aargg, die avonden!

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
otje
J&J TEXEL
Berichten: 422
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:09 am

aargg, die avonden!

Bericht door otje »

Pfff, even m'n frustratie van me afschrijven! Sa@r valt zo lastig in slaap 's avonds, ik ben al gauw een uur bezig met nog een slokje borst, even troosten, nog een boertje laten etc. Op zich niet zo'n probleem, maar overdag kan ik haar zo wegleggen en slaapt ze gelijk!! Daarom frustreerd het me zo, ze kán het dus best, waarom doet ze 's avonds (als ik zelf ook moe ben en geen zin heb in gedoe :oops: ) dan zo moeilijk?

De afgelopen 2 weken ging het ineens heel erg goed, dan ging ze gewoon gelijk slapen en wat was dat fijn zeg! Zo kon ik nog gezellig met Nor@ een spelletje doen of wat knutselen en haar daarna rustig op bed leggen ipv alles snelsnel of het manlief laten doen. En nu is het alweer een paar avonden 'feest' :( Iemand nog tips of wondermiddeltjes?
It's simple, but somehow letting go's the hardest part
Gebruikersavatar
Truus
J&J SANTORINI
Berichten: 2546
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 8:40 am

Re: aargg, die avonden!

Bericht door Truus »

Als je haar dan toch weglegt, dan gaat ze huilen?

Hier gaat L.otta ook even huilen als ik haar wegleg. Maar zodra de deur dicht is, stopt ze eigenlijk al weer. Als ze blijft huilen, kijk ik het vaak nog even aan. Want het is juist een teken dat ze supermoe is. Huilt ze na een paar (max 5 minuten) nog, loop ik weer even naar haar toe. Maar dat komt eigenlijk zelden voor. Hier laat ik haar soms dus toch heul even huilen.
Deborah
J&J SANTORINI
Berichten: 1830
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:07 pm

Re: aargg, die avonden!

Bericht door Deborah »

Helaas hier alleen maar herkenning.
Enige verschilpunt is dat ik haar overdag wel in slaap voed, maar dat duurt dan hooguit een kwartier. S'avonds ben ik ruim een uur bezig, zo niet langer. En idd, bij weglopen een hoop gebrul/gekrijs. Bij ons (lees bij mij, want manlief gaat het al niet eens meer aan) gaat het inmiddels al wel zo, dat wanneer ik in de kamer kom en zeg dat ze lekker moet gaan slapen dat ze gaat liggen. Ik moet dan nog wel ruim een half uur een boek zitten lezen, maar toch....... de borst is dan niet meer persé noodzakelijk.
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
Chabeli

Re: aargg, die avonden!

Bericht door Chabeli »

herkenning inderdaad! Ik heb het opgegeven en doe het avondritueel nu lekker relaxt. Sara gaat in bad en daarna ga ik met haar op bed liggen. Ik voed haar liggend en lees dan wat, kijk wat tv, jip mobiel of dut een beetje in. Het duurt meestal een uurtje ongeveer en dan breng ik haar naar bed. Soms slaapt ze al, soms ook niet, maar meestal slaapt ze wel snel in. Het is een langer ritueel, maar wel ontspannen! :wink:
wennetje

Re: aargg, die avonden!

Bericht door wennetje »

Nu valt je op dat je haar 's avonds niet makkelijk kunt wegleggen en overdag wel. Als je het probeert anders te benaderen? Wat heerlijk dat je haar overdag makkelijk te slapen kunt leggen, in de avond heeft ze je wat meer nodig en mag je lekker knuffelen en koetelen. Het is maar een uur op een hele dag. Kun je voor de start van dat uur wat extra aandacht aan je oudste geven?

Ik wil hiermee echt niet zeggen dat je niet even mag klagen, ZEKER NIET!!!! Maar je kunt het niet veranderen en je kunt dan eigenlijk maar 2 dingen doen:
1. je er aan blijven ergeren
2. je erbij neerleggen
Laatste kost altijd zoveel minder energie. Zorg dat je zelf lekker zit, betrek je oudste er desnoods bij door een boekje te lezen als je toch de borst geeft (je stem is vast ook heerlijk voor je jongste om te horen) of samen naar rustige muziek te luisteren?
Oh, ik zie dat Chabeli precies hetzelfde heeft geschreven (althans, dezelfde strekking)
Deborah
J&J SANTORINI
Berichten: 1830
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:07 pm

Re: aargg, die avonden!

Bericht door Deborah »

Helaas werken die dingen hier dus niet. Als D äphny niet ver genoeg in slaap is, dan vind ze het vooral reuze interessant wat ik aan het doen ben en is ze dus veelal van houding aan het veranderen. Liggen, staan, soort van springen, met je rug naar mama maar toch blijven drinken (AU!) etc. Ik voed dus in een verduisterde kamer met een zeer gedimd licht. Dat boek kan ik er ook echt pas bij pakken als madamme zich over gegeven heeft en het accepteerd om in bed te liggen. Veelal probeer ik er relaxed in te stappen, maar ik zou s'avonds ook wel eens even iets anders willen doen dan bezig zijn met een kind op bed brengen. Soms ben ik gewoon 2 uur bezig en dan vooral op avonden dat ik gewoon echt iets moet afmaken voor iemand. (taartbestelling oid)

wat ik trouwens vandaag gedaan heb is nog even met haar alleen beneden gespeeld. En dus uiteindelijk wat later naar boven en naar bed. Uiteindelijk sliep ze eerder dan voorgaande avonden. Het zal er dus vast wel mee te maken hebben dat ze wat alleen aandacht willen.
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
Gebruikersavatar
Floor83
J&J SANTORINI
Berichten: 1251
Lid geworden op: do jul 29, 2010 2:48 pm

Re: aargg, die avonden!

Bericht door Floor83 »

Zwaar is dat he?! Hier ook vaak onrustige avonden, erg vermoeiend. Ik heb geen tips voor je, alleen wat er al is gezegd: maak het je gemakkelijk.
Sterkte!
Conny, mama van S0phie 10 april 2009 en Tyg0 1 maart 2011
Chabeli

Re: aargg, die avonden!

Bericht door Chabeli »

Deborah schreef:Helaas werken die dingen hier dus niet. Als D äphny niet ver genoeg in slaap is, dan vind ze het vooral reuze interessant wat ik aan het doen ben en is ze dus veelal van houding aan het veranderen. Liggen, staan, soort van springen, met je rug naar mama maar toch blijven drinken (AU!) etc. Ik voed dus in een verduisterde kamer met een zeer gedimd licht. Dat boek kan ik er ook echt pas bij pakken als madamme zich over gegeven heeft en het accepteerd om in bed te liggen. Veelal probeer ik er relaxed in te stappen, maar ik zou s'avonds ook wel eens even iets anders willen doen dan bezig zijn met een kind op bed brengen. Soms ben ik gewoon 2 uur bezig en dan vooral op avonden dat ik gewoon echt iets moet afmaken voor iemand. (taartbestelling oid)

wat ik trouwens vandaag gedaan heb is nog even met haar alleen beneden gespeeld. En dus uiteindelijk wat later naar boven en naar bed. Uiteindelijk sliep ze eerder dan voorgaande avonden. Het zal er dus vast wel mee te maken hebben dat ze wat alleen aandacht willen.
Maar D@phny is wel een stuk ouder dan S@@R, die kan denk ik nog niet springen :wink:

En tja, Tomás wordt in januari 3 en zijn avondritueel duurt vaak ook nog zeker wel een uur. Pas nu hij 's middags vaak niet meer slaapt valt hij 's avonds als een blok in slaap.

Wat ik jou als tip kan geven, is een vast strakker ritueel aan houden. Dat heeft bij ons wel geholpen. Je voedt haar en klaar. Nog even naknuffelen, boekje lezen, etc. en mama gaat weg. Het zal even tijd kosten en het vergt wat investering, maar (meestal) komt het uiteindelijk wel goed.

Succes!
Gebruikersavatar
Mariska
J&J SANTORINI
Berichten: 3652
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:34 pm

Re: aargg, die avonden!

Bericht door Mariska »

As we speak ligt Nientje op mijn borst te slapen zoals ze al doet sinds ze geboren is. Overdag gaat ze zonder morren in haar eigen bed, maar 's avonds...

Ik buig mee, Bas heeft dit tot anderhalf gedaan, ik heb me er toen bij neergelegd en doe dat nu weer.

O, en over 'alles komt goed' gesproken:

Als ik mijn handen vol heb kan ik Bas zonder enig ritueel zelfstandig naar boven sturen. Als ik dan later bij m ga kijken slaapt hij altijd al.
Mama van Bas ( oktober 2008 ) en Nina ( december 2010 )
Twitter; @mariskavangilst
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: aargg, die avonden!

Bericht door kaatje71 »

hier ook hoor.
Meike valt overdag al wat lastig in slaap maar `s avonds helemaal.
Ik moet vaak echt naast haar liggen, arm over haar heen en als ze dan in slaap valt wordt ze altijd nog wel een paar keer wakker.
Aangezien ik vroeg naar bed ga vanwege de nachtvoedingen zijn het vaak wel heel korte avonden. Maar ja, wat doe je er aan?
Mijn mantra is; over een jaar is het vast wel beter ( ging met vorige 2 kindjes in ieder geval wel zo).
Probleem met Meike is ( vind ik) dat zij zich dus niet in slaap drinkt, aan de borst. En troosten met de borst wil ze ook niet. Dat lukte met Silke wel altijd en dat vond ik wel veel gemakkelijker dan hoe het nu met ons gaat......
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Marjo

Re: aargg, die avonden!

Bericht door Marjo »

Ik maar steeds weer je draadje openen om te kijken naar alle goede tips die je krijgt... Vooral veel herkenning krijg je, merk ik. Hier zijn de avonden ook erg onrustig. Ik merk dat ik niet echt goede moed krijg van dit draadje. Jullie kindjes zijn allemaal een stuk ouder dan E vi en A nouk. Omdat het voor mij niet te doen is om er twee tegelijk te troosten of aan de borst te hebben liggen ze weleens wat te huilen of pruttelem. Soms vallen ze dan wel in slaap. Het is ook niet anders zo rond spitsuur.
Hoe gaat het bij jou dan als je haar eerder weglegt?
Hoe laat slapen jullie kindjes ongeveer of tot hoe lang duurt julie 'naar bed brengen'?
Chabeli

Re: aargg, die avonden!

Bericht door Chabeli »

Marjo, ik snap het wel hoor. Maar ja, het is nu eenmaal niet anders. Sara valt meestal ook niet in slaap aan de borst. Ik ga met haar liggen na het badje, dat is meestal tussen half 7 en 7. Dan is het vaak nog wel een uurtje tutten; drinken, wat spelen, knuffelen. SOms valt ze in slaap, maar meestal wordt ze erg actief van alles wat ze om haar heen ziet. Dan is het voor mij een teken dat ik haar snel in bed moet leggen voordat ze over haar slaap heen is. Ik leg haar in bed en soms is het even huilen, maar meestal gaat ze vanzelf slapen. Het is nu een paar keer gebeurd dat het ritueel anders ging omdat mijn zusje, moeder of J. met haar was en ik niet, en dan blijft ze huilen. Ze heeft blijkbaar die mama-tijd nodig. Meestal leg ik haar tussen half 8 en 8 in haar eigen bed.

En ja de avonden zijn inderdaad kort. Daarom ga ik ook standaard veel te laat naar bed. Tomás slaat de middagslaap nu meestal over en ligt daarom vroeger in bed; meestal slapen ze nu ongeveer tegelijkertijd. Dus vanaf 20 uur zijn we kids-loos. Hiervoor ging Tomás tussen half 9 en half 10 slapen, dan is je avond écht héél erg kort.
Gebruikersavatar
Truus
J&J SANTORINI
Berichten: 2546
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 8:40 am

Re: aargg, die avonden!

Bericht door Truus »

Hier is het meestal rond een uur of 8 dat L.otta moe wordt. Dan neem ik uitgebreid de tijd om lekker te voeden en te knuffelen op de bank beneden. Ongeveer een halfuur. Dan gaan we naar boven. Kleertjes uit, luiertje verschonen. In het halfduister, want M.irre slaapt daar ook.
Dan voor de spiegel staan we samen, zing ik wat slaapliedjes, heerlijk knuffel-genietmomentje. Zie je haar ook echt stralen. Beetje wiegen erbij.
Dan leg ik haar in de slaapzak in haar bedje. Praat tegen haar. Dat ze lekker mag gaan slapen. Dat ik hoop dar ze mooi gaat dromen etc. Slaapzak dicht, dekentje met veel zorg over haar heen. Nog een laatste praatje. Kusje, knuffel.
Muziekje aan en dan weglopen. 'welterusten, tot morgen!' Vaak zeg ik bijv. nog hoe lief ik haar vind.
Deur dicht.

Dat is ons ritueel eigenlijk wel. Hier werkt het gelukkig goed.
En als ze dus begint te huilen (af en toe), laat ik dat eventjes gaan. 9 vd 10 keer stopt ze nl al zodra de deur dicht zit. Uiteindelijk ben ik dan rond een uur of 9 weer beneden. Dus ik ben ook wel een uur ermee bezig. Maar zie dat niet negatief. Hoort voor mij bij rustig de dag afsluiten met je kleintje. M.irres ritueel nemen we ook uitgebreid de tijd voor, halfuur ongeveer.
Bij beide dames nooit 'strijd' gehad bij het naar bed gaan. Gaat altijd relaxed.

Maar misschien hebben wij gewoon geluk. ;)
otje
J&J TEXEL
Berichten: 422
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:09 am

Re: aargg, die avonden!

Bericht door otje »

Ah fijn, al die herkenning! En vanavond ging het natuurlijk prompt heel goed :roll: Ik kom er nog op terug, maar ga nu eerst the voice kijken!
It's simple, but somehow letting go's the hardest part
Deborah
J&J SANTORINI
Berichten: 1830
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:07 pm

Re: aargg, die avonden!

Bericht door Deborah »

Chabeli schreef:
Deborah schreef:Helaas werken die dingen hier dus niet. Als D äphny niet ver genoeg in slaap is, dan vind ze het vooral reuze interessant wat ik aan het doen ben en is ze dus veelal van houding aan het veranderen. Liggen, staan, soort van springen, met je rug naar mama maar toch blijven drinken (AU!) etc. Ik voed dus in een verduisterde kamer met een zeer gedimd licht. Dat boek kan ik er ook echt pas bij pakken als madamme zich over gegeven heeft en het accepteerd om in bed te liggen. Veelal probeer ik er relaxed in te stappen, maar ik zou s'avonds ook wel eens even iets anders willen doen dan bezig zijn met een kind op bed brengen. Soms ben ik gewoon 2 uur bezig en dan vooral op avonden dat ik gewoon echt iets moet afmaken voor iemand. (taartbestelling oid)

wat ik trouwens vandaag gedaan heb is nog even met haar alleen beneden gespeeld. En dus uiteindelijk wat later naar boven en naar bed. Uiteindelijk sliep ze eerder dan voorgaande avonden. Het zal er dus vast wel mee te maken hebben dat ze wat alleen aandacht willen.
Maar D@phny is wel een stuk ouder dan S@@R, die kan denk ik nog niet springen :wink:

En tja, Tomás wordt in januari 3 en zijn avondritueel duurt vaak ook nog zeker wel een uur. Pas nu hij 's middags vaak niet meer slaapt valt hij 's avonds als een blok in slaap.

Wat ik jou als tip kan geven, is een vast strakker ritueel aan houden. Dat heeft bij ons wel geholpen. Je voedt haar en klaar. Nog even naknuffelen, boekje lezen, etc. en mama gaat weg. Het zal even tijd kosten en het vergt wat investering, maar (meestal) komt het uiteindelijk wel goed.

Succes!
:D Moet er wel even om lachen. Helaas helpt dat voeden en wegleggen niet. Ze krijst letterlijk de hele buurt bij elkaar. En ze houdt dat net zo lang vol totdat mama er is. Ter vergelijking, als ik overdag weg ga dan staat ze net zolang bij de deur te gillen/huilen totdat ik diezelfde deur weer doorgekomen ben. Duurt dat 3 uur, dan staat ze daar met een beetje pech ook 3 uur. Soms met tussenpozen, maar altijd eindigt ze weer daar. In de avonduren heb ik hier geen zin in. Daarbij veroorzaakt dat bij de andere kinderen ook veel onrust. Dus heb me er wel bij neergelegd dat het allemaal wat langer duurt voordat ze slaapt. Maar soms...... :? Heb verder al een heel strak ritueel. O wee als iemand al de rolluiken heeft dichtgedaan voor mij. Die krijgt de wind van voren :lol: .
Ach....als ze 18 is zal het wel over zijn toch?


Ow, en B@s al zelf naar boven? Knap hoor. Dat doen de jongens van mij echt niet. Die willen beidde uitgebreid met mama knuffelen/verhaaltje lezen voordat ze gaan slapen.
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: aargg, die avonden!

Bericht door kaatje71 »

Marjo schreef:Ik maar steeds weer je draadje openen om te kijken naar alle goede tips die je krijgt... Vooral veel herkenning krijg je, merk ik. Hier zijn de avonden ook erg onrustig. Ik merk dat ik niet echt goede moed krijg van dit draadje. Jullie kindjes zijn allemaal een stuk ouder dan E vi en A nouk
weet je, ik probeer meer op de lange termijn te kijken.
Ik denk dus dat als ze een stuk ouder zijn ( een jaar ofzo) het wel beter gaat.
Alles wat dan eerder is, is meegenomen.
Maar het kan soms wel zwaar voelen, ja.
Gisteren hebben we een film gekeken terwijl Meike in mijn armen lag te slapen, dat vond ik al weer winst!
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Plaats reactie