wat zegt een tweejarige?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Ves

wat zegt een tweejarige?

Bericht door Ves »

Toen ik V incent vanmiddag ophaalde, pakte ik zijn handjes vast. "Mama koude handjes" zei hij. Ik zei "ja en V incent heeft natte handjes". "Jasje is droog" zei hij. En toen "Mama tas zwaar." De leidster zei dat ze het zo knap vond dat hij het verschil tussen warm en koud, nat en droog, zwaar en licht, groot en klein weet en dat hij het kan benoemen. Sinds zijn tweede verjaardag kent hij ook alle kleuren en kan hij ze benoemen. Dat vonden ze toen ook zo knap. (en dat terwijl hij tot 22 maanden nauwelijks iets zei)
Ik vind het zelf natuurlijk ook superknap van mijn mannetje :D , maar ik heb eigenlijk geen idee wat andere kindjes van zijn leeftijd weten en te vertellen hebben. Is dit nou echt zo uitzonderlijk of vrij 'normaal'? Ik ben tot nu toe verder van hem gewend dat hij niet de allervlotste is (zitten pas met 11 maanden, kruipen met 12 maanden, lopen 18 maanden, praten 22 vanaf maanden).
michelle
J&J SANTORINI

Re: wat zegt een tweejarige?

Bericht door michelle »

Bram kan iig de kleuren nog niet, en hij is bijna 3. Dus ja, dat vind ik best knap. Maar het verschilt zo per kind, elk kind loopt weer ergens anders mee voorop vind ik. En daarnaast heb je dan de kinderen die echt voorlopen. Maar dat is zo moeilijk te zien...
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Thijs kon dat allemaal al voor zijn 2e en Linde kan het allemaal op de kleuren na (maar dat begint te komen).

Het verschilt per kind, de 1 kan dit (snel) de ander dat.

Maar knap is het en trots mag je zijn.
Hanne

Bericht door Hanne »

ik vind het knap. lekker genieten van jouw slimme ventje.
wennetje

Bericht door wennetje »

Knap! Zeer zeker!
Chabeli

Bericht door Chabeli »

ik vind het moeilijk te zeggen wat kinderen op welke leeftijd zouden moeten. Tomás kon alle kleuren voor z'n tweede verjaardag en het verschil tussen warm en koud e.d kent hij volgens mij al wel een jaar, dus ook voor z'n tweede verjaardag.

Knap is het sowieso! :wink:
Deborah
J&J SANTORINI

Bericht door Deborah »

Het is knap, maar het verschilt zo per kind.
R uben kon op de leeftijd die D äphny nu heeft echt al wel praten. D äphny zegt alleen maar mama/papa en van sommige dingen begrijp ik wat ze bedoelt, maar om nou te zeggen dat het praten is. Het is meer brabbelen met wat handen/voeten erbij. Zo pikte R uben heel snel de babygebaren op, maar D äphny doet daar dus helemaals niets mee. Daarbij heeft ze 2 broers die wel rennen voor haar, dus waarom zou je gaan praten :wink:
Maar om even met jouw 2 jarige te vergelijken. Onze zoons zijn natuurlijk wel uit hetzelfde jaar, maar R uben is net wat ouder. Hij kan ook al heel veel benoemen. Praat tegenwoordig ook echt volzinnen. Kan tot 12 tellen, weet alle kleuren, benoemt idd warm/koud, hoog/laag, klein/groot. Hij lijkt al letters te herkennen. (zeker die van zijn eigen naam) Toch denk ik dat de meeste kinderen rond 4/5 jaar hetzelfde kunstje kunnen :D . Natuurlijk is het knap dat ze het kunnen, maar waar het ene kind goed is in tekenen is het andere kind goed in rekenen. Zo gaat dat volgens mij ook op bij de peuters. De ene is zeer taalvaardig, de ander is motorisch wat sterker.
In elk geval lekker van genieten! :D
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
Ves

Bericht door Ves »

Het is zeker genieten! Hij gaat de laatste maanden steeds beter praten. Het is erg leuk om die ontwikkeling mee te maken. Het gaat ineens enorm snel en onze communicatie wordt makkelijker. Ik merk ook dat hij er zelf trots op is als hij iets duidelijk kan maken dmv woorden, dan straalt hij helemaal (en gaat hij zijn nieuwe woordjes en zinnetjes eindeloos herhalen :roll: ). Ik vind het heel goed gaan en sta er verder niet vaak bij stil of hij meer of minder praat dan zijn leeftijdgenoten. Maar nu heb ik een paar keer achter elkaar van verschillende mensen gehoord dat hij snel is met bv. de kleuren. Vandaar dat ik toch wel benieuwd was.
mama van b en c

Bericht door mama van b en c »

B kent nog steeds geen kleuren!

C. benoemt ook al wel als iets nat is. ik weet niet meer wanneer B. die dingen begon te benoemen maar niet al met 2 in ieder geval
Plaats reactie