Mengen botercreme in staande mixer

Moderator: Chantal

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thommy
J&J MAURITIUS
Berichten: 4325
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:09 am

Mengen botercreme in staande mixer

Bericht door Thommy »

Ik heb een staande mixer (weet niet hoe ik zo'n ding anders moet noemen; zo'n mixer waar je bij weg kunt lopen zonder dat de keuken vol beslag zit :-) ). Ideaal zeker voor het biscuitbeslag, maar met de botercreme ben ik nog niet handig. Hoe zorgen jullie er voor dat je een mooie egale creme krijgt?
A~nke, mama van T (2005), T (2008) en S (2010)
Mieke

Re: Mengen botercreme in staande mixer

Bericht door Mieke »

Regelmatig even met een spatel door de kom heen, zodat de boter los komt van de randen en de bodem.
Dan gaat het prima
Gebruikersavatar
Thommy
J&J MAURITIUS
Berichten: 4325
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:09 am

Re: Mengen botercreme in staande mixer

Bericht door Thommy »

Maar met mixer of deeghaak?
A~nke, mama van T (2005), T (2008) en S (2010)
Mieke

Re: Mengen botercreme in staande mixer

Bericht door Mieke »

Thommy schreef:Maar met mixer of deeghaak?
ik doe het altijd met de mixer.
wat helpt is de boter in elk geval 24 uur van te voren uit de koelkast te halen, dan is het al wat zachter. en ik mix altijd eerst heel even de boter alleen, en doe dan pas de poedersuiker erbij.
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13446
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Mengen botercreme in staande mixer

Bericht door Chantal »

welke mixer heb je? want mijn kenwood vind ik 1 pakje roomboter niet goed mixen, dat is gewoon te weinig. dan moet ik al 2 pakjes tegelijk mixen.
maar ik heb ook nog zo'n kleinere staande mixer van 20 of 30 euro of zo, en die mixt 1 pakje roomboter met poedersuiker (en evt. mix) echt prima! zonder de zijkanten te moeten schrapen.

de kenwood gebruik ik met de K-klopper, en die kleine mixer gebruik ik de gardes. en 24 uur van tevoren uit de koelkast en 10 minuten mixen.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
Sandra
J&J SANTORINI
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:58 pm

Re: Mengen botercreme in staande mixer

Bericht door Sandra »

Chantal schreef:welke mixer heb je? want mijn kenwood vind ik 1 pakje roomboter niet goed mixen, dat is gewoon te weinig. dan moet ik al 2 pakjes tegelijk mixen.

de kenwood gebruik ik met de K-klopper, en die kleine mixer gebruik ik de gardes. en 24 uur van tevoren uit de koelkast en 10 minuten mixen.
Ik heb het nog nooit met één pakje gemaakt, dat is me net wat te weinig, ik maak minimaal anderhalf en dat gaat hier prima met de Kenwood. Wel idd. tussendoor met de spatel van de randen halen.

Ik gebruik de K-klopper ook, en mijn botercrème is nog nooit zo lekker geweest, heerlijk luchtig het is net mousse! :D
S@ndra mv R ick (28-9-2001), I ris (23-12-2003) & J urn (22-12-2006)
Gebruikersavatar
Hanneke
J&J SANTORINI
Berichten: 2548
Lid geworden op: ma aug 02, 2010 2:28 pm

Re: Mengen botercreme in staande mixer

Bericht door Hanneke »

even aanhaken; hoe voorkomen jullie dat de hele keuken ondergestoven raakt?? Er stijgen bij mij echt wolken poedersuiker uit de mixer als ik botercreme maak :roll: . Ik ben die zooi zo zat dat ik poedersuiker en boter gewoon met de hand meng (ik maak/gebruik heel weinig, alleen om af te smeren, dus "lekker luchtig" zal me een zorg wezen eigenlijk) - maar misschien mis ik een belangrijke tip?
mv Steijn (23-10-2001) en Sweder (16-07-2003)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13446
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Mengen botercreme in staande mixer

Bericht door Chantal »

beginnen op de allerlaagste stand de poedersuiker en de boter door elkaar mixen. of een theedoek boven de kom houden. maar dat is best lastig ;)

maar is het voor jou dan niet handiger om met (witte) pasta af te smeren? het is een beetje te hard, maar na 10 seconden in de magnetron is het hartstikke goed smeerbaar! en nog lekker ook :)
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
Thommy
J&J MAURITIUS
Berichten: 4325
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:09 am

Re: Mengen botercreme in staande mixer

Bericht door Thommy »

Hanneke schreef:even aanhaken; hoe voorkomen jullie dat de hele keuken ondergestoven raakt?? Er stijgen bij mij echt wolken poedersuiker uit de mixer als ik botercreme maak :roll: . Ik ben die zooi zo zat dat ik poedersuiker en boter gewoon met de hand meng (ik maak/gebruik heel weinig, alleen om af te smeren, dus "lekker luchtig" zal me een zorg wezen eigenlijk) - maar misschien mis ik een belangrijke tip?
Bij mij zit er een soort deksel op de kom, stuift nog wel een beetje, maar niet heel veel. Ik heb trouwens een moulinex.
A~nke, mama van T (2005), T (2008) en S (2010)
Gebruikersavatar
Marian
J&J TEXEL
Berichten: 594
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:20 pm

Re: Mengen botercreme in staande mixer

Bericht door Marian »

Ik mix eerst de boter zacht met de garde , dan doe ik de suiker erbij en roer dit even met een spatel er door en dan mix ik 'm verder. Ik gebruik vaak genoeg één pakje boter in mijn kenwood en het wordt altijd een mooie creme.
Marian, mama van Amber (11-08-03) Jasmijn (13-04-05) Rowan (06-04-07) en Marit (21-11-09)
Gebruikersavatar
Sandra
J&J SANTORINI
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:58 pm

Re: Mengen botercreme in staande mixer

Bericht door Sandra »

Hanneke schreef:even aanhaken; hoe voorkomen jullie dat de hele keuken ondergestoven raakt?? Er stijgen bij mij echt wolken poedersuiker uit de mixer als ik botercreme maak :roll: . Ik ben die zooi zo zat dat ik poedersuiker en boter gewoon met de hand meng (ik maak/gebruik heel weinig, alleen om af te smeren, dus "lekker luchtig" zal me een zorg wezen eigenlijk) - maar misschien mis ik een belangrijke tip?
Ligt het misschien aan welke botercreme je gebruikt? Ik gebruik de botercreme mix van funcakes en dat stuift niet; daarvan moet je eerst de mix, de poedersuiker en water met een garde lobbig kloppen, wat dus niet stuift. Even laten staan en dan door de reeds geklopte boter gooien en mixen.
S@ndra mv R ick (28-9-2001), I ris (23-12-2003) & J urn (22-12-2006)
Gebruikersavatar
Hanneke
J&J SANTORINI
Berichten: 2548
Lid geworden op: ma aug 02, 2010 2:28 pm

Re: Mengen botercreme in staande mixer

Bericht door Hanneke »

Sandra schreef:
Hanneke schreef:even aanhaken; hoe voorkomen jullie dat de hele keuken ondergestoven raakt?? Er stijgen bij mij echt wolken poedersuiker uit de mixer als ik botercreme maak :roll: . Ik ben die zooi zo zat dat ik poedersuiker en boter gewoon met de hand meng (ik maak/gebruik heel weinig, alleen om af te smeren, dus "lekker luchtig" zal me een zorg wezen eigenlijk) - maar misschien mis ik een belangrijke tip?
Ligt het misschien aan welke botercreme je gebruikt? Ik gebruik de botercreme mix van funcakes en dat stuift niet; daarvan moet je eerst de mix, de poedersuiker en water met een garde lobbig kloppen, wat dus niet stuift. Even laten staan en dan door de reeds geklopte boter gooien en mixen.
oh ja, dat is inderdaad anders - nee ik bedoel de gewone afsmeer-botercreme (gelijke delen poedersuiker en boter).

Theedoek eroverheen heb ik geprobeerd - je wilt niet weten hoe je mixer er daarna uitziet :roll: :twisted: .
De Marian methode (eerst boter zacht roeren, dan met de hand de suiker erdoor en dan pas weer mixer aan) is denk ik voor mij de handigste werkwijze :wink: .
mv Steijn (23-10-2001) en Sweder (16-07-2003)
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8236
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Mengen botercreme in staande mixer

Bericht door Mara »

Ik snijd de zachte boter in kleine stukjes en meng eerst met de hand de suiker erin. Daarna ga ik pas mixen.
Om botercreme te mixen moet je wel een goede mixer hebben. Mijn 175 watt is er door kapot gedraaid.
Minimaal 450 watt wordt aanbevolen volgens mij.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Gebruikersavatar
Sandra
J&J SANTORINI
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:58 pm

Re: Mengen botercreme in staande mixer

Bericht door Sandra »

Hanneke schreef:
Sandra schreef:
Hanneke schreef:even aanhaken; hoe voorkomen jullie dat de hele keuken ondergestoven raakt?? Er stijgen bij mij echt wolken poedersuiker uit de mixer als ik botercreme maak :roll: . Ik ben die zooi zo zat dat ik poedersuiker en boter gewoon met de hand meng (ik maak/gebruik heel weinig, alleen om af te smeren, dus "lekker luchtig" zal me een zorg wezen eigenlijk) - maar misschien mis ik een belangrijke tip?
Ligt het misschien aan welke botercreme je gebruikt? Ik gebruik de botercreme mix van funcakes en dat stuift niet; daarvan moet je eerst de mix, de poedersuiker en water met een garde lobbig kloppen, wat dus niet stuift. Even laten staan en dan door de reeds geklopte boter gooien en mixen.
oh ja, dat is inderdaad anders - nee ik bedoel de gewone afsmeer-botercreme (gelijke delen poedersuiker en boter).
Deze botercreme is geschikt voor zowel vullen als afsmeren.
Als je alleen fondant gebruikt schijnt het wat minder uit te vallen (las ik ooit ergens), maar ik meng marsepein met fondant en heb nooit problemen.
S@ndra mv R ick (28-9-2001), I ris (23-12-2003) & J urn (22-12-2006)
Suuz

Re: Mengen botercreme in staande mixer

Bericht door Suuz »

ter voorkomen van stuiven gebruik ik een keukendoek.. Die hou ik dan over de keuken machine ;)
Hanne

Re: Mengen botercreme in staande mixer

Bericht door Hanne »

en de boter moet dus al zacht zijn als je ermee gaat werken :oops:
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13446
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Mengen botercreme in staande mixer

Bericht door Chantal »

pakje roomboter gewoon een flinke tijd van tevoren uit de koelkast halen. soms ligt het bij mij al een dag of 2 voordat ik het gebruik. dan is het zeker zacht.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
Thommy
J&J MAURITIUS
Berichten: 4325
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:09 am

Re: Mengen botercreme in staande mixer

Bericht door Thommy »

Chantal schreef:pakje roomboter gewoon een flinke tijd van tevoren uit de koelkast halen. soms ligt het bij mij al een dag of 2 voordat ik het gebruik. dan is het zeker zacht.
Dat werkt niet bij iemand die zo lastminute als ik bedenkt dat ik een taart ga bakken ;-)

Nog een botercreme gerelateerde vraagd; kan ik botercreme uit de vriezer toepassen op een taart die weer de vriezer in gaat? Mijn eerste ingeving is namelijk: nee!
A~nke, mama van T (2005), T (2008) en S (2010)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13446
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Mengen botercreme in staande mixer

Bericht door Chantal »

10-15 seconden in de magnetron helpt ook ;) als het maar niet zo slap is als gesmolten boter, en niet zo hard dat het klontjes blijven is het goed!

en die diepvries.. botercreme van de mix gemaakt zou ik niet doen, maar de 1 op 1 botercreme wel omdat dat alleen maar suiker en boter is.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Plaats reactie