Angst?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eeffie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4088
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:35 pm

Angst?

Bericht door Eeffie »

Nadí MOEST ineens gisteravond haar deur open en het licht op de overloop aan houden. Vanochtend brullen toen bleek dat wij de deur dicht hadden gedaan. Wat moet ik dáár nou mee?

Oh ja, veranderingen: sinds vorige week een peuterbed. Zaterdag hadden we logees: 5 stuks, en die waren 's nachts vaaaaaak wakker (als in 1 uur geslapen totaal) en haar verjaardag vierden we gisteren.

Is die angst voor spoken normaal bij 3 jaar, of komt het meer doordat er zoveel is gebeurd? Ik herken dit helemaal niet van haar, want ze is nog nooit bang voor het donker geweest.
EN iemand tips hoe er mee om te gaan?
Mama van De Puber; 07-11-2008 en Junior, 07-05-2012
Chabeli

Re: Angst?

Bericht door Chabeli »

hmm ik herken het wel van toen ik kind was, toen heb ik dat ook gehad. Best lang eigenlijk. MIjn ouders konden wel zeggen dat er niets was, maar ik lag toch wakker en zag overal iets in. Zij hebben toen gewoon het licht op de gang aangelaten en dan kon ik rustig slapen. Geen idee eigenlijk of dat met iets samenhing, of een kwestie van leeftijd is.
Gebruikersavatar
michelle
J&J SANTORINI
Berichten: 3841
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:47 pm

Re: Angst?

Bericht door michelle »

Ja dat is wel herkenbaar. Lotte heeft vanaf 3 jaar een nachtlampje gehad. Sinds juni heeft ze een andere kamer waarbij ze zelf haar lampje aan en uit kan doen. En sinds een maand of 2 doet ze deze uit en slaapt ze in het pikkedonker. Ik zou het dus lekker zelf aan laten geven.
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
wennetje

Re: Angst?

Bericht door wennetje »

Joris begint nu ook angsten te ontwikkelen maar vooralsnog bij het zien van dingen op TV. Bij compleet onschuldige scenes doet hij zijn handen voor de ogen. Volgens mij de tijd dat de fantasiewereld gaat beginnen en in combinatie met veranderingen kan dat teveel zijn.
Ik had ook veel kinderangsten en had ook veel nachtmerries als (jong) kind. De angsten zijn veelal irreeel maar levensecht dus het is wel belangrijk dat serieus te nemen. Ik weet dat 'spoken bestaan niet' bij mij niet erg hielp want voor mij bestonden ze wel degelijk. Heb wel eens gelezen dat je een wegjaag ritueel kunt doen (letterlijk met de bezem door de kamer, een spoken wegjaag liedje of iets als een mooie dreamcatcher voor haar kopen, boven haar bed hangen en zeggen dat die er voor zorgt dat spoken haar niet lastig zullen vallen). Ik heb zelf al een boek in huis, toevallig een verhaal over een jongetje Joris die spoken in zijn kamer had vandaar dat ik dat had gekocht. Maar zoiets kan misschien ook? Tja, en wat is eigenlijk het probleem van licht aan? Ik heb jaren met licht op de overloop aan geslapen. Deden mijn ouders uit als ze zelf naar bed gingen. Toen waren er nog geen spaarlampen :wink:
Gebruikersavatar
Floor83
J&J SANTORINI
Berichten: 1251
Lid geworden op: do jul 29, 2010 2:48 pm

Re: Angst?

Bericht door Floor83 »

Hier ook. S0phie heeft 2 nachtlampjes.( 1 had ze al en de ander gemaakt bij centerparcs) Ze moeten allebei aan en dan laten we tegeneoordig de lamp op de overloop op zolder aan. Daar zit een spaarlamp in en is niet heel fel. Als we gaan slapen doen we 'm uit. Maar eigenlijk is ze niet echt bang volgens mij, maar ze vindt het meer vervelend dat ze niks ziet. Ze heeft het iig niet over spoken. Ik bedenk me nu dat ze het wel voer poema's had, die mochten niet bij haar komen, ook sinterkkaas mocht niet op haar kamer komen. Hoe ze daar nou bij komt...
Conny, mama van S0phie 10 april 2009 en Tyg0 1 maart 2011
wennetje

Re: Angst?

Bericht door wennetje »

Ik bedenk me nu dat ze het wel voer poema's had, die mochten niet bij haar komen, ook sinterkkaas mocht niet op haar kamer komen. Hoe ze daar nou bij komt...
Achja, zo was mijn nichtje, toen ze 3 was, ervan overtuigd dat bij oma koeien in de gang stonden. Sinterklaas snap ik wel, daar loop ik het liefst nog een blokje voor om :oops:
Gebruikersavatar
Floor83
J&J SANTORINI
Berichten: 1251
Lid geworden op: do jul 29, 2010 2:48 pm

Re: Angst?

Bericht door Floor83 »

wennetje schreef:
Ik bedenk me nu dat ze het wel voer poema's had, die mochten niet bij haar komen, ook sinterkkaas mocht niet op haar kamer komen. Hoe ze daar nou bij komt...
Achja, zo was mijn nichtje, toen ze 3 was, ervan overtuigd dat bij oma koeien in de gang stonden. Sinterklaas snap ik wel, daar loop ik het liefst nog een blokje voor om :oops:
Ze heeft het ook niet csn een vreemde: vroeger zou ik een keer bij mijn buren gaan slapen. Toen ik moest gaan slapen wilde ik niet, ze ha den namelijk 'kronkedillen'. :oops: En van de week moest ik dat nog horen.
Conny, mama van S0phie 10 april 2009 en Tyg0 1 maart 2011
Gebruikersavatar
Eeffie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4088
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:35 pm

Re: Angst?

Bericht door Eeffie »

Hmz, het is gisteren goed gegaan, en vandaag moest de deur weer open. Gelukkig 'mogen' we straks wel de deur dicht doen als we gaan slapen.
Ze heeft het ook niet over spoken gehad hoor, dat is mijn eigen invulling. Ze kan niet zo goed vertellen waarom, behalve dan dat ze het zo wil :lol:
Mama van De Puber; 07-11-2008 en Junior, 07-05-2012
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4153
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: Angst?

Bericht door Gerrie »

Hier 3 meiden die bang zijn, volgens mij vooral bang voor donker.
Esther vind ik wel extreem angstig, die durft zelfs overdag niet alleen naar de wc omdat ze dan langs een 'donker' trapgat moet. Mijn man zegt dat vroeger ook gehad te hebben, dus we laten het nog maar even zo.
Geen oplossingen voor je. Hier slaen 3 meiden met de deur open, op de gang brandt een led lampje, de hele nacht, geeft weinig licht, maar blijkbaar genoeg voor de meiden.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Gebruikersavatar
Ineke
J&J MAURITIUS
Berichten: 4704
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:00 am

Re: Angst?

Bericht door Ineke »

Hier ook een meisje dat een paar maanden geleden opeens wilde dat ik de gordijnen open hield (er staan lantaarns voor het huis) en het ganglicht aan en de deur wijd open. Nu heeft ze een nachtlampje en is het goed.
1neke, mama van Je11e (10-10-2006) en Femk3 (07-09-09)
Gebruikersavatar
Nynke
J&J SANTORINI
Berichten: 1124
Lid geworden op: di jul 27, 2010 6:50 pm

Re: Angst?

Bericht door Nynke »

Lotte is niet zozeer bang voor spoken, maar heeft tegenwoordig wel regelmatig beestjes/mieren/krabben in bed (denkt ze dus) en dan staat ze 's nachts hard huilend bij ons bed. Ook bij vrienden hoor ik rond 2, 3 jaar dezelfde verhalen. Ik denk dat het er een beetje bij hoort.
Groetjes,

Nynke, moeder van Sofie (dec. 2005), Lotte (jan. 2008) en Bente (11 aug. 2013)

Met liefs en lapjes
Plaats reactie