koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hermien
J&J SANTORINI
Berichten: 2001
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:31 am

koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Bericht door Hermien »

Ik wil eigenlijk hopen dat niemand daar ervaringen mee heeft.
Gisteren is onze janiek onder mijn handen bewustloos geraakt.
Ik was haar aan het verschonen ze werd helemaal grauw en haar ogen hadden ineens
Een lege blik.
De ambulance was er razendsnel en we waren ook dus snel in het ziekenhuis.
Na ongeveer vier uurtjes mochten we met haar weer naar huis.
We zijn nu alleen zo ontzettend bang voor herhaling.
Ik dacht gisteren echt even dat ik haar kwijt was.
Mamma van Wouter 03-12-2002, Heinrike 11-03-2005 en Janiek 14-9-2010
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12726
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Bericht door Pauline »

geen ervaring, maar wat een schrik! zeiden ze in het ziekenhuis dat er grote kans was op herhaling? en hebben ze verteld wat je kan doen om het te voorkomen?

bah, geen fijn verhaal. ik hoop dat je het een plekje kan geven en dat je duidelijkheid krijgt/hebt in wat je kan doen in zo'n geval. Sterkte!
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8103
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Bericht door channiemam »

Ik heb daar uitgebreid ervaring mee. Nynke 1x en verder veel met het werk. Wil je iets meer vertellen?
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6306
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Bericht door drus »

Ik herken de schrik! S!mon heeft het 1 x gehad. Wij hadden het hap gebeld omdat hij zulke stuipen had, helemaal slap was en niet bereikbaar. We moesten paracetamol geven en onder paracetamol houden voor 24 uur en het aankijken, Ik wilde al in de auto naar de seh, manlief wilde een half uur afwachten. In dat halfuur namen de stuipen gelukkig af, ik stond klaar met mijn mobiel. Ik ben nog steeds een beetje boos dat we niet mochten komen. Later hoorde van een bevriend kinderarts dat ze onmiddellijk ambulance hadden moeten sturen. Ik ben blij te horen dat het nu weer goed gaat!
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8103
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Bericht door channiemam »

drus schreef:Ik herken de schrik! S!mon heeft het 1 x gehad. Wij hadden het hap gebeld omdat hij zulke stuipen had, helemaal slap was en niet bereikbaar. We moesten paracetamol geven en onder paracetamol houden voor 24 uur en het aankijken, Ik wilde al in de auto naar de seh, manlief wilde een half uur afwachten. In dat halfuur namen de stuipen gelukkig af, ik stond klaar met mijn mobiel. Ik ben nog steeds een beetje boos dat we niet mochten komen. Later hoorde van een bevriend kinderarts dat ze onmiddellijk ambulance hadden moeten sturen. Ik ben blij te horen dat het nu weer goed gaat!

Dit is geen normale gang van zaken. De hap had zelf moeten komen. Elke stuip langer dan 15 minuten wordt standaard gepresenteerd in het ziekenhuis. Pmol bij koorststuipen is achterhaald en als je het geeft dan tenminste 48 uur.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10999
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Bericht door Dorien »

Och jeetje Hermien toch! Wat een schrik. Geen ervaring met koortsstuip maar wat moet jij geschrokken zijn zeg. Knuffel
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
mamavanmeike

Re: koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Bericht door mamavanmeike »

Nienke heeft net voor haar eerste verjaardag een koorststuip gehad. Ik was er niet bij, het was mijn werkdag en mijn man was thuis. Die is zich helemaal rot geschrokken en dacht echt dat hij haar kwijt was :cry:
Hij heeft de ambulance gebeld, en toen mij. Toen ik naar huis fietste heeft diezelfde ambulance mij met loeiende sirenes in gehaald, nou dat wil je ook nooit weer mee maken!!

Gelukkig riep iedereen dat het 'maar' een koortsstuip was. We hebben een nachtje in het ziekenhuis gelogeerd voor de zekerheid, maar gelukkig geen herhaling van koorststuipen.

We hebben voor de zekerheid een medicijn mee gekregen naar huis (stesolid ofzo ??) Dat heeft een jaar in de koelkast gelegen, was toen over datum en hebben we weg gegooid. Wel zijn we, elke keer als Nienke koorts heeft, bang voor herhaling :(
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Bericht door Ana »

och wat een nachtmerrie zeg. gelukkig zijn jullie weer thuis
ik heb er wel eens over gelezen en hoop het nooit mee te maken. maar het komt toch best vaak voor blijkbaar.
sterkte met bijkomen van de schrik.
En is Janiek (nog) ziek vandaag?
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9556
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Bericht door muppet »

Geen ervaring gelukkig. Maar wat zal jij ontzettend geschrokken zijn. Hoe is het nu met jou en met je dametje?
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Gebruikersavatar
debby
J&J SANTORINI
Berichten: 3674
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:36 pm

Re: koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Bericht door debby »

Oh wat een schrik! Dat wil je niet meemaken.
Hoe is het vandaag?
Groetjes Debby, Mama van L.uuc (2008) &S@@r (2014)
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14175
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Bericht door jikke »

jeetje wat een schrik. ik weet niet of het een koortstuip was maar sebas is ooit bewusteloos in mijn armen geraakt. we kwamen van de HAP. hij begon te spugen en werd helemaal slap. Gestopt bij een lantaarnpaal (het was midden in de nacht) en gelukkig kwam hij toen snel weer bij. de rest van het verhaal kan ik me niet herrineren. denk dat we naar huis zijn gegaan.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
J0p1e
J&J SANTORINI
Berichten: 2739
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:09 pm

Re: koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Bericht door J0p1e »

Ja met meerderen. W@lt heeft er nu denk ik in totaal 5 gehad. De eerste pas herkent op achterhand, de tweede was in de auto. We zijn toen meteen naar de HAP gereden, ik dacht echt dat hij dood lag te gaan op de achterbank. In diezelfde koortsperiode nog een keer een stuip waar hij bijna niet uitkwam. Toen hebben we ook die stesolid gegeven en een nachtje in het ziekenhuis gezeten. En later dus nog twee keer, maar zonder ziekenhuisopname en met de stesolid. Al die keren begon het met kermen, ogen wegdraaien, blauw aanlopen, stijf worden en stuipen. Brrrr, krijg er nog kippenvel van. Gelukkig is het nu meer dan een jaar geleden dat hij de laatste heeft gehad. Hij is sindsdien ook niet meer koortsig geweest, dat scheelt al! ::wink:
Ik heb er de schrik nog steeds inzitten, zodra hij koorts krijgt. Ik weet verstandelijk heel goed dat het niets schadelijks is, maar mijn gevoel zegt heel wat anders.
J0p1e, mama van Fl00r (18-01-2006) en W@lt (07-01-2008)
Gebruikersavatar
Angelique
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11895
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 11:09 am

Re: koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Bericht door Angelique »

Hier ook een kleine ervaring.
Jeroen kreeg een flinke koortstuip toen hij ruim 2 was. Hij was ziek, ik was ´s morgens nog bij de HA geweest. Ik weet het nog precies, Thijmen was namelijk al ziek, had ook hoge koorts en een kuur ivm amandelen onstoken. Toen Jeroen dus ziek werd moest ik maar langskomen, zij kwamen niet bij ons, dat was alleen in noodgevallen. Dus ik lopend met de duowagen die kant op.
Bij Jeroen kon hij niets vinden wat de koorts veroorzaakte.

Diezelfde middag kreeg hij dus een stuip, gewoon van het 1 op het andere moment met schokken, stuipen. Ik heb de ha gebeld en ik moet zeggen, nu kwam hij wel gelijk, ondertussen was ik Jeroen aan het afkoelen met een natte doek en toen hij er was kwam Jeroen er ook net weer uit, al duurde het best lang voor hij weer beetje bij was.

We hebben geen stesolid-valium gebruikt, ook niet op voorhand in huis gehaald.
Wel vanaf die tijd áls hij ziek was, hem niet uit oog verloren, ook ´s nachts niet.
Gelukkig had hij niet vaak koorts, nu nog niet trouwens.
:crazy:
Gebruikersavatar
Liselotte
J&J SANTORINI
Berichten: 2129
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:07 pm

Re: koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Bericht door Liselotte »

I heeft 3 x een koortsstuip gehad. Het zit bij ons in de familie; ik, mijn vader, broertje en zusje hebben het gehad. Ik wist dat er een dikke kans was dat I het ook zou krijgen en heb me van te voren ingelezen. De eerste keer hebben we de dokter gebeld, I was toen 7 maanden. Daarna hebben we standaard diazepam in huis gehad en ook moeten gebruiken.
Na 5 jaar neemt de kans op koortsstuipen af.
Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent. Ik heb zelf ervaring met epilepsie-patiënten, maar bij je eigen kind is het toch anders..
Mama van I lias (31-10-2005), N oor* (8-10-2011) en D aniël (18-09-2012)
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8231
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Bericht door Mara »

Oh eng he?

M aarten had er een op vakantie in Luxemburg. Spugen en toen het schokken. Ik was toevallig nog even in de caravan en heb hem uit bed gegrist en ben gaan lopen, hij was helemaal slap en wazig (had zijn ogen wel open, maar die staarden in het niks). We hadden op de camping geen bereik met de mobiel maar er was wel een alarmknop die met de ambulancedienst geschakeld was.

Ambu kwam inderdaad, en hij moest 24 uur ter observatie blijven (dat waren vanwege de tijd van aankomst 2 nachten) en kreeg een infuus met vocht (hij had die middag gespuugd en het was warm).
We hebben nu speciale ampullen met diazepam voor in huis gekregen.

Ik vraag me wel eens af wat er was gebeurd als ik niet net in de caravan was geweest...
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
HeleenW

Re: koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Bericht door HeleenW »

geen ervaring mee, maar ik word al naar van jou geschreven bericht. Wat sta je machteloos toe te kijken naar je lieve kleine kindje!
Wat zul jij nu veel knuffelen!!! Ik hoop van harte dat het niet nogmaals gebeurd.
Gebruikersavatar
Hermien
J&J SANTORINI
Berichten: 2001
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:31 am

Re: koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Bericht door Hermien »

Wat een hoop mensen die het mee hebben gemaakt!
Wij zijn nu heel bang voor herhaling ...
Kan best zijn dat het onschadelijk is zeiden ze op het ziekenhuis ook
maar toch het weer meemaken wil je niet.
Wij hebben geen med meegekregen ook niet voor bij een volgende stuip.
Maar mijn vraag is hoe gingen jullie om met die angst en hoe deed je het als er opnieuw
en koorts periode was?

Met janiek zelf gaat het nu prima koorts is weg en ze is weer net zo eigenwijs als altijd.
Ze scharrelt en klautert en klimt en probeert de beste manieren te vinden voor blauwe plekken op de gekste plaatsen...ze heeft nu een heel mooie....op haar kin.....
Laatst gewijzigd door Hermien op do apr 12, 2012 3:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mamma van Wouter 03-12-2002, Heinrike 11-03-2005 en Janiek 14-9-2010
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8103
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Bericht door channiemam »

Hermien schreef:Wat een hoop mensen die het mee hebben gemaakt!
Wij zijn nu heel bang voor herhaling ...
Kan best zijn dat het onschadelijk is zeiden ze op het ziekenhuis ook
maar toch het weer meemaken wil je niet.
Wij hebben geen med meegekregen ook niet voor bij een volgende stuip.
Maar mijn vraag is hoe gingen jullie om met die angst en hoe deed je het als er opnieuw
en koorts periode was?
Tijd heelt. Ik heb het honderd keer gezien maar toen nynke het had.... Ik heb bijna moeten overgeven toen het achter de rug was van de ontlading. Ze heeft het niet weer gehad.
Bij een ander is het makkelijker te beoordelen. Volgende koortsperiode kan je ip niet veel doen. Koorts zelf is een gezond iets. Bij sommige kinderen krijgen dan kortsluiting. Waardoor stuipen. En dit is onschuldig zolang het niet te lang duurt en er geen andere oorzaak is voor de stuipen dan koorts.
Sterkte. Het komt weer goed met dat vertrouwen. En je mag me pben of bellen als je een keer twijfelt ok?
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
mama van b en c

Re: koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Bericht door mama van b en c »

Mijn buurvrouw belde me een tijdje geleden toen haar zoontje een koortsstuip had. Inderdaad doodeng. Het kan weinig kwaad volgens mij. Maar het lijkt net alsof ze er tussen uit piepen
Gebruikersavatar
Hermien
J&J SANTORINI
Berichten: 2001
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:31 am

Re: koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Bericht door Hermien »

We zijn vrijdag nog even bij de ha langs geweest.
Alles was goed de oorontsteking waardoor de koorts was ontstaan was was weg.
We kregen veel begrip voor onze angst.
We hebben in de kast nu diazepamklysma liggen.
Wij hopen dat het er mooi mag blijven liggen .
Mamma van Wouter 03-12-2002, Heinrike 11-03-2005 en Janiek 14-9-2010
Gebruikersavatar
Angelique
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11895
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 11:09 am

Re: koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Bericht door Angelique »

Hermien schreef:.
We hebben in de kast nu diazepamklysma liggen.
Wij hopen dat het er mooi mag blijven liggen .
Dat hoop ik ook natuurlijk!

(en, toch nog even er tegenaan bemoeien, ook zo'n diazepamklysma of stesolid kan
effecten/bijwerkingen geven, zorgvuldig mee omgaan dus)
:crazy:
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8103
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Bericht door channiemam »

Angelique schreef:
Hermien schreef:.
We hebben in de kast nu diazepamklysma liggen.
Wij hopen dat het er mooi mag blijven liggen .
Dat hoop ik ook natuurlijk!

(en, toch nog even er tegenaan bemoeien, ook zo'n diazepamklysma of stesolid kan
effecten/bijwerkingen geven, zorgvuldig mee omgaan dus)
Eens! Moet je de stesolid Gebruiken dan ook ambulance/ ha bellen. Valium geeft ademhalingsdepressies wat na insulten extra vaak en sterk voorkomt!
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8231
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Bericht door Mara »

Herinneren jullie die post van Harmke nog over de koortsstuip van haar zoon (die dame met dat hele lange haar in een vlecht?).
Heeft iemand ooit nog gehoord hoe het met haar zoon is? Heet hij Bohden?

Hij heeft tijdens een koortsstuip braaksel in zijn longen gekregen en dat ging toen echt even niet goed (ziekenhuisopname). Ze heeft hier volgens mij nooit meer verteld of hij helemaal is hersteld (want dat was niet duidelijk toen).

Daarom vind ik het toch best eng eigenlijk.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8103
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Bericht door channiemam »

Het is ook eng en ook niet helemaal onschuldig. Daarom moet je er ook hulp bij halen. Zeker wanneer het langer duurt dan 15 minuten, er geen koorts is, tweede keer in een koortsperiode en bij braken tijdens een stuip. Dat wordt het zowieso een ziekenhuispresentatie.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Gebruikersavatar
Angelique
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11895
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 11:09 am

Re: koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Bericht door Angelique »

Mara schreef:Herinneren jullie die post van Harmke nog over de koortsstuip van haar zoon (die dame met dat hele lange haar in een vlecht?).
Heeft iemand ooit nog gehoord hoe het met haar zoon is? Heet hij Bohden?

Hij heeft tijdens een koortsstuip braaksel in zijn longen gekregen en dat ging toen echt even niet goed (ziekenhuisopname). Ze heeft hier volgens mij nooit meer verteld of hij helemaal is hersteld (want dat was niet duidelijk toen).

Daarom vind ik het toch best eng eigenlijk.
http://jjbd2005.xsbb.nl/viewtopic.php?f ... oortsstuip

Er staat mij bij dat er al meer speelde voor de koortstuip, en ook
dat er daarna nog wel eea was maar ik weet niet meer of ze dat op OT gedeeld heeft op op het anders forum, dus dat kan ik hier niet delen.

H armke was eigenlijk ineens 'weg', jammer eigenlijk ook...
:crazy:
Gebruikersavatar
Hermien
J&J SANTORINI
Berichten: 2001
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:31 am

Re: koortsstuip wie heeft daar nog meer ervaring mee ?

Bericht door Hermien »

Goed dat ik dit nog even lees...

dan laten we het spul zowiezo maar in de kast liggen de knoppen 112 zijn makkelijk te vinden op de foon....

Ik heb inmiddels ook een aantal moeders in real life (dus buiten jip :wink:) gesproken die ook deze ervaring hebben gehad ....
en dat is toch wel prettig dat je elkaar dan zo kan begrijpen zonder alles uit te leggen... :)
Mamma van Wouter 03-12-2002, Heinrike 11-03-2005 en Janiek 14-9-2010
Plaats reactie