Tips:

Moderator: Chantal

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jipirene
J&J SANTORINI
Berichten: 3132
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 12:00 am

Tips:

Bericht door jipirene »

8 tips om gezonder te bakken!
1. Mijn all-time-favorite in de meeste bakrecepten kun je de boter vervangen door een gelijk volume aan appelmoes. Je gelooft het misschien niet maar het is echt zo Dit trucje werkt goed bij luchtige recepten als cake en cupcakes. Bij appeltaart werk magere kwark goed (die kan je gram voor gram vervangen)
2. In plaats van appelmoes kun je ook pruimenpuree gebruiken, zie hier.
3. De oven is je grootste vriend als je minder olie / boter wil gebruiken bij het koken. Veel producten die de meeste mensen in een pan opwarmen met veel extra boter, kun je makkelijk opwarmen in de oven zonder extra vet, ik denk aan: vegaburgers, aardappelproducten (kroketjes, soesjes, bolletjes etc.)
4.Eieren kun je vervangen voor 1 eetlepel gemalen lijnzaad + 3 eetlepels warm water, laat dit papje even staan en het geeft dezelfde bindende werking als eieren. Pas wel op dit kan max 2 eieren in 1 recept vervangen, anders wordt het te zwaar. Waarom zou je lijnzaad gebruiken? Veel vezels en veel onverzadigde vetzuren, lang houdbaar en geen kippenleed, heb je meer redenen nodig….
5. Bij pannenkoeken kun je de eieren vervangen door banaan, echt waar! En je proeft er helemaal niks van Ratio: 1 banaan per 2 eieren.
6. Vervang gewoon meel door volkoren meel of door Brinta / gemalen havermout, veel meer vezels, dus je darmen ook weer blij Als je dit doet moet je wel de hoeveelheid bakpoeder x 1,5 doen, omdat volkoren meel zwaarder is en dus meer kracht nodig heeft om te rijzen.
7. Houd je niet van groente? Je kan de groente makkelijk in baksels sneaken bv deze muffins, repen, brownies of scones. Maar je kan ze ook makkelijk heel fijnsnijden en in tomatensaus voor lasagne verstoppen. Of je pureert ze into een soep.
8. Minder suiker in recepten gebruiken? Je kan natuurlijk zoetstoffen
gebruiken, die vervang je per volume, dus 1 el suiker vervang je door 1 el zoetstof. Maar kan baksels ook zoeter maken met behulp van overrijpe bananen of rozijnen.

Amber heeft voor moederdag voor mij een taart gemaakt, gevuld en bekleed en had in het biscuit de boter vervangen door appelmoes. Echt lekker. Vandaar deze tips.

Irene
Amber 24, Josien 21, Dorith 20, Maureen 18, Babet 14
Gebruikersavatar
mamaSterre&Sep
J&J TEXEL
Berichten: 796
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:48 pm

Re: Tips:

Bericht door mamaSterre&Sep »

Leuk! Ga ik eens met cake proberen.
Maar biscuit is toch al zonder boter?
Groet D 00rtje, trotse mama van S terr€ 25-05-2006 & S €p 19-02-2008
Gebruikersavatar
petra1969
J&J HAWAII
Berichten: 6769
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 1:00 pm

Re: Tips:

Bericht door petra1969 »

Wat een leuke tips. Ik wilde laatst iets met de kinderen bakken. Maar ja, altijd weer die vette boter :roll: Appelmoes heb ik altijd wel in huis.
Mama van Evelien (35), Jojanneke (32), Sandrina (31), Sarah (18), Elise (17) en Cay (14)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14156
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Tips:

Bericht door jikke »

twijfels maar genoeg vertrouwen om het een keer te proberen. ben benieuwd of het glutenvrij ook werkt.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13423
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Tips:

Bericht door Chantal »

oh goed zeg! ik wil het altijd nog proberen, appelmoes ipv boter in cakejes.
ga ik doen voor femke's uitdeelcakejes!
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4150
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: Tips:

Bericht door Gerrie »

Nou, ik heb het geprobeerd, cake met appelmoes.
Bij mij rees de cake niet, dus erg compact.
't smaakt ook echt niet naar cake voor mijn gevoel. Mijn man spuugde het zelfs uit, vond het echt niet te eten. Gewone blanke cake smaakt redelijk, er chocolade cake van maken door er cacao doot te gooien smaakt echt niet lekker. Ik heb ook nog een versie met aardbeien erdoor gemaakt ( en appelmoes ipv boter) en die vond ik wel redelijk te eten, maar man en kinderen + vriendinnetje ook niet.

Hopelijk hebben anderen betere ervaringen, maar hier gaan we de cake gewoon weer met boter bakken.
Appeltaart met kwark staat nog in de planning.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Plaats reactie