Leren zelf aan te kleden

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Eeffie
J&J MAURITIUS

Leren zelf aan te kleden

Bericht door Eeffie »

Ik ben benieuwd hoe jullie dit heben gedaan.
Een onderbroek, broek, sokken enz aantrekken, dat lukt goed.

Maar hoe zijn jullie begonnen met te leren hoe ze een t-shirt of een trui aan moeten doen?
Ik zeg nu dat ze een arm in het gat moet doen, dan haar hoofd erdoor en dan de andere arm.
Verder nog tips, iemand?
Mama van Senior Puber; 07-11-2008 en Junior Puber, 07-05-2012
mAmArianne
J&J SANTORINI

Re: Leren zelf aan te kleden

Bericht door mAmArianne »

Hmm... ik geloof niet dat ik dat heb hoeven aanleren. Kan het me niet herinneren iig.
Ze kunnen het allebei prima, toch help ik nog wel geregeld (omdat er anders zo getreuzeld wordt). Uitkleden gaat altijd makkelijker, dát dan weer wel.
°°Nad¡ne°°2005°°Mer|e°°2008°°Mar¡jn°°2012°°
LindaJager
J&J MALEDIVEN

Bericht door LindaJager »

Hier doen ze eerst het hoofd door het gat en dan de armen pas. En even kijken aan welke kant het kaartje zit, dat is nl de achterkant.
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
WJ
J&J TEXEL

Bericht door WJ »

Eerst ging het moeilijk en met een hoop gezeur... Toen gingen ze naar school en konden ze het binnen no-time en deden ze het ook echt zelf.. :)
Groetjes, J0ke (7.9.70) mdv E va 11.12.04 en D avid 05.08.07
vuurvonk
J&J MAURITIUS

Bericht door vuurvonk »

wij wijzen momenteel heel erg op het kaartje/labeltje altijd aan de achterkant moet.
Frédèrique 20-02-2008 en Yerick 22-08-2013
petra1969
J&J HAWAII

Bericht door petra1969 »

Cay is er momenteel druk mee bezig. Hij wil alles zelf doen, dus ook aankleden. We begeleiden hem er wel bij, anders zit alles achterstevoren of binnenstebuiten. We laten het hem gewoon zoveel mogelijk zelf doen. Daar leert ie het meeste van. Truien beginnen nu net een beetje te lukken.
Mama van Evelien (36), Jojanneke (33), Sandrina (32), Sarah (19), Elise (18) en Cay (15)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
Marjo

Bericht door Marjo »

We hebben dat nooit geleerd, in ieder geval niet bewust. Ineens kon ze en deed ze het zelf. Viel vast samen of vlak na die fase van zelluf doen! Nu doet ze het vaak zelf en soms wil ze dat we helpen, vind ik ook wel prima. T-shirt uittrekken gaat vaak nog wel lastig.
Miranda
J&J HAWAII

Bericht door Miranda »

IK heb Marit hier niet veel bij hoeve instrueren. Wel altijd gezegd dat ze op het kaartje/labeltje moet letten.
De shirts/truien vond ze altijd erg lastig, moest ik bij helpen, maar onlangs kwam ze naar mij toe en had ze alles al aan. Ze legt het shirt met de goede kant op haar bed, doet dan de armen erdoor en dan haar hoofd.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Dorien
J&J MALEDIVEN

Bericht door Dorien »

Finn hebben we het echt moeten leren maar die is grofmotorisch niet sterk. Die had het ook niet in de gaten hoe het nou precies moet.
Groetjes Dorien mv F(19) en L (15)
KarinH

Bericht door KarinH »

Eveline pikt aanwijzingen snel op en wil heel graag zelf, dus probeert ook veel (en best lang) voordat ze hulp vraagt. Op een goede dag krijgt ze vrijwel alles zelf aan.
De 'tactiek' voor shirts/truien is met goede kant beneden op het bed leggen, onder 'open' maken, eerst hoofd er door en dan armen een voor een in de mouwen. Mist het shirt niet te strak is, krijgt Eveline dit nu goed voor elkaar. Soms wel een beetje helpen met labeltje aan de juiste kant en helpen zoeken naar ingang van mouw.

Christian is dyspractisch (kan motorisch heel slecht plannen en aanleren) en stijf t.g.v. autisme, hij heeft aanzienlijk meer moeite. Wij houden shirt voor hem open, hij steekt zelf zijn hoofd/armen erin en wij helpen met in de goede richting trekken. Dat is al een hele vooruitgang sinds een half jaar, toen hij nog nauwelijks iets zelf deed.
mama van b en c

Bericht door mama van b en c »

B. doet het sinds kort, leek me wel handig als ik er straks 3 heb. Hij deed het eigenlijk vanzelf. Gaat best goed, alleen hemd in de broel gaat nog niet en knoopjes van een blouse kan hij niet dicht krijgen.

Misschien eerst beginnen met uitkleden? B. vroeg dan vaak vanzelf hoe het uit moest als het zelf niet lukte. Met aankleden nu ook, dat is dan vaak bij iets te strakke truien
Laris76
J&J SANTORINI

Bericht door Laris76 »

LindaJager schreef:Hier doen ze eerst het hoofd door het gat en dan de armen pas. En even kijken aan welke kant het kaartje zit, dat is nl de achterkant.
Grappig, hier dus juist eerst de armen en dan het hoofd. Wel dezelfde truc met het kaartje. Jassen worden nog steeds op de grond gesmeten en dan aangetrokken; wanneer gaat dat over?
Moeder van Sv@n (16), Ti3s (14) en M@tte (11)
mama van b en c

Bericht door mama van b en c »

Dat laatste doet B. al een tijdje niet meer. Hij trekt hem nu gewoon zelf aan, alleen de rits lukt nog niet zelf
Hemmie
J&J MAURITIUS

Bericht door Hemmie »

Hier was de truc vooral het shirt goed voor je neer leggen, dus met de voorkant naar beneden, letten op het labeltje. Daarna gaat het wel prima, volgens mij doen ze eerst de armen er in, dan het hoofd, maar volgens mij wisselt dat ook wel wat (Marrit doet volgens mij ook vaak 1 arm, hoofd, andere arm).
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Eeffie
J&J MAURITIUS

Bericht door Eeffie »

Met behulp van wat tips die jullie hebben gegeven, heeft ze gisteren zelf haar t-shirt en jurk aanhgedaan en 's avonds deed ze helemaal zelf haar pyjamajas aan!!!
Naaaah, dat kind kan meer dan wat ik weet! Heerlijk.
Mama van Senior Puber; 07-11-2008 en Junior Puber, 07-05-2012
Plaats reactie