stoppen met inentingen?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Nanda
J&J SANTORINI

stoppen met inentingen?

Bericht door Nanda »

doordat ik heel wat informatie heb gelezen op internet willen we stoppen met de inentingen van J eremy.

hebben jullie hier ervaring mee?
doet het CB dan moeilijk?? (dan kan ik me daar psychisch op voorbereiden)
Trotse mama van J en T
Charlotte
J&J SANTORINI

Re: stoppen met inentingen?

Bericht door Charlotte »

En wat heb je dan precies gelezen om tot deze beslissing te komen?
Charlotte, J (3,5) en H (1)
Esther
J&J MALEDIVEN

Bericht door Esther »

Helemaal stoppen? Da's heftig.

Ik ben ook wel benieuwd naar je motivatie. En ik denk wel dat het CB hier moeilijk over gaat doen, ja.
Moeder van Anna (19), Lotte (17), Maartje (15), Roos (13) en Job (11)
Nanda
J&J SANTORINI

Bericht door Nanda »

omdat j eremy zo heftig reageerde op zijn 1ste prik werd ik getipt door mijn zus.
en had ik al eerder de website van kritisch prikken gelezen.
waardoor ik al twijfelde.
het bleef knagen dus nog meer info opgezocht.
toen kwam ik o.a. uit bij vaccinvrij.nl wat me toch wel erg overtuigd heeft nu.
Trotse mama van J en T
Chabeli

Bericht door Chabeli »

tja, het cb zal best wel moeilijk doen, want het is ook niet niets. Niet vaccineren is wel heel heftig hoor. Ik ken vaccinvrij niet, maar weet wel dat er op internet van alles te vinden is...Ja, er zijn altijd enige risico's aan inenten, maar aan niet inenten nog veel erger. Ik las pas toevallig in de krant over vaccineren en de heropkomst van de mazelen, dat zulke ziektes weer kans krijgen om te onwikkelen omdat er toch een lager vaccinatie-percentage is. Juist om bepaalde ziektes slapend te laten, is het belangrijk dat mensen inenten. In dat licht zal het cb er, denk ik, niet makkelijk over doen.
Pauline
J&J MALEDIVEN

Bericht door Pauline »

tja, ik ben geen voorstander van vaccinatievrij. Ik vraag me af of de reactie puur op de vaccinatie is, of dat hij misschien toch al iets onder de leden had... daarnaast zou de reactie ook op een bepaald stofje in de vaccinatie kunnen zijn. is jeremy allergisch?
P auline, mama van M@arten (18) en Sj0erd (16)
HeleenG
J&J TEXEL

Bericht door HeleenG »

Ik ben vóór vaccineren en kan je dus niet helpen met de vragen die jij hebt. Het gaat om jouw kind en jouw beslissing en ik wil hier zeker geen discussie beginnen. Ik wil je alleen iets meegeven ter overdenking.

Veel informatie op internet tegen vaccineren is afkomstig van Tinus Smits. Deze meneer is door het medisch tuchtcollege berispt ivm ongefundamenteerde uitspraken mbt vaccineren. Het is m.i. erg gevaarlijk af te gaan op zijn info.

Succes bij het CB.
H eleen, mv L 051001 en E 040903
Ester
J&J SANTORINI

Bericht door Ester »

Wij hebben Famke na de eerste 3 vaccinaties volgens programma wat aangepast gevaccineerd, omdat ze er ook heftig op reageerde. Ze heeft de DKTP van 11 maanden pas met 16 maanden gehad, en we hebben besloten haar niet meer te vaccineren tegen kinkhoest (is niet meer zo gevaarlijk na het eerste jaar als binnen het eerste jaar) Ze heeft toen dus de DTP gehad, zonder HIB. Over HIB/Pneu/meningokokken hebben we veel gelezen en met zowel huisarts als homeopaat in gesprek geweest en besloten deze niet meer te geven. De volgende die op het programma staat is de BMR. Voor rode hond willen we haar wel vaccineren, gezien het risico in een eventuele toekomstige zwangerschap. Bof en Mazelen zien wij niet als noodzakelijk, dus die laten we ook zitten. Ik vind het wel belangrijk om me door meerdere mensen te laten voorlichten. Vaccinvrij en VKP geven m.i. eenzijdige informatie, evenals het RIVM. Ik heb in mijn homeopaat veel vertrouwen en het idee dat zij goed de verschillende kanten kan belichten. Daarnaast heb ik veel gehad aan een gesprek bij de huisarts, die mij ook veel kon vertellen over risico's van wel en niet vaccineren, zonder dat ik het idee had dat hij me een visie wilde 'verkopen'.

Helemaal gestopt zijn we dus niet, maar we zijn per vaccin de risico's van het vaccineren aan het afwegen tegen het risico van niet vaccineren. Met 4 jaar zal Famke wel de DTP krijgen (zonder K).

Het CB deed hier in de eerste instantie moeilijk, alleen al bij uitstellen omdat Famke niet goed in haar vel zat. Ik heb een apart gesprek aangevraagd en onze visie uitgelegd, ook uitgelegd dat eea na goed overleg en verdieping tot stand is gekomen. Ik heb gevraagd onze visie te accepteren en niet elk consult opnieuw het vaccineren ter sprake te brengen. Daar gingen ze mee akkoord en houden ze zich ook aan. We hebben afgesproken dat wanneer we Famke een vaccin toe willen laten dienen, we dat zelf aangeven bij het consult en wanneer we haar een alternatief vaccin willen geven (bijvoorbeeld DTP ipv DKTP) we dit zelf regelen via de huisarts en vooraf contact hebben met het CB of zij het willen geven, of dat we het de huisarts laten geven.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Nanda
J&J SANTORINI

Bericht door Nanda »

Chabeli schreef:tja, het cb zal best wel moeilijk doen, want het is ook niet niets. Niet vaccineren is wel heel heftig hoor. Ik ken vaccinvrij niet, maar weet wel dat er op internet van alles te vinden is...Ja, er zijn altijd enige risico's aan inenten, maar aan niet inenten nog veel erger. Ik las pas toevallig in de krant over vaccineren en de heropkomst van de mazelen, dat zulke ziektes weer kans krijgen om te onwikkelen omdat er toch een lager vaccinatie-percentage is. Juist om bepaalde ziektes slapend te laten, is het belangrijk dat mensen inenten. In dat licht zal het cb er, denk ik, niet makkelijk over doen.
het rivm doet alsof de vaccinaties de ziektes onder bedwang houden,maar ze vertellen niet dat de epidimien waren toen het in nederland nog erbarmelijke omstandigheden waren.
en dat wel vaccineren minder risico's met zich meebrengt. maar ze vertellen niet wat de hulpstoffen doen in de vaccinatie zoals kwik-alluminium. Dat er DNA van dieren bij in het vaccin zit.
Ze zeggen dat het vaccin veilig is maar het is alleen in het lab onderzocht op muizen/apen.
Sinds de inentingen hoor je ineens veel vaker over allergien/adhd enzovoorts.
Pauline schreef:tja, ik ben geen voorstander van vaccinatievrij. Ik vraag me af of de reactie puur op de vaccinatie is, of dat hij misschien toch al iets onder de leden had... daarnaast zou de reactie ook op een bepaald stofje in de vaccinatie kunnen zijn. is jeremy allergisch?
Jeremy was kiplekker voor zijn eerste vaccinatie. en 2 uur later lag hij als een bijna dode baby in mijn armen met hoge koorts.
ook zo bij de 2de en 3de vaccinatie maar dan zonder koorts met paracetamol.
het enige dat je hoort: dat hoort erbij maak je geen zorgen, maar mijn gevoel zegt dat het niet klopt.
vandaar dat ik het ben gaan uitpluizen.
Trotse mama van J en T
Nanda
J&J SANTORINI

Bericht door Nanda »

HeleenG schreef:Ik ben vóór vaccineren en kan je dus niet helpen met de vragen die jij hebt. Het gaat om jouw kind en jouw beslissing en ik wil hier zeker geen discussie beginnen. Ik wil je alleen iets meegeven ter overdenking.

Veel informatie op internet tegen vaccineren is afkomstig van Tinus Smits. Deze meneer is door het medisch tuchtcollege berispt ivm ongefundamenteerde uitspraken mbt vaccineren. Het is m.i. erg gevaarlijk af te gaan op zijn info.

Succes bij het CB.
Thanx voor de tip!! ik zal zijn informatie dan niet lezen!
Trotse mama van J en T
Nanda
J&J SANTORINI

Bericht door Nanda »

Ester schreef: Ik vind het wel belangrijk om me door meerdere mensen te laten voorlichten. Vaccinvrij en VKP geven m.i. eenzijdige informatie, evenals het RIVM. Ik heb in mijn homeopaat veel vertrouwen en het idee dat zij goed de verschillende kanten kan belichten. Daarnaast heb ik veel gehad aan een gesprek bij de huisarts, die mij ook veel kon vertellen over risico's van wel en niet vaccineren, zonder dat ik het idee had dat hij me een visie wilde 'verkopen'.
Thanx idd meerdere kanten belichten is altijd goed!
ik zal het met de huisarts bespreken.
Trotse mama van J en T
HeleenG
J&J TEXEL

Bericht door HeleenG »

Nanda schreef:
HeleenG schreef:Veel informatie op internet tegen vaccineren is afkomstig van Tinus Smits. Deze meneer is door het medisch tuchtcollege berispt ivm ongefundamenteerde uitspraken mbt vaccineren. Het is m.i. erg gevaarlijk af te gaan op zijn info.

Succes bij het CB.
Mijn gok is dat je dat allang gedaan hebt, je kan bijna niet om hem heen :( .

Jij schreef: 'het rivm doet alsof de vaccinaties de ziektes onder bedwang houden,maar ze vertellen niet dat de epidimien waren toen het in nederland nog erbarmelijke omstandigheden waren.'

Er is nog steeds af en toe een uitbraak van kinderziekten en dan voornamelijk in de bible belt: het gedeelte van Nederland met een (zeer) lage vaccinatiegraad. Dat kan geen toeval zijn. Zo af en toe is er in Europa ook een flinke mazelenepidemie; een paar jaar geleden nog in Italië.
Het komt écht voor en heeft niks te maken met hygiëne of leefomstandigheden. Een uitbraak of epidemie wordt mogelijk gemaakt door een verlaagde vaccinatiegraad.
H eleen, mv L 051001 en E 040903
Ester
J&J SANTORINI

Bericht door Ester »

HeleenG schreef:
Er is nog steeds af en toe een uitbraak van kinderziekten en dan voornamelijk in de bible belt: het gedeelte van Nederland met een (zeer) lage vaccinatiegraad. Dat kan geen toeval zijn. Zo af en toe is er in Europa ook een flinke mazelenepidemie; een paar jaar geleden nog in Italië.
Het komt écht voor en heeft niks te maken met hygiëne of leefomstandigheden. Een uitbraak of epidemie wordt mogelijk gemaakt door een verlaagde vaccinatiegraad.
Klopt, vaccineren heeft voor een groot deel een maatschappelijk belang: hoe meer kinderen gevaccineerd, hoe minder kans op een uitbraak. (geld overigens niet overal voor, kinkhoest komt nog overal voor, de vaccinatie lijkt niet goed aan te sluiten. Er zijn ontwikkelingen voor een beter aansluitend vaccin en daarnaast wordt gesproken over het afschaffen van het vaccin binnen het vaccinatieprogramma.

Om bovenstaande reden hebben wij ook steeds bekeken: wat als er een epidemie komt en Famke krijgt de ziekte. Hoe gevaarlijk is dat dan? Hoe goed kan het worden behandeld en hoe groot is de kans op mogelijke complicaties.
mamsie

Bericht door mamsie »

Wij heebben bij onze meiden een alternatief inentingsschema aangehouden. Zij kregen toen zij 6 maanden waren hun eerst prik. Toen is bij hun het schema verder gegaan. Dus alles ruim 4 maanden later.
Ik had mij er al flink in verdiept van te voren. Ik ken ook de site van kritisch prikken. Mijn homeopaat van destijds, Tinus Smits (helaas is hij overleden inmiddels), die heeft mij ook veel uitleg gegeven. Hij is echt tegen het vaccinatieschema dat hier gehanteert wordt. Hij adviseerde om pas te beginnen met het schema vanaf 1 jaar. Mijn man en ik hebben er ook samen over gepraat en toen dus besloten om vanaf een half jaar te starten. De kindjes hebben dan al heel wat meer bij te zetten dan wanneer ze 2 maanden zijn.
Helemaal niet vaccineren dat vonden wij toch echt te rigoreus.

Bij Renske heb ik van de consultatiebureau arts best wat weerstand gekregen. Zij wees mij iedere keer op dat het onze verantwoordelijkheid was en dat zij er niet achter stond. Op een gegeven moment was ik dat zo beu, dat ik haar vriendelijk heb gevraagd het er niet meer over te hebben. Wij hebben weloverwogen deze beslissing gemaakt. Zij heeft er toen niets meer over gezegd en hebben verder prettige bezoeken bij haar gehad.
Bij Maartje totaal geen weerstand gehad. Was toen wel een andere arts, maar zij respecteerde onze keuze.
Dorien
J&J MALEDIVEN

Bericht door Dorien »

Ik heb zelf Liv en Finn altijd alternatief laten prikken, dwz als zij niet fit waren dan heb ik ze altijd op een later tijdstip de prikken gegeven of in 2 delen. Finn is altijd heel erg ziek geweest en die heb ik laten prikken onder toezicht van een acupuncturiste met goedkeuring van de kinderarts.
De pneu en de bmr heb ik ook losgedaan. Maar ze hebben ze wel allemaal gehad!

Liv mag niet naar het kdv als ze niet ingeent wordt en ik vind het eigenlijk ook maatschappelijk onverantwoord om niet te prikken. Je bent je er wel van bewust dat je kindje kan sterven als het bijvoorbeeld de bof oid krijgt? Of voor altijd invalide?
Ja ik vind inenten met 2 maanden te vroeg. Liv had ook een hele heftige reactie op het prikken maar dat werd wel steeds minder. Ik denk dan: als ze de prikken niet krijgt maar wel een van de ziektes waarvoor geent wordt dan zal ze vele malen zieker zijn dan nu.

Dus ja, ik ben wel kritisch maar ik vind wel dat inentingen er niet voor niets zijn.

En wat Heleen al zegt, die Smits die op internet heel erg veel te vinden is... brr krijg er rillingen van. Kan je nagaan, iedereen kent hem maar er staat nergens bij dat hij berispt is.

Daarbij blijft natuurlijk dat alleen JIJ die keuze kan maken. Maar ik denk wel dat je de juiste afwegingen moet maken en je goed laten informeren. Succes met het maken van je beslissing
Groetjes Dorien mv F(19) en L (15)
channiemam
J&J HAWAII

Bericht door channiemam »

Ik zie in de ambulance regelmatig kinderen die niet ingeënt zijn. Slechts een enkele keer een koortsstuip door de bmr prik ik ben dus inmiddels een groot voorstander van vaccineren. Wel denk ik dat je pas moet inenten als je kind goed in zijn vel zit, evt aangepast vaccineren.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Ester
J&J SANTORINI

Bericht door Ester »

channiemam schreef:Ik zie in de ambulance regelmatig kinderen die niet ingeënt zijn. Slechts een enkele keer een koortsstuip door de bmr prik ik ben dus inmiddels een groot voorstander van vaccineren. Wel denk ik dat je pas moet inenten als je kind goed in zijn vel zit, evt aangepast vaccineren.
Wat zie jij dan in de ambulance chantal?
Ester
J&J SANTORINI

Bericht door Ester »

Dorien schreef: Je bent je er wel van bewust dat je kindje kan sterven als het bijvoorbeeld de bof oid krijgt? Of voor altijd invalide?
Waar haal je dat vandaan Dorien?
Angelique
J&J MALEDIVEN

Bericht door Angelique »

HeleenG schreef:
Nanda schreef:
HeleenG schreef:Veel informatie op internet tegen vaccineren is afkomstig van Tinus Smits. Deze meneer is door het medisch tuchtcollege berispt ivm ongefundamenteerde uitspraken mbt vaccineren. Het is m.i. erg gevaarlijk af te gaan op zijn info.

Succes bij het CB.
Mijn gok is dat je dat allang gedaan hebt, je kan bijna niet om hem heen :( .

Hier ook :lol:
mamsie schreef:Ik had mij er al flink in verdiept van te voren. Ik ken ook de site van kritisch prikken. Mijn homeopaat van destijds, Tinus Smits (helaas is hij overleden inmiddels), die heeft mij ook veel uitleg gegeven. Hij is echt tegen het vaccinatieschema dat hier gehanteert wordt. Hij adviseerde om pas te beginnen met het schema vanaf 1 jaar.
:crazy:
Angelique
J&J MALEDIVEN

Bericht door Angelique »

Nanda schreef:
Sinds de inentingen hoor je ineens veel vaker over allergien/adhd enzovoorts.

Ja, zo was er ook een onderzoek dat autisme door vaccinatie zou komen. Dit is allang ontkracht, toch heerst die gedachte nog steeds......

En ja, je hoort nu meer over allergien en adhd enzovoorts,

maar dat heeft volgens mij een heeeel andere oorzaak.
Dorien
J&J MALEDIVEN

Bericht door Dorien »

Ester schreef:
Dorien schreef: Je bent je er wel van bewust dat je kindje kan sterven als het bijvoorbeeld de bof oid krijgt? Of voor altijd invalide?
Ik geef nu als voorbeeld de bof maar ik bedoel eigenlijk alle kinderziektes. Ik ken mensen (ik woonde vlakbij een gebied waar ontzettend veel kinderen niet ingeent werden) wiens kinderen invalide werden doordat ze een kinderziekte kregen. Kinderen die ernstig ziek werden en nooit ingeent waren (ik bedoel dan kinderkanker) en aan de complicatie's van de kinderziekte overleden.

Ik zou dat risico niet durven nemen.
Groetjes Dorien mv F(19) en L (15)
Ester
J&J SANTORINI

Bericht door Ester »

Dorien schreef:
Ester schreef:
Ik geef nu als voorbeeld de bof maar ik bedoel eigenlijk alle kinderziektes.
Oké. Ik vind het wel jammer dat alle kinderziekten op één hoop gegooid worden, en zo veel angst ontstaat. Terwijl er echt grote verschillen bestaan tussen de verschillende ziektes, de risico's, de behandelbaarheid etc. Zo laten wij Famke dus niet vaccineren tegen Bof, omdat het een milde ziekte is met een heel kleine kans op complicaties, en een goede behandelbaarheid van de complicaties. Het vaccin tegen Difterie daarentegen zou ik zeker niet achterwege laten.
J0p1e
J&J SANTORINI

Bericht door J0p1e »

Ester schreef:Zo laten wij Famke dus niet vaccineren tegen Bof, omdat het een milde ziekte is met een heel kleine kans op complicaties, en een goede behandelbaarheid van de complicaties. Het vaccin tegen Difterie daarentegen zou ik zeker niet achterwege laten.
Zo heel mild hoeft de bof niet te zijn. Ik heb tgv de bof een aangezichtsverlamming gehad toen ik in de 2e klas (groep 4) zat. Ik heb daar lang mee getobt en nog doet mijn gezicht niet goed mee als ik moe ben. Het gaat dan wat meer hangen en ik heb minder controle over mijn gezichtsspieren.

Het is heel persoonlijk denk ik, wel of niet inenten. Ik ben voor, maar dan wel gekeken naar het kind. Dus als het nodig is een ander schema hanteren, dat hebben we bij W@lt ook gedaan.
J0p1e, mama van Fl00r (18-01-2006) en W@lt (07-01-2008)
Ester
J&J SANTORINI

Bericht door Ester »

J0p1e schreef:
Zo heel mild hoeft de bof niet te zijn. Ik heb tgv de bof een aangezichtsverlamming gehad toen ik in de 2e klas (groep 4) zat.
Ik weet wat de complicaties kunnen zijn, maar ze komen heel weinig voor. Bovendien zijn ze goed te behandelen, beter dan 30 (hoe oud ben je?) jaar geleden.
De kans op bof in een gevaccineerd gebied, daarbij opgeteld de kleine kans op complicaties, daarbij opgeteld de behandelbaarheid van de complicaties: = onze keus.
En op een groot forum als deze zal altijd iemand zijn die complicaties heeft gehad bij welke ziekte dan ook, of hij kent iemand die complicaties heeft gehad. Net als dat er altijd mensen zijn waarbij kinderen complicaties kregen tgv vaccinaties. Aan ieder de persoonlijke keus om een afweging te maken.
Hemmie
J&J MAURITIUS

Bericht door Hemmie »

Nanda schreef: het rivm doet alsof de vaccinaties de ziektes onder bedwang houden,maar ze vertellen niet dat de epidimien waren toen het in nederland nog erbarmelijke omstandigheden waren.
Dit vind ik toch ook wel een vreemde uitspraak. Die ziektes komen nu inderdaad niet veel meer voor, maar dat komt juist door het inenten. Er is volgens mij geen enkele reden om aan te nemen dat al die kinderziektes niet weer heel normaal zouden worden als we niet meer zouden inenten. En nee, meestal kunnen ze weinig kwaad, maar helaas gaat het in sommige gevallen toch wel ernstig mis. Ik zou dat niet graag voor mijn eigen kind op mijn geweten willen hebben, en dan heb ik het nog niet over het maatschappelijk belang. Want zolang niet iedereen ingeent is zullen die ziektes blijven opduiken, en dan zijn dus de kinderen die om wat voor reden dan ook een verlaagde weerstand hebben alsnog de dupe.

Daarnaast, als je denkt dat er een link is tussen allergieen en adhd en vaccinaties, dan zou ik toch eens op zoek gaan naar goed wetenschappelijk bewijs. Om nou te beslissen om je kind niet meer te laten inenten, puur op basis van speculaties, lijkt mij niet erg doordacht.

En verder mis ik A rtcoco in deze discussie ;-)
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Hemmie
J&J MAURITIUS

Bericht door Hemmie »

Ester schreef: De kans op bof in een gevaccineerd gebied, daarbij opgeteld de kleine kans op complicaties, daarbij opgeteld de behandelbaarheid van de complicaties: = onze keus.
Maar daarbij vertrouw je dus op het feit dat de meeste ouders hun kinderen wel laten inenten. Wat nu als iedereen zo zou denken als jullie? Ik geef je niet helemaal ongelijk hoor, het is natuurlijk mooi dat kinderen die om wat voor reden echt niet zomaar kunnen worden ingeent zo toch redelijk beschermd zijn, maar dat is dan dus wel een beslissing waar je goed moet stilstaan bij de gevolgen, niet alleen voor je eigen kind.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Esther
J&J MALEDIVEN

Bericht door Esther »

Hemmie schreef:En verder mis ik A rtcoco in deze discussie ;-)
Hihi, inderdaad!
Hemmie schreef:Maar daarbij vertrouw je dus op het feit dat de meeste ouders hun kinderen wel laten inenten. Wat nu als iedereen zo zou denken als jullie?
Het is inderdaad dankzij alle andere ouders dat je op de manier van Ester kunt inenten. Die ik overigens erg goed verwoord en overwogen vind, waarvoor mijn complimenten Ester!
Wij kiezen ervoor om de kinderen volgens het programma in te laten enten, enerzijds vanwege het effect van de massa en anderzijds vanwege het 'gemak' - onze kinderen hebben geen van allen ooit heftig gereageerd op een prik. Misschien zou ik wat bewuster kiezen als dat wel het geval geweest was. Maar klakkeloos helemaal niet meer inenten zou ik nooit doen. Daarvoor zijn de risico's te groot.

En als ik jou was, Nanda, zou ik eens een afspraak maken bij de huisarts. Misschien kan die even met je meekijken en - denken. Er is veel kaf tussen het koren op internet: heel veel informatie is niet wetenschappelijk bewezen en geschreven vanuit hysterie. En het zou jammer zijn als je op basis van zulke informatie je keuze maakt.
Ester
J&J SANTORINI

Bericht door Ester »

Hemmie schreef:
Ester schreef: De kans op bof in een gevaccineerd gebied, daarbij opgeteld de kleine kans op complicaties, daarbij opgeteld de behandelbaarheid van de complicaties: = onze keus.
Maar daarbij vertrouw je dus op het feit dat de meeste ouders hun kinderen wel laten inenten.
Nee, niet helemaal, want ik woon in een christelijk gebied met relatief weinig gevaccineerde kinderen. Maar desondanks zijn er weinig epidemien geweest de laatste 25 jaar. De laatste epidemie trof juist ook gevaccineerde mensen, mogelijk sluit het vaccin niet meer aan bij de huidige bofvirus.

Maar je hebt gelijk: wanneer niemand in mijn dorp z'n kinderen liet vaccineren zou onze afweging waarschijnlijk anders zijn geweest.
Ester
J&J SANTORINI

Bericht door Ester »

Esther schreef: Het is inderdaad dankzij alle andere ouders dat je op de manier van Ester kunt inenten. Die ik overigens erg goed verwoord en overwogen vind, waarvoor mijn complimenten Ester!
Dankje. We hebben ook heel wat uurtjes verdieping, gesprekken en afweging nodig gehad om tot deze keuze te komen.
Ik heb een hekel aan hysterie rondom vaccineren, dus je hoort mij niet roepen dat onze kinderen ADHD krijgen van vaccineren. Sites die dat roepen geven heel eenduidige informatie, waar ik me aan erger. Tegelijkertijd erger ik me ook aan de eenduidige informatie die het RIVM geeft. Elke ziekte wordt als heel gevaarlijke ziekte betitelt, terwijl dit vaak genuanceerder ligt. Dat zie je hier ook: Er worden ervaringsverhalen geroepen, via via verhalen, waardoor de ernst en risico's van een ziekte heel anders overkomen dan ze feitelijk zijn.
Esther schreef:anderzijds vanwege het 'gemak' - onze kinderen hebben geen van allen ooit heftig gereageerd op een prik. Misschien zou ik wat bewuster kiezen als dat wel het geval geweest was.
Giel heeft ook gewoon het programma doorlopen. Famke de eerste maanden ook. Maar zij reageerde heel heftig en heeft maanden nodig gehad alles weer een beetje op de rit te krijgen. Dan ga je anders nadenken over vaccineren ja. En dat neem je ook weer mee in je besluiten voor een volgend kindje.

Nog even over het maatschappelijk belang. Dat vind ik heel lastig, maar heeft voor mijn gevoel toch echt grenzen. Bijvoorbeeld het nieuwe vaccin tegen hepatites B. Vanaf vorige maand krijgen kinderen deze standaard met 2,3 en 4 maanden. Eerder kregen alleen risico-groepen deze aangeboden, maar lang niet 100% van deze kinderen ontving de vaccinatie. (waardoor weet ik niet, kan ik nergens vinden, is denk ik ook niet onderzocht). Om te streven naar een hoger vaccinatiepercentage BINNEN deze groep, wordt nu het vaccin standaard aan ALLE kinderen aangeboden. Terwijl hepatites B een ziekte is die alleen via bloedcontact en onbeschermd seksueel contact kan worden overgedragen. Ik zie dus absoluut de noodzaak niet om mijn volgend kind dit vaccin te geven: als hij/zij later in de gezondheidszorg gaat werken en met bloed in aanraking kan komen, zal hij/zij de vaccinatie alsnog aangeboden krijgen (ik heb hem om deze reden ook gehad). En tegen besmetting door seksueel contact heb je andere maatregelen, waar je als ouders ook grote invloed op hebt (geloof ik). Puur voor het maatschappelijk belang zou ik zeker geen vaccinatie geven.
Gera

Bericht door Gera »

Wat ik nog een beetje mis in de discussie is het niet-gecombineerd inenten. Nu krijgen de kinderen vaak meer dan 1 vaccin of een gecombineerd vaccin. Je kan er ook voor kiezen om niet meer dan 1 vaccin tegelijkertijd te laten geven. Je vaccinatieprogramma wordt dan wel langer en ik begreep dat je dan wel een deel van de inentingen zelf moet betalen (als je gecombineerde vaccins in 1 prik uit elkaar gaat halen, bv DTP), maar doordat het kind maar 1 vaccinatie tegelijk krijgt, krijgt het lichaam een minder grote klap te verwerken. Wij hebben daar zelf ook wel over gedacht, maar zijn uiteindelijk voor de makkelijke weg gegaan (het standaard programma volgen), mede omdat ik hier pas van hoorde toen Ev de 1e prik al had gehad en die weinig problemen gaf.
Ester
J&J SANTORINI

Bericht door Ester »

Gera schreef:Wat ik nog een beetje mis in de discussie is het niet-gecombineerd inenten. Nu krijgen de kinderen vaak meer dan 1 vaccin of een gecombineerd vaccin. Je kan er ook voor kiezen om niet meer dan 1 vaccin tegelijkertijd te laten geven. Je vaccinatieprogramma wordt dan wel langer en ik begreep dat je dan wel een deel van de inentingen zelf moet betalen (als je gecombineerde vaccins in 1 prik uit elkaar gaat halen, bv DTP), maar doordat het kind maar 1 vaccinatie tegelijk krijgt, krijgt het lichaam een minder grote klap te verwerken. Wij hebben daar zelf ook wel over gedacht, maar zijn uiteindelijk voor de makkelijke weg gegaan (het standaard programma volgen), mede omdat ik hier pas van hoorde toen Ev de 1e prik al had gehad en die weinig problemen gaf.
Klopt, dat doen/deden wij idd ook. De eerste prik bijvoorbeeld, met 2 maanden, is nu DKTP-HIB-hep.B + pneu. Je kunt de pneu sowieso los geven, 't is een aparte prik. Je kunt de eerste prik idd splitsen in DTP / K / HIB / Hep. B. Je moet dit dan laten voorschrijven door je huisarts, de CB's hebben deze vaccins niet standaard.
Nanda
J&J SANTORINI

Bericht door Nanda »

Hemmie schreef:
Nanda schreef: het rivm doet alsof de vaccinaties de ziektes onder bedwang houden,maar ze vertellen niet dat de epidimien waren toen het in nederland nog erbarmelijke omstandigheden waren.
Dit vind ik toch ook wel een vreemde uitspraak. Die ziektes komen nu inderdaad niet veel meer voor, maar dat komt juist door het inenten. Er is volgens mij geen enkele reden om aan te nemen dat al die kinderziektes niet weer heel normaal zouden worden als we niet meer zouden inenten. En nee, meestal kunnen ze weinig kwaad, maar helaas gaat het in sommige gevallen toch wel ernstig mis. Ik zou dat niet graag voor mijn eigen kind op mijn geweten willen hebben, en dan heb ik het nog niet over het maatschappelijk belang. Want zolang niet iedereen ingeent is zullen die ziektes blijven opduiken, en dan zijn dus de kinderen die om wat voor reden dan ook een verlaagde weerstand hebben alsnog de dupe.

Daarnaast, als je denkt dat er een link is tussen allergieen en adhd en vaccinaties, dan zou ik toch eens op zoek gaan naar goed wetenschappelijk bewijs. Om nou te beslissen om je kind niet meer te laten inenten, puur op basis van speculaties, lijkt mij niet erg doordacht.

En verder mis ik A rtcoco in deze discussie ;-)
als je kijkt naar de verschillende onderzoeken in verschillende landen door verschillende artsen komen ze toch tot dezelfde conclusie. dat vaccinaties meer doen dan alleen 'beschermen'.
De grafieken die het RIVM en de gezondheidsdienst hier laten zien zijn bijna altijd vanaf de jaren 60/70 toen de vaccinaties zijn ingevoerd. en ja dan lijkt het alsof de vaccinaties dat gedaan hebben. en zo zag ik het ook.
maar toen ik verder ging zoeken naar grafieken van eerder kom je erachter dat de ziekte's al met zo'n 90 % waren afgenomen voordat ze begonnen met vaccineren.
Vaccineren betekend niet dat je kind het niet krijgt!

en zeker ga ik ook met de huisarts in gesprek.
Trotse mama van J en T
channiemam
J&J HAWAII

Ester schreef:
channiemam schreef:Ik zie in de ambulance regelmatig kinderen die niet ingeënt zijn. Slechts een enkele keer een koortsstuip door de bmr prik ik ben dus inmiddels een groot voorstander van vaccineren. Wel denk ik dat je pas moet inenten als je kind goed in zijn vel zit, evt aangepast vaccineren.
Wat zie jij dan in de ambulance chantal?

Juist heel veel hele zieke kinderen met de bijbehorende kindercomplicaties als uitdroging, slapheid, sufheid en koortstuipen. Ook regelmatig heftig benauwde kinderen door uitbraak van de kinkhoest, en dan de kinderen die niet gevaccineerd zijn met de nieuwe vaccinaties. Vaak mede als oorzaak doordat een kinderziekte slecht herkent wordt volgens mij. Dit is geen daadwerkelijke conclusie alleen mijn eigen conclusie wat ik tegenkom op het werk.

I don't need no water
To tell me about heaven
And i believe. (live)
drus
J&J HAWAII

Bericht door drus »

Wij hebben onze kinderen ook alternatief ingeent, vanaf pas 6 maanden, net als Esther.

Bij de jongste hebben wij nu van de reguliere artsen, incl. het cb, het advies te krijgen alternatief door te gaan met prikken en alle inentingen die hij nog gaat krijgen, krijgt hij onder klinische observatie (in het ziekenhuis dus). Dit moeten we nog regelen omdat ik ertegen op zie.

net als esther maken wij overwegingen op basis van ernst en complicatie. S!mon krijgt dus nog wel DTP (zonder K) en dat onder klinische observatie, mits ik of mijn man er ook 24 uur bij mag zijn.

Reden hiervoor is dat hij bij zijn laatste inenting zeer ernstige koortsstuipen heeft gekregen, die direct terug te voeren waren op de inenting. Er was geen arts die zij dat hij waarschijnlijk toch iets onder de leden had. Ik ben blij dat het zo serieus genomen is!

Dus Nanda, die mogelijkheid is er ook nog, dat je wel besluit te prikken, maar alternatief en onder observatie.
(om het nog ingewikkelder te maken....)
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
channiemam
J&J HAWAII

Overigens denk ik niet in percentages kans hebben op een kinderziekte of kans op een complicatie. Of ze krijgen het wel of ze krijgen het niet. Dus 50% kans. Vandaar ook mijn zwart witte denkwijze :wink:

I don't need no water
To tell me about heaven
And i believe. (live)
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ik vind je keuze heel goed onderbouwd Ester, maar wat ik nog mis is het risico voor de omgeving. Je schrijft bijvoorbeeld dat je een bepaalde enting wel hebt laten doen i.v.m. een eventuele zwangerschap bij jezelf, maar jouw kinderen komen natuurlijk ook in aanraking met andere zwangere vrouwen. En voor Famke kun je misschien het risico op een bepaalde ziekte lopen, maar geldt dat ook voor alle andere kinderen waar zij mee in aanraking komt?

Dit zijn gewoon vragen die bij mij opkomen, geen aanval o.i.d., ik ben verder helemaal niet thuis in deze materie.
Nanda
J&J SANTORINI

Bericht door Nanda »

maar even een vraag buiten de kinderziektes om.

zijn jullie dan niet bang voor de giftige stoffen die verwerkt zijn in de vaccins en voor het feit dat de virussen/bacterien geweekt worden op kippen en apennieren en soms menselijke embryo's? en dat restjes hiervan in het vaccin zitten?
Trotse mama van J en T
Hanne

Bericht door Hanne »

ik ben ook voor inenten. ik heb zowel espen als leander niet exact op de door het cb aangegeven tijdstippen laten vaccineren. dit omdat ze pas ziek waren geweest en dat ik wilde dat ze eerst weer helemaal gezond waren. en daar was ook alle ruimte en begrip voor. maar niet vaccineren vind ik niet verantwoord. juist komen sommige ziekte door migranten hier weer terug in nederland.
leander is ziek geweest van de bmr inenting. een paar dagen flinke koorts. espen had nergens last van.
Esther
J&J MALEDIVEN

Bericht door Esther »

Annemarie schreef:Je schrijft bijvoorbeeld dat je een bepaalde enting wel hebt laten doen i.v.m. een eventuele zwangerschap bij jezelf, maar jouw kinderen komen natuurlijk ook in aanraking met andere zwangere vrouwen.
Ester bedoelt denk ik 'met het oog op een zwangerschap van Famke zelf'. De zwangere vrouwen waar Famke mee in aanraking komt zijn in principe allemaal ingeent tegen rode hond, dus daar zal ze geen gevaar voor vormen.
Gera

Bericht door Gera »

Nanda schreef:maar even een vraag buiten de kinderziektes om.

zijn jullie dan niet bang voor de giftige stoffen die verwerkt zijn in de vaccins en voor het feit dat de virussen/bacterien geweekt worden op kippen en apennieren en soms menselijke embryo's? en dat restjes hiervan in het vaccin zitten?
Nee, daar ben ik niet bang voor. We krijgen zoveel giftige stoffen binnen, dat ik echt niet bang ben voor dat beetje dat er via de vaccinaties misschien bijkomt. En wat die restjes betreft, ook daar maak ik me niet druk om. Ik ga er vanuit dat ons lichaam dat wel weer wegwerkt, aangezien het om niet lichaamseigen dingen gaat. Als ik me werkelijk druk zou moeten maken om dat soort dingen, dan blijf ik bezig en kan ik niet meer leven. Ik vraag me ook erg af hoe ernstig het allemaal is. Ik krijg de indruk dat je je wat hebt laten ophitsen door een aantal fanatiekelingen die overal beren op de weg zien. Ik vind het prima om kritisch te zijn en kan me de alternatieven die ik hier voorbij zie komen ook heel goed voorstellen, heb zelf ook nagedacht over alternatief prikken. Ik ben echter ook kritisch tegenover critici die de boel ophitsen, ik denk dat die er van alles bijslepen om maar hun gelijk te behalen.
Esther
J&J MALEDIVEN

Bericht door Esther »

Ik geloof echtechtecht niet dat onze vaccins gekweekt worden op menselijke embryo's. Waar heb je die informatie in vredesnaam vandaan?
Nanda
J&J SANTORINI

Bericht door Nanda »

Esther schreef:

Ik geloof echtechtecht niet dat onze vaccins gekweekt worden op menselijke embryo's. Waar heb je die informatie in vredesnaam vandaan?
hier heb ik er 1, maar er zijn er nog wel meer te vinden
http://www.wvve.info/issues/abortion.html
Trotse mama van J en T
Angelique
J&J MALEDIVEN

Bericht door Angelique »

Nanda schreef: hier heb ik er 1, maar er zijn er nog wel meer te vinden
Nou, dat lijkt me nou niet echt een schoolvoorbeeld van een wetenschappelijk en
neutale site hoor.
Liesje28
J&J MAURITIUS

Bericht door Liesje28 »

Ik heb Joas 'kritisch' laten prikken, het eerste jaar helemaal niet, en daarna alleen als joas echt goed in zn vel zat. De BMR hebben mn beide jongens niet gehad.
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
bejonian
J&J TEXEL

Bericht door bejonian »

ik heb nu niet alle reacties gelezen maar wilde toch even reageren omdat het een onderwerp is waarover ik zelf ook al heel veel nagedacht heb.

ik heb een homeopathieopleiding gevolgd en ben daar mensen tegen gekomen die erg tegen inenten zijn. en dan weer vanuit de klassieke geneeskunde waar natuurlijk de inentingsplannen erg rigoreus nageleeft worden.

zelf ben ik tot het besluit gekomen om mijn kinderen wel in te enten.
tetanus, difterie, hepatitis, mazelen en nog enkele meer vind ik echt te gevaarlijk. dus heb ik mijn kinderen wel ingeent. maar ik heb ook gezien dat het erg verschilt in de verschillende landen wanneer de kinderen worden ingeent en zelfs hoe vaak. dus heb ik wat langer gewacht en ben ik pas iets later begonnen, heb ik niet om de maand ingeent maar heb wel twee maanden gewacht en heel belangrijk vond ik ook altijd dat de kinderen helemaal gezond waren. dus zeker geen koorts maar ook geen snotneus of dergelijke hadden.
bij n iklas heeft de kinderarts zelf ook aanbevolen om even te wachten omdat hij vaak bronchitis had en hij er geen goede ervaringen had om op dat moment in te enten.

ik heb trouwens eens op een intensieve afdeling een kind in koma gezien na mazelen. en difterie of tetanus wil ik echt nooit zien. en een kindje zien stikken aan kroep hoeft voor mij ook echt niet.

natuurlijk heb je tegenwoordig het voordeel dat bijna alle andere kinderen de inenting hadden en daarom de kans ook vrij klein is dat jouw kind het zou krijgen. maar hier in duitsland waar veel minder ingeent wordt dan in Nederland is het soms wel een probleem en worden kinderen soms weer zwaar ziek door bvb mazelen.

difterie komt weer wat terug uit het oosten, enz. enz.

dus echt even goed nadenken.
maar ook naar je kind kijken. sommige kindjes hebben er echt moeite mee.
soms helpt ook begeleiding door een homeopaath. en soms - maar echt heel zelden - is niet inenten daadwerkelijk de beste optie.
B e a t e moeder van twee jongens sinds 2006 en 2007 en een meisje sinds februari 2010
Gera

Bericht door Gera »

Ik blijf internet een 'gevaarlijk' medium vinden voor dit soort dingen. Je kan altijd heel veel vinden, maar of het ook betrouwbaar is?? Ik kan ook een site opzetten met zogenaamd allerlei onderbouwde beweringen, maar dat houdt nog niet in dat wat ik schrijf ook klopt. En als dan 100 mensen diezelfde beweringen op hun site zetten, dan zijn er vast een heleboel mensen die mijn beweringen voor waar aannemen, want er zijn wel 100 sites die hetzelfde zeggen. En dan gaan die mensen het misschien ook weer op hun site zetten, enz. Ik ben dan ook wat voorzichtig met de info die ik op internet kan vinden, kijk altijd goed waar de info vandaan komt en of het echt onderbouwt is met objectief wetenschappelijk onderzoek, hoewel het lastig is om te bepalen of een onderzoek echt objectief is geweest. Zo weet ik dat er zelfs bij het voedingscentrum belangenverstrengeling op kan treden omdat de mensen die daar werken nog wel eens circuleren in de voedingsmiddelen industrie en soms dus bij een voedingsmiddelenproducent vandaan komen.

Maar even weer on topic, ik vertrouw al die informatie die hier staat (embryo's, vergif) echt niet zomaar.
Esther
J&J MALEDIVEN

Bericht door Esther »

Nanda schreef:
Esther schreef:

hier heb ik er 1, maar er zijn er nog wel meer te vinden
Daarom zei ik al: Maak asjeblieft eerst een afspraak met je huisarts, voordat je een besluit neemt. Die wil ongetwijfeld met je meedenken en kan zulke berichten makkelijk ontkrachten.
Ester
J&J SANTORINI

Bericht door Ester »

Annemarie schreef: Je schrijft bijvoorbeeld dat je een bepaalde enting wel hebt laten doen i.v.m. een eventuele zwangerschap bij jezelf, .
Nee, ik bedoelde een eventuele toekomstige zwangerschap voor Famke zelf. Rode hond krijgen kan gevaarlijk zijn in de zwangerschap, vandaar dat we haar wel willen inenten tegen rode hond.

Verder reageer ik nu op een piepklein toestelletje van gertjan, dus ik zal later uitgebreider antwoorden.
wennetje

Bericht door wennetje »

Heb niet alle reacties gelezen maar mijn advies is niet alle vaccinaties over 1 kam te scheren en per ziekte zeg maar te bepalen wat je wilt. De complicaties van de ziekte zijn in veel gevallen zo ontzettend ernstig (verlammingen, zwankzinnigheid, spasmen, onvruchtbaarheid, dood) dat ze opwegen tegen de eventuele complicaties van vaccinatie. Maar hoe dan ook, het gaat om wat jij wilt maar zorg voor GOEDE informatie alvorens een keus te maken. Er is er ontzettend veel onzin over allerlei onderwerpen te vinden op internet. Feit is ook dat in NL medicijnen en vaccins tot in den treure getest en gekeurd moeten worden alvorens op de markt te verschijnen. De vaccins zijn UITERMATE goed getest en betrouwbaar en kennen weinig bijwerkingen. Natuurlijk kent iedereen de verhalen van erg zieke kinderen of ernstige complicaties. Maar al die miljoenen verhalen over dat het er geen problemen waren hoor/lees je niet. Heb jij alle bijwerkingen van paracetamol wel eens gelezen? Houd dat je tegen dat te nemen of te geven?

Overigens zie ik iets over embryo's: er is in NL (!!! dus gebruik geen info van buitenlandse sites) een uitermate strenge embryowet met hele strikte eisen. Embryo's komen tot stand bij IVF/ICSI, in het geval van zeer sterke kinderwens dus. Embryo's mogen niet tot stand worden gebracht voor andere doeleinden. Als er al toestemming wordt gegeven door de ouders om restembryo's te gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek dan gaat het om embryo's die geen kans maken om uit te groeien tot een kind. Daarnaast mogen embryo's maar een aantal dagen gebruikt worden voor onderzoek en moeten volgens de wet daarna worden vernietigd.
marije1977
J&J SANTORINI

Bericht door marije1977 »

Laurens is gewoon via het schema ingeënt, ondanks de twijfels die ik destijds al had maar ik kon niet echt een goede reden vinden om niet in te enten. Bij Neline heb ik een alternatief schema gehanteerd vanwege haar gezondheid. Neline was vier maanden toen ze haar eerste prik kreeg, zes toen ze de tweede kreeg. De eerste prik werd uitgesteld omdat ze niet 100% fit was. Vanaf dat Neline 9 maanden is heeft ze veel last van astma. Daardoor zijn alle prikken veel later gedaan. Zo heeft ze pas twee weken geleden de BMR gekregen. Eigenlijk was ze weer niet helemaal fit en wilde ik er (m.n. van het CB) vanaf voordat ze naar school gaat. Hierdoor heeft ze wel in één keer de BMR en die je er normaal ook bij krijgt met 14 maanden, de DKTP voor drie jaar en negen maanden tegelijk gekregen en een week later nog de griepprik. Dat was eigenlijk wel erg veel tegelijk, maar gelukkig is het helemaal goed gegaan en heeft ze nergens last van gehad. Dat sterkt mij wel in mijn gevoel dat ze het beter kunnen handelen als ze wat ouder zijn.

Het CB heeft hier trouwens nooit moeilijk over gedaan. Er werd altijd gevraagd of ik op dat moment wel of niet wilde inenten. De laatste keer had ik wel een arts die erg pro inenten was omdat hij jaren als arts in Africa had gewerkt en daar de effecten van het wel inenten had gezien t.o.v. de periode dat er niet ingeënt werd. Volgens hem was het geen probleem om alles in één keer te doen.
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Plaats reactie