oppas en allergie :(

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

oppas en allergie :(

Bericht door Mare »

Wij zijn op het moment erg afhankelijk van oppas voor David. Dat is behoorlijk heftig en ivm zijn allergieën ook wel een moeilijk stukje zorg om over te dragen. Nou zijn wij er behoorlijk duidelijk over en ook heel voorzichtig. Als hij voor het eerst ergens heen gaat krijgen zij naast mondelinge instructies ook alles op papier en onder andere zeggen wij dat zij hem alleen mogen geven wat wij in zijn tas doen, verder niks!

En ja hoor, vandaag had de oppas hem stroopwafel gegeven want die mocht hij. Totdat ze erachter kwam dat er sojameel inzit :( ik ben verdrietig, boos, teleur gesteld enz. Ik snap dit echt niet.

Ik bereid mij maar vast voor op twee hele leuke weken :s
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Suuz

Re: oppas en allergie :(

Bericht door Suuz »

herkenbaar :( zelfs een kdv doet regelmatige dit soort dingen. Wat je dan wel kunt doen is het eten dat hij wel mag gewoon meegeven met hem.. En zeggen dat hij echt niks anders mag tenzij ze eerst jou bellen.

Bij mijn dochter word vaak de billendoekjes gebruik waar ze echt niet tegen kan, gevolg van 1 doekje : open/ kapotte billen! Terwijl ik een pak mee geef aan ze die ze wel kunnen gebruiken. Dit vaak gezegd, dat ze het weer gebruik hebben.. Geen excusses ofzo.. nee grrr.
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: oppas en allergie :(

Bericht door Mare »

Ja dat doen wij dus al. Hij heeft alles mee, brood, pindakaas, tussendoortjes, billendoekjes idd...daarom snap ik dit ook echt niet.

Ik vind dit trouwens van een kdv erg kwalijk.is er een overkoepelende organisatie waar je een klacht in kan dienen?
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Mireille
J&J SANTORINI
Berichten: 2734
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:51 pm

Re: oppas en allergie :(

Bericht door Mireille »

Vandaag werd Gwyneth op het kdv ingesmeerd met zonnebrand, maar bij de overdracht van babygroep naar peutergroep was haar eigen fles zonnebrandcrème niet meegegeven en werd ze vrolijk ingesmeerd met Zwitsal. Ze ziet er niet uit, wordt gek van de jeuk.
Ze geven meermaals aan dat Gwyneth ook blijft vragen om yoghurt, een aantal keren konden ze nog net voorkomen dat ze een slok nam. Ik ben bang dat het eerdaags toch een keer fout gaat, vooral invallers hebben het er moeilijk mee.

Ik kan niet anders doen dat het steeds weer onder de aandacht brengen en hopen dat het goed gaat. Maar afwijken van strikte instructies en toch eigeneijs zijn, daar zou ik wel heel boos om worden. Lekker makkelijk, zij zitten achteraf niet met de ellende, jij wel, David wel.
Groetjes, Mireille
Moeder van Morgan (13) en Gwyneth (10)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: oppas en allergie :(

Bericht door Mare »

Frappant dat mensen er zo laks mee omgaan. Wij zitten straks inderdaad met de ellende :( wij beseffen dat het bijvoorbeeld bij grote groepen kinderen soms heel lastig kan zijn om dingen tegen te houden, maar dit... David pakt nooit zomaar eten, maar vertrouwt er natuurlijk op als hij het van een ander krijgt.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Ann1gje
J&J SANTORINI
Berichten: 1010
Lid geworden op: vr aug 06, 2010 9:21 pm

Re: oppas en allergie :(

Bericht door Ann1gje »

Ik, als voormalig juf van kdv en psz, vind dit niet kunnen hoor! Wij schreven allergieën en bijzonderheden altijd overal op en plakte het ook nog in koeieletters op bv een keukenkastdeurtje oid....
Dat het eens een keertje misgaat op n kdv of psz dat kan, helemaal als alle kindjes tegelijk eten en er per ongeluk iets van een ander gegeten wordt ofzo.... Bij de oppas (dus 1 op 1?) vind ik het gewoon stom....
Ann, mama van B (2006) en en F (2008)
Gebruikersavatar
Rijntje
J&J SANTORINI
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:17 pm

Re: oppas en allergie :(

Bericht door Rijntje »

Bij ons gaan ze er heel goed mee om. Krampachtig goed zelfs. Ze geven Emma op de BSO sneller iets uit haar eigen trommeltje, dan dat ze haar iets geven van hunzelf. Ook als op de verpakking gewoon keurig staat vermeld wat er allemaal in zit. Ze durven het niet aan.
Op de BSO hebben ze haar vandaag maar niet ingesmeerd omdat ze niet zeker wisten of ze hun zonnebrandcreme mocht, donderdag gaat haar eigen zonnebrandcreme mee.


Op het vorige KDV is het een keer mis gegaan, toen had Emma een slokje melk gepakt van een ander kind. Tja, dat kan eens gebeuren. De leidsters waren heel erg geschrokken. Toen ze eenmaal hadden gezien hoe erg ze erop reageert, waren ze nog alerter dan daarvoor, misschien herinneren jullie de foto nog van Emma die ik daarna hier postte. Dat was zeker geen laksheid. Het was op zich wel te voorkomen, door te zorgen dat ze er uberhaupt niet bij had gekund, maar ja.
Op het KDV daarna is er een keer een flinke lading melk over haar heen gegaan. Ook dat kan gebeuren, dat kan thuis net zo goed.

Maar zoals jij het schrijft, dat kan gewoon echt niet. Ik kan me herinneren dat Jikke (van Nathan) daar ook wel eens over schreef hier. Onvoorstelbaar.
Mama van Emma (nov 07) en Lara (dec 09)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: oppas en allergie :(

Bericht door Mare »

Ongelukken kunnen idd gebeuren, het is ook zo lastig. Sommige mensen gaan er ook heel prettig mee om. Bij de crèche in de kerk had David een keer bananenbrood mee, het zat gewoon in zijn tas, maar omdat er ook mijn portemonnee inzat twijfelden zij en gaven het niet. Ik was toen echt blij verrast.

Mensen zien vaak niet de gevolgen en nemen het niet zo serieus lijkt het. Vooral omdat David niet zo'n extreme uitslag krijgt.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Eeffie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4088
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:35 pm

Re: oppas en allergie :(

Bericht door Eeffie »

Rijntje schreef:Op de BSO hebben ze haar vandaag maar niet ingesmeerd omdat ze niet zeker wisten of ze hun zonnebrandcreme mocht, donderdag gaat haar eigen zonnebrandcreme mee.
Maar dit vind ik ook erg hoor. Ze hebben je telefoonnummer toch? Dan kunnen ze je toch ook even bellen en het bij je navragen?
Mama van De Puber; 07-11-2008 en Junior, 07-05-2012
Gebruikersavatar
Rijntje
J&J SANTORINI
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:17 pm

Re: oppas en allergie :(

Bericht door Rijntje »

Eeffie schreef:
Rijntje schreef:Op de BSO hebben ze haar vandaag maar niet ingesmeerd omdat ze niet zeker wisten of ze hun zonnebrandcreme mocht, donderdag gaat haar eigen zonnebrandcreme mee.
Maar dit vind ik ook erg hoor. Ze hebben je telefoonnummer toch? Dan kunnen ze je toch ook even bellen en het bij je navragen?
Tja, wat ik al zei... krampachtig goed, te bang om iets verkeerd te doen. Toch heb ik dat liever. Het was trouwens pas om een uur of 4, ik vind het niet zo erg dat ze dan buiten speelt zonder ingesmeerd te worden. Misschien wat laks van mij, maar ja.
Mama van Emma (nov 07) en Lara (dec 09)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: oppas en allergie :(

Bericht door Mare »

Nou, de ellende begint al. Om 5 uur was hij wakker en niet te genieten. De hele ochtend zo onrustig, huilen, zeuren, piepen. Bij oma huilen dat hij naar Mama toe wil, hoewel hij het altijd zo leuk vindt bij oma... Ben benieuwd of het toeval is of alleen nog maar het begin.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
HeleenW

Re: oppas en allergie :(

Bericht door HeleenW »

Wat ontzettend vervelend!!!
En eigenlijk ook heel slecht! Sterkte voor de komende periode!
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: oppas en allergie :(

Bericht door Miranda »

Ik begrijp wat je bedoelt. De eerste gastouder van Marit (officiele gastouder dus!) nam het ook niet zo nauw met alles. En dan had Marit nog niet eens zulke heftige reacties als David. Marit reageerde bijv heel heftig op sinaasappel maar de gastouder vond dat wel meevallen en gaf het haar dus gewoon.... En dat al met amper 7 maanden oud! Ze reageerde ook altijd heftig op nieuwe dingen. Vanaf dat we gingen starten met bijvoeding reageerde ze heftig op dingen. Wij deden dan ook altijd 2 dagen hetzelfde en dan een dag niets. Gastouder vond het maar onzin en gaf haar dus gewoon wat zij zelf aten. Marit had met 8 maanden al een visstick op! En wij maar afvragen waarom Marit altijd zoveel huilde..... Wij dachten dat de gastouder niets anders gaf. Totdat manlief haar eens eerder dan gebruikelijk ophaalde en zag wat Marit te eten kreeg.... (en de fles met bv stond ongebruikt in de koelkast....)

Danique reageert nu heftig op banaan, maar bij het kdv krijg ik het er niet ingestampt dat ze geen banaan mag. Danique zit op een flexgroep en als er niet veel andere kinderen zijn gaat ze naar een van de andere 2 groepen.... Haar eigen groepsleidster weet het wel, maar het wordt blijkbaar niet goed overgedragen. Volgende week toch maar weer eens checken....
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: oppas en allergie :(

Bericht door Mare »

@miranda: nou ja zeg, wat erg. Deze oppas dacht dat hij het wel mocht, ze heeft hem dus niet bewust iets gegeven. Maar wel onze instructies genegeerd. Ze vroeg er vandaag naar en noemde het een stommiteit...
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: oppas en allergie :(

Bericht door Miranda »

Mare schreef:@miranda: nou ja zeg, wat erg. Deze oppas dacht dat hij het wel mocht, ze heeft hem dus niet bewust iets gegeven. Maar wel onze instructies genegeerd. Ze vroeg er vandaag naar en noemde het een stommiteit...
Ja, ik vind het ook een stommiteit. Als je zo duidelijk aangeeft dat David alleen datgene mag wat jullie meegeven dan vind ik het niet kunnen dat ze zomaar iets anders gaat geven. Als ze zoiets al wil doen vind ik dat ze het eerst moet checken met een van jullie. Met allergieën moet je nooit denken dat ze iets wel mogen, dat heb ik al wel geleerd.
(vriendinnetje van Marit heeft glutenallergie, ik geef alleen maar datgene wat ze meeheeft. Verder weet ik van een paar dingen die wel mogen, die heb ik dan ook standaard voor haar in huis).
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: oppas en allergie :(

Bericht door Mare »

Ik heb door David nog veel geleerd op dit gebied, maar was er sowieso altijd heel voorzichtig mee. Ik weet ook hoe snel je over ingrediënten heen leest of hoe vaak het verandert. Ik check dus zelf echt vaak. Maar hoe vaak mensen bijv ook dingen vragen als: mag hij wel roomboter? Euhm, koemelkallergie, wat denk je?
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
michelle
J&J SANTORINI
Berichten: 3841
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:47 pm

Re: oppas en allergie :(

Bericht door michelle »

Mare schreef:Ik heb door David nog veel geleerd op dit gebied, maar was er sowieso altijd heel voorzichtig mee. Ik weet ook hoe snel je over ingrediënten heen leest of hoe vaak het verandert. Ik check dus zelf echt vaak. Maar hoe vaak mensen bijv ook dingen vragen als: mag hij wel roomboter? Euhm, koemelkallergie, wat denk je?
Ja maar jij bent het nu gewend. Michiel heeft lactose intolerantie (hij wordt er dus niet heel ziek van, alleen nogal misselijk) en ik kon toch nog wel eens thuis met iets dan hij niet mag waarvan ik het niet weet. Als je er niet op let weet je toch ook niet dat er melk in gewone boter kan zitten etc.
Neemt niet weg dat ze gewoon instructies op moeten volgen, alleen geven wat in zijn tas zit. Hoe moeilijk kan het zijn :roll:
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: oppas en allergie :(

Bericht door Mare »

Ja maar ik bedoelde ook niet dat ze alles moeten weten wat waar in zit. Maar dat roomboter van koeienmelk gemaakt wordt lijkt mij nogal voor de hand liggend.

Het gaat trouwens lekker slecht nu. Om 5 uur werd David weer wakker met een enorme, vieze allergieluier en gelijk bloedende billen :( Dus wij hebben al om kwart over 5 samen gedoucht vanochtend.

Tot nu toe kreeg hij eigenlijk alleen maar sporen binnen, nu voor het eerst een zo directe provocatie. Ik merk dus dat de klachten veel sneller optreden. Ben benieuwd hoe lang hij nu last ervan heeft.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Miem

Re: oppas en allergie :(

Bericht door Miem »

michelle schreef: Als je er niet op let weet je toch ook niet dat er melk in gewone boter kan zitten etc.
Neemt niet weg dat ze gewoon instructies op moeten volgen, alleen geven wat in zijn tas zit. Hoe moeilijk kan het zijn :roll:
Nou, je mag toch verwachten dat iemand weet dat boter van melk gemaakt is? Als ze dat nou van plantaardige margarine vragen (daar zijn wel koemelkvrije varianten van) dan zou ik dat nog snappen, maar róómboter? Da's net zo iets als vragen of een kind dan vla mag ofzo...
mama van b en c

Re: oppas en allergie :(

Bericht door mama van b en c »

ojee wat zielig zeg!

Hier is het gelukkig altijd goed gegaan. B. heeft er tot 2,5 last van gehad. Op de PSZ had hij altijd een eigen bakje met koekjes en op de andere trommel zat een briefje: "deze niet aan B. geven" haha. :mrgreen:
alleen in winkels moest ik altijd opletten dat niemand hem snoep, worst of kaas gaf...

Als er eens een feestje was dan vroegen ze om een lijstje wat hij wel mocht en dan kochten ze dat.
De gast moeder hield er bij C. ook altijd rekening mee. bovendien moet al het eten tot 1 jaar bij haar zelf meegegeven worden omdat iedereen dat op zijn eigen manier doet. Dat vind ik wel prettig omdat ze dan altijd geeft wat ik wil.

Hopelijk knapt hij snel op.

Heb je het wel met haar uitgesproken en haar ook de klachten laten zien?
Plaats reactie