waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Dragoste

waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door Dragoste »

Ik ben leidster op een peuterspeelzaal.
Al langere tijd zijn ik en mijn collega's in discussie wat we willen aanbieden aan de kinderen op de psz, waarom, hoeveel, wat is onze visie en ons doel...
Mogen de peuters aanmodderen met werkjes of corrigeer je ze als ze iets op de verkeerde plek plakken.
Hoeveel werk stop je als leidster in een werkje, zodat het werkje er mooi uit ziet of blijft het vooral bij dingen die de kinderen zelf kunnen en doe je als leidster zo weinig mogelijk (en blijven het dus vooral simpele werkjes)
Hoeveel tijd neem je om ze te laten spelen en heoveel tijd biedt je ze gericht iets aan? Wat bied je ze dan aan?

Dus mijn vraag aan de ouders waarvan t kind naar psz gaat; wat is de reden dat ze er naar toe gaan, wat willen jullie dat ze daar leren/ ervaren/ meekrijgen?
Wat zou je juist niet willen? Verwachten jullie iedere dag knutsels mee naar huis of juist niet? Verwachten jullie dat leidsters veel met het kind bezig zijn of juist niet?

Zouden jullie hierop willen reageren als je ergens een mening over hebt! Thanks!
Mieke

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door Mieke »

Leuke vraag!

Onze kids gingen/gaan naar de psz.

Onze belangrijkste redenen daarvoor waren:
Omgang met andere kinderen en volwassenen.
Een eigen omgeving om te spelen/leren los van papa/mama
Leren omgaan met regels en groepsvorming
Spelenderwijs voorbereiding op de basisschool, in de kring zitten, leren wachten op je beurt enz.
Omdat wij in een multi-culturelewijk wonen vonden we het ook belangrijk dat ze met andere culturen in aanraking komen, en dat lukt heel goed op de psz. Want nu zitten ze op een geref. basisschool, dus daar gebeurt dat niet.

Ik verwacht niet iedere dag knutsels, hoewel we dat bij Lis@nne wel hadden, daar konden we ons hele huis 2 keer mee behangen met de hoeveelheid die zij mee nam. Maar dat ligt ook aan het kind, want Jon@than en R uben knutselden minder en speelden meer met auto's op het kleed of in het keukentje.

De werkjes die ze meekrijgen zien er altijd erg leuk uit, de juffen kijken wel mee, maar laten het kind wel zelf bepalen waar ze iets plakken/kleuren.
in de 3 plus groep is meer verdieping en sommige werkjes zijn dan ook moeilijker.
Onze kids kregen wel eens extra opdrachten om te doen met een werkje, als bleek dat het anders te simpel was.

Het spelen met andere kinderen vind ik het belangrijkste, de omgang met anderen.
De werkjes staan voor mij niet op de eerste plaats.
Maar door het samen spelen leren ze ook heel veel!

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee
Dragoste

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door Dragoste »

dank je! Meer reacties van anderen?
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8101
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door channiemam »

Mijn dochters gingen gaan nog naar een psz. Ik zit in de ouderraad.

Belangrijkste criteria is het spelen. De interactie met andere kinderen.
Onze juf neemt de kinderen vaak mee naar buiten. Laat ze sponnetjes en torretjes zien, vertelt dingen uit het dagelijkse leven. Wij werken met Puck, een pop die op de psz woont en aan de hand van thema's wordt er geknutseld, verteld etcetera. Thema nu is tanden poetsen. De kids gaan poetsen op school. Verhaaltjes over poetsen en de tandarts etcetera. Nieuwe woorden worden er ook geïntroduceerd. Ze leren er dus indirect heel veel van.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 16994
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door LindaJager »

Ik heb mijn kinderen naar de psz gedaan vanwege:
Contact met andere kinderen en volwassenen
Het knutselen want thuis lukte dat niet zo goed. Lucas en Robert zijn ook nooit echte knutselaars geworden. maar deden op de psz wel ( aardig) mee.
En voor mezelf ::D

Ik verwachte niet elke keer een knutsel mee en ook niet dat het perfect was. het ging mij er meer om dat ze met bepaalde materialen in aanraking kwamen.
Ook verwachte ik niet dat de leidster ze de hele tijd bezighield maar wel dat ze de boel in goede banen leidde.
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
Gebruikersavatar
niekje
J&J SANTORINI
Berichten: 2101
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:16 am

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door niekje »

Floor is naar de peuterspeelzaal gegaan en Jasper zit er nog steeds in de 1e plaats om te leren omgaan met andere kinderen en ouderen.....

Ik zit zelf ook in de ouderraad van de groep van Jasper en draai zo een paar keer mee per jaar op de groep met speciale activiteiten, kerst, pasen, afsluiting van het schooljaar..

Hier werken ze ook met thema's en met de pop Puck, die wordt overal bij betrokken, afgelopen weken hadden ze uiteraard het thema Mama Kwijt van de voorleesweek, werd afgesloten met een voorstelling waarin het verhaal nagespeeld werd..

De 3+ groep gaat elke vrijdag naar de kleuterklas om daar samen met de kleuters iets te gaan doen, zodat ze alvast beetje wennen aan het basisschoolritme...onze peuterspeelzaal zit in een basisschool..

Sinds 1 januari zijn bij ons de ochtenden langer geworden voor de kinderen, brengen is tussen 8.30-8.45 u en ophalen is tussen 11.45-12.00 uur, om zo ook meer tijd te hebben om iets te kunnen behandelen op de groep, voorheen was de ophaaltijd tussen 11.00-11.15 u en ook om mee aansluiting te maken op de basisscholen, nu kan ik bijv in 1 keer door om Floor op te gaan halen...

Elke keer werkjes mee naar huis hoeft voor mij echt niet, bij Jasper gebeurd dat ook minder dan bij Floor ,die begon altijd met plakwerkjes haar ochtend....

En ik vind het eerlijk gezegd wel ff lekker als de kinderen de deur uit zijn, even tijd voor mezelf of het huishouden....

Groetjes Nicole
Mama van Floor 11-05-06 en Jasper 26-01-09
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5056
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door Hemmie »

Hier geen ervaring met PSZ, maar wel met andere 'preschools'.
Voor mij is het inderdaad ook het belangrijkst dat ze leren functioneren in een schoolse omgeving. Dus in een groep kinderen, met een juf, met regels. Hier gaan ze pas naar school als ze (minimaal) 5 zijn, en dan meteen 5 lange dagen, en het is allemaal vrij strikt. Op preschool kunnen ze daar langzaam naartoe werken.
Verder vind ik het fijn dat ze de kans krijgen te knutselen enzo, ik ben daar zelf niet zo goed in, en op deze manier krijgt Marrit ruimschoots de mogelijkheid (zij gaat meer uren dan een NL'se PSZ, dus komt inderdaad eigenlijk wel elke dag met wat thuis). Dat hoeft echt niet perfect te zijn, het gaat er om dat ze nieuwe vaardigheden oefent. Marrit vindt het leuk en heeft dus meestal een aardig resultaat, dat was bij Wytse een stuk minder.
Verder wordt er aandacht besteed aan cijfers (tellen) en letters, maar dat vind ik eigenlijk minder belangrijk, dat pikt ze thuis ook wel op. Maar in dit geval voor ons toch fijn omdat het allemaal in het Engels is, en dat natuurlijk wel belangrijk is voor haar. Voor anderstalige kinderen in NL dus wel heel zinvol denk ik, maar voor nederlandstalige kinderen weer minder.
Marrit krijgt ook 1 keer per week gym, en 1 keer per week muziek van aparte juffen, maar dat is natuurlijk een luxe en zit er op een PSZ niet in.

En bovenal merk ik dat mijn kinderen altijd gewoon graag die uren op 'school', met andere kinderen, hebben doorgebracht. Zij vinden eigenlijk alles wel leuk, maar volgens mij waarderen ze een gevuld programma met activiteiten wel, vrij spelen is leuk, maar hoeft echt niet al te veel. Ik verwacht dus eigenlijk wel dat de juffen veel met de kinderen bezig zijn, maar ik weet niet hoeveel leidsters er zijn op een NL'se PSZ. Hier 2 juffen op 12 kinderen, en volgens mij is er meer dan genoeg tijd om kinderen te begeleiden in actviteiten, of in el geval om ze regelmatig op weg te helpen met iets nieuws.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
Liselotte
J&J SANTORINI
Berichten: 2129
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:07 pm

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door Liselotte »

Zoek je naar het onderscheid tussen de keuze voor een KDV of PSZ?

Ilias heeft op twee peuterspeelzalen gezeten. Een reguliere en later op de Vrije Peutergroep. Die eerste beviel niet. Ilias huilde daar heel veel en vond het er niet leuk. Ze deden dingen rond een thema. Drie weken verkleden en daarna ging Ilias er blij heen, waren de verkleedkleren plots weg... Zo ging dat met alles, had hij net zijn draai gevonden, gingen ze de hele tent verbouwen. Ook deden ze heel veel dingen zittend, ook met de allerkleinsten. Peuterbingo en zo... terwijl ze naast een kinderboerderij zaten. En, maar dat ligt aan Ilias, wat ze deden was echt enorm saai voor hem. Thema 'beer is jarig' en dan steeds in de kring tellen tot 5... Ook met één juf klikte het niet zo, die vond zijn ondernemingsdrift ontzettend lastig. En verder waren er zoveel leidsters aanwezig. Een juf, twee stagiares, een hulpjuf, een plusjuf en een vrijwilliger die 1 op 1 een jongetje met gedragsproblematiek begeleidde. En met een beetje pech was ook de ouderconsulent er, een vreselijk pinnig mens dat zich het liefst met de opvoeding van alle kinderen bemoeide, vooral thuis. Brrr...
Wat leuk was is dat wel meededen met voorleesontbijt en dat er kijkochtenden en middagen waren.

De Vrije Peutergroep was echt een warm bad. Ilias heeft het daar heel leuk gehad. 1 vaste juf en een stagiaire op de groep. Ze werken ook met thema's, maar dan rond de (christelijke) jaarfeesten. Dit wordt opgebouwd en afgebouwd of loopt in elkaar over. Ze laten kinderen veel meer in hun waarde, knuffel mag bijvoorbeeld gewoon mee. Wat ik erg leuk vond op deze peutergroep is dat ze heel veel naar buiten gaan. Lekker wandelen of een zakje aan een touwtje maken en dan op een veldje vliegeren. Ook het speelgoed vind ik geweldig, veel hout en wol, natuurlijke materialen. Er zijn veel knusse hoekjes met hutjes en huisjes. In de peutertuin zijn allemaal struiken met besjes, een appelboom en een perenboom. Juf ging vaak brood bakken met de peuters, of appelmoes. Lekker rustig op de groep, geen dolle boel met allemaal drukke CD's enz. Op die andere peuterspeelzaal deden ze een keer een 'modeshow' en een 'disco'. Sorry, ik vind dat soort dingen echt belachelijk voor kinderen van 2 en 3... Die moeten gewoon lekker blaadjes verzamelen en piertjes zoeken in een plas. Maar ja, ik realiseer me ook dat ik geen 'algemene' mening heb...
Mama van I lias (31-10-2005), N oor* (8-10-2011) en D aniël (18-09-2012)
Gebruikersavatar
wilmama
J&J HAWAII
Berichten: 6412
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door wilmama »

Dragoste schreef:Mogen de peuters aanmodderen met werkjes of corrigeer je ze als ze iets op de verkeerde plek plakken.
Hoeveel werk stop je als leidster in een werkje, zodat het werkje er mooi uit ziet of blijft het vooral bij dingen die de kinderen zelf kunnen en doe je als leidster zo weinig mogelijk (en blijven het dus vooral simpele werkjes)
Hoeveel tijd neem je om ze te laten spelen en heoveel tijd biedt je ze gericht iets aan? Wat bied je ze dan aan?

Voor mij staat spelen en plezier voorop. Lekker contact met andere kinderen en een beetje wennen aan regels en ritme voor ze straks naar school gaan.

Wat jij schrijft, daar loop ik ook al een poosje over te denken. Ik heb nu een paar keer geholpen maar ik vond dat er nauwelijks ruimte was voor eigen invulling bij de knutsels. Ik verbaasde mij erover omdat ik eigenlijk alles vrij laat bij het knutselen. Als A nne de hele tekening zwart verft dan vind ik het nog mooi. Al doe ik wel een kleur suggestie :wink:

Het mooiste zou zijn dat een kind iets aangeboden krijgt waar hij/zij op eigen niveau iets mee kan. Toen A nne afscheid nam vroeg de juf voor het kindvolgsysteem of ze wel kon sorteren op vorm en kleur. Dat kan ze al lang en blijkbaar is daar nooit aandacht aan besteed. Ze had er qua dingen die ze aangeboden kreeg totaal geen uitdaging.
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5056
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door Hemmie »

Zitten op een Nederlandse PSZ kinderen van 2 (2,5) tot 4 allemaal bij elkaar? Dat is dan ook wel een niveauverschil. Op Marrit's (grote!) preschool zijn er klassen per schooljaar, en dan nog eens verdeeld. Marrit wordt in mei 4, ze zit nu dus in een 3-jarigen klas, maar zij zit bij de jongsten (er zijn 3 klassen). Dat scheelt dus wel, de kinderen schelen onderling maar een paar maanden, en hoewel het programma in alle 3-jarigen klassen ruwweg hetzelfde is, zijn er wel subtiele verschillen. De juf is volgens mij ook wel vrij in haar invulling, dus zij kan alles aanpassen aan het niveau van de klas.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13431
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door Chantal »

het contact met andere kindjes vind ik het belangrijkst. leren delen en spelen.
knutselwerkjes kreeg ik veel mee naar huis omdat femke het zo leuk vind om te doen. maar ze lieten de kinderen wel vrij wat ze deden met een opdracht. juf had een voorbeeld gemaakt en de kinderen moesten dat dan namaken. maar wel zoals ze zelf het mooiste vonden.

zo kreeg ik in een winter een poppetje mee met plakdingen. hoofd zat op de goede plek, maar de trui zat op zijn kop. laarzen en wanten waren ook verkeerd om opgeplakt. maar zo wordt het juist leuk!
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Hanne

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door Hanne »

een veilige omgeving. gezellig, liefdevol, lekker spelen en niet teveel moeten. ik vind namelijk dat er tegenwoordig zo snel en zo veel druk op kinderen wordt gelegd met alles wat ze moeten kunnen. de psz waar espen over een paar maanden naar toe kan zit aan leander's school vast. ook heel prettig. geen heen en weer gerij.
Gebruikersavatar
AnnemiekD
J&J MAURITIUS
Berichten: 4665
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:23 am

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door AnnemiekD »

Eigenlijk vind ik wat iedereen noemt al heel veel.
Ik heb niet veel eisen.
Mijn kinderen gaan naar de psz omdat ze dan omgang hebben met andere peuters. Sociale vaardigheden leren zoals leren delen, samen spelen, naar de juf luisteren e.d.
Verder vind ik plezier het aller voornaamste.
Als ze op hun 4e naar school gaan zitten ze daar vervolgens nog min 16 jaar en dan moeten ze nog genoeg.

Of ze een plakkertje verkeerd geplakt hebben of 1 streep op een kleurplaat hebben gezet boeit me niet zoveel.
Wat ik wel heel fijn vind is als er een soort van evaluatie is, 1 halverwege de psz en 1 aan het einde. Zo kan je zien of je kind wel gegroeid is in zijn/haar ontwikkeling.
Annemiek, moeder van 3 dochters, jan 2006, jan 2008, dec 2009 en een zoon sinds 4 juni 2016.
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4153
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door Gerrie »

Er zijn heel veel redenen genoemd waarin ik me ook goed kan vinden.
In het kort:
- even vrij van mijn eigen kind, vooral met Mirjam is dat hard nodig voor mij.
- omgaan met andere kinderen/leeftijdsgenootjes, vooral omdat ik ern gastouder aan huis heb en ze zo dus niet veel met andere kinderen in aanraking komen. Hanna had (en heeft) daar moeite mee, dus voor haar was dat echt het belangrijkste.

Qua werkjes ben ik dus wel voor correcties en duidelijke kleur suggesties. Ik merk dat ik dat heel moeilijk los kan laten. Als mijn kind thuis komt met een roze geverfde kerstboom, dan kan ik niet oprecht zeggen dat ik het mooi vind. Ik weet wel dat veel ouder dat wel mooi vinden.

Hier mis ik het buiten spelen. mirjam heeft 2 kouwelijke juffen, dus als de zon niet schijnt wordt er niet buiten gespeeld en dat vind ik wel jammer.
Hier wrl 1 ontzettend creatieve juf, de meest bijzondere freubels komen voorbij, ik vind dat knap, maar of mijn kind daarvan geniet? Voor mijn gevoel iets teveel werkjes, zeker wekelijks iets mee naar huis, voor Mirjam is het niet bijzonder meer, ze zal 's avonds niet aan haar vader melden dat ze wat mee heeft/ gemaakt heeft, terwijl voorheen als ik erns wat met haar knutselde ze dat wel deed.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Gera

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door Gera »

Onze kinderne zijn niet naar de psz geweest omdat ze al 3 dagen naar het kdv gingen. Ik zou echter van een psz verwachten dat de kinderen daar leren om in een groep te functioneren. Dat klinkt heel beladen, maar ik bedoel er gewoon mee dat ze leren in de kring te zitten, leren samen te spelen, leren dat ze juf iets moeten vragen (bijvoorbeeld als ze naar de wc willen), leren opdrachtjes op te volgen (speelgoed opruimen, iets voor de juf pakken, . . ), etc. Dus gewoon vast leren hoe ze zich later op de basisschool moeten gedragen.

Verder verwacht ik een vaste structuur, bijvoorbeeld eerst zelf spelen tot iedereen er is, dan in de kring, buitenspelen, dan wat eten/drinken, daarna knutselen/kleien/puzzelen/opdrachtjes maken/etc, daarna weer zelf spelen totdat ze opgehaald worden. De structuur kan natuurlijk ook anders zijn, als het maar een vaste structuur is.

Wat knutselen betreft, ik ben geen voorstander van moeilijke dingen die precies zo moeten als het hoort. Ik heb liever dat ze wel begeleid worden, maar ook hun vrije inbreng hebben. Ik heb dus weer helemaal geen moeite met een roze kerstboom :D . Bovenal moet het leuk zijn.

Op het kdv moeten ze de 3+ kinderen een soort lesprogramma aanbieden. Niet dat dat heel zwaar is, maar ik vind het wel jammer dat het die kant op gaat. Laat ze lekker spelen, ze moeten al zoveel en alleen al door het meedoen in de groep leren ze al heel veel.
mama van b en c

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door mama van b en c »

Voor ons is de voornaamste reden het leren omgaan met andere kinderen/volwassenen, andere regeltjes.

Ik ben erg voor het vrij spelen en lekker aanmodderen. Ik verwacht zeker niet elke keer knutsels en al helemaal niet perfect. Ik vind het juist leuk om te zien hoe het knutselen veranderd in de loop van de tijd

Wel moeter structuur zijn en vind ik het fijn dat ze bij ons op vaste tijden drinken en eten en boekje lezen bijvoorbeeld.
mireia

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door mireia »

b ram willen we als hij twee wordt (hij wordt eind mei 2, dus of dan of in september, beetje afhankelijk van wanneer de psz stopt voor de zomer) 2 ochtenden ofzo naar de psz van de Vrije School laten gaan.

Voor mij is het belangrijk dat hij leert met andere kinderen te spelen, en contacten te leggen en idd de basisregels...een soort van overgang naar de kleuterschool...

qua knutsels...zelf heb ik een hekel aal kunstwerkjes die eigenlijk door de juf zijn gemaakt...en 'verplichte' werkjes voor bijv. vaderdag en moederdag...mij doe je het grootste plezier door B ram wat materialen aan te geven en hem aan te laten klooien tot hij iets heeft gemaakt...of dat nu een zwarte vlek wordt, zoals eerder genoemd, of een roze kerstboom, interesseert me helemaal niks...en als hij niet wil knutselen, vind ik dat ook geen enkel probleem.

Wat lisselotte (?) al zei, dat warme bad, is precies wat we voor B ram zoeken.

Belangrijker vind ik dat er veel naar buiten wordt gegaan, kinderen gestimuleerd worden..veel liedjes gezongen (geen cd's!!) dingen als broodbakken, appelmoes maken etc.
Emma

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door Emma »

Isla gaat vanaf volgende maand naar de peuterspeelzaal. Ze gaat ook al 2 dagen in de week naar het kdv, dus om het omgaan met andere kinderen is het ons niet per se te doen. Onze voornaamste redenen zijn:

- Nederlands leren. Thuis hoort ze alleen maar Engels, en hoewel haar Nederlands zich met die 2 dagen kdv goed lijkt te ontwikkelen denk ik dat het geen kwaad kan om nog iets meer Nederlandse input te krijgen.
- Op een iets gestructureerder manier spelen/dingen doen dan op het kdv, als voorbereiding op straks naar school gaan. Dus in de kring zitten, samen spelen, iets knutselen, etc - maar ook natuurlijk gewoon vrij spelen.
- De peuterspeelzaal zit op het terrein van een hele mooie speeltuin dus hopelijk wordt er ook veel buiten gespeeld. Omdat wij op een bovenwoning wonen heb ik toch het gevoel dat ze daar een beetje in tekort komt.

Knutselen is leuk, maar hoeft echt niet elke keer, en ik heb liever iets helemaal door haarzelf gemaakt wat nergens op lijkt dan een prachtig door de juf gemaakt werkje.
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13431
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door Chantal »

Emma, zijn jullie dan allebei Engels? Jij niet toch?
Voeden jullie dan niet tweetalig op?
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Emma

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door Emma »

@Chantal: ik ben inderdaad gewoon Nederlands, maar heb in Engeland op school gezeten, en ook een aantal jaren in Schotland gewoond. Ik heb een licht accent maar verder is mijn Engels zo goed als dat van een native speaker. Ik praat met David al sinds ik hem ken Engels (hoewel hij inmiddels best goed Nederlands spreekt) en ook op mijn werk spreek ik bijna alleen Engels.

Om thuis dan steeds te moeten gaan switchen tussen Nederlands en Engels leek mij erg onhandig, dus heb ik ervoor gekozen Engels te praten met Isla (en David doet dat natuurlijk ook). We vertrouwen erop dat ze met kdv en peuterspeelzaal, en straks natuurlijk op school, goed Nederlands leert. Ook ziet ze haar opa en oma veel, en die praten ook Nederlands met haar.

Tot nu toe lijkt dat goed te gaan, ze spreekt goed Engels voor haar leeftijd (zinnetjes als 'Dada pick up baff (=giraffe) please?'), en volgens de leidsters op het kdv spreekt ze daar goed Nederlands en lijkt alles ook goed te begrijpen. Ik hoor natuurlijk ook af en toe wat Nederlands voorbij komen, en dat klinkt ook goed ('nee, kan niet!', 'boek lezen', 'puzzel maken'). In het Nederlands dus 2-woord zinnetjes en in het Engels langer, maar dat lijkt me op deze leeftijd (volgende week wordt ze 2) dik in orde. Ik hou het wel goed in de gaten, want ik wil natuurlijk niet dat ze met een taalachterstand naar school gaat straks, maar tot nu toe lijkt ze het allemaal goed aan te kunnen.

(trouwens, kinderliedjes zing ik wel in het Nederlands :-))

@Dragoste: Sorry voor offtopic gaan in jouw draadje!
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5056
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door Hemmie »

Emma schreef: Om thuis dan steeds te moeten gaan switchen tussen Nederlands en Engels leek mij erg onhandig, dus heb ik ervoor gekozen Engels te praten met Isla (en David doet dat natuurlijk ook).
Dat switchen is echt geen probleem hoor! De kinderen hier switchen feilloos tussen Nederlands, Fries en Engels, gaat helemaal vanzelf. Ook wel eens halverwege de zin, beginnen ze in het fries, merken ze halverwege dat Nanne niet in de buurt is en ik wel, gaan ze in het Nederlands verder.
En voor ons werkt het net zo (al ben ik dus de enige die geen Fries spreekt), switchen gaat helemaal automatisch.

Even weer on-topic, hier zijn de kinderen natuurlijk ook altijd bewust vrij jong en vrij veel uren naar preschool gegaan, om engels te leren. Dat geldt in NL natuurlijk ook voor sommige ouders, maar dat blijft natuurlijk een minderheid.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6306
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door drus »

Wij hebben onze kinderen op de vrije peuterspeelzaal gehad omdat het daar knus en gezellig is en de pedagogische visie ons aansprak waarin aangesloten wordt bij de ontwikkeling van het kind.

Echter, de rol van de leidsters is enorm belangrijk. toen @nne een andere leidster kreeg, werd ze doodongelukkig, ze ging er huilend heen en kwam huilend eruit. Binnen een maand hebben wij haar toen overgeplaatst naar de reguliere psz en daar had ze het weer naar haar zin. Wij vinden het belangrijk dat ze in een omgeving spelen met andere kinderen en daarin al wat leren. Het knutselen is wel belangrijk, geen noodzaak, dat doen we thuis ook genoeg. Bij het knutselen vind ik het belangrijk dat er voorgeleefd en voorgedaan wordt zodat het kind hierdoor kan leren. Van mij hoeven ze dus niet gecorrigeerd te worden in het knutselen. Ik kon er op de vrije psz ook echt van genieten dat de juf bijv. altijd meedeed met schilderen en erbij vertelde wat ze deed (even mijn kwast in het water schoonmaken. zo, nu komt er geen verf meer uit en kan ik een andere kleur pakken).

Ervarend leren is dus eigenlijk wat ik zoek op een psz. Bij ons is de vrije psz nu gestopt, dus S!mon gaat naar de reguliere en zal het daar, net alls @nne vast ook naar zijn szin hebben.
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gebruikersavatar
Ineke
J&J MAURITIUS
Berichten: 4704
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:00 am

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door Ineke »

Jelle is altijd met veel plezier naar de PSZ gegaan, hoewel de laatste maanden de uitdaging wel een beetje weg was.
Femke gaat sinds twee weken en vindt het geweldig.
Belangrijkste reden is voor mij, het contact met de andere kindjes en het leren functioneren in een groep, wachten op je beurt, leren delen etc.. Knutselwerkjes zijn leuk en daar mag wel een klein beetje worden bijgestuurd, maar dat hoeft niet. Het gaat mij er vooral om, dat ze lekker knutselt en leuk bezig is.
1neke, mama van Je11e (10-10-2006) en Femk3 (07-09-09)
Dragoste

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door Dragoste »

en nu ga ik even hierin duiken:
http://opvoedingenonderwijs.ning.com/group/kleuters
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Arc ... n-op.dhtml

over peuters nog weinig te vinden verder.
Gebruikersavatar
Marijke
J&J SANTORINI
Berichten: 1723
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:02 pm

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door Marijke »

Geen ervaring met peuterspeelzaal, maar wel met een kdv. En ik heb geen antwoord op de vraag in de titel, maar heb wel een mening over je vraag m.b.t. de knutselwerkjes.

Een aantal jaar geleden heeft men op ons kdv besloten dat alles vanuit de kinderen zelf moet komen. Er wordt van alles aangeboden, maar kinderen mogen zelf kiezen wat ze doen en hoe. Knutselwerkjes worden dus ook aangeboden, en de leidsters laten eventueel voorbeelden zien van hoe iets gedaan kan worden. Maar de kinderen moeten het zelf doen, en ook alleen maar als ze het zelf willen. Leidsters doen in principe dus niets meer aan de knutselwerkjes van de kinderen. (Misschien wel als een kind duidelijk om hulp vraagt, ik weet niet precies hoe ze er dan mee omgaan.)

Ik ben erg blij met deze aanpak. Ook als dat betekent dat je dus niet altijd een cadeautje voor bijvoorbeeld moederdag krijgt. In de periode voor moederdag, wordt er volop geknutseld en de kinderen hebben de mogelijkheid iets te maken. Maar als jouw kind liever iets anders doet, dan is er geen moederdagcadeau. En als er wel iets is, is het overduidelijk helemaal zelf gemaakt.

Dat heeft indertijd stof doen opwaaien, sommige ouders vonden dat niet leuk. Maar ik vind het juist erg goed. Ik vond het altijd bijzonder stom als ik een moederdagcadeau kreeg van mijn baby, dreumes of peuter, waarvan het duidelijk was dat de leidster het (bijna) volledig zelf had gemaakt. Ik heb veel liever dat de leidsters hun tijd aan andere dingen besteden dat het maken van allerlei knutselwerkjes. Maar ik weet dat de meningen van de ouders sterk verdeeld waren!

En verder: op het kdv hebben ze verschillende groepen. Daardoor kunnen er op de verschillende groepen verschillende activiteiten aangeboden worden. Elke ochtend staan alle deuren open. Kinderen die dat willen, kiezen een activiteit op een van de groepen. Er worden verschillende activiteiten aangeboden. Maar als kinderen "gewoon" willen spelen, mag dat ook. Maar goed, ik kan me voorstellen dat dat op een psz minder makkelijk is. En dat ouders van een psz misschien iets anders verwachten dan van een kdv.
Marijke mv J anna (juni 2006) en Kr ij n (mei 2009)
Gebruikersavatar
Jolanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2298
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:29 pm

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door Jolanda »

Kyra en Jurgen hebben op een psz gezeten.
Sverre ook, maar die is uiteindelijk eerder weggegaan. Ze konden niets met het feit dat hij meer aan kon en wilde.

Ik kon niets met (ook al bij de oudsten):
- dat kinderen van 2/ 2,5 niet mochten knippen (want schaar is gevaarlijk)
- dat kinderen van 2,5 niet 's middags bij de groteren mochten (bij vriendje en bij 3+ kinderen dus)
- dat kinderen NIET zelf naar de WC mochten, er zat een traphekje voor ,ze moesten om papier vragen. Sver was natuurlijk vroeg zindelijk, en praten kon hij ook prima, maar als je naar de wc moet, dan moet je kunnen gaan.
- bij ons dus altijd een verplichte knutsel, allemaal precies hetzelfde

Ys en Riv zijn dus nooit gegaan :)
Groetjes van Jolanda
K 2001 | J 2001 | S 2003 | Y 2005 | R 2005

https://www.facebook.com/CreatedbyJolanda/
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13431
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door Chantal »

jolanda, dat klinkt idd niet echt als een gezellige psz!
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
Jolanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2298
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:29 pm

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door Jolanda »

Chantal schreef:jolanda, dat klinkt idd niet echt als een gezellige psz!
Of mijn verwachtingen klopten gewoon niet
ik had verwacht dat ze kind volgend zouden zijn,
lekker spelen en als je iets wil, dan mag dat (natuurlijk binnen veiligheidsgrenzen bijvoorbeeld)

Kyra en Jurgen hebben er best fijn gespeeld hoor. Maar Sver werd er erg geremd.
Groetjes van Jolanda
K 2001 | J 2001 | S 2003 | Y 2005 | R 2005

https://www.facebook.com/CreatedbyJolanda/
Gebruikersavatar
AnnemiekD
J&J MAURITIUS
Berichten: 4665
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:23 am

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door AnnemiekD »

Oja; dat wt Jolanda zegt herken ik deels. Wat mij erg tegenstaat is het verplichte toiletrondje! Heb ik al diverse malen aangegeven dat het toch enigszins vreemd is dat je als volwassene naar toilet gaat als je moet, en als je peuter bent moet je verplicht plassen om 10 uur.
Dat vind ik dus idioot!
Annemiek, moeder van 3 dochters, jan 2006, jan 2008, dec 2009 en een zoon sinds 4 juni 2016.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5056
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: waarom kies je voor een peuterspeelzaal?

Bericht door Hemmie »

AnnemiekD schreef:Oja; dat wt Jolanda zegt herken ik deels. Wat mij erg tegenstaat is het verplichte toiletrondje! Heb ik al diverse malen aangegeven dat het toch enigszins vreemd is dat je als volwassene naar toilet gaat als je moet, en als je peuter bent moet je verplicht plassen om 10 uur.
Dat vind ik dus idioot!
Ik snap het wel hoor, bij Marrit is er ook op bepaalde momenten op de dag een plasronde (natuurlijk kan er ook tussendoor worden geplast). Zo weet de juf tenminste zeker dat alle kinderen geplast hebben voordat ze bijvoorbeeld naar buiten gaan, want het is natuurlijk niet handig als er vervolgens steeds een juf met een kind terug naar binnen moet om te plassen. Zelf stuur ik mijn kinderen ook naar de wc voor de we deur uit gaan, of voor het eten, zodat ik zeker weet dat ze even niet hoeven. Lijkt me met een hele groep peuters nog belangrijker.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Plaats reactie