cb-bezoek met tegendraadse 3-jarige

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marijke
J&J SANTORINI
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:02 pm

cb-bezoek met tegendraadse 3-jarige

Bericht door Marijke »

Nou, we hebben het weer achter de rug, het cb-bezoek rond de 3e verjaardag. Was nog best een klus. Vooraf had Kr ijn er wel zin in, maar tegen de tijd dat het zover was (afspraak om 16u30, daadwerkelijk aan de beurt om 17u00) was hij moe en tegendraads.

Cb-arts: “Hou je van spelletjes?” K: “Nee, ik hou helemaal niet van spelletjes”.

Cb-arts: “Je mag met deze blokjes spelen”. K: “Nee, daar heb ik geen zin in. Misschien straks, als ik weer thuis ben.”

Cb-arts: “Kijk, ik maak een treintje met de blokjes. Kun jij dat ook?”. K: “Nee, zo ziet een treintje er helemaal niet uit.”

Cb-arts: “Laat eens zien dat je tegen deze bal kan schoppen”. K: “Nee daar heb ik geen zin in”. Hij weigerde ook te springen.

Cb-arts: "Wil je misschien een sticker krijgen?" K: "Nee, ik hoef helemaal geen sticker. Dat vind ik niet leuk."

Ogentest hadden we geoefend thuis. Ging prima, totdat het 2e oog aan de beurt was. Hij wilde het per se alleen met het linkeroog doen. “Nee, niet dit oog. Dit oog doet het niet zo goed.” Alle alarmbellen gingen af natuurlijk.

Op het aller- allerlaatst kwam het goed. We waren al bijna weg (moesten nog een nieuwe afspraak maken wegens halve ogentest), maar opeens konden we hem afleiden (“Wil je nog een nieuwe pleister voor op je knie?” “Ja!”) Toen konden we hem overhalen toch nog even de ogentest te doen, en dan kreeg hij daarna de pleister.

Hij zag natuurlijk prima, ook met het tweede oog. En toen hij de pleister had gekregen, riep hij enthousiast “Dan ga ik nu nog even tegen de bal schoppen. En springen.” Zucht…

Gelukkig zei deze cb-arts aan het eind niet tegen hem dat hij de volgende keer een prik krijgt –nog 1 keer een prik- en daarna naar school mag. Dat gebeurde bij J anna indertijd, dat heeft ons zoveel drama opgeleverd. Eerst kwamen de mexicaanse griepprikken er tussendoor. Waarna ze helemaal niet naar school mocht. Verder ging ze maandenlang gillen als we in de buurt van het cb kwamen, bang dat ze een prik zou krijgen. En toen ze die laatste cb-afspraak dan eindelijk had gehad, met prik, riep ze onderweg naar huis enthousiast dat ze dan NU naar school mocht. Maar toen was ze nog lang niet jarig, en moest ze zeker nog 5 maanden wachten tot ze daadwerkelijk naar school mocht. (Zomervakantie zat er ook nog tussen.) Ik ben BLIJ dat deze cb-arts er niets over gezegd heeft!
Marijke mv J anna (juni 2006) en Kr ij n (mei 2009)
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12722
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: cb-bezoek met tegendraadse 3-jarige

Bericht door Pauline »

Oh, ja, fijn... :roll:
Hihi
Nou ja ik moet maandag met sjoerd ...
Ik ben benieuwd.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
Marijke
J&J SANTORINI
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:02 pm

Re: cb-bezoek met tegendraadse 3-jarige

Bericht door Marijke »

Pauline schreef:Oh, ja, fijn... :roll:
Hihi
Nou ja ik moet maandag met sjoerd ...
Ik ben benieuwd.
Ha, succes!
Marijke mv J anna (juni 2006) en Kr ij n (mei 2009)
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5609
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: cb-bezoek met tegendraadse 3-jarige

Bericht door JasmijnLinde »

Ik heb wel even smakelijk gelachen om je verhaaltje!

Maar dat andere verhaal met je dochter is minder om te lachen zeg. pfff, lekker doordachte opmerking van die arts. Jullie hebben maanden in de drama gezeten.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
maartje12
J&J SANTORINI
Berichten: 2882
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: cb-bezoek met tegendraadse 3-jarige

Bericht door maartje12 »

:D :D
Wat een lekker eigenwijs mannetje heb je!

Ik ben vandaag geweest met mijn net 3-jarige en hij heeft zich, geheel tegen mijn verwachting in, keurig gedragen.
En zijn ogen zijn ook goed (gelukkig, want ik heb er al eentje met een brilletje).
Justin€, mama van Fl@ris (2006) Vict@r (2009) en Leon@re (2011)
Gebruikersavatar
Marijke
J&J SANTORINI
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:02 pm

Re: cb-bezoek met tegendraadse 3-jarige

Bericht door Marijke »

maartje12 schreef::D :D
Wat een lekker eigenwijs mannetje heb je!

Ik ben vandaag geweest met mijn net 3-jarige en hij heeft zich, geheel tegen mijn verwachting in, keurig gedragen.
En zijn ogen zijn ook goed (gelukkig, want ik heb er al eentje met een brilletje).
Wat fijn dat het goed ging!

Het had overigens best gekund dat zijn ogen echt niet goed waren. Ikzelf heb ongeveer min 9. En zijn vader had een bril nodig vanaf zijn vierde. Binnen nu en een paar jaar zullen mijn kids waarschijnlijk wel aan de bril moeten. Maar nu gelukkig nog niet.
Marijke mv J anna (juni 2006) en Kr ij n (mei 2009)
Laris76
J&J SANTORINI
Berichten: 2827
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:28 pm

Re: cb-bezoek met tegendraadse 3-jarige

Bericht door Laris76 »

oh, ik kijk er nu al naar uit halverwege juli. Voor die tijd gaan we al naar de oogarts, dus die test zal wel niet hoeven. T. is behoorlijk scheel aan het kijken, vandaar de oogarts. Dingen op commando doet hij niet graag :-)
Moeder van Sv@n (16), Ti3s (14) en M@tte (11)
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5609
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: cb-bezoek met tegendraadse 3-jarige

Bericht door JasmijnLinde »

Marijke schreef:
maartje12 schreef::D :D
Wat een lekker eigenwijs mannetje heb je!

Ik ben vandaag geweest met mijn net 3-jarige en hij heeft zich, geheel tegen mijn verwachting in, keurig gedragen.
En zijn ogen zijn ook goed (gelukkig, want ik heb er al eentje met een brilletje).
Wat fijn dat het goed ging!

Het had overigens best gekund dat zijn ogen echt niet goed waren. Ikzelf heb ongeveer min 9. En zijn vader had een bril nodig vanaf zijn vierde. Binnen nu en een paar jaar zullen mijn kids waarschijnlijk wel aan de bril moeten. Maar nu gelukkig nog niet.
Mijn ouders hebben allebei ook slechte ogen. Mijn vader al vanaf zijn tweede een bril en mijn moeder heeft ook iets van -7. En ik en mijn zussen hebben geen bril. Ik heb ooit wel eens mijn ogen laten testen en het bleek dat ik juist hele goede ogen heb. Dus hopelijk is dit bij jullie kinderen ook het geval.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 16983
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Re: cb-bezoek met tegendraadse 3-jarige

Bericht door LindaJager »

Marijke schreef:[
Het had overigens best gekund dat zijn ogen echt niet goed waren. Ikzelf heb ongeveer min 9. En zijn vader had een bril nodig vanaf zijn vierde. Binnen nu en een paar jaar zullen mijn kids waarschijnlijk wel aan de bril moeten. Maar nu gelukkig nog niet.

Marijke, de - afwijking is niet erfelijk maar de + wel. Dus als papa een + heeft is de kans wel groter dat je kinderen een + afwijking hebben. Ik heb er hier 2 met een behoorlijke + en ja, wij, Gerard en ik hebben allebei ook +( nu ja, ik heb in 1 oog een + en mijn andere een - ::roll: )
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: cb-bezoek met tegendraadse 3-jarige

Bericht door Mare »

Handige tijd voor een afspraak met een peuter :roll: wel fijn dat de ogentest uiteindelijk nog is gelukt en dat er niet zo'n handige opmerking gemaakt werd ;)
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Ves

Re: cb-bezoek met tegendraadse 3-jarige

Bericht door Ves »

Mare schreef:Handige tijd voor een afspraak met een peuter :roll:
Dat dacht ik ook... als je zéker wilt weten dat V dwars gaat doen, dan is tussen 4 en 5 een ideaal tijdstip... (maar elk ander moment op de dag kan ook :roll: ).
Fijn dat die ogentest uiteindelijk toch nog helemaal gelukt is! Ik zie wel tegen het cb bezoekje op (en de evt. herhalingen vanwege gefaalde ogentest). Maar misschien valt het mee, afwachten maar.
Gebruikersavatar
Marijke
J&J SANTORINI
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:02 pm

Re: cb-bezoek met tegendraadse 3-jarige

Bericht door Marijke »

LindaJager schreef:Marijke, de - afwijking is niet erfelijk maar de + wel. Dus als papa een + heeft is de kans wel groter dat je kinderen een + afwijking hebben.
Echt waar? Dat is voor ons goed nieuws. Ik had werkelijk geen idee, ik heb altijd aangenomen dat dat een - afwijking ook erfelijk is. Met alle brillen en lenzen in mijn familie -en ook in de familie van de vader van de kinderen- kan ik me nog steeds nauwelijks voorstellen dat ze niet op termijn aan de bril moeten. Maar het is fijn om te weten dat het ook anders kan lopen.
Marijke mv J anna (juni 2006) en Kr ij n (mei 2009)
wennetje

Re: cb-bezoek met tegendraadse 3-jarige

Bericht door wennetje »

Handige tijd voor een afspraak met een peuter :roll:
Zou hier wel een prima tijd zijn maar ik zorg sowieso voor een afspraak op een goed tijdstip. De afspraak die ik thuisgestuurd krijg is dat zelden dus die wordt meteen verzet naar een ander tijdstip waarbij de kans van slagen het grootst is.

Klinkt wel als een heel gezellig bezoekje :? , je 3-jarig praat overigens uitstekend dus daar scoorde hij vast heel goed op!
3-jarig CB bezoek was hier niet zo'n probleem, hele CB is voor Joris nooit een probleem, prikjes ook niet trouwens (wel op het moment zelf natuurlijk) dus zo'n opmerking van arts zou hem niets doen. Het is wat dat betreft echt een vent :wink:
Kortom, voor wie nog moeten: het hoeft geen drama te zijn. Ogentest even oefenen is wel handig.
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4150
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: cb-bezoek met tegendraadse 3-jarige

Bericht door Gerrie »

Dat klinkt als een lekker intensief bezoekje.
Mirjam heeft zich een paar maanden geleden van haar goede kant laten zien. Haar 6 weken jongere nichtje was mee en Mirjam ging wel even laten zien dat zij het erg goed kon.
Ik ben ook blij dst de prik niet vermeld is, want Mirjam wil (net als Esther toendertijd) erg graag naar de basisschool. Esther kreeg d'r prik in mei en ging pas in september naar school, dat was de eerste maand ook bijna niet uit te leggen.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 16983
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Re: cb-bezoek met tegendraadse 3-jarige

Bericht door LindaJager »

Marijke schreef:
LindaJager schreef:Marijke, de - afwijking is niet erfelijk maar de + wel. Dus als papa een + heeft is de kans wel groter dat je kinderen een + afwijking hebben.
Echt waar? Dat is voor ons goed nieuws. Ik had werkelijk geen idee, ik heb altijd aangenomen dat dat een - afwijking ook erfelijk is. Met alle brillen en lenzen in mijn familie -en ook in de familie van de vader van de kinderen- kan ik me nog steeds nauwelijks voorstellen dat ze niet op termijn aan de bril moeten. Maar het is fijn om te weten dat het ook anders kan lopen.

Dat is wat de ortoptiste ons vertelde. Een - afwijking komt meestal pas bij het ouder worden.
Nadat Lucas een bril had gekregen zijn Robert en later Vincent al met 2 jaar onder controle gekomen vanwege de erfelijkheid. Mijn moeder had overigens ook +.
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
Plaats reactie