gewoon geen rapley-kind?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

gewoon geen rapley-kind?

Bericht door Pauwtje »

Is Evy gewoon geen rapley kind, of verwachten we teveel? Ik weet van Yanick en Daniel nog dat die enthousiast begonnen met stukken eten. Niet dat ze meteen grote hoeveelheden binnenkregen, maar ze stopten het tenminste wel in hun mond. Evy doet niet zoveel met een stuk aardappel of banaan, hoogstens in dr handjes fijnkneden en overal om zich heen smeren :? Ik heb het echte rapley-en eigenlijk al een beetje opgegeven.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Suuz

Re: gewoon geen rapley-kind?

Bericht door Suuz »

tja dat zou kunnen ;) je zou kunnen kijken wat ze doet met geprakt spul (niet gepureerd ;) )

J wilde dat ook helemaal niet die wilde alleen gepureerd hebben. En P juist helemaal niet die wil echt zien wat ze eet dus echt grote stukken. Maar warm eten eet ze nog steeds niet.

Oh herinner me nu dat Kdv laatst zei dat ze P geen stukjes meer wilde geven maar gelijk het hele fruit. hahahah omdat ze de stukje boos weggooide..
Gebruikersavatar
Gootje
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13313
Lid geworden op: zo aug 08, 2010 10:19 pm

Re: gewoon geen rapley-kind?

Bericht door Gootje »

Bij ons begonnen ze pas met een maand of 8,9 iets echt te eten, daarvoor was het vooral ontdekken wat je nog meer met eten kunt doen.
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6154
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: gewoon geen rapley-kind?

Bericht door Mamalon »

Hier twee "late" eters, Belle bij een maand of negen en Lieke begint nu pas (na ruim anderhalf jaar) wat meer te eten, sinds we de nachtvoedingen afbouwen/hebben afgebouwd.
Dus misschien heeft ze gewoon even tijd nodig. Je kunt gewoon wat van jezelf aanbieden als je in die gelegenheid bent, en pas als ze daar enthousiast op reageert, weer beginnen met rapley/een hapje voor haarzelf aanbieden.
Maar je hebt geen haast, toch?
Mamalon
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: gewoon geen rapley-kind?

Bericht door Pauwtje »

Nee, ik heb geen haast. En ik weet dat het nog heel lang *bij*voeding is. Maar het is wel even wennen als je anders gewend bent. En daarbij, ik kan niet zo goed tegen de enorme troep die het op deze manier geeft :oops: En als ze er dan tenminste nog iets van binnen zou krijgen...
Prakjes gaan zo zo, maar wel een stuk beter dan wanneer we het haar zelf laten doen.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gebruikersavatar
Ann1gje
J&J SANTORINI
Berichten: 1010
Lid geworden op: vr aug 06, 2010 9:21 pm

Re: gewoon geen rapley-kind?

Bericht door Ann1gje »

Pauwtje schreef:Nee, ik heb geen haast. En ik weet dat het nog heel lang *bij*voeding is. Maar het is wel even wennen als je anders gewend bent. En daarbij, ik kan niet zo goed tegen de enorme troep die het op deze manier geeft :oops: En als ze er dan tenminste nog iets van binnen zou krijgen...
Prakjes gaan zo zo, maar wel een stuk beter dan wanneer we het haar zelf laten doen.

:D :D :D
Oh sorry, ik moet hier even om lachen..... het is ook zo herkenbaar!! Hier bij beide kids matig succes met rapley, wel een enorme zooi maken. En ik dacht precies hetzelfde als jij: voor die drie kruimels die ze binnenkrijgen (of nog niet eens) al die troep!!
Ik deed het bij beide kids al snel een beetje 50/50 (en ook vaak 70/30 eerlijk gezegd :oops: ) de ene keer geprakt, de andere keer stukken.... en ik moet zeggen dat dat wel werkte, in ieder geval voor mij :wink: .
Ann, mama van B (2006) en en F (2008)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5056
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: gewoon geen rapley-kind?

Bericht door Hemmie »

Mijn kinderen aten op die leeftijd ook nog lang niet, Wytse wilde eigenlijk helemaal niets van het eten weten, Marrit wilde er wel mee 'spelen' en likken enzo, maar effectief ging er niets naar binnen. Bij beide wel eens geprakt geprobeerd, maar bij Wytse viel dat nog minder in de smaak, en Marrit maakte het niets uit.
Volgens mij hoeft het dus zeker niets met Rapley te maken te hebben, behalve dan dat ze op deze manier heel duidelijk aan kan geven nog niet zo aan bijvoeding toe te zijn.

Ik herken je frustratie overigens wel hoor, en blijf me dan ook maar voorhouden om bij nr3 me er echt niet meer druk om te maken. Maar ja... :roll:
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: gewoon geen rapley-kind?

Bericht door Mare »

Hemmie schreef:... behalve dan dat ze op deze manier heel duidelijk aan kan geven nog niet zo aan bijvoeding toe te zijn.

Ik herken je frustratie overigens wel hoor...

Dit is precies wat ik ook dacht. Het is voor haar blijkbaar nog te vroeg voor vast voedsel. Het heeft hier ook heel lang geduurd voordat David ging eten. Ik heb hem nooit een prakje gegeven, hij gaf heel duidelijk aan er nog niet aan toe te zijn. Mijns inziens is zij trouwens een goede rapleyer ;) Zij ontdekt de structuren van eten en dat hoort er ook bij. Wanneer zij eraan toe is, zal zij het ook in haar mond stoppen.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: gewoon geen rapley-kind?

Bericht door Pauwtje »

Mare schreef:
Hemmie schreef:... behalve dan dat ze op deze manier heel duidelijk aan kan geven nog niet zo aan bijvoeding toe te zijn.

Ik herken je frustratie overigens wel hoor...

Dit is precies wat ik ook dacht. Het is voor haar blijkbaar nog te vroeg voor vast voedsel.
Jullie hebben vast gelijk. De vraag is dan dus eigenlijk, ben ik gewoon geen rapley-mama? :mrgreen: t Jammere is gewoon dat als die 6 maanden in zicht komt, ik me ook wel begin te verheugen op een wat mindere afhankelijkheid van de borst(voeding). De fles drinkt ze ook nog niet geweldig (genoeg om de dag door te komen hoor). Maar, ik weet dat het goed gaat komen hoor, en ik lig er ook niet wakker van. Natuurlijk mag ze het allemaal gewoon op dr eigen tempo doen.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gebruikersavatar
AstridJordi
J&J SANTORINI
Berichten: 1983
Lid geworden op: di jul 27, 2010 6:14 pm

Re: gewoon geen rapley-kind?

Bericht door AstridJordi »

Pauwtje schreef:
Mare schreef:
Hemmie schreef:... behalve dan dat ze op deze manier heel duidelijk aan kan geven nog niet zo aan bijvoeding toe te zijn.

Ik herken je frustratie overigens wel hoor...

Dit is precies wat ik ook dacht. Het is voor haar blijkbaar nog te vroeg voor vast voedsel.
Jullie hebben vast gelijk. De vraag is dan dus eigenlijk, ben ik gewoon geen rapley-mama? :mrgreen: t Jammere is gewoon dat als die 6 maanden in zicht komt, ik me ook wel begin te verheugen op een wat mindere afhankelijkheid van de borst(voeding). De fles drinkt ze ook nog niet geweldig (genoeg om de dag door te komen hoor). Maar, ik weet dat het goed gaat komen hoor, en ik lig er ook niet wakker van. Natuurlijk mag ze het allemaal gewoon op dr eigen tempo doen.
Robin heb ik ook minder rapley gegeven dan Isa. Robin stikte er bijna elke keer in. En wat je zegt, die bende, ik kan er ook gewoon niet tegen :oops: .
Dus ik heb Robin wel meer prakjes gegeven. Ook omdat Robin ook niet uit een flesje wilde drinken, en het mij op deze manier ook wat meer vrijheid gaf. Maar je kan
uiteraard gewoon nog even wachten of je doet het wat om en om.
Astrid mv Jordi (21/3-02), Isa (8/9-07) en Robin (6/11-10)
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8231
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: gewoon geen rapley-kind?

Bericht door Mara »

Ik was ook geen 100% rapley mama. Wilde het toch een beetje regelen :wink: . Moet zeggen dat ze hier rond 6 maanden de combi geprakt en rapley best goed deden.
Een kind dat er nog niet aan toe is, zou het dan ook van een lepeltje weigeren?
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
nance74
J&J SANTORINI
Berichten: 2968
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:32 pm

Re: gewoon geen rapley-kind?

Bericht door nance74 »

Bij M icah heb ik ook gerapleyd of in ieder geval een combi met geprakt, gepureerd, uit een potje maar hij was er dus gewoon nog niet aan toe. Nam een stukje brood wat hij een half uur later nog steeds in zijn mond had. Met een maand of 9-10 ging er steeds meer naar binnen. Dus ik denk bij hem dat hij er gewoon nog niet aan toe was.

Ben benieuwd of ik me dat ook ga beseffen als ik met S enn ga rapleyen. En dan nog zijn er mensen die zeggen dat hun kind met 4 maanden het eten uit de mond kijkt?
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13431
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: gewoon geen rapley-kind?

Bericht door Chantal »

nance74 schreef:Ben benieuwd of ik me dat ook ga beseffen als ik met S enn ga rapleyen. En dan nog zijn er mensen die zeggen dat hun kind met 4 maanden het eten uit de mond kijkt?
mark is net een maandje en als ik eet terwijl hij op schoot ligt begint hij al mee te 'kauwen' :lol:
zal ik hem dan ook maar een stukje chocoladeletter geven?

femke at ook helemaal niet goed, ging pas beter toen ze een maand of 10 was.
terwijl chris met 8 maanden al hele wokkels macaroni naar binnen schrokte :) ieder kind is anders!
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: gewoon geen rapley-kind?

Bericht door Ana »

ik dacht ook Rapley te gaan doen maar ik ben gewoon geen Rapley-mama...

inderdaad de rommel, en voel me al snel onzeker of ze wel genoeg binnenkrijgt. En het klaarmaken van dingen die ze vervolgens gewoon op de grond gooit... nee ik was er snel klaar mee (vooral na het stronkje broccoli, pfff)

ik vind het idee erachter, de hele denkwijze, fantastisch en als het lukt met je kindje dan zou ik het zeker doen. misschien dat ik er bij de tweede wat flexibeler in sta.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: gewoon geen rapley-kind?

Bericht door kaatje71 »

sja, over het algemeen eet Meike gepureerd beter dan vaste stukken, dus ik staafmix het regelmatig, heb ik bij Silke nooit gedaan.
Brood eet Meike daarentegen wel lekker uit het vuistje.
Ik moest even omschakelen, maar als zij gepureerd beter eet, dan doe ik dat dan maar.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
nance74
J&J SANTORINI
Berichten: 2968
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:32 pm

Re: gewoon geen rapley-kind?

Bericht door nance74 »

Chantal schreef:
nance74 schreef:Ben benieuwd of ik me dat ook ga beseffen als ik met S enn ga rapleyen. En dan nog zijn er mensen die zeggen dat hun kind met 4 maanden het eten uit de mond kijkt?
mark is net een maandje en als ik eet terwijl hij op schoot ligt begint hij al mee te 'kauwen' :lol:
zal ik hem dan ook maar een stukje chocoladeletter geven?!
Ja hoor zou ik wel doen, kun je niet vroeg genoeg mee beginnen zeggen ze dan. Veel diversiteit :P
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
Gebruikersavatar
Ann1gje
J&J SANTORINI
Berichten: 1010
Lid geworden op: vr aug 06, 2010 9:21 pm

Re: gewoon geen rapley-kind?

Bericht door Ann1gje »

oh.... ff btw.... die van mij konden met prakjes ook prima aangeven ergens nog niet aan toe te zijn.... :wink: ... gaf wel minder zooi, vandaar mijn combi :D
Ann, mama van B (2006) en en F (2008)
KarinH

Re: gewoon geen rapley-kind?

Bericht door KarinH »

Ik was geen echte Rapley-mama, maar Eveline ook niet echt een Rapley kind denk ik...
Zij wilde geen bijvoeding tot 8 maanden (idd alleen maar spelen en vooral ook veel knoeien, of het nu Rapley of prakje was), maar opeens ging er een knopje om en ging ze met smaak een beetje eten. Maar dan alleen prakje van het lepeltje. Toen heb ik Rapley maar helemaal laten varen :roll: . Met 11 maanden kreeg ze acuut *ik-wil-zelluf* in de bol en vanaf toen eet ze het meeste zelf. Met handjes en met lepeltje, stukjes, prakjes, maakte niet uit (maar gaf ook weer mega-mega-knoeiboel, ha ha :D . Was altijd best een tijdje mee bezig om het allemaal weer op te ruimen. Maar ja, ook dat gaat weer over. Ik vond het allang fijn dat ze zo met smaak kon/kan eten!).
Gebruikersavatar
Nanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2684
Lid geworden op: do feb 17, 2011 9:38 am

Re: gewoon geen rapley-kind?

Bericht door Nanda »

ik dacht ik doe het alla Rapley, maar na zijn eerste stukje brood waar hij bijna in stikte (hij liep helemaal blauw aan) was ik zo angstig dat ik toch maar ben begonnen met gepureerd.
Daarna steeds meer stukjes gaan geven. maar vanaf de 8 maanden eet hij goed.
maar wel op mijn rapley manier.
hij krijgt steeds 1 stukje. ik leg 2 stukjes op mijn hand bijvoorbeeld groente en aardappel en daar pakt hij er 1 van.
Als ik het bord vol voor hem zet vliegt alles rond (en daar worden mijn katten zo dik van :wink: )
ook vindt hij het leuk om zelf met de vork te eten. ik prik het eraan, hij eet het op en geeft de vork terug.

nu eet hij als een echt bouwvakkertje!
en potjes? die moet hij niet! haha dat is echt drama!
Trotse mama van J en T
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: gewoon geen rapley-kind?

Bericht door Miranda »

Ha, dan ben ik waarschijnlijk ook geen ehte rapley-mama... Vind het vreselijk al die troep op de grond...
Marit dat ging prima, die at vanaf 6 maand ongeveer alles wat los en vast zat en nog netjes ook. Het ging haar alleen niet altijd snel genoeg, dus gaf ik gepureerde hapjes tussendoor. Prima oplossing voor ons allemaal.
Met Danique was het eten echt een bende... Er belandde meer op de grond dan in haar mond. Pas met een maand of 9/ 10 begon ze beter te eten (gelukkig zaten we toen op de camping en had ik niet alles op de vloer liggen :D ).
Danique at gewoon beter gepureerd. En omdat ze al zo slecht groeide moest er echt eten in op den duur. Vandaar ook gepureerd bijgegeven. maar nu wenst madam geen gepureerd eten meer, nee, het moeten stukjes zijn die ze zelf aan de vork kan prikken! (dus o wee als we stamppot eten....! :wink: )
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: gewoon geen rapley-kind?

Bericht door Pauwtje »

Mara schreef:Een kind dat er nog niet aan toe is, zou het dan ook van een lepeltje weigeren?
Dat is wel een goede vraag. Want sinds ik dit geschreven heb, eet Evy van een lepeltje ineens best goed. Nou ja, relatief natuurlijk, een kwart gepureerde appel en s avonds een halve geprakte aardappel met groenten erdoorheen. En ze kijkt er echt niet bij of ze er eigenlijk niet aan toe is. Gisteravond kon het haar niet snel genoeg gaan.
Ik denk dat ik het maar op een combi ga houden. Overmorgen komt de schoonmaakster :mrgreen: dus vanavond en morgen kunnen we wel stukjes proberen :lol:
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gebruikersavatar
Truus
J&J SANTORINI
Berichten: 2546
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 8:40 am

Re: gewoon geen rapley-kind?

Bericht door Truus »

Haha. Tis geloof ik meer een bekentenissen-draadje aan het worden.

Zelf ben ik a la rapley begonnen, maar inmiddels is het een beetje 50/50. Zo ging het bij M.irre trouwens ook. Al at die wel sneller meer.
Fruit meestal uit het vuistje en groente meestal toch wel geprakt en dat van alles 1 'heel' ding zodat ze de losse onderdelen kan proeven. Brood om en om.
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: gewoon geen rapley-kind?

Bericht door Pauwtje »

Haha, ik heb haar denk ik helemaal verpest nu. Vanavond een hele aardappel gegeven, maar ze deed er helemaal niks mee. Het werd niet eens een rotzooi :lol: Zodra ze het gekleurde bakje zag waar de laatste tijd haar prakjes in zit, werd ze enthousiast. Ze eet nog steeds niet heel veel (een kwart aardappel en een paar stukjes groente erdoorheen), maar ik moest wel lachen om het verschil in reactie. Luie donder!
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gebruikersavatar
Marijke
J&J SANTORINI
Berichten: 1723
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:02 pm

Re: gewoon geen rapley-kind?

Bericht door Marijke »

Vreemde gewaarwording na 2 van die rapleytalenten, waarschijnlijk!

J anna was ook niet zo'n rapleyer. Op een gegeven moment wilde ze wel stukken (bijvoorbeeld fruit of aardappel), maar dan moesten wij het vasthouden en dan sabbelde ze er zo'n beetje aan. Maar van geprakt eten, werd ze een stuk enthousiaster.

Toen Kr ijn 6 maanden was en zijn eerste vaste voedsel kreeg, zagen we het verschil onmiddellijk. Dat was rapley zoals het bedoeld was. Ik vond dat wel een opluchting, had ergens in mijn achterhoofd toch het idee dat we het bij J anna niet goed hadden aangepakt ofzo. Maar het ene kind is gewoon het andere kind niet.
Marijke mv J anna (juni 2006) en Kr ij n (mei 2009)
Plaats reactie