Leeftijdsverschil

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Leeftijdsverschil

Bericht door Esther »

Voor zover je het kunt beïnvloeden natuurlijk...
Ik had het met een vriendin over de kinderen en toen zei ze dat wij 'ze ook wel erg dicht op elkaar hebben'. Maar eigenlijk vind ik dat zelf helemaal niet. Mijn zussen en ik schelen steeds 3 jaar, broers wat minder regelmatig (1,5 jaar, 6 jaar en 1,5 jaar). Hoe kijken jullie tegen het leeftijdsverschil van je kinderen aan? Als je het over zou kunnen doen, zou je het dan hetzelfde doen?
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door Mare »

Mijn oudste broer is 7 jaar ouder, dan een broer die 3 jaar ouder is dan ik en een zusje die 2 jaar jonger is. Ik heb met alledrie een goede band, maar mijn zusje en ik waren als kinderen wel heel close. Dat vond ik mooi en wilde ik ook voor mijn kids.

Ik had niks te kiezen, maar er zullen straks 3 jaar tussen zitten (min 1 maand ;) ) en ik denk dat dit in Davids en ons geval eigenlijk wel gewoon goed is. Ik zou het dus niet willen veranderen.

Nou ja ik had graag makkelijkere zwangerschappen gehad en een makkelijke babytijd en soms ook een makkelijker kind, dan had ik graag een kleiner leeftijdsverschil ;)
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11970
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door MarietteD »

Hier 14,5 maand verschil en ik vind het geweldig, ik zou het zo weer doen. Ik heb alle fases leuk gevonden. De babytijd met Vincent terwijl ik zwanger was van Laura, de babytijd van Laura met dreumesje Vincent, de tijd met 2 peuters, 2 kleuters. Nu gaan ze een beetje uit elkaar lopen omdat ze op school 2 jaar verschillen, dat vind ik wel een beetje gek, omdat het ook invloed heeft op wat ze zien/horen op school, hoe lang L in Sint gelooft, dat soort dingen. Ze gaan nog wat meer hun eigen leven leiden zo :-)
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Laris76
J&J SANTORINI
Berichten: 2827
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:28 pm

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door Laris76 »

Onze oudste 2 kinderen schelen 2 jaar en 3 maanden; de jongste is nu 2 jaar en 8 maanden en de 3e komt hopelijk tussen nu en heel snel (morgen 41 wkn zwanger). Ik vind dat wel een prettige verdeling. De jongens spelen veel met elkaar en omdat de jongste ook wat groot uitgewassen is geeft dat ook weinig problemen. Natuurlijk zijn er wel andere interesses.

Moet er zelf niet aan denken om zwanger te zijn met een echte kleine dreumes of een baby. Ik scheel met mijn zussen 4 jaar. Dat vond ik in de kindertijd wel veel. Nu merk je het niet meer, maar toen had ik echt een veel oudere zus en een "baby"-zusje.
Moeder van Sv@n (16), Ti3s (14) en M@tte (11)
Gebruikersavatar
Corina
J&J SANTORINI
Berichten: 3403
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:58 am

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door Corina »

Als ik naar de jongens kijk vind ik het geweldig! Ze kunnen lekker samen spelen (en ruzie maken ;)). Maar aan de andere kant, heb ik minder van ze genoten als nu bij Annelieke. Ik kan veel meer van haar verdragen dan bij de jongens. Ik denk dat het komt door zwangerschap/kleine baby in huis. Nu is dat gewoon niet zo en het is natuurlijk ook gewoon een heerlijke meisje. Als er bij ons een vierde zou komen nog dan wordt het leeftijdverschil iig meer dan 3 jaar! Stiekem zou ik het leuk vinden als Annelieke naar school gaat om (weer) een kleintje thuis te hebben, maar op dit moment twijfel ik nog te erg.
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door Miranda »

Ik kom uit een gezin met 5 meiden en tussen iedereen zit ongeveer 3- 4 jaar. Ik vond het niet altijd leuk en nam mij voor dat ik mijn (evt) kinderen korter op elkaar wilde.
Marit en Danique schelen 2 jaar en 2 maanden. Ik vond het prima te doen toen Danique werd geboren. Marit was al best zelfstandig, kon heel veel, speelde veel zelf en ik had er weinig werk mee.
Danique is nu bijna 2,5 en ik moet er echt niet aan denken dat ik nu weer een baby gehad zou hebben. Dat heeft niet te maken met de heupdysplasie van Danique, maar puur hoe ze is. Danique is veel ondernemender en ik ben veel meer met haar bezig dan met Marit destijds.
Komt waarschijnlijk ook wel door hoe haar start is geweest (en dat ik depressief ben geweest), maar ik moet er echt niet aan denken om er nu een baby bij te hebben.

Wel begint het nu steeds weer wat te kriebelen. Ik ben alle babyspullen aan het opruimen maar kan het nog niet allemaal definitief wegdoen. Diep in mijn hart wil ik heel graag nog een kindje. Ml was echt heel erg tegen eerst, maar is de laatste tijd niet meer zo tegen....
Toch vind ik het voor nu nog wel goed. Ik ben nog maar 32, wat dat betreft heb ik nog wel tijd. Maar dan zou er dus wel meer leeftijdsverschil tussen zitten.
Stiekem lijkt het mij heerlijk om weer een kleintje in huis te hebben als Danique naar school is......
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8096
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door channiemam »

Nynke en carmen zitten ook dicht op elkaar maar dat bleek juist ideaal. Je hoeft nog niet naar school met een baby, je zit nog niet met zwemlessen etcetera. Ik kon van hun samen veel meer genieten. Nu met Vera merk ik dat een groter leeftijdsverschil wel voordelen heeft maar achteraf was het praktischer als Vera dichter op de andere twee had gezeten. Alleen waren wij daar nog niet aan toe toen. :wink:


Mijn zusje is 5,5 jaar jonger en mijn broertje 7 jaar jonger. Met beiden heb ik een hele goede band. Mijn zusje en ik bellen dagelijks. Mijn broertje is gewoon mijn kleine broertje :mrgreen:
Mijn moeder had geen keus ivm miskramen.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13423
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door Chantal »

tussen chris en femke zit 1,5 jaar. vanaf dat ze 3 en 4 waren of zo behandelde we ze gelijk. sommige spelletjes kon femke nog niet meedoen, maar het leek wel alsof ze een tweeling waren.
nu kunnen ze ook leuk samen spelen wat meestal na een tijdje ruzie wordt en dat chris femke slaat...
maar goed, toen chris 8 maanden was kriebelde het echt alweer!

toen femke 8 maanden was moest ik er echt niet aan denken om zwanger te zijn! in 2009 heb ik een miskraam gehad en nu dus in november mark erbij. zit dus 4,5 en 6 jaar leeftijdsverschil ertussen.

dat is wel lekker dat ze naar school gaan, maar ook onhandig met slaapjes, voedingen, halen en brengen naar school, vriendjes en sport.

eigenlijk lijkt mij het het makkelijkste als je 2 kinderen krijgt, achter elkaar en dan stopt :lol:
dus hoe mariette het heeft gegaan is natuurlijk het makkelijkst. nu zijn ze allebei groter en kun je weer andere dingen gaat doen. wij zitten dan nog met mark als je bijvoorbeeld naar een pretpark wilt of zo.
dat wordt de komende jaren gewoon af en toe splitsen..
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
HeleenW

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door HeleenW »

het enige wat ik het liefst over zou willen doen: niet gelijk al zwanger willen worden toen we net getrouwd waren.
Verder hebben wij onze kinderen gekregen op de momenten dat we er samen weer 'open' voor stonden. Na best heftige babytijden eerst weer even in een balans komen om dan weer tegen een stootje te kunnen.
Het samen spelen gaat hier erg goed, al is er ook echt wel eens wat tussen die twee hoor. En ik ben benieuwd hoe Daan zijn plekje gaat vinden tussen zijn broers
Hanne

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door Hanne »

tsja je kunt plannen wat je wilt, maar het lot, moet je maar gunstig gezind zijn. Ik had graag een leeftijdsverschil van een jaar of twee-en-half tussen mijn kinderen gehad en dan twee jongens en twee meisjes. Maar ik ontmoette Marnix pas op 32 jarige leeftijd, dus vier kinderen was al zeer krap bemeten qua tijdsplanning. Bovendien is hij 7 jaar jonger dan ik en was hij de eerste jaren van onze relatie helemaal niet aan kinderen toe. Dus toen wij beiden de stap wilden nemen was ik 36. Wij hadden het geluk heel snel zwanger te worden, maar dat werd een miskraam. Enkele maanden daarna werd ik zwanger van Leander. De zwangerschap was zwaar en eindigde met 30 weken in HELLP. Leander en ik overleefde het ternauwernood. Na testen bleek dat de kans op herhaling behoorlijk groot was en daarom besloten wij - ondanks mijn kinderwens - niet meer voor een tweede te gaan. Groot was mijn verbazing ook toen ik 3 jaar geleden van Espen zwanger bleek te zijn. Ondanks veilig vrijen was hij er toch gekomen. Doodeng, maar zo welkom.
Maar daardoor wel met een afstand van 6,5 jaar tussen Leander en Espen. Best veel. En lastig omdat de behoeften anders zijn. Omdat je ze eigenlijk nu nog niet tegelijkertijd kan entertainen, samen spelen beperkt mogelijk is, etc. Ik had het dus anders gepland, als ik het zelf in handen had gehad. Maar ik ben heel gelukkig hoor met mijn grote en kleine jongen.
Laatst gewijzigd door Hanne op wo mar 28, 2012 4:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
KarinH

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door KarinH »

Ik scheel 18 maanden met mijn broer en mijn man circa 15 maanden met zijn zus en we hebben beide veel gespeeld met onze broer resp. zus. Het leek ons ook fijn om niet al te veel tijd tussen de kinderen te hebben.

Maar ja, na geboorte van Christian zelf langdurig ziek geweest, van baan moeten wisselen etc, waardoor het er niet eerder van 'kwam' en er nu 2 jaar tussen de kinderen zit. Op zich ook nog niet heel erg veel, had geluk meteen zwanger te raken.
Achteraf gezien had ik liever minder of duidelijk meer tijd er tussen willen hebben, omdat de combi van een bewerkelijke baby en nog-niet-gediagnostiseerde-autistische peuterpuber me erg zwaar is gevallen, m.n. dat eerste jaar. Maar ach, ik heb het overleefd :wink: en de herinneringen aan de vermoeidheid en zeer korte gebroken nachten zijn al erg tanende... :D En ik betwijfel of ik, als ik het van te voren wist, een andere keus had gemaakt, want het gevoel was te sterk...
Gebruikersavatar
maartje12
J&J SANTORINI
Berichten: 2882
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door maartje12 »

F en V schelen 2 jaar en 9 maanden. Vooraf had ik het idee dat we er na een jaar weer voor zouden gaan, maar na een jaar was ik er (door een lange nasleep van de bevalling) totaal niet klaar voor. En toen kreeg ik ook nog eens een nieuwe baan en toen is het moment weer uitgesteld. Gelukkig was het meteen een vast contract, dus konden we beginnen, maar toen kreeg ik een mk. Gelukkig daarna binnen 2 maanden weer zwanger. Zodoende is het 2 jaar en 9 maanden geworden. Achteraf prima, met F viel destijds goed te praten (itt tot V nu...).

Over L heb ik lang moeten onderhandelen. Ik had ook haar graag sneller gekregen (want ik vind mezelf zo'n oude moeder), maar voordat ik ml overtuigd had waren we weer flink wat maanden verder. Vandaar de (precies) 2,5 jaar tussen V en L.

Het is nu zoals het is. En als ik het over moest doen (onder gelijkblijvende omstandigheden) zou ik hetzelfde gedaan hebben.
Justin€, mama van Fl@ris (2006) Vict@r (2009) en Leon@re (2011)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door monika »

Ja, er komt 8 jaar verschil tussen Jort en Kruimel. Ik had graag een kindje ongeveer 4 jaar geleden gehad. Maar dat had meer te maken met dat wij er toen weer klaar voor waren. We zijn geemigreerd toen Jort 9 maanden was en dat heeft heel veel energie en aanpassingsvermogen kost, naast dat ik fulltime moest werken.
Dat er nu zo lang tussen zit is omdat we tussen in 4 miskramen hadden.

Zoals ze hier zeggen 'You just deal with what life throws at you.'
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door Hemmie »

Mijn man en ik zijn beide jongste van 3 kinderen. Bij mij scheelt het 5,5 en bijna 7 jaar, bij hem 7 en 9 jaar. Ik heb het nooit een probleem gevonden, hij wel eens, dus hij wilde wel iets minder verschil. Maar een 'klik' tussen broers en zussen ligt volgens mij toch vooral aan het karakter, niet aan het leeftijdsverschil. Mijn zussen zijn heel verschillend, ik heb met beide vroeger wel gespeeld, maar deed dan andere dingen. En nu heb ik met beide een goed maar niet heel hecht contact, en nog steeds heel verschillend. Mijn man is heel hecht met zijn 9 jaar oudere zus, vroeger was zij vooral een 2e moeder voor hem, maar nu is ze (ook voor mij) gewoon een echte zus. Met zijn broer heeft hij weinig contact, en zijn broer en zus onderling ook nauwelijks, ondanks dat ze minder dan 2 jaar schelen.

Ik zou zelf niet snel rekening houden met de kinderen bij het 'kiezen' (zover je die keuze hebt) voor een leeftijdsverschil, volgens mij is het belangrijker te doen waar je je zelf goed bij voelt. Tussen Wytse en Marrit zit ruim 2,5 jaar, niet echt gepland. Toen ik weer een cyclus hadden waren we net druk bezig met de verhuizing naar India, dus we hebben toen een paar maanden gewacht. Daar aangekomen wel direct gaan proberen, maar het duurde nog even. Achteraf heel blij dat ze niet dichter op elkaar zitten, lijkt mij best zwaar.
Na Marrit wilde ik wel een 3e, maar niet te snel, en van mijn man hoefde het niet. Uiteindelijk ging hij wel overstag, maar weer eerst een internationale verhuizing afgewacht. En toen ging het wel snel, want ik ben dus precies 9 maanden na aankomst hier uitgerekend :wink: . Het leeftijdsverschil is straks 4 en 6,5 jaar, en dat lijkt me in veel opzichten nu prima. Fijn dat de oudsten al (deels) naar school gaan, alhoewel het wel lastig is dat ze nog op verschillende scholen met verschillende uren zitten komend jaar, dus dat wordt veel heen en weer vliegen met de baby.

Maar ach, uiteindelijk loopt het altijd wel los denk ik, wat het leeftijdsverschil ook is. Je past je er wel aan aan.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
debby
J&J SANTORINI
Berichten: 3674
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:36 pm

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door debby »

ik had ook graag kinderen wat dichter op elkaar gehad, maar helaas, het is hier nog niet gelukt om een tweede kindje te 'krijgen'.
tussen mijn broertje en mij zit 8 jaar. Tja wat komt dat komt..
Groetjes Debby, Mama van L.uuc (2008) &S@@r (2014)
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14156
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door jikke »

ik ben blij dat ze samen groter worden en we dus sneller weer ruimte in ons leven krijgen. aan de andere kant denk ik als we ze verspreid hadden gekregen hadden we misschien meer tijd voor ze gehad.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
mama talla
J&J HAWAII
Berichten: 6218
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:26 pm

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door mama talla »

Tussen de kinderen van Gabriel zit telkens keurig 2 jaar. Heel netjes gepland dus :D Melvin en Nathan schelen 6 jaar, daar hadden we geen keus in. Na Nathan hebben we eerst gewacht tot wij samen in NL woonden. nathan was toen 2 jaar en 7 maanden. Het leek ons verstandig om toen eerst te wachten tot alles een beetje goed gesetteld was. In december 2009 waren we er klaar voor en werd ik ook meteen zwanger. Dat eindigde helaas in een miskraam. Daarna duurde het een paar maanden voor ik weer zwanger was en nu zal er 5 jaar zitten tussen nathan en deze baby. Dat verschil had wel kleiner mogen zijn van mij. Maar de omstandigheden waren er helaas niet naar.

Groetjes Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (30), Danielle (28 ), Nickson (26), Orland (24) en Melvin (22)
Oma van een kleinzoon (juni 2023)
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door kaatje71 »

tussen nummer 1 en 2 had ik wel wat minder dan 11 jaar leeftijdsverschil gewild en tussen nummer 2 en 3 wel wat meer dan ruim 2 jaar. Maar ik wilde ook niet langer wachten met nummer 3 omdat ik al een oud besje ben en omdat nummer 2 dus ook nogal lang op zich liet wachten.
Maar hoe dan ook is het goed zo en hebben de kinderen veel plezier met en aan elkaar, hoeveel ze ook verschillen.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
wennetje

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door wennetje »

Ik was zelf een uitermate gepland nakomelingetje. Ik scheel ruim 5 jaar met mijn zus, 7 jaar met mijn broer en daarboven zat nog een zus wat 9 jaar ouder zou zijn geweest (leeft niet meer). Ik was en ben nog steeds 'het kleine zusje', vroeger hing ik er voor mijn gevoel bij maar mijn grote broer en zus namen het wel voor me op bij ruzies met buurtkinderen, en ik heb meermalen een hele zorgzame kant van mijn zus mogen meemaken toen ik ziek was en mijn moeder moest werken (en zij toevallig vrij was). Op latere leeftijd was het leeftijdsverschil niet langer merkbaar.

Zelf heb ik heel lang gedacht dat het bij 1 kind zou blijven maar ben nu toch aan het proberen een 2e kindje te krijgen. Als alleenstaande mama moet ik niet denken aan een baby en dreumes tegelijkertijd. Een baby en kleuter lijkt me dan veel beter te doen. Of ze het samen kunnen vinden is volgens mij niet afhankelijk van leeftijd.
Mv2jongens

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door Mv2jongens »

Hier 4 jaar en 1,5 week leeftijdsverschil en ik vind het geweldig!!! Ik was er eerst bang voor, maar toen Dorien een krap half jaar eerder beviel dan ik en steeds maar vertelde hoe geweldig het was kreeg ik steeds meer hoop. Ik zou het zo weer doen!

De oudste zelfstandig (zindelijk, schoolgaand, in staat dingen.te begrijpen)
De jongste alle tijd voor! Maar 1 kind in de luiers en tijdens school 1 op 1 aandacht:)

grote broer is dol op zn kleine broertje, echt heel schattig, een leuk voorbeeld:

We waren bij Ari@nne op kraamvisite en toen zei hij dat hij M arijn het liefste babietje vond. meteen erachter aan kwam dat T hijmen het liefste dreumesje was:) voordat hij die oplossing bedacht zei hij dat als hij thuis was hij T hijmen weer het liefste vond:)
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10997
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door Dorien »

Mv2jongens schreef:Hier 4 jaar en 1,5 week leeftijdsverschil en ik vind het geweldig!!! Ik was er eerst bang voor, maar toen Dorien een krap half jaar eerder beviel dan ik en steeds maar vertelde hoe geweldig het was kreeg ik steeds meer hoop. Ik zou het zo weer doen!
)
Grappig!

Hier dus 4,5 jaar verschil en eigenlijk denk ik: er is altijd wel wat te zeggen voor elk leeftijdsverschil. Ik word er soms wel eens kriegel van dat mensen dus blijkbaar nodig vinden om te noemen dat er wel erg veel leeftijdsverschil tussen zat. Jammer. Ik ken ook mensen die binnen 4 jaar 3 kinderen kreeg en moeder helemaal doordraaide omdat ze het niet meer trok. Ook leuk voor iedereen. Ik ben gewoon blij dat we twee gezonde kinderen hebben. En als er nog 1 iemand zegt: goh zit je nou nog steeds in de luiers? dan krijgt diegene een volle luier richting zijn hoofd geslingerd :oops:
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Mir

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door Mir »

Bij ons zit er 20 maand, 18 maand en 24 maand tussen. Of te wel, 4 kinderen in 5 jaar en 2 maanden.
Dat is snel, vaak erg hectisch, maar ook heel gezellig. Ik zou het zo weer doen.
Gebruikersavatar
Liselotte
J&J SANTORINI
Berichten: 2129
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:07 pm

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door Liselotte »

Ik kom zelf uit een gezin van 3 kinderen: ik was bijna 2 en 5,5 toen mijn broertje en zusje werden geboren. (dus 2 en 3,5 jr tussen de kinderen). Ik heb dat altijd superleuk gevonden. Nu nog steeds heb ik een goede band met mijn broertje en zusje, we lopen de deur niet bij elkaar plat, maar spreken wel afzonderlijk en samen met elkaar af en zo. Wij konden vroeger heel goed samen spelen, daar kreeg mijn moeder vaak compimentjes voor.

Zelf had ik als ideaalbeeld een leeftijdsverschil rond de 3 jaar. Maar dat is het niet geworden. Tussen Ilias en N oor zit 6 jaar, maar daar had 6,5 jaar tussen moeten zitten. Als dit kindje er komt, is Ilias bijna zeven.
Ik kan, zonder zielig te doen, zeggen dat ik dat ook prima vind. We waren laatst een weekend in Belgie met een groep van 15 families in 1 huis en Ilias sliep op een kamer met een paar kinderen. Ik hoorde hem keten en lachen, zulke dingen heeft hij thuis niet, en ik had dat wel met mijn broertje en zusje. Ik voelde me eerst verdrietig, maar later ook blij dat hij het 'keetgevoel' toch kan meemaken. Hij weet niet beter, hij gaat dit soort momenten opslaan als 'jeugdgeluk'.
Ik heb altijd alle tijd voor hem gehad. Ik pak hem op en zet hem op de fiets voor een speeltuin bezoek of we zitten met een verrekijker in een bos naar dieren te zoeken. Altijd zonder haast. Het bedritueel wordt nooit gestoord en ik lees hem s middags hele boeken voor. Hij is lang 'mijn oudste en jongste' geweest en ik denk dat hij dat als fijn heeft ervaren.

En hoe een leeftijdsverschil van 7 jaar is, daar hoop ik over een jaartje iets zinnigs over te kunnen vertellen..
Mama van I lias (31-10-2005), N oor* (8-10-2011) en D aniël (18-09-2012)
Deborah
J&J SANTORINI
Berichten: 1830
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:07 pm

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door Deborah »

Zelf kom ik uit een gezin van 5 kinderen. Ik ben de oudste (31) daarna een broer (29), een zusje (18) en nog 2 broertjes, 13 en 11 jaar oud. Heel gezellig vind ik. Al van kleins af aan had ik de wens voor een groot gezin, mocht dat lukken.
Tussen W essel en R uben zit 26 maanden, tussen R uben en D äphny 15 maanden. W essel was 3,5 toen zijn zusje kwam. Hoor ook geregeld dat we vlot zijn en dat het wel heel druk moet zijn. Tja, het is maar hoe druk je jezelf maakt toch? Tussen W essel (toen 7 maanden) en R uben heb ik nog een miskraam gehad, daarna duurde het helaas een jaar voor ik weer zwanger raakte. Zelf zou ik graag een 4e willen, maar manlief vind het zo eigenlijk wel goed. Zou het niet anders willen, maar ik denk dat je opzich altijd wel tevreden bent met wat er uiteindelijk op je pad komt. (de positieve dingen dan)
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
Gebruikersavatar
Rijntje
J&J SANTORINI
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:17 pm

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door Rijntje »

Ik ben zelf de jongste van 3 meiden. Ik verschil met mijn oudste zus ongeveer 6 jaar en met mijn andere zus ongeveer 4 jaar.
Vroeger (basisschool) trok ik meer naar de zus van 4 jaar ouder toe, later meer naar mijn grooooote zus van 6 jaar ouder. Zij ging uit huis toen ik 11 was en ik vond het bere-interessant om daar dan op bezoek te gaan :)
Nu heb ik met beide zussen niet vreselijk veel contact meer, gewoon de standaard dingen, verjaardagen enzo. We zijn wat uit elkaar gegroeid. Ergens wel jammer, het zou van mij wel iets meer mogen zijn, maar aan de andere kant, het zou ook niet werken denk ik. In ieder geval zijn ze er wel altijd en zullen ze er ook altijd blijven, dat dan weer wel.

Casper is de tweede uit een gezin van 4. Zijn zus is een half jaar jonger dan mijn oudste zus, hijzelf een maand ouder dan mijn andere zus en zijn zusje was een half jaar ouder dan ik, iets dichter op elkaar dus dan bij ons, maar wel vergelijkbaar ('73,'75,(eind) '78 en bij ons '73,'75 en '79) en hij heeft dan nog een broertje van 10 jaar jonger (uit '85 dus).

Lara en Emma schelen 2 jaar en 1 maand en dat vind ik een mooi verschil. Ik weet niet of er nog meer kinderen zullen komen. Ik denk dat het altijd wel zal blijven kriebelen, maar ik vind het ook wel heel mooi zo. Om het leeftijdsverschil zal ik het in ieder geval niet laten, het maakt me eigenlijk niet zo uit.
Ik zou zelf liever niet meer dan 2 kinderen onder de 4 willen, dat lijkt me loodzwaar, maar zodra ze ouder zijn, lijkt het me juist makkelijker en als ze nog ouder zijn, doet het er volgens mij echt niet meer toe. Het gaat me er meer om dat ik zelf op een bepaalde leeftijd liever niet meer zwanger zal willen raken. Maar met leeftijdsverschil ben ik dus nooit bezig geweest (op liever niet meer dan 2 kinderen onder de 4 na), dat neem ik zoals het komt.
Mama van Emma (nov 07) en Lara (dec 09)
Marjo

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door Marjo »

Bij ons scheelt het bijna 4 jaar. Dat is eigenlijk niet echt een keuze geweest. Het moment was er niet eerder dat we voor een tweede wilden gaan. Ik ben beide keren snel zwanger geworden. Toen ik zwanger bleek van een tweeling vond ik het leeftijdsverschil wel erg fijn. Minder druk en I ris is erg zelfstandig. Maar ik vind het ook leuk, ze is zo bewust met alles bezig en kan ook heerlijk haar eigen gang gaan.
Gebruikersavatar
petra1969
J&J HAWAII
Berichten: 6769
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 1:00 pm

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door petra1969 »

Tussen Sarah en Elise zitten precies 49 weken. Ik zou het zo weer over doen. Er wordt me heel vaak gevraagd of ze tweeling zijn. Cay is 3 jaar jonger dan Elise en dus 4 jaar jonger dan Sarah. Cay en Elise trekken heel erg naar elkaar toe. Sarah en Cay gaat wat minder. De dames spelen heel vaak met elkaar. Elise is vrij bijdehand en kan Sarah goed bijhouden. Tussen mijn oudste 3 zit ongeveer 2 jaar. Destijds vond ik dat ideaal. Eigenlijk maakt het me helemaal niets uit.
Mama van Evelien (35), Jojanneke (32), Sandrina (31), Sarah (18), Elise (17) en Cay (14)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
Gebruikersavatar
mamaSterre&Sep
J&J TEXEL
Berichten: 796
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:48 pm

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door mamaSterre&Sep »

S terre en S ep schelen 21 mnd ik ben heel blij met dit leeftijdverschil.
Ze zitten in ongeveer dezelfde fase, zijn elkaars beste vriend.
Wat ik een nadeel vind is dat S ep erg vlot is en zijn zus voorbij gaat, maar dat had bij meer leeftijdsverschil misschien ook nog wel gespeeld.
Groet D 00rtje, trotse mama van S terr€ 25-05-2006 & S €p 19-02-2008
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11970
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door MarietteD »

Zelf ben ik middelste, met een broer van 14,5 mnd jonger, precies het verschil tussen Vincent en Laura, en een broer van 19 maanden ouder. Het verschil met de oudste vond ik altijd enorm, er waren altijd maar 2 maanden in het jaar dat we een mooi rijtje vormden bv 4-5-6, daarna werd het 4-5-7 Die broer zat ook altijd 2 klassen hoger. Maar een garantie tot vriendschappen was het niet: ik herinner mij alleen maar onderlinge ruzies. Nu als volwassenen hebben we weinig contact, we zijn er wel voor elkaar als er een in nood is.
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Hanne

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door Hanne »

Liselotte schreef:Ik kom zelf uit een gezin van 3 kinderen: ik was bijna 2 en 5,5 toen mijn broertje en zusje werden geboren. (dus 2 en 3,5 jr tussen de kinderen). Ik heb dat altijd superleuk gevonden. Nu nog steeds heb ik een goede band met mijn broertje en zusje, we lopen de deur niet bij elkaar plat, maar spreken wel afzonderlijk en samen met elkaar af en zo. Wij konden vroeger heel goed samen spelen, daar kreeg mijn moeder vaak compimentjes voor.

Zelf had ik als ideaalbeeld een leeftijdsverschil rond de 3 jaar. Maar dat is het niet geworden. Tussen Ilias en N oor zit 6 jaar, maar daar had 6,5 jaar tussen moeten zitten. Als dit kindje er komt, is Ilias bijna zeven.
Ik kan, zonder zielig te doen, zeggen dat ik dat ook prima vind. We waren laatst een weekend in Belgie met een groep van 15 families in 1 huis en Ilias sliep op een kamer met een paar kinderen. Ik hoorde hem keten en lachen, zulke dingen heeft hij thuis niet, en ik had dat wel met mijn broertje en zusje. Ik voelde me eerst verdrietig, maar later ook blij dat hij het 'keetgevoel' toch kan meemaken. Hij weet niet beter, hij gaat dit soort momenten opslaan als 'jeugdgeluk'.
Ik heb altijd alle tijd voor hem gehad. Ik pak hem op en zet hem op de fiets voor een speeltuin bezoek of we zitten met een verrekijker in een bos naar dieren te zoeken. Altijd zonder haast. Het bedritueel wordt nooit gestoord en ik lees hem s middags hele boeken voor. Hij is lang 'mijn oudste en jongste' geweest en ik denk dat hij dat als fijn heeft ervaren.

En hoe een leeftijdsverschil van 7 jaar is, daar hoop ik over een jaartje iets zinnigs over te kunnen vertellen..
vraag maar aan mij. Espen en Leander schelen 6,5 jaar. Voordeel: de oudste kan zichzelf goed bezig houden en is zelfstandig, dus zeker als de jongste een baby is, heb je niet de last van met twee ukkies lopen sjouwen etc. Dan heb je daar meer tijd voor. Nadeel: ze spelen natuurlijk niet zo samen als broertjes die maar twee jaar schelen. Je moet ze echt apart bezig houden, omdat voor ieder heel andere activiteiten op een heel ander niveau interessant zijn.
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door kaatje71 »

Hanne schreef:Je moet ze echt apart bezig houden, omdat voor ieder heel andere activiteiten op een heel ander niveau interessant zijn.
dat is dan wel weer handig van nog meer leeftijdsverschil; Merlijn vermaakt zich voor het grootste gedeelte wel zelf en hij vindt het ook ok om met de speeltuin ofzo te gaan met zijn zusjes. Als ik echt iets met/voor hem wil doen, doe ik dat dan wel apart, maar dat is niet meer zo "noodzakelijk" als bij jongere kinderen. (Samen het journaal kijken vindt hij ook leuk...)
Ik zou volgend jaar wel weer willen kamperen, en als hij dan nog mee wil ( 16 jaar dan) denk ik wel; welke camping is nou leuk voor 16 jarigen en kleine kinderen.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 16972
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door LindaJager »

Ja, ik zou het weer zo doen. Ook al was het leeftijdsverschil tussen Robert en Vincent niet helemaal zo bedoeld ::D Robert was zo'n beroerde slaper en we gingen ook nog verhuizen en dat zag ik zwanger niet zitten omdat ik bij Lucas en Robert heel erg misselijk ben geweest. Maar toen we er eindelijk voor gingen duurde het nog een tijd voordat ik zwanger werd/bleef.

Zelf kom ik uit een gezin van 5 kinderen. Mijn oudste broer en mijn zus scheelden 1 jaar en 7 maanden. Daarna heeft mijn moeder een vroeggeboorte gehad. Mijn zus en mijn middelste broer scheelden 2 jaar en 9 maanden.
Mijn middelste en jongste broer schelen net geen jaar.
Na mijn jongste broer heeft mijn moeder nog een vroeggeboorte gehad. Mijn jongste broer en ik schelen 4 jaar en een dikke maand.
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
Gebruikersavatar
Kimmie
J&J SANTORINI
Berichten: 3148
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:40 am

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door Kimmie »

Dat is iets waar ik de laatste tijd veel mee bezig ben.
Leeftijdverschil tussen kindjes.... het maakt me verdrietig dat ik niet weet of er uberhaupt nog een kindje komt, een broertje of zusje voor P uck.

'Vroeger' was ik er stellig van overtuigd dat ik 3 of 5 kindjes zou krijgen! haha... later veranderde dat alle kindjes die komen welkom zijn. (geen idee in welk termijn oid overigens)
En toen was P uck daar en er volgde een hele heftige tijd. Ik heb lang gezegd en gevoelt 'aan mijn lijf géén polonaise!' dit denk ik nog onderinvloed van de hormonen, aanhoudende bekkenklachten en depressie, relatieproblemen en scheiding... Nu is ze inmiddels 2,5 jr en het kriebeld mega!
Het zwanger zijn, een baby, borstvoeding en vooral ook P uck die zo ontzettend dol is op baby's en wel -tig x per dag vraagt/zegt 'mama ook baby buik... beetje groeien en dan mag ik knuffelen, ik al groot he?' ... :cry:

Maar goed, de situatie is er niet naar om die diepe wens te verwezenlijken.
Gezondheid en geluk gaan voor leeftijdverschil maar toch denk ik... maar als....

Ik hoop dat deze wens dan uit mag komen.
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
Gebruikersavatar
Liselotte
J&J SANTORINI
Berichten: 2129
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:07 pm

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door Liselotte »

Hanne schreef: vraag maar aan mij. Espen en Leander schelen 6,5 jaar. Voordeel: de oudste kan zichzelf goed bezig houden en is zelfstandig, dus zeker als de jongste een baby is, heb je niet de last van met twee ukkies lopen sjouwen etc. Dan heb je daar meer tijd voor. Nadeel: ze spelen natuurlijk niet zo samen als broertjes die maar twee jaar schelen. Je moet ze echt apart bezig houden, omdat voor ieder heel andere activiteiten op een heel ander niveau interessant zijn.
Ja, jij bent wat dat betreft mijn grote voorbeeld hier! En ik vind jullie gezinsfoto's ook altijd zo leuk!! Ik zal me in de toekomst wellicht nog bij je melden voor raad en advies :wink:
Mama van I lias (31-10-2005), N oor* (8-10-2011) en D aniël (18-09-2012)
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 16972
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door LindaJager »

MarietteD schreef:Zelf ben ik middelste, met een broer van 14,5 mnd jonger, precies het verschil tussen Vincent en Laura, en een broer van 19 maanden ouder. Het verschil met de oudste vond ik altijd enorm, er waren altijd maar 2 maanden in het jaar dat we een mooi rijtje vormden bv 4-5-6, daarna werd het 4-5-7 Die broer zat ook altijd 2 klassen hoger. Maar een garantie tot vriendschappen was het niet: ik herinner mij alleen maar onderlinge ruzies. Nu als volwassenen hebben we weinig contact, we zijn er wel voor elkaar als er een in nood is.
Mijn 2 jongste broers hadden ook altijd Ruzie. Nu nog is het zo dat ze niet met elkaar maar ook zeker niet zonder elkaar kunnen. Zelf heb ik de beste band met mijn oudtse broer die 9 jaar ouder is. Het hangt meer van het karakter af dan van het leeftijdsverschil ::D
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13423
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Leeftijdsverschil

Bericht door Chantal »

mijn jongste zusje en ik kunnen ook veel beter met elkaar omgaan, en dat terwijl we bijna 8 jaar schelen.
was vroeger al zo.. zij en ik 'tegen' onze middelste zus. terwijl zij en ik 2,5 jaar schelen. altijd ruzie tot echt hard vechten aan toe! nu gaan we wel met elkaar om hoor, maar dikke vriendinnen zijn we niet.
dat vechten deed ik niet met mijn jongste zusje.
hier zei leeftijd dus ook niks!
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Plaats reactie