Te streng?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Regina
J&J SANTORINI
Berichten: 3616
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:29 am

Te streng?

Bericht door Regina »

Liam eet altijd erg goed. Hij eets tussen de middag meestal iets van 5 boterhammen wel zonder de korsten maar goed dat vind ik niet zo'n ramp. Hij eet altijd netjes 1 boterham met smeerworst daarna krijgt hij zoet op brood. Van alles maar heel weinig hoor niet dat jullie denken dat hij veel suiker binnen krijgt.

Maar nou wilde hij net dus niet zijn broodje met smeerworst eten. Hij wou perse hagels op brood. Mag maar eerst de smeerworst op en daar was hij het niet mee eens. Uiteindelijk heb ik hem zonder eten naar bed gebracht. Hij slaapt nu lief maar toch het zit me dan toch dwars. Hij is natuurlijk nog maar anderhalf maar ben toch bang als ik nu al aan zijn eisen toe geef dat hij straks nooit meer eerst zijn smeerworst op eet. De meiden moeten ook eerst een boterham met hartig eten namelijk. Dus was ik nou te streng of moet hij het zo ook gewoon leren.
Regina, moeder van
Mirte (15-10-2004) Nikki (09-10-2007) Liam (11-05-2010)
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6796
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Re: Te streng?

Bericht door Betje »

Ik merk dat hoe meer ik los laat wat ze op brood eten, hoe meer ze er hartig op willen :D
Dus ik heb dat een beetje los gelaten. Als Emma zo'n periode heeft dat ze echt alleen gestampte muisjes wil eten zeg ik wel dat ze ook eens iets anders moet eten. En naar school krijgt ze ook één hartig en één zoet mee.
Als ik al een boterham gesmeerd heb ben ik wel streng trouwens, maar verder doe ik daar dus niet zo strict over en zeker niet met anderhalf jaar. Volgens mij kunnen ze dan ook nog niet echt snappen 'eerst dit, dan dat' nml.
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Gebruikersavatar
marije1977
J&J SANTORINI
Berichten: 2765
Lid geworden op: do jul 29, 2010 1:19 pm

Re: Te streng?

Bericht door marije1977 »

Ik zou het precies zo gedaan hebben. Ik heb, zeker bij Neline, wel eens toegegeven op die leeftijd. Het gevolg was dat ik daarna zeker een week lang elke dag een drama had aan tafel omdat madam zoet wilde eten op brood. Bij Laurens kon ik wat makkelijker een uitzondering maken, die kreeg ik daarna wel snel in het gareel.
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Tienne mv Merel en Stijn

Re: Te streng?

Bericht door Tienne mv Merel en Stijn »

Het maakt me niet uit wat ze kiezen, ze varieeren zelf wel. Enne waarom persé smeerworst? Dat is toch niet per definitie gezonder dan hagel?
marretje

Re: Te streng?

Bericht door marretje »

Hier kiezen ze zelf voor variatie. Ze zijn allemaal gek op hartig beleg. En heel soms willen ze alleen maar zoet beleg. Ik vind dat prima. Ben ik niet zo streng in.

Mar
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12720
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Te streng?

Bericht door Pauline »

Betje schreef:Ik merk dat hoe meer ik los laat wat ze op brood eten, hoe meer ze er hartig op willen :D
Dus ik heb dat een beetje los gelaten. Als Emma zo'n periode heeft dat ze echt alleen gestampte muisjes wil eten zeg ik wel dat ze ook eens iets anders moet eten. En naar school krijgt ze ook één hartig en één zoet mee.
Als ik al een boterham gesmeerd heb ben ik wel streng trouwens, maar verder doe ik daar dus niet zo strict over en zeker niet met anderhalf jaar. Volgens mij kunnen ze dan ook nog niet echt snappen 'eerst dit, dan dat' nml.
nou dit is ook mijn ervaring. Maarten zei net. Mama ik wil op mijn 2e broodje hagelslag en mijn andere broodje smeerworst. Omdat ik weet dat hij beide opeet vind ik dit geen probleem. Hij geeft zelf duidelijk aan dat hij weet hoe het moet (nl door het broodje hagelslag het 2e broodje te noemen ;) )
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (14)
Gebruikersavatar
Regina
J&J SANTORINI
Berichten: 3616
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:29 am

Re: Te streng?

Bericht door Regina »

Tienne mv Merel en Stijn schreef:Het maakt me niet uit wat ze kiezen, ze varieeren zelf wel. Enne waarom persé smeerworst? Dat is toch niet per definitie gezonder dan hagel?
Dan ben ik met je eens. Maar aangezien hij toch zo wie zo wel een boterham met hagel eet wil ik er graag 1 met hartig bij hoeft niet perse smeerworst te zijn maar hij is niet gek op kaas. Als ik smeerkaas op brood doe dan spuugt hij zijn eerste hap meteen uit en gaat alles op de grond al het andere hartige beleg wordt er tussenuit geplukt en zonder brood gegeten.

De meiden brengen er zelf wel variatie in die doen het goed en bij hun ben ik er ook niet zo streng meer in. Mirte eet ook zo 4 boterhammen weg (wel met korst) en op elke boterham zit dan wat anders bij Nikki net zo alleen dan 3 boterhammen. En bij beide zit dan meestal wel een boterham met hartig soms niet maar dat is niet zo erg voor een keer.
Regina, moeder van
Mirte (15-10-2004) Nikki (09-10-2007) Liam (11-05-2010)
Hanne

Re: Te streng?

Bericht door Hanne »

nee, dat zou ik nooit doen. zonder eten naar bed. laat hem straks lekker nog wat eten. ik vind het erg belangrijk dat ze wat binnenkrijgen. maar ik heb ook twee heel slechte eters.
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6300
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: Te streng?

Bericht door drus »

Ik ben zelf bijv. 's ochtends niet in staat om hartig te eten, ik wil dan zoet op mijn brood. Dus mijn kinderen mogen dat ook. Onze ervaring is, net als hierboven ook al genoemd, als we het loslaten, gaan ze zelf wel kaas eten. S!mon eet altijd het vlees / de kaas los op en eet daarna droog brood met boter. Ook goed toch?

Wij letten er wel op dat ze niet overmatig veel beleg op hun brood doen, dat is nergens voor nodig.
Mijn ervaring om een kind zonder eten naar bed te doen, was dat het altijd als een boomerang terugkwam bij mij:
kind te snel weer wakker, superchagrijnig van de honger, geen land mee te bezeilen, nauwelijks iets in te krijgen behalve zoet...... Dus met eten op naar bed.
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Te streng?

Bericht door Hemmie »

Ik ben er niet zo van overtuigd dat zoet zo veel slechter is dan hartig, dus hier hebben ze vrije keuze. Maar ze wisselen allebei best wel goed af, Wytse eet graag vleeswaren, Marrit is juist een kaaseter. Naar school gaat er wel vooral hartig mee, omdat dat anders soms een plaktroep wordt (in nutella is hier op beide scholen in de ban vanwege de noten). Trommeltjes zijn altijd leeg.

Een kanttekening, Wytse zou graag veel meer boterhammen met appelstroop eten, maar dat mag niet domweg omdat we het vroeger altijd zelf moesten meenemen naar India, en nu moeten we het apart bestellen bij de Nederlandse winkel, dus best duur. Daar zit dus een max van 1 boterham per maaltijd op :D .
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
nikky
J&J SANTORINI
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 3:04 pm

Re: Te streng?

Bericht door nikky »

Mij maakt de volgorde ook niet uit. Als ik weet dat er meerdere boterhammen worden gegeten,
Mam van twee, een 15- en 13-jarige en zorgmama van tweeling van 11 jaar.
mama van b en c

Re: Te streng?

Bericht door mama van b en c »

Hier mogen ze ook altijd zelf kiezen en dan varieren ze zelf. B. eet altijd weken hetzelfde (5 boterhamme op een dag) en gaat dan ineens weer over een andere boeg. Smeerworst heb ik haast nooit in huis, ik vind dat echt smerig spul. Bovendien ben ik zelf een zoetekauw en eet ik haast nooit vlees op brood dus de jongens ook niet.

Maar als jij vindt dat er eerst een boterham met hartig moet en dan pas zoet dan vind ik dat je het goed gedaan hebt. ik denk dat ze op deze leeftijd wel al weten wat je dan bedoeld
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Re: Te streng?

Bericht door Ester »

Hier mogen Giel zelf kiezen en kiest dan best gevarieerd. Dus geen regels omtrend broodbeleg. Bij Famke zou ik ook nog niet verwachten dat ze een 'eerst hartig, dan zoet' regel zou snappen, dus om op jouw vraag te antwoorden: ja, te streng in mijn ogen.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
wennetje

Re: Te streng?

Bericht door wennetje »

Hier is de keuze gewoon aan Joris. Wat is de reden dat je graag wilt dat hij eerst hartig eet? Hartig is in vele gevallen niet gezonder dan zoet. Smeerworst mag ip maar max 2x per week door de grote hoeveelheid vitamine A, kaas bevat heel erg veel zout en zo is er altijd wel wat aan te merken.
Nu heb ik het geluk dat Joris gek is op pindakaas, wat een gezonde keus is (in zijn geval, niet als een kind allergisch is natuurlijk) maar ook al wil hij alleen maar nutella, maakt me niet zoveel uit.
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11970
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Te streng?

Bericht door MarietteD »

Wij deden vroeger wel eerst hartig dan zoet, maar daar zijn we helemaal vanaf gestapt. Nu hebben we vaak 1 soort worst en kaas als hartig beleg, en verder zoetigheid.. Ze kiezen zelf vaak de worst uit. En dat is niet de gezondste worst in elk geval, salami, cervelaat, smeerworst. Dan kunnen ze net zo goed hagelslag nemen... Ik snap wel dat je het bij 1,5 nog wat wilt sturen, maar vraag je idd af wat je nu precies wilt... smeerworst is niet gezond, eigenlijk wil je hem kaas laten eten maar dat wil hij niet. En smeerkaas misschien? Of Philadelphia? En wat eet hij op de opvang?
5 boterhammen (ook al zonder korst) vind ik loeiveel trouwens voor zijn leeftijd, hij groeit zeker goed? :P
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Gebruikersavatar
mamaSterre&Sep
J&J TEXEL
Berichten: 796
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:48 pm

Re: Te streng?

Bericht door mamaSterre&Sep »

Ik heb ook een tijd eerst hartig aangeboden en later zoet maar heb dat inmiddels losgelaten.
Ze eten waar ze trek in hebben en dat is bij S terre vrijwel alleen hartig en bij S ep afhankelijk van hoe zijn pet staat.
Wat ik ook een tijd gedaan heb is verrassingsbroodjes maken, dat was toen S terre slecht at. Elke kwart van een boterham met ander beleg, daardoor at ze meer en ook gevarieerder, misschien dat dat wat voor je is?
Groet D 00rtje, trotse mama van S terr€ 25-05-2006 & S €p 19-02-2008
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11970
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Te streng?

Bericht door MarietteD »

mamaSterre&Sep schreef:Ik heb ook een tijd eerst hartig aangeboden en later zoet maar heb dat inmiddels losgelaten.
Ze eten waar ze trek in hebben en dat is bij S terre vrijwel alleen hartig en bij S ep afhankelijk van hoe zijn pet staat.
Wat ik ook een tijd gedaan heb is verrassingsbroodjes maken, dat was toen S terre slecht at. Elke kwart van een boterham met ander beleg, daardoor at ze meer en ook gevarieerder, misschien dat dat wat voor je is?
Jaaa dat doe ik ook af en toe in het weekend, een 'feestboterham' ... ja we moeten het wel een beetje leuk maken, nietwaar? :D
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Deborah
J&J SANTORINI
Berichten: 1830
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:07 pm

Re: Te streng?

Bericht door Deborah »

MarietteD schreef:
mamaSterre&Sep schreef:Ik heb ook een tijd eerst hartig aangeboden en later zoet maar heb dat inmiddels losgelaten.
Ze eten waar ze trek in hebben en dat is bij S terre vrijwel alleen hartig en bij S ep afhankelijk van hoe zijn pet staat.
Wat ik ook een tijd gedaan heb is verrassingsbroodjes maken, dat was toen S terre slecht at. Elke kwart van een boterham met ander beleg, daardoor at ze meer en ook gevarieerder, misschien dat dat wat voor je is?
Jaaa dat doe ik ook af en toe in het weekend, een 'feestboterham' ... ja we moeten het wel een beetje leuk maken, nietwaar? :D

Eh....dat is hier dagelijks aan de orde. :oops: Bij mij eten ze voornamelijk zoet op brood. zwart/wit hagelslag, vlokken en gekleurde hagelslag. Een feestbroodje noemen ze dat nog steeds, ondanks dat ze dit dagelijks eten. :D R uben is nog wel van de variatie. Die kiest ook pindakaas en chocopasta en soms leverworst. En eet heel graag filet americain. W essel is wat minder van de variatie en kan ook aardig stampij maken als ik zijn broodje als verassing al klaar heb. Want dan wil hij persé wat anders. De ervaring is om dan er ook maar aan toe te geven, want anders eet hij gewoon echt niet. D äphny eet momenteel alleen maar smeerworst. Soms roomkaas met kruiden. Elk ander belegd broodje wordt vakkundig op de grond gegooid.
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11970
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Te streng?

Bericht door MarietteD »

Deborah schreef:
MarietteD schreef:
mamaSterre&Sep schreef:Ik heb ook een tijd eerst hartig aangeboden en later zoet maar heb dat inmiddels losgelaten.
Ze eten waar ze trek in hebben en dat is bij S terre vrijwel alleen hartig en bij S ep afhankelijk van hoe zijn pet staat.
Wat ik ook een tijd gedaan heb is verrassingsbroodjes maken, dat was toen S terre slecht at. Elke kwart van een boterham met ander beleg, daardoor at ze meer en ook gevarieerder, misschien dat dat wat voor je is?
Jaaa dat doe ik ook af en toe in het weekend, een 'feestboterham' ... ja we moeten het wel een beetje leuk maken, nietwaar? :D

Eh....dat is hier dagelijks aan de orde. :oops:
Doordeweeks maken ze zelf hun brood, en blijkbaar is de behoefte aan een feestboterham dan opeens minder groot hier :P
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Gebruikersavatar
Liselotte
J&J SANTORINI
Berichten: 2129
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:07 pm

Re: Te streng?

Bericht door Liselotte »

Ik heb er ook geen regels voor. Ik heb op kinderdagverblijven gewerkt en daar hadden ze die regel wel. Eerst smeerworst of smeerkaas en dan pas appelstroop of pindakaas. Ik vind deze laatsten eigenlijk veel gezonder, dus ik leefde die regel eigenlijk met tegenzin na.

Ilias kiest heel gedoseerd, ik denk in de regel iets meer hartig dan zoet. En als hij een keer bij thuiskomst geen broodje wil maar bijvoorbeeld een beschuitje dan vind ik dat ook prima.
Mama van I lias (31-10-2005), N oor* (8-10-2011) en D aniël (18-09-2012)
Gebruikersavatar
Regina
J&J SANTORINI
Berichten: 3616
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:29 am

Re: Te streng?

Bericht door Regina »

MarietteD schreef:Wij deden vroeger wel eerst hartig dan zoet, maar daar zijn we helemaal vanaf gestapt. Nu hebben we vaak 1 soort worst en kaas als hartig beleg, en verder zoetigheid.. Ze kiezen zelf vaak de worst uit. En dat is niet de gezondste worst in elk geval, salami, cervelaat, smeerworst. Dan kunnen ze net zo goed hagelslag nemen... Ik snap wel dat je het bij 1,5 nog wat wilt sturen, maar vraag je idd af wat je nu precies wilt... smeerworst is niet gezond, eigenlijk wil je hem kaas laten eten maar dat wil hij niet. En smeerkaas misschien? Of Philadelphia? En wat eet hij op de opvang?
5 boterhammen (ook al zonder korst) vind ik loeiveel trouwens voor zijn leeftijd, hij groeit zeker goed? :P
Hij gaat niet helaas niet meer naar de creche. En bij onze gastouder eet hij heel weinig. Mijn schoonmoeder had trouwens wel een goede manier om hem zijn korsten te laten eten. Er nog wat extra hagels over gooien :roll: :lol: Dat doen we maar niet.

Sterker nog hij eet 's ochtends en 's middags 5/6 boterhamen. Groeien doet hij wel goed inderdaad :lol: Hij zit nu in maatje 92.
Maar Mirte eet 's middags ook zo 4/5 boterhammen weg. 's ochtends niet dan is ze te langzaam :lol:
Regina, moeder van
Mirte (15-10-2004) Nikki (09-10-2007) Liam (11-05-2010)
Gebruikersavatar
Regina
J&J SANTORINI
Berichten: 3616
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:29 am

Re: Te streng?

Bericht door Regina »

Liselotte schreef:Ik heb er ook geen regels voor. Ik heb op kinderdagverblijven gewerkt en daar hadden ze die regel wel. Eerst smeerworst of smeerkaas en dan pas appelstroop of pindakaas. Ik vind deze laatsten eigenlijk veel gezonder, dus ik leefde die regel eigenlijk met tegenzin na.

Ilias kiest heel gedoseerd, ik denk in de regel iets meer hartig dan zoet. En als hij een keer bij thuiskomst geen broodje wil maar bijvoorbeeld een beschuitje dan vind ik dat ook prima.
Ja ik ben aan het proberen om Liam aan de appelstroop te krijgen maar net als Smeerkaas gaat dat meteen op de grond. Honing lust hij wel maar ja dat is ook weer lekker zoet. Verder is het meestel 1 smeerworst dan 1 vruchtenhagel 1 chocoladehagel 1gestampte muisjes 1 honing mocht hij er dan nog 1 willen dan kies ik gewoon wat.
Regina, moeder van
Mirte (15-10-2004) Nikki (09-10-2007) Liam (11-05-2010)
Gebruikersavatar
Liselotte
J&J SANTORINI
Berichten: 2129
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:07 pm

Re: Te streng?

Bericht door Liselotte »

Eet hij echt zoveel boterhammen?? Dat eet mijn man niet eet op een dag! Wat bijzonder, zeg!

Ilias eet 's ochtends een broodje, op school een broodje(11.00) en 's middags een broodje.
Mama van I lias (31-10-2005), N oor* (8-10-2011) en D aniël (18-09-2012)
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Te streng?

Bericht door Mara »

Wij hebben dat ook lang gedaan, vanwege de afwisseling. Even zwart-wit: zoet en hartig zijn allebei niet gezond :wink:
Ik stuur daar nog nog steeds in tussen de middag.
s' Morgens wordt er soms maar 1 boterham gegeten en dat mogen ze zelf kiezen: meestal zoet.

En 5 boterhammen, dat is inderdaad behoorlijk. Dat is in de categorie diekdelver zoals ze in Zeeland zeggen :wink:
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
C1ndy
J&J SANTORINI
Berichten: 2660
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:19 am

Re: Te streng?

Bericht door C1ndy »

Hier is het meestal ook eerst een boterham met worst/kip/kalkoen/kaas, en dan pas zoetigheid, maar meer omdat ze anders helemaal geen worst/kaas oid meer eten.

Hier is het heel wisselend trouwens, de ene keer krijg ik er met moeite bij beide 1 boterham in, de andere keer eten ze er ook rustig 4of 5 fo 6 per maaltijd. Avondeten idem dito, de ene keer bijna niets, de andere keer meer als een gemiddelde volwassene eet. Nu zijn wij (ik en mijn vriend) ook beide
goede eters, als er iemand komt eten vragen ze weleens of ik voor een weeshuis aan het koken ben, ze eten dan gewoon minder dan de kinderen.
Daarbij zijn mijn kinderen allebei heel smal, oook niet groot, alles net onder het gemiddelde, er altijd erg veel in beweging, dus ze zullen het wel nodig hebben.
Groetjes Cindy, mama van 2 meisjes (04-2006 en 08-2008)

Moeders houden hun kinderen een tijdje bij de hand, maar voor eeuwig in hun hart.
Gebruikersavatar
Jolanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2298
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:29 pm

Re: Te streng?

Bericht door Jolanda »

hier is het gewoon om en om
en nooit meer dan twee boterhammen met het zelfde
Groetjes van Jolanda
K 2001 | J 2001 | S 2003 | Y 2005 | R 2005

https://www.facebook.com/CreatedbyJolanda/
C1ndy
J&J SANTORINI
Berichten: 2660
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:19 am

Re: Te streng?

Bericht door C1ndy »

en te streng? Nee ik vind van niet, hier gaan de kinderen ook vaak zat zonder eten naar bed, omdat ze hetgeen wat ik klaar heb gemaakt niet willen eten.
Anders zouden ze heel vaak patat en pannekoeken eten, hier is de regel: je kan eten wat de pot schaft, en anders maar niet, ik heb dus ook alleseters (en heb ze ook geleerd alles te eten, als 12/13 maandertje en ze wouden het niet eten, prima, kregen ze een boterham, en daar deed ik het eten dan op (gepureerd), de hebben alles dus leren eten.
Groetjes Cindy, mama van 2 meisjes (04-2006 en 08-2008)

Moeders houden hun kinderen een tijdje bij de hand, maar voor eeuwig in hun hart.
Nickey

Re: Te streng?

Bericht door Nickey »

Tja, het ligt eraan wat je er voor reden aan hangt.

Zonder eten naar bed is in mijn ogen altijd fout, maargoed, dat vind ik. Een kind heeft voedingsstoffen nodig, dan maar hagel. Ik zou werkelijk onpasselijk worden van de verplichting 'eerst hartig, dan zoet', ken het wel van vroeger van vriendinnetjes, toen vond ik het ook al zo bizar.
Verder staat leverworst in categorie III (teveel vetten/suikers categorie) van het voedingscentrum, net als hagelslag, dus ik zie het probleem niet. Vruchtenhagel staat in categorie II en is zelfs beter dan leverworst. Ik ben er behoorlijk mee bekend, want sinds C@rlo op een sportdieet zit (en hij soms dus véél en soms weinig uit een categorie mag) moet ik weten waar hij in hoort.

Als jouw reden voor een straf is dat hij jouw opdracht negeert, dan is dat wat anders. Maar dan zou ik dát benoemen, hem eten geven en dan een ándere straf. Straffen combineren met eten/geen eten is per definitie iets dat én niet bij me past en gebleken is niet bijzonder effectief te zijn. Eten/strijd gaan niet goed samen.

In jouw geval zou ik dus zeggen; vraag je af wat jouw ultieme doel is met dat 'eerst hartig, dan zoet' en als het je om de voedingsstoffen van 'hartig' gaat, dan moet je je beter laten informeren.
Als het om negeren van opdrachten gaat, dan moet je een andere straf verzinnen in mijn ogen.

Ik zou mijn handjes dichtknijpen met een kind dat zo graag eet!

Nic.
C1ndy
J&J SANTORINI
Berichten: 2660
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:19 am

Re: Te streng?

Bericht door C1ndy »

Nickey schreef:Tja
Als jouw reden voor een straf is dat hij jouw opdracht negeert, dan is dat wat anders. Maar dan zou ik dát benoemen, hem eten geven en dan een ándere straf. Straffen combineren met eten/geen eten is per definitie iets dat én niet bij me past en gebleken is niet bijzonder effectief te zijn. Eten/strijd gaan niet goed samen
zoals ik al eerder schreef, hier is het eten wat de pot schaft. dat kan je eten, en anders niet. Ik ga niet voor 4, regelmatig 5 of meer personen, 4/5 aparte porties eten maken. Kijk, als ik weet dat ik eters krijg, ben ik niet beroerd om er rekening mee te houden, maar mijn eigen kinderen kunnen gewoon eten wat de pot schaft.
Ze krijgen het aangeboden, willen ze niet, dan niet. ik maak er geen strijd van, hier is het geen straf, maar willen ze niet, dan niet.
zonder eten naar bed omdat ze straf hebben gebeurd hier niet, maar zonder eten naar bed omdat ze niet willen eten wel.
Groetjes Cindy, mama van 2 meisjes (04-2006 en 08-2008)

Moeders houden hun kinderen een tijdje bij de hand, maar voor eeuwig in hun hart.
Hanne

Re: Te streng?

Bericht door Hanne »

ik denk dat een kind van anderhalf ook helemaal de regel "eerst hartig dan zoet" niet snapt. en als liam toch altijd 5 boterhammen eet, dan gaat ie na een of twee met zoet vast ook daarna weer op hartig over.
ik denk er verder net als nickey over.
espen is een hele slechte eter. ik probeer hem altijd te laten eten, soms weigert hij pertinent. dan ga ik ook geen boterhammen smeren. fruit of vla toe wil hij altijd wel. dat geef ik dan wel want ik wil gewoon dat hij voedingsstoffen binnenkrijgt. leander eet bijna altijd mee met wat de pot schaft. hij wil alles proberen en roept nooit van te voren dat hij iets niets lust. en soms vind hij iets echt vies, dat krijgt hij dan ook niet meer. ik eet ook geen dingen waar ik van over mijn nek ga.
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13423
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Te streng?

Bericht door Chantal »

maakt ons echt niet uit wat ze op brood nemen. mogen ze lekker zelf weten.
het liefst eten ze allebei alleen maar kaas trouwens, maar dat mag niet. te zout en op het moment gewoon te duur.
appelstroop, worst, gekleurde en chocoladehagel, speculoos en pasta worden hier voor de rest flink afgewisseld.

zelf eet ik alleen maar zoet op brood...
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
Thommy
J&J MAURITIUS
Berichten: 4321
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:09 am

Re: Te streng?

Bericht door Thommy »

Als je er toch van overtuigd bent dat hij zoveel boterhammen eet, wat maakt het dan uit waar hij mee begint? Ik vind de variatie wel goed (dus zoet/hartig), maar een beetje vrijheid van keuze is ook fijn.
A~nke, mama van T (2005), T (2008) en S (2010)
KarinH

Re: Te streng?

Bericht door KarinH »

Mijn kinderen mogen zelf kiezen en omdat ze alles zo lekker vinden en graag (net als mama :oops: ) allerlei verschillende soorten willen hebben, krijgen ze van mij meestal halve boterhammen, zodat ze toch 3 soorten krijgen al eten ze maar 1,5 boterham. Ze mogen dan iedere soort maar 1 keer. Ze varieren meer dan genoeg.

Overigens heb ik geen gewetensbezwaar tegen 'zonder eten naar bed'. Wij eten warm 's avonds en ze kunnen eten wat de pot schaft. En zo niet, dan gaan ze zonder eten naar bed. Heb er eigenlijk nog nooit problemen mee gehad, ze slapen er bij mij niet minder om. En het zijn goede eters die niets te kort komen.
Ilse

Re: Te streng?

Bericht door Ilse »

Merel mag 's ochtends ook zelf kiezen en tussen de middag ligt aan wat ze 's ochtends heeft gekozen..tenzij ze op school zit. Op school mogen ze geen "ongezonde" dingen op brood, dus neemt ze altijd een boterham met iets hartigs mee. Daarom mag ze van mij 's ochtends ook gewoon zoet eten.
Maar in het weekend waarschuw ik haar 's ochtends wel dat als ze alleen maar zoet eet 's ochtends (sinds kort eet ze 2 boterhammen, voorheen altijd 1) dat ze tussen de middag alleen hartig krijgt. Als ze voor zoet en hartig kiest, mag ze 's middags ook beide en in welke volgorde maakt mij eigenlijk niets uit.
Vermanen

Re: Te streng?

Bericht door Vermanen »

Hier is de regel hartig en zoet ook van toepassing.
Omdat we merken dat als ze iets eten met suiker of chocolade erin ze dol worden krijgen ze dat doordeweeks niet.
We hebben van alles uitgeprobeerd en appelstroop en pindakaas geeft de minste reactie zeg maar.
Ze zijn hier overigens dol op alle soorten worst en kaas dus het is geen straf.
Maar om te voorkomen dat ze maar 1 soort binnenkrijgen wisselen we af.
En dan is het voor hun duidelijker als je zegt eerst de ene dan de andere.
En om te voorkomen dat de een meer zoet dan hartig eet beginnen we met het ene en dán het andere.

Lang verhaal. Maar soms zijn regels geen straf maar een houvast voor kinderen die bang zijn dat de ander meer van dit of dat heeft.
Nickey

Re: Te streng?

Bericht door Nickey »

Ilse schreef:Merel mag 's ochtends ook zelf kiezen en tussen de middag ligt aan wat ze 's ochtends heeft gekozen..tenzij ze op school zit. Op school mogen ze geen "ongezonde" dingen op brood, dus neemt ze altijd een boterham met iets hartigs mee.
Hoi Ilse, wat ik dan altijd vreemd vind is dat 'men' zoiets op basis van zeer oude gewoonten en gedachten heeft opgeschreven. Als je op school zou vragen wat er gezonder is 'vruchtenhagel' of 'smeerworst' dan zou denk ik 90% van de mensen het foute antwoord geven.
Je hebt zoveel soorten goed en fout bij voeding; teveel kleur- of smaakstoffen, maar bijv. ook teveel dierlijke vetten, teveel koolhydraten enz. Het gekke is dat men dat dan altijd over eén kam scheert.

Een kind dat te dik is, zou kaas en worst beter laten staan, kan dan véél beter bijv. dagelijks vruchtenhagel eten op elke boterham. Een hyperaktief kind kan beter geen gekleurde dingen eten, maar bijv. ook geen filet americain of berliner worst.

Ach.. ik dwaal weer af :D In elk geval wil ik maar aangeven dat zoveel mensen geen idee hebben wát zou nou eigenlijk roepen als ze dit of dat 'ongezond' noemen. Iets dat voor de één ongezond is, kan voor de ander goed voor de ontwikkeling/groei zijn.

Nic.
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8096
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Te streng?

Bericht door channiemam »

De meiden hier mogen zelf kiezen wat op brood te eten. Ik vind het brood eten belangrijk wat erop zit maakt me niet zoveel uit.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Jo Jo
J&J SANTORINI
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 2:16 pm

Re: Te streng?

Bericht door Jo Jo »

Tja, over 'regels' vwb broodbeleg is vast al genoeg gezegd.

Maar om nog een tip voor hartig te geven (zonder dat het van het brood wordt geplukt): een boterhame met kaas (evt. met pesto/wat kruiden eronder) even 20 sec. in de magnetron. De kaas smelt, zit vast aan het brood, en ze kunnen het heerlijk eten.

Verder ben ik het er wel mee eens dat ik een broodje pindakaas (evt. met komkommer plakjes erop, jummie!) een heel wat gezonder broodje vind dan een broodje met smeerworst.
Pindakaas is toch ook hartig?
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Te streng?

Bericht door Mara »

Bij ons is pindakaas hartig. Ik vind het voor mijn kinderen een van de betere dingen voor op brood (hoewel vet, het zijn wel de "goede" vetten en ze kunnen best wat gebruiken).
Maar ook dat met mate (ben van de afwisseling). En idd. het ligt ook aan het type kind wat "gezond" is.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Gebruikersavatar
Truus
J&J SANTORINI
Berichten: 2546
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 8:40 am

Re: Te streng?

Bericht door Truus »

Hier mag M.irre zelf kiezen wat ze erop wil. Zoet of hartig. Maar wat ze dan kiest, maar 1 keer per dag. Ik vind het zelf wel belangrijk dat ze gevarieerd eet. Dus als ze 's morgens pindakaas heeft gehad, dan 's middags niet meer. Meestal kiest ze sowieso iets met chocola en daarna volgen kaas en vruchtenhagel.
Miem

Re: Te streng?

Bericht door Miem »

Als hij het hartige beleg van het brood haalt kan hij daarna toch ook gewoon nog zijn boterham opeten? Of wil hij dat niet (dan zit er alleen nog boter op neem ik aan?).

Op zich denk ik dat hij best kan snappen dat hij deze boterham moet opeten voor hij een andere krijgt, ik had altijd de regel, eerst bord leeg voordat je nog vlees krijgt (hier aten ze graag vlees bij het avondeten) dan gaf ik van alles 3 stukjes, drie hapjes vlees, drie hapjes groente, drie hapjes aardappel bijvoorbeeld. Wilden ze dan meer vlees dan moesten de andere hapjes eerst op. Lynn was nog geen anderhalf toen ze dat al snapte. En soms koos ze er dan voor om alleen haar 3 hapjes vlees te eten en de rest niet. Maar dat kwam niet vaak voor.

Verder ben ik het met de anderen eens, smeerworst is niet per definitie gezond, hier doe ik niet aan dat soort regels, nooit gedaan. En eigenlijk eten ze gewoon gevarieerd.
Gebruikersavatar
Regina
J&J SANTORINI
Berichten: 3616
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:29 am

Re: Te streng?

Bericht door Regina »

Vanochtend wou Liam weer gewoon zijn smeerworst eten. Om toch de inname van smeerworst wat te verminderen want 2 keer per dag is wat veel als ik de reaktie hier zo lees. Heb ik vanmiddag eens pindakaas geprobeerd en zo waar hij at het. Joepie weer iets erbij wat hij wel lust.
Regina, moeder van
Mirte (15-10-2004) Nikki (09-10-2007) Liam (11-05-2010)
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6796
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Re: Te streng?

Bericht door Betje »

Heb je wel eens de vegetarische smeerworst geprobeerd? Volgens mij is die veel gezonder en het smaakt heel goed. Je hebt er meerdere soorten van.
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Te streng?

Bericht door Esther »

Nickey schreef:Ach.. ik dwaal weer af :D In elk geval wil ik maar aangeven dat zoveel mensen geen idee hebben wát zou nou eigenlijk roepen als ze dit of dat 'ongezond' noemen. Iets dat voor de één ongezond is, kan voor de ander goed voor de ontwikkeling/groei zijn.

Nic.
Amen! Ik erger me mateloos als er op school weer rijtjes worden gemaakt met 'gezond' en 'ongezond' eten. Ten eerste wat jij zegt en ten tweede: mijn kleuter hoeft zich daar nog niet mee bezig te houden. Regel ik nog wel even voor haar.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Gootje
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13312
Lid geworden op: zo aug 08, 2010 10:19 pm

Re: Te streng?

Bericht door Gootje »

Hier komen er bij het ontbijt geen hartige dingen (afgezien van pindakaas) op tafel en 's middag geen zoete dingen. Mijn dames zijn nu alweer tijden van 's ochtends speculoos op brood en 's middags pindakaas of boterhamworst. Verder hoef ik eigenlijk nooit moeilijk te doen, ze eten prima. Ik heb nooit een strijd gemaakt van het eten, heb prima eters, geen klagen dus.
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
Ilse

Re: Te streng?

Bericht door Ilse »

Nickey schreef:
Ilse schreef:Merel mag 's ochtends ook zelf kiezen en tussen de middag ligt aan wat ze 's ochtends heeft gekozen..tenzij ze op school zit. Op school mogen ze geen "ongezonde" dingen op brood, dus neemt ze altijd een boterham met iets hartigs mee.
Hoi Ilse, wat ik dan altijd vreemd vind is dat 'men' zoiets op basis van zeer oude gewoonten en gedachten heeft opgeschreven. Als je op school zou vragen wat er gezonder is 'vruchtenhagel' of 'smeerworst' dan zou denk ik 90% van de mensen het foute antwoord geven.
Eigenlijk heb je daar ook gelijk in. Zo mogen ze wel vruchtensap mee, maar geen limonade (terwijl als je er weinig aanmaaklimonade bij gebruikt, dit beter is dan een beker vruchtensap).
Plaats reactie