nieuwe inzichten bijvoeding?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Marjo

nieuwe inzichten bijvoeding?

Bericht door Marjo »

Ik hoor het steeds vaker om me heen. Van vriendinnen maar ook op het bv forum lees ik dat er nieuwe inzichten zouden zijn voor wat betreft de bijvoeding. Niet zozeer door het cb maar door kinderartsen wordt dit aangegeven. Ze zouden juist weer bijvoeding vanaf 4 maanden adviseren. Uitsluitend 6 maanden bv zou de kans op allergieen vergroten. Eerdere bijvoeding zou beter zijn voor de smaakontwikkeling, darmen en mondmotoriek.
Lijkt echt alsof er om dezelfde redenen dat het beter was om te wachten het nu beter zou zijn om eerder te beginnen met bijvoeding.
Nou begin ik niet zozeer te twijfelen, maar ben wel benieuwd wat en of jullie hier ook van gehoord hebben.....
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: nieuwe inzichten bijvoeding?

Bericht door kaatje71 »

ik vond 6 maanden al zo vroeg voor mijn gevoel......
Maar hoe komen ze aan die kennis- wat voor onderzoek is dat en hoe komen ze aan die resultaten??
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
bejonian
J&J TEXEL
Berichten: 612
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:23 pm

Re: nieuwe inzichten bijvoeding?

Bericht door bejonian »

ik weet er nu niet veel over en het het ook maar heel weinig gevolgd.

het zou kunnen dat er een verschil is voor kindjes die (uitsluitend) kv krijgen en degene die uitsluitend bv krijgen.
bv kindjes doen eigenlijk al iets voor hun mondmotoriek en krijgen ook verschillende smaken en ook antistoffen met de bv.

misschien krijgen kv-kindjes dat niet en zijn ze er achter gekomen dat dat wel een nadeel is.

zou dus kunnen dat er straks (over zo'n tiental jaren) weer de aanbeveling komt om met bv-kindjes te wachten maar bij kv wel vroeger te beginnen.
of er komt kv nog kleiner verpakt en in verschillende smaakjes of met verschillende antistoffen om het "nog" meer op bv te doen lijken.

denk je dan aan mij, zou het echt zo komen?
B e a t e moeder van twee jongens sinds 2006 en 2007 en een meisje sinds februari 2010
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12042
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: nieuwe inzichten bijvoeding?

Bericht door Esther »

staat er niets over op bv.com?

Dit artikel is vrij recent (lees je goed Engels, er staan ooat literatuurverwijzingen onder):

http://www.borstvoeding.com/voedselintr ... isico.html

En anders even googlen naar wetenschappelijke artikelen bijvoorbeeld met 'introduction solids' ofzo? Heb nu geen tijd, maar wil er later wel even in duiken.

Ik zou, als je geen allergieen in de directe omgeving hebt, wachten. Maar dat is een gevoelskeuze, niet onderbouwd met recente gegevens ::wink:
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gera

Re: nieuwe inzichten bijvoeding?

Bericht door Gera »

Ik weet dat daar een tijd geleden ook eits over was. Kwam er toen op neer dat het voor kv kindjes beter zou zijn om met 4 maanden te beginnen, maar dat voor bv kindjes nog steeds de 6 mnd geldt, omdat in bv bijvoorbeeld al kleine beetjes van de allergenen zitten en de smaak van bv niet steeds hetzelfde is. Helemaal precies weet ik het niet meer, ik heb alleen in mijn brein opgeslagen dat ik met bv dus gewoon de 6 mnd aan meost houden.
Marjo

Re: nieuwe inzichten bijvoeding?

Bericht door Marjo »

Ooh, maar ik twijfel zelf niet hoor. Ik wacht gewoon tot 6 maanden. Ik vind het idee alleen al zo gek om eerder te beginnen. Babytjes horen geen vast voedsel vind ik. Ik zal inderdaad eens kijken of ik wat kan vinden, iets meer dan van horen zeggen. Want ook al twijfel ik niet, ik vind het wel interessant.
Chabeli

Re: nieuwe inzichten bijvoeding?

Bericht door Chabeli »

ik heb dit vorig jaar (of eerder) al gelezen in een artikel nav een onderzoek dat gedaan was. In dat artikel werd volgens mij geen onderscheid gemaakt tussen kv of bv, maar het klinkt wel plausibel.
Gera

Re: nieuwe inzichten bijvoeding?

Bericht door Gera »

Chabeli schreef:ik heb dit vorig jaar (of eerder) al gelezen in een artikel nav een onderzoek dat gedaan was. In dat artikel werd volgens mij geen onderscheid gemaakt tussen kv of bv, maar het klinkt wel plausibel.
In het artikel inderdaad niet, maar vanuit borstvoedingsland werd er toen wel een onderscheid gemaakt, ik meen door mensen als Stefan Kleintjes. Misschien eens op bv.com neuzen of er nog iets van te vinden is?
Marjo

Re: nieuwe inzichten bijvoeding?

Bericht door Marjo »

Poeh, daar kan je echt lang blijven neuzen...
Ik vond wel dit:
http://www.borstvoeding.com/voedselintr ... usief.html
Dit stuk erkent zeker dat er onrust is/was over de grens van 6 maanden volledige bv, maar adviseert natuurlijk niet eerder te beginnen.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5056
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: nieuwe inzichten bijvoeding?

Bericht door Hemmie »

Als ik naar mijn eigen kinderen kijk, die waren met 4 maanden echt niet toe aan vast voedsel (met 6 maanden ook niet trouwens), en als ik dat zo lees hier gaat dat voor veel kinderen op (of zou dat dan ook weer meer iets van bv-kinderen zijn?). Dus afgezien van wat het advies is en waarom, is het wel uitvoerbaar voor alle kinderen? Natuurlijk, je kunt er met 4 maanden wel bijna vloeibare fruitprut inproppen, maar je maakt mij niet wijs dat dat beter is dan de natuur volgen, kinderen weten zelf echt wel wanneer ze waar aan toe zijn.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
wennetje

Re: nieuwe inzichten bijvoeding?

Bericht door wennetje »

Het gaat niet alleen om allergieën maar ook om de mondmotoriek, die is bij 4 maanden eigenlijk nog niet klaar voor vast voedsel. De kokhalsreflex is bijvoorbeeld dan niet optimaal. Rapley kun je ook echt niet eerder beginnen dan 6 maanden, is toch niet voor niets?
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12042
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: nieuwe inzichten bijvoeding?

Bericht door Esther »

wennetje schreef:Het gaat niet alleen om allergieën maar ook om de mondmotoriek, die is bij 4 maanden eigenlijk nog niet klaar voor vast voedsel. De kokhalsreflex is bijvoorbeeld dan niet optimaal.
De wurgreflex is op jonge leeftijd juist heel hoog - bij stimulering van de voorste delen van de mond wordt de wurgreflex al opgewekt. De zuig-slikreflex inhibeert op jonge leeftijd (als in: jonger dan 7 maanden) de wurgreflex. Vanaf 7 maanden wordt de wurgreflex pas opgewekt bij stimulering achterin de mond (zacht gehemelte en soms achterste deel van de tong).

Waarom Rapley pas vanaf 6 maanden kan, is een goede vraag. Heeft dat te maken met de mondmotoriek of het goed stevig rechtop kunnen zitten? Want de ontwikkeling van de mondmotoriek is ook een kwestie van trainen, en dan zou 4 of 6 maanden niet per se uit hoeven maken.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: nieuwe inzichten bijvoeding?

Bericht door Mare »

over rapley: wat ik heb gelezen is dat het pas kan wanner de motoriek van de handen en de mond samen gaat. dus pas als een kind in staat is iets te pakken is het ook in staat om het in de mond naar achter te verplaatsen en door te slikken.

ik herinner mij dat er toen deze onderzoeksresultaten naar buiten kwamen heel veel tegengeluid te horen was iig vanuit bv vriendelijke hoek.
6 maanden was hier voor David nog veel te vroeg dus ik blijf wel bij 6 maanden minimaal uitsluitend bv.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
wennetje

Re: nieuwe inzichten bijvoeding?

Bericht door wennetje »

De wurgreflex is op jonge leeftijd juist heel hoog - bij stimulering van de voorste delen van de mond wordt de wurgreflex al opgewekt.
Nou, eeeh niet altijd dus. Ik heb hier een kind dat heel lang geen goede kokhalsreflex had, niet goed voorin de mond, waardoor ik 2 keer een ernstig stikkend kind had bij mijn pogingen tot Rapley (godzijdank wist ik de kinder Heimlich nog te herinneren). Die kokhalsreflex of wurgreflex kwam hier pas later op gang (gecorrigeerd 7 maanden ongeveer, dus bij 10 maanden kalenderleeftijd). Maargoed, een extreem prematuur geboren kind is dan mogelijk weer anders. Ik ging er van uit dat dit een gebruikelijke onrijpheid was.
Mariken

Re: nieuwe inzichten bijvoeding?

Bericht door Mariken »

Vorig jaar was idd die discussie tamelijk levendig. Wat mij ervan is bij gebleven dat het maar het beste is om heel goed naar je eigen kind te blijven kijken wanneer het eraan toe is. Bij de ene kan het wel bij 5 maanden, en bij de ander bij ruim 6. Er spelen toch meerdere factoren een rol in deze dingen... :)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12042
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: nieuwe inzichten bijvoeding?

Bericht door Esther »

wennetje schreef:
De wurgreflex is op jonge leeftijd juist heel hoog - bij stimulering van de voorste delen van de mond wordt de wurgreflex al opgewekt.
Nou, eeeh niet altijd dus.
...
Maargoed, een extreem prematuur geboren kind is dan mogelijk weer anders. Ik ging er van uit dat dit een gebruikelijke onrijpheid was.
Prematuren zijn daarin natuurlijk een uitzondering.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Plaats reactie