een vraag aan de logopedisten

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

een vraag aan de logopedisten

Bericht door Mare »

Vorige week is David door een ongeluk één van zijn snijtanden kwijt geraakt. Na de eerste shock over de pijn die hij heeft gehad en hoe hij er nu uitziet begin ik mij nu ook af te vragen wat voor consequenties dit verder kan hebben.
Ik merk bijvoorbeeld dat hij nu weer enorm kwijlt. Dit hadden wij eindelijk een beetje onder controle. Kan hij door dat gaatje nu ook problemen met de uitspraak krijgen? En kan het invloed hebben op de algehele mondmotoriek?

De Duitse tandarts zei dat hij er dus een plaatsvervanger tussen zou doen. Ik als overbezorgde mama ga mij dus nu afvragen of wij iéts moeten doen. Wie weet raad?
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: een vraag aan de logopedisten

Bericht door Mare »

niemand een idee? maak ik mij zorgen om niks? geen zin om te reageren? ;)
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Marijke
J&J SANTORINI
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:02 pm

Re: een vraag aan de logopedisten

Bericht door Marijke »

Ik ben geen logopedist en heb er dus helemaal geen verstand van. Ik ben alleen ervaringsdeskundige, loop ongeveer een maand op je voor.

Toen Kr ijns voortand er net uit was, merkten we ook dat hij meer kwijlde. En wat ons nog meer zorgen baarde: hij ging slissen bij het praten. Maar blijkbaar was het een kwestie van wennen. Het is nu volgens mij weer over.

Ik geloof niet dat onze tandarts van plan was er iets tussen te plaatsen. Ik begreep dat ze dat niet snel doen als het om een melkgebittand gaat.
Laatst gewijzigd door Marijke op wo mar 28, 2012 12:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Marijke mv J anna (juni 2006) en Kr ij n (mei 2009)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: een vraag aan de logopedisten

Bericht door Mare »

Nee onze tandarts doet er dus ook niets aan. De zorg in Duitsland is alleen vaak (niet altijd) wat uitgebreider. Daarom vroeg ik mij dus af of de zorgen gegrond zijn of niet.

Bij kr ijn gaat het dus al beter, dat is al een beetje een geruststelling.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Suuz

Re: een vraag aan de logopedisten

Bericht door Suuz »

J heeft ook al 2 tanden een tijdje geleden eruit gegaan.. Door vallen. Hij sliste in het begin veel en meer kwijlen. Maar dat ging toch best wel snel weg. Alleen had mijn zoon al een "open mond" en nu met die tanden eruit niet bevorderlijk dus we hebben volgende week dinsdag een afspraak staan bij de logo. Maar goed dat is niet door de tanden gekomen ;) Hij kan nu opeens niet meer snuiten, blaast dan uit met zijn mond :evil: kan daar zo gefrustreerd over worden, hij heeft het altijd gekund en nu opeens niet meer? :? :? Ach ik zal wel zien wat er gaan gebeuren zo. De oefeningen die ik meekreeg wilde hij niet doen voor de eerste afspraak :roll:
Gebruikersavatar
diane76
J&J SANTORINI
Berichten: 3374
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 10:47 am

Re: een vraag aan de logopedisten

Bericht door diane76 »

Ik had het brerichtje gemist!

Het is logisch dat hij meer is gaan kwijlen, de balans in de mond is immers weg. Hij moet leren dat zijn tanden niets meer tegen houden, dat zal waarschijnlijk snel gaan. Hij had sowieso moeite met de speekselbeheersing toch? Dan zou nog even wat extra mondmotorische oefeningen er tegenaan gooien.

Het slissen komt doordat de tong door het gat gaat tijdens het spreken. As de tong iets hoger wordt geplaatst is het over. Ook weer alles te maken met een sterke mondmotoriek. Ik zou me er geen zorgen over maken.

Suuz, ga je naar de logo omdat J niet meer kan snuiten?
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Suuz

Re: een vraag aan de logopedisten

Bericht door Suuz »

Haha nee hoor ;) voor de open mond, slikproblemen en de spraakproblemen.
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: een vraag aan de logopedisten

Bericht door Mare »

@diane: bedankt voor je antwoord. Hij had idd moeite met speekselbeheersing(wat een mooi woord ;) ) dat hadden wij eindelijk onder controle. Ik kijk even hoe het de komende dagen gaat, hij is ook nog wat verkouden.

Het geeft mij iig rust dat jij aangeeft dat ik mij geen zorgen hoef te maken.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
diane76
J&J SANTORINI
Berichten: 3374
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 10:47 am

Re: een vraag aan de logopedisten

Bericht door diane76 »

Mare schreef:@diane: bedankt voor je antwoord. Hij had idd moeite met speekselbeheersing(wat een mooi woord ;) ) dat hadden wij eindelijk onder controle. Ik kijk even hoe het de komende dagen gaat, hij is ook nog wat verkouden.

Het geeft mij iig rust dat jij aangeeft dat ik mij geen zorgen hoef te maken.
Als hij verkouden is, is het moeilijker om de mond dicht te houden en zal hij ook makkelijker speeksel verliezen. Hou het natuurlijk wel in de gaten, als het aan blijft houden zou ik wel aan de bel trekken!
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Plaats reactie