Middagslaapje er af?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Betje
J&J HAWAII

Middagslaapje er af?

Bericht door Betje »

Daar zit ik weer... met mijn laptop op schoot naast Victor zijn bedje. Hij gaat erg moeilijk slapen 's avonds en als je weg loopt gaat het alleen maar moeilijker. Dan zijn we de hele avond heen en weer aan het lopen.
Maar dit word ik ook érg zat! Soms duurt het tot half 10/10 uur voor hij slaapt; hele avond weg...

De laatste paar dagen heeft hij overdag nauwelijks geslapen. Donderdag een kwartiertje op de fiets, vrijdag een half uurtje in de wagen en gister een half uur in de auto.
Vandaag heb ik hem wel weer op bed gelegd. Hij wilde erg graag slapen en sliep ook in no time. Ik heb hem na een klein uurtje wakker gemaakt. Maar blijkbaar was dat slaapje al te lang :(

In de wagen of auto wordt hij vanzelf snel wakker, in zijn bed kan hij het zo 2,5 uur volhouden (misschien wel langer, maar dan maak ik hem zeker wakker). Je wilt alleen niet weten hoe het dan 's avonds is.

Wat zouden jullie doen? Ik vind een half uurtje in bed om één of andere reden zo sneu, omdat ik hem dan al wakker te maken. Zou het beter zijn om hem helemaal niet meer te laten slapen? Is het een kwestie van wennen voor hem, dat hij 's middags niet meer moe wordt?

Hij slaapt nu trouwens ook wat langer uit, als hij 's middags maar heel kort slaapt. En 's avonds kun je dus gewoon weglopen als hij in bed is gelegd...
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Rijntje
J&J SANTORINI

Re: Middagslaapje er af?

Bericht door Rijntje »

Ik zou het gewoon uitproberen. Gaat hij ook nog naar de crèche? Emma sliep rond deze leeftijd alleen nog daar en thuis niet meer, zo ging het precies goed.
Mama van Emma (nov 07) en Lara (dec 09)
mama van b en c

Bericht door mama van b en c »

Hier ook zo'n kereltje

Ik heb er laatst ook een draadje aan gewaagd.

Sinds kort leg ik hem om de dag op bed ('s middags) en laat hem dan maximaal anderhalf uur slapen. De dagen dat hij niet slaapt, slaapt hij 's avonds veel beter in en beter door. De dagen dat hij wel slaapt gaan iets moeizamer maar veel beter als toen hij nog elke middag sliep. Zonder slaapje kan hij nog niet, maar zo is het een prima oplossing. Misschien dat eens proberen?
Ves

Bericht door Ves »

Wat een dillemma he? Je zou het een paar dagen kunnen proberen zonder slaapje, misschien went hij er dan aan.
Ik zit er ook mee. Situatie is wel iets anders: 's middags laten slapen gaat thuis heel moeizaam (in bed dan, in de auto gaat 't goed en op de creche ook). Als hij 's middags niet slaapt, dan gaat het slapen 's nachts niet beter, slaapt wel iets sneller in. Reden dat ik hem 's middags toch graag laat slapen, is omdat hij anders rond een uur of 4 helemaal crasht (echt niks meer mee te beginnen'soms valt hij dan in mijn armen in slaap, zo moe en ellendig). Hij houdt het gewoon nog niet goed vol. Ik vraag me wel eens af of het beter gaat als ik hem een week lang 's middags niet laat slapen en even doorbijten, of hij er dan aan went.
Betje
J&J HAWAII

Bericht door Betje »

Ves schreef:Reden dat ik hem 's middags toch graag laat slapen, is omdat hij anders rond een uur of 4 helemaal crasht (echt niks meer mee te beginnen'soms valt hij dan in mijn armen in slaap, zo moe en ellendig). Hij houdt het gewoon nog niet goed vol. Ik vraag me wel eens af of het beter gaat als ik hem een week lang 's middags niet laat slapen en even doorbijten, of hij er dan aan went.
Dat was hier een aantal weken geleden ook zo. Ik weet niet precies meer hoe lang geleden eigenlijk. Daarom durf ik het niet zo goed, het was echt dráma! Maar op een gegeven moment verandert het natuurlijk.
Dat over het wennen, dat vraag ik me ook af.
Om de dag slapen had ik nog niet aan gedacht. Helaas zijn de KDV dagen de dagen dat ik er 's avonds alleen voor sta rond kinderbedtijd :(
Petra
J&J SANTORINI

Bericht door Petra »

Jesse slaat ook al regelmatig over.
Niet vreemd, hij slaapt nog veel in vergelijking met zijn zussen rond die leeftijd....

Veel langer als een uur slaapt hij niet. Bij niet slapen crasht hij hier pas vlak voor het in bed leggen. Het valt dan niet mee om tanden te poetsen etc. maar verder is hij prima te hanteren. (Wel iets makkelijker als hij wel geslapen heeft).
Denk niet dat hij iedere dag al over kan slaan. Dus ik probeer hem wel iedere dag op bed te leggen. De ene keer slaapt ie wel, de andere keer niet.
Maar hier gaat hij altijd om 19.00u naar bed zonder problemen.

Dus de situatie is wel iets anders dan bij jou.

Grote voordeel van niet hoeven te slapen: als je een dagje weg wil hoef je daar ook geen rekening mee te houden.

Petra
mv M.yrthe (juni 2005), B.en (mei 2007) en J.esse (maart 2010)
niekje
J&J SANTORINI

Bericht door niekje »

Jasper is een erge slaapkop, merk nu wel dat zijn slaapjes korter worden, hij bepaald zelf wanneer hij wakker wordt, komt dan zelf naar beneden, soms is dit al na een uurtje soms kan het ook 2 uur zijn...er zijn ook wel eens middagen dat hij niet slaapt maar dan valt hij soms rond 17 uur in slaap als ik eten ga koken...

We kunnen hem dan makkelijk om 19.15 uur in bed leggen en dan slaapt hij tot de volgende ochtend.....als dit problemen op zou leveren zou ik hem 's middags ook niet meer laten slapen....

Sterkte met je keuze maken....

Groetjes Nicole
Mama van Floor 11-05-06 en Jasper 26-01-09
Betje
J&J HAWAII

Bericht door Betje »

Hij viel net letterlijk in slaap terwijl we een broodje zaten te eten... blijkbaar toch echt moe. Hij was vanochtend ook wel om 5 uur wakker, maar dan nog, zou hij het kunnen uithouden tot 1900 als hij niet slaapt? Ik vraag het me af.
Dorien
J&J MALEDIVEN

Bericht door Dorien »

Lijkt mij niet betje. Weetje, ik denk dat dit gewoon een periode is waar je weer door heen moet. Finn heeft geslapen tot hij naar school ging. Als hij nu al in slaap valt dan moet je hem gewoon laten slapen zouik zeggen, dat hou je niet vol tot 7 uur. Ik denk dat het een combinatie is van mijn persoontje en een periode waardoor hij het iets slechter doet met genoeg slaap.
Groetjes Dorien mv F(20) en L (15)
Gerrie
J&J MAURITIUS

Bericht door Gerrie »

Als hij nu al tijdens de lunch in slaap valt zou ik hem zeker even op bed leggen, maar dan gewoon kort. Max een uur.

Je kunt toch redelijk per dag inschatten of hij wel of geen middagslaapje nodig heeft?
Mirjam slaapt al tijden niet meer, vanaf 1,5 jaar, maar tegenwoordig ligt ze toch zo'n beetje 1x per week een middagslaapje te doen. Dan slaapt ze 's avonds ook pas later in, maar daar houden we dan rekening mee. Ik laat haar nooit langer dan een uur slapen, vaak net aan een half uur. Power nap.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Plaats reactie