vraag over autostoeltjes

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mama talla
J&J HAWAII
Berichten: 6219
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:26 pm

vraag over autostoeltjes

Bericht door mama talla »

Hoe lang zou je een maxi-cosi (nr 0/1, dus voor een baby) kunnen gebruiken? Ik heb met Nathan een stoeltje van een collega gekregen. Die stoel was toen al 5 jaar oud, straks dus 10 jaar. kan ik die nog gewoon gebruiken of moet ik uit gaan kijken naar een nieuw stoeltje? Ik moet ook nog even het nummer controleren, maar hij ligt op zolder ver achter. Dat komt nog wel.

Groetjes Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (30), Danielle (28 ), Nickson (26), Orland (24) en Melvin (22)
Oma van een kleinzoon (juni 2023)
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: vraag over autostoeltjes

Bericht door kaatje71 »

volgens mij moet er wel een bepaald nummer in staan wat dan aan de veiligheidseisen voldoet.
Dit zag ik op internet;

Het autostoeltje moet voldoen aan de nieuwste Europese veiligheidseisen (ECE 44/03 of 44/04). Dit is te zien aan het keuringslabel of –sticker waarop in een rondje de letter E plus een getal staat. Het goedkeuringsnummer staat hieronder en moet beginnen met 03 of 04.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4153
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: vraag over autostoeltjes

Bericht door Gerrie »

Maxicosi garandeert geen veiligheid bij stoeltjes ouder dan 5 jaar. Vanwege het plastic dat toch onderhevig is aan warmte/koude ed. Voor de geboorte van Hanna heb ik daarover contact gehad met maxicosi i.v.m. Het overnemen van een stoel van iemand.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Gebruikersavatar
AstridJordi
J&J SANTORINI
Berichten: 1983
Lid geworden op: di jul 27, 2010 6:14 pm

Re: vraag over autostoeltjes

Bericht door AstridJordi »

Oh, dat wist ik niet. Ik heb de maxicosi die ik destijds voor Jordi heb gekocht ook voor Isa en nu dus ook voor Robin gebruikt.
Robin zit er nu ook nog in, al zal dat niet lang meer duren denk ik. Ik heb er nooit wat mee gehad, dus ik zou niet weten waarom
deze maxicosi dan niet meer zou kunnen.
Astrid mv Jordi (21/3-02), Isa (8/9-07) en Robin (6/11-10)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13429
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: vraag over autostoeltjes

Bericht door Chantal »

volgens mij is het dat het piepschuim wat erin zit uitdroogt toch?
wij gebruiken de maxi cosi van chris ook nu weer.. is 6 jaar oud.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
wennetje

Re: vraag over autostoeltjes

Bericht door wennetje »

en de maxi cosi mag niet een keer gevallen zijn, dan wordt de veiligheid ook niet meer gegarandeerd.
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: vraag over autostoeltjes

Bericht door kaatje71 »

maar even een vraagje; als je bijv een frontale botsing krijgt, is zo`n stoeltje van plastic en piepschuim daar dan sowieso bestand tegen?
Volgens mijn vriend is de functie van zo`n stoeltje vooral dat een kind op zijn plaats blijft.
Klinkt ook wel logisch vind ik.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
Nynke
J&J SANTORINI
Berichten: 1124
Lid geworden op: di jul 27, 2010 6:50 pm

Re: vraag over autostoeltjes

Bericht door Nynke »

Die garantie is toch ook een marketing-truc en een mogelijkheid om claims af te kunnen wentelen? Als je 3 kinderen krijgt (van 3 zwangerschappen) ben je al snel 5 jaar bezig, of langer en 'moet' je dus een 2e maxi-cosi kopen. Kassa!
Als je een ongeluk krijgt met je kind in een meer dan 5 jaar oude maxi-cosi en je kind heeft blijvend letsel, kan maxi-cosi zeggen dat het kind gewoon niet meer in een veilige autostoel vervoerd werd en dat de schade niet op hen te verhalen is. Scheelt hen weer veel geld, waarschijnlijk helemaal in Amerika.

Mijn zusje gebruikt voor ons neefje nu de maxi-cosi die we bij Sofie nieuw gekocht hebben. Ik heb haar wel gezegd dat er geen garantie meer op de stoel zit, maar zou bij een eventuele derde - denk ik - ook niet twijfelen en de maxi-cosi opnieuw gebruiken.
En wat ik zou doen als ik een maxi-cosi van 10 jaar oud had? Lastig, want erg hypothetisch.... Geen ongelukken, geen valpartijen. Ziet er nog betrouwbaar en solide uit? Dan zou ik hem nog wel gebruiken, maar bij enige twijfel zou ik toch kijken naar een andere maxi-cosi.
Groetjes,

Nynke, moeder van Sofie (dec. 2005), Lotte (jan. 2008) en Bente (11 aug. 2013)

Met liefs en lapjes
Plaats reactie