een school heerst. En dat er meer geleerd wordt aan de kinderen dan alleen maar de vakken. Dus niet van lesje naar lesje, maar ook leren plannen, leren samenwerken, leren zelfstandig werken. En het liefst ook nog leren kijken naar jezelf, je eigen grenzen en gevoel.
Groetjes van K r i s t e l, moeder van E v e l i e n (24 apr 2008), T o s c a (30 okt 2009) en A b e l (29 aug 2011)
Gebruikersavatar
wilmama
J&J HAWAII
Berichten: 6412
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Bericht door wilmama »

Ik lees mee. Op het moment ben ik ook enorm bezig met kiezen van een school. Komende dinsdag heb ik het eerste bezoekje dan wil ik nog een afspraak maken met een andere school.
Andere keuzes zijn hier in het dorp niet.

Wat Kristel zegt vind ik wel heel goed.
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Bericht door kaatje71 »

Kristel schreef:Wat ik belangrijk vind, is de sfeer die er in een school heerst. En dat er meer geleerd wordt aan de kinderen dan alleen maar de vakken. Dus niet van lesje naar lesje, maar ook leren plannen, leren samenwerken, leren zelfstandig werken. En het liefst ook nog leren kijken naar jezelf, je eigen grenzen en gevoel.
dat dus.
Of het onderwijstype bij je kind past is nog lastig te zeggen als ze zo jong zijn vind ik.
Maar is de sfeer goed en er wordt naar meer gekeken dan de resultaten, daar zou ik vooral op letten.
Overigens is ook veel afhankelijk van de leerkracht die voor de klas staat is mijn ervaring en dat is sowieso afwachten.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12726
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Bericht door Pauline »

Mijn gevoel.

Zowel voor school als de eerste keer dat we een kdv uitzochten, hadden we meteen een goed gevoel bij de eerste. We hebben toen ook niet verder gekeken. Toen we ivm een verhuizing weer voor een kdv gingen kijken, hadden we geen goed gevoel bij de eerste. Toen dus wel verder gekeken.

Tot nu toe geen spijt van onze keuzes.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
LiesbethN

Bericht door LiesbethN »

Onze prioriteit was dat het een christelijke school moest zijn. Daarvan zijn er best wel veel in Gouda. Eentje heel vlakbij, op paar minuten loopafstand. Maar bij die school voelden we ons niet op ons gemak, de sfeer sprak ons niet aan. Met de andere school, ruim 2 kilometer verderop, hadden we gelijk een klik. Een warme ontvangst, gewoon een goed gevoel. Verder zijn we niet gaan zoeken, dit voelde goed genoeg. Ben er ook heel blij mee dat we deze keuze hebben gemaakt. Alhoewel ik me weleens afvraag of ik dat in de winter nog ben als het glad is ::roll:
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Bericht door Ester »

Ik lees ook mee, heb vandaag schoolgidsen zitten vergelijken. Ik kan wel wat vertellen over onze overwegingen tnt.

Ik denk dat bij ons het gevoel en sfeer bij ons ook de doorslag gaat geven. Giel gaat nu naar een PSZ binnen een basisschool en daar is het heel fijn binnenkomen, ik denk ook dat deze school een grote kans gaat maken. Het is een klein dorpsschooltje, waar ik wel van hou, het is mooi in de buurt, en wat ik van dorpsgenoten hoor is er veel oog voor kinderen die niet mee kunnen komen.
Doordat de school zo klein is, zijn het wel allemaal combinatieklassen. 2 groepen bij elkaar maakt nog maar een klas van 20-25 kinderen.

Ik weet niet zo goed wat ik van die combinatieklassen vind, hebben jullie daar ervaringen/ ideeen over?

Andere school heeft weer pluspunten qua inrichting van het plein, geen combigroepen, goedkoper overblijven en volgens mij meer financiele mogelijkheden doordat ze aangesloten zijn bij een overkoepelend orgaan (zo hebben zij bijv digiborden, eerste school heeft dat (nog) niet). Nadeel van deze school is dat ik er zelf op heb gezeten en er nog een aantal oude leerkrachten werken waar ik niet zulke goede herinneringen aan heb.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Bericht door Miranda »

Ester schreef:Ik lees ook mee, heb vandaag schoolgidsen zitten vergelijken. Ik kan wel wat vertellen over onze overwegingen tnt.

Ik denk dat bij ons het gevoel en sfeer bij ons ook de doorslag gaat geven. Giel gaat nu naar een PSZ binnen een basisschool en daar is het heel fijn binnenkomen, ik denk ook dat deze school een grote kans gaat maken. Het is een klein dorpsschooltje, waar ik wel van hou, het is mooi in de buurt, en wat ik van dorpsgenoten hoor is er veel oog voor kinderen die niet mee kunnen komen.
Doordat de school zo klein is, zijn het wel allemaal combinatieklassen. 2 groepen bij elkaar maakt nog maar een klas van 20-25 kinderen.

Ik weet niet zo goed wat ik van die combinatieklassen vind, hebben jullie daar ervaringen/ ideeen over?

Andere school heeft weer pluspunten qua inrichting van het plein, geen combigroepen, goedkoper overblijven en volgens mij meer financiele mogelijkheden doordat ze aangesloten zijn bij een overkoepelend orgaan (zo hebben zij bijv digiborden, eerste school heeft dat (nog) niet). Nadeel van deze school is dat ik er zelf op heb gezeten en er nog een aantal oude leerkrachten werken waar ik niet zulke goede herinneringen aan heb.
Voor ons was de keuze snel gemaakt voor gereformeerd onderwijs. Daarvan zitten er meerdere in onze woonplaats en zelfs eentje achter ons huis. We hebben eigenlijk niet veel verder gekeken. Marit zit nu in een combi klas en tot nu toe is onze ervaring positief. Marit is een pienter meisje wat veel dingen al kan. Juf legde uit dat als ze op eigen dingen is uitgekeken, geen uitdaging meer heeft, dan op sommige vlakken met groep 2 mee kan draaien. Nadeel vind ik wel dat Marit nu al haar eigen dingen niet leuk lijkt te vinden doordat ze andere (leukere) dingen ziet. Ze is daar erg gevoelig voor. Gelukkig ziet juf dit en probeert ze dit in goede banen te leiden.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
Thommy
J&J MAURITIUS
Berichten: 4322
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:09 am

Bericht door Thommy »

Sfeer, gevoel etc. Maar wij hebben de keuze vooral gebaseerd op ervaringen uit de buurt. En ik vind het ook belangrijk dat er buurtkinderen op dezelfde school zitten, zodat je ook eens samen naar school kunt gaan of je kind een keer 'meegeven'.
A~nke, mama van T (2005), T (2008) en S (2010)
wennetje

Bericht door wennetje »

Voor mij stond voorop dat ik een school wilde met een meer individuele benadering. De kans is nu eenmaal groot dat Joris (de eerste tijd) niet goed kan meekomen als ex-prematuur en dat moet in mijn optiek niet benaderd worden als falen (door te blijven zitten) maar door extra begeleiding in goede banen geleid. Regulier basisonderwijs viel voor mij daarmee meteen af.

Ik vond juist de meeste aansluiting bij het Montessori onderwijs en de school die ik daarbij bezocht maakte me meteen ook heel enthousiast. Het past bij de manier waarop ik zelf met Joris omga, gemengde groepen (kinderen doen elkaar na, daar wordt gebruik van gemaakt), rekening houdend met de bewegingsdrang van kinderen (dus niet steeds stil zitten), aandacht voor 'het geheel is meer dan de som der delen', zelfstandig leren werken maar ook leren samenwerken en de mogelijkheid om mee te gaan van bijv onderbouw naar middenbouw maar dan werkjes uit de onderbouw blijven doen als dat nodig is (of uit de bovenbouw als het gaat om onderwerpen waar een kind erg goed is).

Ik heb ook nog aan de vrije school gedacht maar wat mij tegenstond hier was het feit dat ik de school niet mocht bezoeken als de kinderen er waren. Op de Montessori school ben ik alle groepen door geweest en kon met eigen ogen aanschouwen hoe de kinderen zich gedroegen, vrolijk waren of niet.
Dus die openheid was voor mij belangrijk.

Daarnaast wilde ik graag een meester voor Joris, zonder papa is het toch belangrijk om een mannelijk rolmodel te hebben.
Laatst gewijzigd door wennetje op do sep 22, 2011 9:08 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
mama van b en c

Bericht door mama van b en c »

Bij mij is het heel simpel! Er is hier 1 school in het dorp, ik vind het belangrijk dat hij vriendjes uit de buurt leert kennen en de school staat niet als slecht aangeschreven. Ik heb er zelf vroeger nog opgezeten. daar gaan mijn kinderen dus ook gewoon heen, volgensm ij kiest hier ook niemand voor een school buiten het dorp
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11975
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Bericht door MarietteD »

Ik had een hele checklist van internet, met dingen waar ik op moest letten, maar wat uiteindelijk nou de doorslag gaf is toch de sfeer bij een gesprek. We hebben op 3 scholen een afspraak gemaakt, en alleen al de manier hoe daarmee om werd gegaan was verschillend.
De christelijke school viel af omdat ik het daar te streng vond. De openbare school viel af omdat het daar zo chaotisch was. En de RK school werd het omdat we ons gewoon al prettig voelden bij het binnenlopen. Het gesprek met de directeur was prettig (ik moest wel door zijn reclamebabbel heenprikken), het gaf ons gewoon een goed gevoel. We hebben op alle scholen erop gelet hoe ze met snelle kinderen omgaan, omdat Vincent al zo vroeg wijs was. En ook hoe ze met kinderen omgaan die problemen hebben, omdat we in die tijd nog niet wisten hoe Laura zich zou ontwikkelen met haar slechthorendheid. Daar gaf de RK de duidelijkste antwoorden op, maar toch, het was meer het gevoel dat de doorslag gaf.
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Ilse

Bericht door Ilse »

Bij ons waren de "eisen", onderwijs zeer gericht op het individu, gezonde school, vakleerkrachten voor oa. gym, hoe de geloofsovertuiging van school zich kenbaar maakte in het onderwijs.
En verder was het natuurlijk het gevoel wat we bij de school hadden.
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12726
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Bericht door Pauline »

Ester schreef: Doordat de school zo klein is, zijn het wel allemaal combinatieklassen. 2 groepen bij elkaar maakt nog maar een klas van 20-25 kinderen.

Ik weet niet zo goed wat ik van die combinatieklassen vind, hebben jullie daar ervaringen/ ideeen over?
Ik denk dat dat heel afhankelijk is van het kind. Voor Maarten is het een uitkomst. Hij zit nu in een 2/3 combi en kan hiermee net genoeg extra uitgedaagd worden doordat hij nu met groep 3 met lezen mee kan doen. Voor een ander kind kan het juist te onrustig zijn. Mijn buurjongetje is de jongste jongen thuis en zit nu helemaal op zijn plek in een 1/2 combinatie, juist omdat hij nu de oudste is.

Ieder kind is anders, dat kan jij zelf het beste aanvoelen.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
ysje
J&J HAWAII
Berichten: 6164
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:18 pm

Bericht door ysje »

Een goed gevoel is heel belangrijk. Verder een afspraak maken op de scholen die jullie in gedachten hebben (en dat hebben jullie al gedaan) en een lijstje met vragen maken met dingen die jullie belangrijk vinden.

Hier kun je trouwens de rapporten lezen van de onderwijsinspectie:
http://www.onderwijsinspectie.nl/
Yvonne mama van $joerd (20 jaar)
wennetje

Bericht door wennetje »

Super die link!!! Dank je!
MamavanLotte

Bericht door MamavanLotte »

Qua onderwijsinspectie zitten de scholen, die we bezocht hebben sowieso wel goed. We kiezen heel bewust voor een school die niet in onze wijk ligt, deze scholen hebben nl een onvoldoende gekregen.
Mijn gevoel zegt nu heel sterk Montessori, heb er nog niet eens een gesprek gehad, wel een flits-rondleidinkje langs groepen 1&2. En het was sportdag, dus veel kids in beweging gezien, veel hulpmoeders (zegt ook wat vind ik), erg leuk..
Maandag gesprek, denk dat we dan de knoop maar doorhakken! L0tte zag het wel zitten in ieder geval.
En ja, nu gaan er nog 4 buurkindjes naar toe, ook erg handig qua vervoer!
KarinH

Bericht door KarinH »

Wij hebben in de wijk 3 scholen, we zijn uit praktische overwegingen bij de dichtstbijzijnde (100 m van ons huis :wink: ) gaan kijken. Met de insteek dat we, alleen als het niet beviel, verder zouden kijken.

Maar we hadden een goed gevoel over het geheel, het gebouw, de sfeer en wat de directeur ons kon vertellen over werkwijzen/methoden. Daarnaast was het ook de kleinste en de enige christelijk, dit waren voor ons ook belangrijke factoren.

Uiteindelijk hebben we Christian al snel weer moeten uitschrijven, omdat hij niet naar regulier onderwijs kan. Maar onze keuze is dus al gemaakt en we zullen over een half jaartje Eveline daar wel inschrijven.
Ves

Bericht door Ves »

Interessant draadje! Ik lees vol belangstelling mee. Wij zijn deze week op 2 scholen wezen kijken. Omdat ik begrepen heb dat het bij ons in de stad voor sommige wijken/scholen van belang is om tijdig in te schrijven, zijn we er vroeg bij. We hebben een kleine openbare school bezocht met ontwikkelings gestuurd onderwijs en een grote katholieke school (> 500 leerlingen). Gevoelsmatig heb ik een voorkeur voor de kleinere school, maar ik moet eea nog even laten bezinken.
Beide scholen zijn bij ons in de wijk, wat ik erg handig vind. Ik ben daarom niet geneigd om ook nog scholen buiten onze wijk te bekijken. Maar misschien is dat toch goed als vergelijkingsmateriaal.

Handig ook die link met inspectierapporten!
wennetje

Bericht door wennetje »

@Ves als een school een goed gevoel geeft waarom zou je dan verder kijken? Als er twijfels zijn zou ik dat zeker doen maar anders is dat toch onnodig?

Maar goed, ik ben van het type dat ook maar 10 minuten nodig heeft om een keuken uit te zoeken...
Ves

Bericht door Ves »

wennetje schreef:@Ves als een school een goed gevoel geeft waarom zou je dan verder kijken? Als er twijfels zijn zou ik dat zeker doen maar anders is dat toch onnodig?

Maar goed, ik ben van het type dat ook maar 10 minuten nodig heeft om een keuken uit te zoeken...
Je hebt gelijk hoor. Maar ergens zit er toch een perfectionistje in me... :roll: .
wennetje

Bericht door wennetje »

Je hebt gelijk hoor. Maar ergens zit er toch een perfectionistje in me...
Oh maar dat ben ik zeker ook (alhoewel wat milder naarmate ik ouder ben geworden) maar als ik iets mooi vind, dan is het mooi of als iets goed voelt, voelt het goed. Kortom, ik ben een nuchtere perfectionist. De perfecte school bestaat denk ik niet omdat je uiteindelijk niet weet of jouw kind zich daar prettig gaat voelen.
Hanne

Bericht door Hanne »

een veilige geborgen omgeving met veel individuele aandacht. gericht op volledige ontplooiing van het kind. dus wat reguliere leerstof betreft, maar ook creativiteit, sociale vaardigheden, algemene ontwikkeling.
montessori is de redding van Leander geweest, omdat er zoveel aandacht voor het individu is. Hij heeft hierdoor alle begeleiding die hij nodig heeft gekregen. En ik betwijfel of dat in het regulier onderwijs zo zou zijn geweest.
Plaats reactie