Tanden poetsen

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2684
Lid geworden op: do feb 17, 2011 9:38 am

Tanden poetsen

Bericht door Nanda »

hoe doen jullie dat?? tandenpoetsen bij de kleine??

eerst vond Jeremy het allemaal leuk
maar de laatste weken is het brullen en protesteren.
we komen dan ook echt niet aan de 2 minuten poetsen.

hij heeft ook doorkomende tanden, is dat misschien de oorzaak???
en hoe kun je dat dan oplossen??

ik heb zelf een heel slecht gebit en wil er alles aan doen om dit bij mijn kleine te voorkomen!
Trotse mama van J en T
Gebruikersavatar
mamaSterre&Sep
J&J TEXEL
Berichten: 796
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:48 pm

Re: Tanden poetsen

Bericht door mamaSterre&Sep »

Ik had altijd de insteek het moet, dus het gebeurt.
Met een liedje erbij ging het soms beter.
Soms ook niet dan poetste ik in de houdgreep.
Maar 2 minuten op die paar tanden vond ik nooit zo belangrijk.
Inmiddels poets ik electrisch volgens mij poetst die ook korter dan 2 minuten!
Groet D 00rtje, trotse mama van S terr€ 25-05-2006 & S €p 19-02-2008
Miep
J&J TEXEL
Berichten: 708
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 12:26 pm

Re: Tanden poetsen

Bericht door Miep »

Bij ons is het tanden poetsen ook een drama geweest. Ik heb er ook een draadje over geopend omdat ik niet meer wist hoe we het konden verbeteren. We hebben van alles geprobeerd en ik had bij niets het idee dat het echt hielp. Ik ben toen wel elektrisch gaan poetsen. Sinds een paar weken gaat het poetsen plotseling veel beter en houdt hij goed zijn mond open. Ik heb dus helaas geen tips voor je maar er is wel herkenning. En ik heb nu de ervaring dat het ooit beter wordt (het is een fase....).
Mama van zoon A (mei 2009) en dochter W (augustus 2011)
Vermanen

Re: Tanden poetsen

Bericht door Vermanen »

Die 2 min ga je echt niet halen op die paar tandjes hoor.
Ik zou me vooral richten op het poetsen van elk tandje en dan niet letten op de tijd.

Bij Hannah deed en doe ik het zo:
De kiezen zegt ze 4 keer aa (links en rechts onder, links en rechts boven)
Binnenkant van de voortanden 2 keer oo
en voorkant van de voortanden 2 keer ie

Dan houd ze meteen dr mond in de goede positie om er goed bij te kunnen.
Dat heb ik vanaf het begin voorgedaan en nu doet ze zelf de klanken.

Maar maak er vooral geen drama van. Probeer het 2 keer per dag als het de ene keer niet lukt, dan de andere keer.
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: Tanden poetsen

Bericht door Miranda »

Je wilt niet weten hoeveel strijd het heeft gekost om de tanden van Danique te poetsen. Drama was het, ze gilde echt alles aan elkaar en deed alle moeite om los te komen. Ik heb ook de insteek dat het moet, dus helaas, dan maar in de houdgreep. Ze vind het nog niet leuk, maar het gaat wel beter en ik hoef haar niet continu meer in de houdgreep te houden. Elektrisch poetsen wil ze echt niet, dan krijst ze weer alles aan elkaar. Voorlopig bij haar maar even gewoon poetsen. 2 minuten haal ik ook niet altijd, maar ik poets haar tanden wel 2x per dag. Dat vind ik belangrijker dan die 2 minuten.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: Tanden poetsen

Bericht door LauramvAnneenLisa »

op die 6 tanden van iris poets ik geen 2 minuten. Ik probeer het te poetsen en geef haar daarna de tandenborstel, is een speciaal babymodel en ze vindt het fijn hem bij haar kiezen te houden (vermoed dat er eea speelt).
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
mama van b en c

Re: Tanden poetsen

Bericht door mama van b en c »

in de houdgreep! Tandenpoetsen moet gewoon!

Op dit moment vinden ze het beide erg grappig als ik opnoem wat ze allemaal gegeten hebben alsof ik dat op hun tanden zie zitten en het weg poets.
Ves

Re: Tanden poetsen

Bericht door Ves »

Herkenbaar! V incent vond het in het begin ook erg leuk, maar vanaf ongeveer een jaar werd het een drama (schreeuwen, krijsen, brullen, wegdraaien etc). In de houdgreep dus, onder luid protest. Nu gaat het steeds vaker goed, doet hij het zelf (napoetsen vind hij meestal niet zo leuk, maar het is nooit meer zo'n drama als vroeger) of we doen het samen. Volhouden en geduld hebben...
wennetje

Re: Tanden poetsen

Bericht door wennetje »

Als ukkie met paar tandjes kom je niet eens aan 1 hele minuut en aangezien ze hun mond niet spoelen kan de fluoride gewoon zijn werk doen. Verschillende stadia van tandenpoetsdrama meegemaakt.
1e stadium drama: houdgreep en duidelijk maken dat het echt moet gebeuren, Joris was een kind dat zich dan uiteindelijk overgaf.
2e stadium drama: meejammeren hielp erg goed, lag hij in een deuk (is goed poetsen)
3e stadium drama (net achter de rug): 2 tandenborstels en 2 soorten tandpasta: tanden poetsen gaat gebeuren maar Joris mag kiezen hoe.
Ben benieuwd wanneer stadium 4 zich aankondigt.
Ves

Re: Tanden poetsen

Bericht door Ves »

wennetje schreef:Als ukkie met paar tandjes kom je niet eens aan 1 hele minuut en aangezien ze hun mond niet spoelen kan de fluoride gewoon zijn werk doen. Verschillende stadia van tandenpoetsdrama meegemaakt.
1e stadium drama: houdgreep en duidelijk maken dat het echt moet gebeuren, Joris was een kind dat zich dan uiteindelijk overgaf.
2e stadium drama: meejammeren hielp erg goed, lag hij in een deuk (is goed poetsen)
3e stadium drama (net achter de rug): 2 tandenborstels en 2 soorten tandpasta: tanden poetsen gaat gebeuren maar Joris mag kiezen hoe.
Ben benieuwd wanneer stadium 4 zich aankondigt.
Oja, stadium 2 herinner ik me nog wel van jou :lol: . Ik heb het toen ook geprobeerd en het werkte zowaar een paar keer.
mijadja

Re: Tanden poetsen

Bericht door mijadja »

oh jaaaaa hoor, mijn chucky ging zowaar al klaar liggen om in de houdgreep genomen te worden, haha. En sterruk dat ie was!!
Nu soms nog wel es hoor, maar zoals aangegeven; tandenpoetsen moet. Soms met een liedje, soms de etenswaren opnoemen en soms weer de houdgreep, maar tanden worden gepoetst, hoe dan ook!

Sterkte en volhouden!!
KarinH

Re: Tanden poetsen

Bericht door KarinH »

Ik sluit me geheel aan: houdgreep!!
Niet poetsen is geen optie, vind ik, dus dan moet het maar 'kwaadschiks'.

Christian heeft het verzet nog heel lang volgehouden, maar dat had te maken met zijn autisme en zijn zintuiglijke gevoeligheden. Sinds hij 4,5 jaar is en het tandenpoetsen een heel duidelijk gestructureerd ritueeltje is met duidelijk begin en einde, gaat het prima.

Ik had de hoop dat het bij Eveline anders zou gaan, maar die schreeuwde ook moord en brand, wat ik ook probeerde, dus daar ook de houdgreep. Ergens tussen de 2 en 2,5 jaar leek ze te gaan bevatten dat het hoe dan ook ging gebeuren en dat het dus een stuk comfortabeler voor haar zou zijn om gewoon mee te werken, toen ging het al iets beter. Sinds ze 2,5 jaar is, geen enkel probleem meer. Dus gewoon stug volhouden.
Plaats reactie