Taart bekleden

Moderator: Chantal

Plaats reactie
Nickey

Taart bekleden

Bericht door Nickey »

Oké... niet verder vertellen!! Ik heb er nu 2 gemaakt! Nee, geen kinderen, ja die ook, maar het gaat om bóltaartjes!
Het bakken van de biscuitcake; éitje! (nou ja, 6 eitjes) Vullen van die vorm, geen punt. Dingen erin gemikt uit het lezen van 2 jaren taartensucces; mona aardbeikwarktoetjes, wat frambozenjam, verse -diepvries- frambozen, stevige slagroom; allemaal geen punt.

Maar dan: 2 pogingen gedaan; ééntje met rolfondant; gróóóóóte ronde plak gemaakt, goed gekneed, goed gerold, niks aan de hand, maar poging 1 t/m 3 voor bekleden DRAMA! weer rollen, weer proberen, afijn.... Uiteindelijk geaccepteerd dat het met 7 scheuren en teveel plooien erop kwam. Hier en daar een hart erop, maar nee... ik was niet tevreden. Dit leek in de verste verte niet op iets dat een foto verdient. Ja, lekker was hij wel....

Poging 2; we doen het ánders! We nemen marsepein. Weer rollen, enz. wéer poging 1 t/m 3, éen kant leek er aardig op moet ik zeggen, hier en daar een bíjna scheurtje, de andere kant ach.. wat zal ik zeggen...

Afijn: DE tip voor het uitrollen en bekleden graag, ik word er gék van! Maak ik het te dun? is die lap te klein? help eens?

Nic.
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4153
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: Taart bekleden

Bericht door Gerrie »

Ha, een doorzetter ben je wrl, dat is duidelijk.

Wat doe je fout?
Geen idee. Bij een bolvorm is het naar mijn idee hoe groter de lap marsepein de makkelijker zijn de vouwen eruit te vegen.
Te dik uitrollen is hier nooit een succes geworden, dan krijg ik de vouwen er echt niet uit. Te dun, dan scheurt het overal.
Maar wat nou precies de goede dikt is weet ik ondanks dat ik al wat langer bezig ben nog steeds niet, maar meestsl lukt het aardig

Ik weer niet of je het al deed, maar je moetvan boven naar beneden werken met het uitwrijven van de hobbels.

Hopelijk hebben anderen beter advies.



Mrt foto zien we natuurlijk veel beter wat er fout gegaan is :wink:
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Gebruikersavatar
Hanneke
J&J SANTORINI
Berichten: 2548
Lid geworden op: ma aug 02, 2010 2:28 pm

Re: Taart bekleden

Bericht door Hanneke »

met fondant heb ik nooit gewerkt dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen.

Maar de marsepein - het klinkt een beetje als te dun uitgerold, zou dat kunnen? En welk merk marsepein gebruik je? want daar zijn ook verschillen in....
mv Steijn (23-10-2001) en Sweder (16-07-2003)
Annemarie

Re: Taart bekleden

Bericht door Annemarie »

Rol je uit op een mat? Zo ja niet de marsepein of het fondant eraf pakken, maar met mat en al op de taart en dan de mat voorzichtig verwijderen.
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13429
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Taart bekleden

Bericht door Chantal »

idd welk merk marsepein heb je? want als je die kleine pakketjes uit de xenos of zo hebt, daar kun je idd niet mee rollen. wel goed dat je blijft proberen.
en de goede dikte.. dat is echt oefenen. sommige mensen kunnen 'het' met een heel dunne lap, maar die mooie strakke taarten die je soms op het taartenforum ziet hebben vaak een flinke laag. ik probeer meestal zo dun mogelijk, maar dan wel zonder dat het gaat scheuren of dat je de taart erdoorheen ziet.
vullingen klinken trouwens goed :)

maak de lap groot genoeg, til hem op met je roller dan kun je de lap zo'n beetje over de taart uitrollen. of die tip van annemarie is ook goed natuurlijk.
heb je hier nog wat aan? http://maakjetaart.nl/home.php?PID=OverOns&AID=91
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Nickey

Re: Taart bekleden

Bericht door Nickey »

Chantal schreef:idd welk merk marsepein heb je? want als je die kleine pakketjes uit de xenos of zo hebt, daar kun je idd niet mee rollen. wel goed dat je blijft proberen.
maak de lap groot genoeg, til hem op met je roller dan kun je de lap zo'n beetje over de taart uitrollen. of die tip van annemarie is ook goed natuurlijk.
heb je hier nog wat aan? http://maakjetaart.nl/home.php?PID=OverOns&AID=91
Ik zeg: XENOS! hahahaa fout dus (2 pakjes, niet eén) Weet je, op zich dacht ik dat al, maar je zoekt het midden tussen 'niet duur want nog proberen' en 'goedkoop is duurkoop, want slecht product dús problemen'.

Ik denk dat ik het misschien ook niet voldoende doorkneed had? maakt dat uit? Het rolde wel makkelijk en was zacht. Ik had er poedersuiker onder tegen het plakken (eh... de 2e keer dan....) want die lap kwam eerst niet los....

Ik vind trouwens de variant met de marsepein wel lekkerder dan die met de fondant. Het testpanel was het met me eens :-)

Waarop rollen jullie uit en wát mik je eronder tegen het plakken? Ik was nl. ook niet echt tevreden over de poedersuiker.
Ik rol uit op de eettafel, rechtstreeks op het tafelzeil.

Ik zet wel even 2 foto's op twitter van de inmiddels aangesneden taart en zet hier de link neer. Sneller dan uploaden.

Nic.
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8231
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Taart bekleden

Bericht door Mara »

Oh ja...klinkt bekend.
Zag al een paar goede tips qua materiaal en idd. niet te kleine lap gebruiken. Hoe groter, hoe beter strak te strijken.

En kijk ook eens op youtube naar how to's voor bekleden of op de deleukstetaarten. En gewoon veel doen. Bij mij is het ook goed gekomen. Maar ik heb af en toe nog momenten dat het niet lijkt te lukken.

Ik rol uit op crisco (soort vet).

Succes!
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Nickey

Re: Taart bekleden

Bericht door Nickey »

#nietgelukt

daar staan 3 tweets met foto's. Je moet toch meer fotos in 1 tweet kunnen zetten.. afijn, daar zijn ze te vinden
http://twitter.com/#!/RuizNickey/status ... 88/photo/1
http://twitter.com/#!/RuizNickey/status ... 21/photo/1
http://twitter.com/#!/RuizNickey/status ... 38/photo/1

Nic.
Annemarie

Re: Taart bekleden

Bericht door Annemarie »

Nickey schreef:#nietgelukt

daar staan 3 tweets met foto's. Je moet toch meer fotos in 1 tweet kunnen zetten.. afijn, daar zijn ze te vinden
http://twitter.com/#!/RuizNickey/status ... 88/photo/1
http://twitter.com/#!/RuizNickey/status ... 21/photo/1
http://twitter.com/#!/RuizNickey/status ... 38/photo/1

Nic.
Achossie :wink: .

Bij de Ikea kun je een bureau placemat kopen die ideaal is voor uitrollen (en daarna op zijn kop op je taart), dan heb je geen poedersuiker oid meer nodig. Wil je toch iets gebruiken dan raad ik crisco aan. Met een taartzaag kun je je taart netjes doorsnijden en vullen, daarna goed afsmeren met botercreme oid.
Miem

Re: Taart bekleden

Bericht door Miem »

hihi, de vulling klinkt lekker maar de foto zegt idd: niet gelukt :D .

Je hebt al tips gehad, ik heb me nooit verder gewaagd dan aan cupcakes dus ik kan je niet helpen...
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4153
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: Taart bekleden

Bericht door Gerrie »

Annemarie schreef: Achossie :wink: .

Bij de Ikea kun je een bureau placemat kopen die ideaal is voor uitrollen (en daarna op zijn kop op je taart), dan heb je geen poedersuiker oid meer nodig. Wil je toch iets gebruiken dan raad ik crisco aan. Met een taartzaag kun je je taart netjes doorsnijden en vullen, daarna goed afsmeren met botercreme oid.
Welke bureaumat is dat dan? Ik was laatst bij de ikea maar zag niets wat nuttig leek. Is het Projs?
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Nickey

Re: Taart bekleden

Bericht door Nickey »

Miem schreef:hihi, de vulling klinkt lekker maar de foto zegt idd: niet gelukt :D .

Je hebt al tips gehad, ik heb me nooit verder gewaagd dan aan cupcakes dus ik kan je niet helpen...

Hij is wel erg lekker hoor!! (met je ogen dicht!) hahahaha
Gebruikersavatar
Hanneke
J&J SANTORINI
Berichten: 2548
Lid geworden op: ma aug 02, 2010 2:28 pm

Re: Taart bekleden

Bericht door Hanneke »

Gerrie schreef:
Annemarie schreef: Achossie :wink: .

Bij de Ikea kun je een bureau placemat kopen die ideaal is voor uitrollen (en daarna op zijn kop op je taart), dan heb je geen poedersuiker oid meer nodig. Wil je toch iets gebruiken dan raad ik crisco aan. Met een taartzaag kun je je taart netjes doorsnijden en vullen, daarna goed afsmeren met botercreme oid.
Welke bureaumat is dat dan? Ik was laatst bij de ikea maar zag niets wat nuttig leek. Is het Projs?
ja, projs - ideaal
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/66703500/

Ik gebruik dus een siliconen deegrol en de Projs onderlegger - en heb dus nooit crisco of poedersuiker nodig! Oh nee, nu jok ik - voor sommige uitstekers gebruik ik een likje Petal base, maar niet voor uitrollen dus.

Ik zag trouwens wel iets nieuws in de ikea gids - iemand hier ervaring mee?
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00175250/
mv Steijn (23-10-2001) en Sweder (16-07-2003)
Gebruikersavatar
diane76
J&J SANTORINI
Berichten: 3377
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 10:47 am

Re: Taart bekleden

Bericht door diane76 »

Oei! een waar slagveld :P

Ik gebruik mijn matten nu al een aardige poos en merk wel dat het nu toch een beetje blijft plakken, uit voorzorg smeer ik er nu wel een klein beetje crisco onder.

Als je straks betere kwaliteit marsepein hebt, zul je zien dat het beter gaat. Voor min. Allereerste taartje heb ik marsepein bij de bakker gehaald, gekleurd en wel. Dat werkt ook heel fijn!
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Annemarie

Re: Taart bekleden

Bericht door Annemarie »

Projs inderdaad.

Het draaiplateau van Ikea vind ik ook onmisbaar.

Hanneke van die bakmat kan ik de maten niet vinden, als hij groot is lijkt het mij wel wat.
Gebruikersavatar
Hanneke
J&J SANTORINI
Berichten: 2548
Lid geworden op: ma aug 02, 2010 2:28 pm

Re: Taart bekleden

Bericht door Hanneke »

Annemarie schreef:Hanneke van die bakmat kan ik de maten niet vinden, als hij groot is lijkt het mij wel wat.
Heel suf, de maten staan er inderdaad niet bij, maar uit de verpakkingsmaten leid ik af dat de kortste zijde 45 cm is.
mv Steijn (23-10-2001) en Sweder (16-07-2003)
Nickey

Re: Taart bekleden

Bericht door Nickey »

Heb vooral van de 'slagveld kant' ook de foto gemaakt hé, ik ben niet te beroerd 8) maar die andere kant was echt netjes. Er lijkt ook daar een scheur te zitten (verticaal) maar die zit er echt niet.

Ikea... ja... Ik ben er al in 10 jaren niet geweest en er zit er eentje in Groningen, daar kom ik dus ook nooit. Balen wel.

Nic.
Annemarie

Re: Taart bekleden

Bericht door Annemarie »

Nickey schreef:Heb vooral van de 'slagveld kant' ook de foto gemaakt hé, ik ben niet te beroerd 8) maar die andere kant was echt netjes. Er lijkt ook daar een scheur te zitten (verticaal) maar die zit er echt niet.

Ikea... ja... Ik ben er al in 10 jaren niet geweest en er zit er eentje in Groningen, daar kom ik dus ook nooit. Balen wel.

Nic.

I.v.m. met je andere draadje over geleefd worden kun je er misschien ook maar beter niet aan beginnen. 't Is een zeer tijdrovende hobby, best een frustrende combi met geleefd worden :? .

Maar mocht je toch willen, hop naar Ikea en andere spullen zijn het best online te krijgen.
Nickey

Re: Taart bekleden

Bericht door Nickey »

Annemarie schreef:I.v.m. met je andere draadje over geleefd worden kun je er misschien ook maar beter niet aan beginnen.
JOEPIE Ireen gaat hem voor me meenemen van de Ikea !! :-) SMAK SMAK !!
En het vórige taartje was voor mijn ouders die eindelijk terug zijn uit Zuid Afrika, op élk scheurtje en deukje had ik een hartje gedaan met zo'n cutterdinges. Die léék dus net echt :-)
En zat nóg voller met liefde dan je je kunt voorstellen.

Volgende keer bak ik zo'n biscuitcake maar dan haal ik hem gewoon in 3 lagen middendoor, dat is echt veel handiger dan rommelen met zo'n bol. Dan moet je nog wel bekleden, maar oké dan anders. Volgens mij gaat dat beter en ik zie het boltaartprincipe ook niet écht als meerwaarde boven een 'caketaart vorm'.

Nic.
Marijn

Re: Taart bekleden

Bericht door Marijn »

Ik heb toevallig net zondag mijn eerste taart gemaakt... :woow:

Ik heb een workshop gehad van Gabi (Sinder). Wij werkten inderdaad ook met die matten. Maar het bekleden moest niet op het draaiplateau. Gabi zei dat je bij het glad strijken je vrije hand onder het marsepein moest houden. Op die manier plakt het niet vast en kun je alle hobbels er gemakkelijk uitkrijgen.

Werkte bij die ene taart die ik maakte erg goed... 8)
bianca

Re: Taart bekleden

Bericht door bianca »

ach .. ze zien er lekker uit 8)

Ik zou zeggen .. je weet me te wonen :D kom maar een keer langs doen we het samen :D gezellig :-)

net 2 workshops gegeven in totaal 28 taartjes weggegaan en echt ik was verbaasd over het resultaat !
zie hier het resultaat
avond 1
Afbeelding
avond 2
Afbeelding

en de laatste 2 die ik gemaakt heb

Afbeelding

Afbeelding

kom maar bij mij is veel handiger als je het een keer samen doet dan alleen , zo ben ik ook begonnen ben de eerste keer naar monique geweest

groetjes Bianca
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13429
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Taart bekleden

Bericht door Chantal »

nic, direct het aanbod aannemen hoor van bianca! :)
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
diane76
J&J SANTORINI
Berichten: 3377
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 10:47 am

Re: Taart bekleden

Bericht door diane76 »

Absoluut, met twee handen aanpakken! Ten eerste is het gezellig en ten tweede leer je dan echt veel. Een goede basis om de vrije tijd die je niet hebt op te vullen :lol:
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Nickey

Re: Taart bekleden

Bericht door Nickey »

Oke Bianca, dat doen we!!
We maken volgende week een afspraak en dan gaan we het echt doen. Jij een zak en schaatsen, ik leer hoe je een taart goed krijgt. Deal!

Hahaah ik zit hier net blij te doen, zegt C@rlo; "Mag ik dan mee om met Ivar & Daniek bezig te zijn :-) "

Nee schat, ik ga lekker alleen! :D

Nic.
Suuz

Re: Taart bekleden

Bericht door Suuz »

hmmm klinkt net als mij... Decoreren en bekleden is niet mijn ding... Bakken enz gaat ook goed. Workshop is denk ik een goed idee.. ik wacht nog steeds op eentje.
Annemarie

Re: Taart bekleden

Bericht door Annemarie »

Suuz schreef:hmmm klinkt net als mij... Decoreren en bekleden is niet mijn ding... Bakken enz gaat ook goed. Workshop is denk ik een goed idee.. ik wacht nog steeds op eentje.
Bedoel je die van het forum, die staat gepland voor januari, maar of het doorgaat :roll: . Dat is ook niet echt een workshop, maar taartenbaksters die gezellig samen gaan freubelen.
Suuz

Re: Taart bekleden

Bericht door Suuz »

hahahahh nee die niet... ;) maar ik pruts nu zo lang dat het wel eens tijd wordt hahahahhah

Ja naar die kijk ik ook naar uit, jullie kunnen me vast wel wat vertellen, dus een kleine workshop is het dan wel.
maaike
J&J TEXEL
Berichten: 341
Lid geworden op: zo aug 08, 2010 11:41 am

Re: Taart bekleden

Bericht door maaike »

[quote="Nickey] Volgende keer bak ik zo'n biscuitcake maar dan haal ik hem gewoon in 3 lagen middendoor, dat is echt veel handiger dan rommelen met zo'n bol. Dan moet je nog wel bekleden, maar oké dan anders. Volgens mij gaat dat beter en ik zie het boltaartprincipe ook niet écht als meerwaarde boven een 'caketaart vorm'.[/quote]

je kunt ook gewoon direct bakken in zo'n bolvorm (van ikea bijv ;-))
en die dan dus doorsnijden en vullen
heb je dat nu niet gedaan?
maaike mv 3 jongens en een meisje
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12039
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Taart bekleden

Bericht door Esther »

Annemarie schreef:
Suuz schreef:hmmm klinkt net als mij... Decoreren en bekleden is niet mijn ding... Bakken enz gaat ook goed. Workshop is denk ik een goed idee.. ik wacht nog steeds op eentje.
Bedoel je die van het forum, die staat gepland voor januari, maar of het doorgaat :roll: . Dat is ook niet echt een workshop, maar taartenbaksters die gezellig samen gaan freubelen.
Hoezo niet, Annemarie? Ik houd hem vrij in mijn agenda in ieder geval!
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Annemarie

Re: Taart bekleden

Bericht door Annemarie »

Marijn schreef:Ik heb toevallig net zondag mijn eerste taart gemaakt... :woow:

Ik heb een workshop gehad van Gabi (Sinder). Wij werkten inderdaad ook met die matten. Maar het bekleden moest niet op het draaiplateau. Gabi zei dat je bij het glad strijken je vrije hand onder het marsepein moest houden. Op die manier plakt het niet vast en kun je alle hobbels er gemakkelijk uitkrijgen.

Werkte bij die ene taart die ik maakte erg goed... 8)
Waar is de foto?

Een draaiplateau is voor een workshop denk ik niet haalbaar, maar ik gebruik hem echt veel.

Weet je wat Sinder nu precies doet? Ze had me een update beloofd, maar ik denk dat ze er niet aan toe komt.
Gebruikersavatar
Thommy
J&J MAURITIUS
Berichten: 4322
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:09 am

Re: Taart bekleden

Bericht door Thommy »

Ik kan de foto's niet zien, en blijkbaar mis ik daar wel iets aan :lol:
A~nke, mama van T (2005), T (2008) en S (2010)
Gebruikersavatar
diane76
J&J SANTORINI
Berichten: 3377
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 10:47 am

Re: Taart bekleden

Bericht door diane76 »

Annemarie schreef:
Marijn schreef:Ik heb toevallig net zondag mijn eerste taart gemaakt... :woow:

Ik heb een workshop gehad van Gabi (Sinder). Wij werkten inderdaad ook met die matten. Maar het bekleden moest niet op het draaiplateau. Gabi zei dat je bij het glad strijken je vrije hand onder het marsepein moest houden. Op die manier plakt het niet vast en kun je alle hobbels er gemakkelijk uitkrijgen.

Werkte bij die ene taart die ik maakte erg goed... 8)
Waar is de foto?

Een draaiplateau is voor een workshop denk ik niet haalbaar, maar ik gebruik hem echt veel.

Weet je wat Sinder nu precies doet? Ze had me een update beloofd, maar ik denk dat ze er niet aan toe komt.
Ze is bezig met een pand in D'chem. Met ruimte voor een winkel, workshops en opslag. Klinkt super goed!
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Plaats reactie