Mees realiseert zich zijn 'buitenstaandersrol'

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
kes
J&J MAURITIUS

Mees realiseert zich zijn 'buitenstaandersrol'

Bericht door kes »

Tot voor kort ging Mees meestal zelf spelen en trokken de 3 meiden erg naar elkaar toe. Eigenlijk was dat prima zo, Mees huppelde er soms een beetje omheen en ging dan weer zijn eigen ding doen.

Sinds dit weekend valt het me op dat Mees hier meer moeite mee heeft. Hij wil graag meedoen, maar de meiden doen hun ding en Mees kan er niet altijd meer tussen.

Gisteren was hij heel verdrietig, hij wilde in de tuin spelen, maar de meiden bleven binnen. Hij kwam huilend naar me toe: hij wilde met $anne spelen in de tuin, maar zij speelde binnen. Ik vroeg of hij het al aan haar gevraagd had. Nee, maar hij wist zeeeker dat ze nee zou zeggen, zei hij snikkend. "En dan ben ik helemaal alleeheen..!!"

Zo sneu, hij realiseerde zich echt dat hij inderdaad veel alleen speelt en de 3 meiden vaak de grootste lol hebben met het playmobil en hun bouwsels. Uiteraard ben ik even met hem in de tuin gaan spelen, maar echte troost was het niet. ( :? :wink: )

Later probeerde hij met zijn duplobouwsel mee te doen, maar hij had eigenlijk geen plek. Ik vond het zo sneu...

Ze spelen trouwens ook wel veel met z'n vieren, hoor, maar dat poppetjes-spelen was tot nu echt iets voor de meiden. Ik merk gewoon aan Mees dat hij zich nu bewuster wordt van zijn rol in het gezin en dus ook van zijn buitenstaanderschap zo af en toe. Ik ben wel blij met deze sociale groei, hij focust meer naar buiten, alleen jammer dat het ook met teleurstellingen gepaard gaat...
Kes, mv Floor (20mrt06) en Mees (20okt07)
kes
J&J MAURITIUS

Bericht door kes »

(Oeps, is dit een onzinbericht..?)
Esther
J&J MALEDIVEN

Bericht door Esther »

Misschien niet zo herkenbaar voor mensen? Niet meteen onzin hoor. En dan nog - er wordt de grootste onzin op jip geslingerd ::lol:
Moeder van Anna (19), Lotte (17), Maartje (15), Roos (13) en Job (11)
lineke
J&J SANTORINI

Bericht door lineke »

Ik zie je berichtje nu pas.
Arme jongen... het lijkt me ook niet altijd even makkelijk, tussen die meiden in.
Het kan ook de leeftijd zijn natuurlijk. Hij is gewoon nog een beetje jong om echt met ze mee te doen.
Hopelijk trekt het bij.
Saskia 12-04-2005
Nienke 11-12-2006
Sietske

Bericht door Sietske »

Oh dat is inderdaad wel erg sneu voor hem. Ik ben daar wel ooit bang voor nu we de derde verwachten. Stel dat het een meisje is, valt ze dan niet buiten de boot. Tegelijk realiseer ik me ook dat geslacht daar niet perse een rol in hoeft te spelen.

Heeft Mees misschien al vriendjes (via KDV of PSZ ofzo) waar hij af en toe een keer mee kan afspreken? Hij gaat nu neem ik aan heel binnenkort ook naar de basisschool, dan gaat er ook een wereld voor hem open wat betreft de mogelijkheden van speelafspraakjes natuurlijk.
MarietteD
J&J MALEDIVEN

Bericht door MarietteD »

Ik had hem nog niet gelezen hoor Kees :-)

Maar ik herken het wel hoor, dat je een nieuw gevoel ontdekt bij je kinderen. Zeker op sociaal gebied is het allemaal enorm moeilijk... ik zie het nu bij V incent die sinds een paar dagen op straat buitengesloten wordt: dat maakt weer allemaal nieuwe gevoelens bij hem los, die hij dan ook nog eens bij ons onder woorden probeert te brengen.

Het is een leerproces, en het is soms nog best lastig voor zo'n kind! En voor een ouder ook, want waar grijp je in en waar troost je alleen maar... ik merk dat ik dan zelf leuke dingen met V incent ga doen, cakejes bakken o.i.d., maar hij moet natuurlijk ook gewoon leren dealen met zo'n situatie. En bepalen hoe hij reageert...
Laatst gewijzigd door MarietteD op ma sep 26, 2011 5:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
mvluuk
J&J SANTORINI

Bericht door mvluuk »

Speel je zelf ook wel eens mee, met die poppetjes?
Ik doe dat vaak wel, ook om Eline, of juist een ander kindje wat komt spelen, te leren hoe dat gaat, en om te zoeken wat voor rol hij/zij daarin kan spelen. Dan lukt het soms toch vrij aardig om tot een gezamelijk spel te komen ondanks leeftijdverschil.

Met andere dingen is het inderdaad wel eens lastig. Als er een vriendje van Luuk komt spelen, speel ik vaak maar met Eline, anders gaat het ook allemaal niet zo goed.
Jeanne
J&J SANTORINI

Bericht door Jeanne »

Ik heb nog niet gereageerd, omdat ik het niet goed verwoord krijg, maar ik doe toch een poging. Je schrijft dat Mees zich bewuster wordt van zijn rol in het gezin, en ook van zijn buitenstaanderschap, maar is dat niet meer jouw idee dat je op hem projecteert. Zijn rol in het gezin is neem ik aan toch niet minderwaardig, maar zoals je het schrijft, komt het wel zo over op mij. En is dat dan niet meer dat jij bang bent dat hij het zo voelt, meer dan dat het ook echt zo is? (ik zei toch al dat ik het niet goed kon verwoorden :roll: ) Ja, hij was verdrietig omdat hij wist dat ze niet met hem wilden spelen, dat is logisch, toch? L iene is hier ook wel eens verdrietig als ze niet binnen het spel van Y inthe en/of Y eno past, terwijl zij verre van een underdogpositie heeft. Maar dat betekent toch niet dat hij zichzelf als 'de buitenstaander' ziet? Je zegt het zelf al, ze doen ook dingen met zijn vieren, en er zijn vast ook wel momenten dat een ander even buiten de boot valt.
Is het misschien een idee om op zo'n momenten hem erop te wijzen dat hij nu fijn iets alleen of alleen met jou kan doen? Zodat hij niet de buitenstaander is, maar gewoon, de andere? Ik geloof echt dat M gevoelig genoeg is om als jij denkt 'oh, wat zielig, hij is de buitenstaander', dat feilloos van je op te pikken.
Mama van Yinth3 (21.11.2004), Li3ne (17.09.2006) en Y3no (06.01.2009)
Hemmie
J&J MAURITIUS

Bericht door Hemmie »

Ik denk dat je het niet te zwaar moet zien. De gezinssituatie is zoals hij is, en daar zullen alle kinderen best een weg in vinden. Ik was een redelijk nakomertje, mijn jongste zus was 5,5 jaar ouder, maar speelde wel nog lang graag met poppen enzo, dus dat deden wij samen. Mijn oudste zus, bijna 7 jaar ouder, moest daar dan niets van hebben, maar met haar deed ik altijd veel gezelschapsspelletjes. En mijn zussen waren heel verschillend, maar scheelden niet veel in leeftijd, dus hadden toch weer raakvlakken. Er onstaat denk ik vanzelf wel een evenwicht, en ook M ees zal dan met 1 of meerdere van zijn zussen raakvlakken blijken te hebben, zeker naarmate ze ouder worden.

Ik ben het wel eens met J eanne, maar zelfs als hij zich als buitenstaander zou zien, ik denk dat hij daar ook zelf een weg in moet vinden. Je kunt zoiets niet afdwingen.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Althea
J&J SANTORINI

Bericht door Althea »

Ik sluit me eigenlijk aan bij Jeanne: in hoeverre is Mees echt een buitenstaander in het gezin en in hoeverre is dat iets wat jij ziet?
Wat maakt hem tot een buitenstaander? Het feit dat hij de enige zoon is? Dat maakt hem anders, ja, en het zou kunnen dat hij daardoor ook andere interesses ontwikkelt. Maar is hij daardoor een buitenstaander?
Of bedoel je iets anders waardoor hij een buitenstaander is?
Mijn zus heeft 2 dochters en 1 zoon, maar die zoon voelt zich helemaal geen buitenstaander.
Althe@, mv I.sis (nov 2005)
kes
J&J MAURITIUS

Bericht door kes »

Mees is absoluut geen buitenstaander in het gezin, ik stuur daar ook niet op aan. Het feit dat hij een jongetje is, speelt ook niet mee: de tweeling speelt vaak erg fysiek: klimmen, rennen, stoeien (alleen met elkaar, dat wel), bouwseltjes maken in de tuin, beestjes zoeken etc.
Ik heb het misschien wat kort door de bocht uitgelegd (altijd tijdgebrek of ik word 'gestoord' tijdens mijn verhaal :wink: ), maar wat ik bedoelde, was dat Mees nu zèlf voor het eerst bewust 'alleen' moest spelen, wat hij altijd al deed, maar dan zonder zich te realiseren dat zijn zussen samen aan het spelen waren. Dus nu was het moment daar dat hij echt zelf een speelkameraadje zocht en niemand beschikbaar was.

Op de psz hebben ze ook pas sinds heel kort gezien dat hij met andere kindjes speelt, anders speelt hij altijd alleen, of hooguit náást een kind. Ik ben dus blij met deze ontwikkeling, alleen vond ik het zo sneu voor hem dat hij zich ineens zo bewust was van het feit dat er niemand was die met hem wilde spelen.

Zo duidelijker? :D

(O en bedankt voor jullie reacties! 8) )
marjolein62b
J&J MAURITIUS

Bericht door marjolein62b »

Het is geen onzin bericht maar ik moest hier wel langer over nadenken dan of je een bad of een douche hebt.

Dat is idd eventje niet leuk maar hoort bij het leven.
Kleine jongentjes worden groot en groter worden is niet altijd leuk.

Hij is gewoon toe aan de basisschool met eigen vriendjes waar hij jongentjes dingen mee kan doen.
i'm still standing
Mama van Joep (17) en Maartje (15)
Plaats reactie