cupcakes maken- MET FOTO!
Moderator: Chantal
cupcakes maken- MET FOTO!
Ik wil vanmiddag met Marit cupcakes gaan maken. Maar nu heb ik van iemand restjes marsepein gekregen (van die goedkope van de Xenos) en wil ik gaan proberen die op de bovenkant te doen. Maar hoe krijg ik de bovenkant van de cupcakes plat? Ze zijn hier steeds wat bol als ze uit de oven komen.
En is dat marsepein van de Xenos wel wat? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben echt een totale beginneling, als dit goed lukt wil ik met de verjaardag van Marit in augustus dit ook gaan maken.
En is dat marsepein van de Xenos wel wat? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben echt een totale beginneling, als dit goed lukt wil ik met de verjaardag van Marit in augustus dit ook gaan maken.
Laatst gewijzigd door Miranda op vr jun 15, 2012 8:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8!
)

Re: cupcakes maken
Ik leg er een plank op direct als ze uit de oven komen.
De marsepein van de xenos ken ik zelf niet, maar ik geloof dat men er hier niet erg positief over is. Ach om te beginnen kan het toch wel?!
De marsepein van de xenos ken ik zelf niet, maar ik geloof dat men er hier niet erg positief over is. Ach om te beginnen kan het toch wel?!
A~nke, mama van T (2005), T (2008) en S (2010)
De marsepein van de xenos is erg korrelig, waardoor het niet echt lekker werkt, maar het gaat vastwel lukken, je hoeft er geen taart (met hoeken ed) mee te bekleden.
Als je makkelijk cupecakes wilt versieren, kun je ze na het bakken en bol zijn, inderdaad er iets opleggen, maar ik kies er ook wel eens voor om het bolle eraf te snijden. Dan chocopasta (wit, donker kan ook, maar zie je soms door licht marsepein heen) erop smeren en dan dus een lapje (rond) marsepein, je hebt vast wel een glas van ongeveer het goede formaat.
Leuk met bv klei uitstekertjes wat bloementjes erop en KLAAR.
Leuk en makkelijk te doen met jonge kids.
Resultaat wel showen he.
Als je makkelijk cupecakes wilt versieren, kun je ze na het bakken en bol zijn, inderdaad er iets opleggen, maar ik kies er ook wel eens voor om het bolle eraf te snijden. Dan chocopasta (wit, donker kan ook, maar zie je soms door licht marsepein heen) erop smeren en dan dus een lapje (rond) marsepein, je hebt vast wel een glas van ongeveer het goede formaat.
Leuk met bv klei uitstekertjes wat bloementjes erop en KLAAR.
Leuk en makkelijk te doen met jonge kids.
Resultaat wel showen he.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
idd wat de dames hierboven al zeggen, lukt vast!
om de cakejes platter te laten uit de oven kun je ze langer bakken op een lagere temperatuur. vaak staat op het pak om ze op 180 graden te bakken voor 20 minuten of zo. ik doe ze 25 minuten op 150 graden, dan rijzen ze niet zo snel.
succes!
om de cakejes platter te laten uit de oven kun je ze langer bakken op een lagere temperatuur. vaak staat op het pak om ze op 180 graden te bakken voor 20 minuten of zo. ik doe ze 25 minuten op 150 graden, dan rijzen ze niet zo snel.
succes!
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
En ze zijn goed gelukt!! Ik heb ze 25 minuten op 160 graden gedaan. Ze waren nog wel wat licht van kleur, maar het smaakte prima! Inmiddels ook met marsepein gewerkt. Was leuk om te doen, maar kostte meer tijd dan ik had gedacht. Afwerking ben ik zelf niet helemaal tevreden over, maar voor een eerste keer....
Foto is gemaakt, moet alleen nog op laptop gezet worden en daar heb ik nog geen tijd voor gehad (ben net klaar en gaan nu eerst eten).
Foto is gemaakt, moet alleen nog op laptop gezet worden en daar heb ik nog geen tijd voor gehad (ben net klaar en gaan nu eerst eten).
)

-
- J&J MAURITIUS
Fijn dat het goed gelukt is. Leuk om te doen he?!
En die marsepein van de Xenos is helemaal niet zo goedkoop als het lijkt hoor. Je betaald nog steeds 8 euro voor een kilo. En dan ook nog van slechte kwaliteit. Maar voor zo'n eerste keer en voor op cc's is het geen probleem. Als je het nog een keertje wilt doen zou ik aanraden om ergens anders marsepein te kopen.
En die marsepein van de Xenos is helemaal niet zo goedkoop als het lijkt hoor. Je betaald nog steeds 8 euro voor een kilo. En dan ook nog van slechte kwaliteit. Maar voor zo'n eerste keer en voor op cc's is het geen probleem. Als je het nog een keertje wilt doen zou ik aanraden om ergens anders marsepein te kopen.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Ik vond het wel erg leuk om te doen dus grote kans dat ik het vaker ga doen. Wat raad jij dan aan om te halen? Ik vond het niet heel fijn werken, het bleef vaak aan de roller plakken (ondanks de poedersuiker) en ook aan mijn handen. Ik heb een keer een workshop van Annemarie gevolgd en daar had ik dat veel minder mee. IK kreeg de marsepein ook niet goed schoon op de cupcakes. Zijn daar nog trucjes voor?JasmijnLinde schreef:Fijn dat het goed gelukt is. Leuk om te doen he?!
Maar om dit een keer te proberen was het prima hoor. Ik weet niet of ik grote taarten ed ga maken, daarvoor moet ik (denk ik) ook veel meer materialen hebben en dat kan financieel nu toch niet.
)

Bij de jamin hebben ze fondant en marsepein van funcake en nog een merk geloof ik.
Bij pipoos hebben ze zeker weten marsepein en fondant van funcake, en dat werkt echt wel lekker.
Bij pipoos hebben ze zeker weten marsepein en fondant van funcake, en dat werkt echt wel lekker.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Hier is dan de foto:

)

-
- J&J MAURITIUS
Re: cupcakes maken- MET FOTO!
Dat ziet er leuk uit! Dat zijn ook de uitstekers van de Xenos of niet? Die heb ik ook allemaal gekocht.
In plaats van poedersuiker gebruik ik altijd Crisco (=soort boter) Daarmee plakt je marsepein veel minder en is beter doorkneedbaar. Wat had je als ondergrond om je marsepein uit te rollen? Ik gebruik een plastic placemat en heb geen last van plakken. En waar rolde je je marsepein mee uit?
In plaats van poedersuiker gebruik ik altijd Crisco (=soort boter) Daarmee plakt je marsepein veel minder en is beter doorkneedbaar. Wat had je als ondergrond om je marsepein uit te rollen? Ik gebruik een plastic placemat en heb geen last van plakken. En waar rolde je je marsepein mee uit?
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Zijn idd de uitstekers van de Xenos, voor mij leuk genoeg om mee te beginnen.JasmijnLinde schreef:Dat ziet er leuk uit! Dat zijn ook de uitstekers van de Xenos of niet? Die heb ik ook allemaal gekocht.
Ik had geen plastic placemat, maar een glazen snijplank. Eerst een kunststof, maar dat werkte helemaal niet vond ik. Uitrollen deed ik nu met een deegroller (houten). Ik heb het ooit eens met een plastic roller gedaan, volgens mij ging dat wel beter.
(maar die heb ik hier thuis natuurlijk niet...)
)

Ze zijn leuk geworden hoor!Gerrie schreef:Bij de jamin hebben ze fondant en marsepein van funcake en nog een merk geloof ik.
Crisco werkt inderdaad fijn, minder vlekken.
Ik ben iig. fan van funcakes. Ik probeer wel eens iets anders, maar dat werkt tot nu toe minder fijn. Zelfs een duurder merk vond ik niet lekker werken (plakte meer, te zacht e.d.).
Hoor goede verhalen over Zelandia, niet geprobeerd nog.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
-
- J&J MAURITIUS
Heb je misschien nog pvc buis in de schuur liggen? Daar doe ik het mee en werkt prima. En anders kun je dat voor heel weinig bij de bouwmarkt kopen. Ik wil ooit nog wel zo'n kunststoffen maar ik vind ze een beetje te duur.
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Die kunststofrollers werken idd. wel heel erg fijn, ik heb de kleine en de grote.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
leuk geworden zeg! Ik gebruik gewoon een stuk bakpapier om op te rollen, wel lastig soms omdat het blijft glijden. En een stuk pvc-buis.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)
Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Ik had eens als tip gekregen om huishoudfolie om de deegroller te doen, werkt soms wel soms niet, maar dat ligt eraan hoe ik het eromheen doe denk ik.
maar verder zijn ze echt heelleuk!!
maar verder zijn ze echt heelleuk!!
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Dank jullie wel voor de leuke reacties! Vergeleken met andere bakresultaten vind ik die van mij nog lang zo mooi niet, maar voor een eerste keer vind ik het zelf niet slecht.
IK ga het zeker vaker proberen, vond het erg leuk om te doen!
IK ga het zeker vaker proberen, vond het erg leuk om te doen!
)

Leuk geworden joh! Je hebt al heel wat tips gekregen. Ik gebruik een bureau-onderlegger van de Ikea. Lekker groot en het plakt niet. Als het wel plakt smeer ik er wat crisco onder.
Groetjes Diane
S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Leuk!
*noteert dit op de activiteitenlijst voor de grote vakantie*
*noteert dit op de activiteitenlijst voor de grote vakantie*
I l s e, mv B (03), J (04) & P (07)
Hoe dan ook, we redden het
Hoe dan ook, we redden het
Het valt mij op dat de vormpjes steeds 'losser' gaan zitten. Net uit de oven zaten ze mooi strak om de cupcakes heen, nu niet meer. Oogt gelijk een stuk minder mooi.
Kan ik daar nog iets aan doen?
O ja, manlief vindt de cupcakes te zoet. Is er ergens een goed en lekker recept? Ik heb nu iets van internet geplukt en maar gewoon gedaan. Ik vind ze best lekker, maar in combi met de marsepein zijn ze idd wel erg zoet.
Kan ik daar nog iets aan doen?
O ja, manlief vindt de cupcakes te zoet. Is er ergens een goed en lekker recept? Ik heb nu iets van internet geplukt en maar gewoon gedaan. Ik vind ze best lekker, maar in combi met de marsepein zijn ze idd wel erg zoet.
)

Ze zien er erg vrolijk uit, leuke bezigheid! Ik heb even snel voor je gezocht, zo maak ik cupcakes:
Ik klop 120 g boter (op kamertemperatuur) met 120 g fijne kristalsuiker tot het licht en luchtig is (zo'n 5 minuten). Daar klop ik 2 eieren door. Vervolgens zeef ik er 120 g zelfrijzend bakmeel over en een eventueel smaakje (bijv. vanille-extract of 1,5 eetl. cacao voor chocoladecakejes). Die spatel ik erdoor. Dat doe ik in papiertjes die ik in muffinvormpjes heb gedaan. Dit recept is voor 12 cakejes, maar meestal heb ik er 1 of 2 meer. Die doe ik in een hetelucht-oven op 180C.
Ik klop 120 g boter (op kamertemperatuur) met 120 g fijne kristalsuiker tot het licht en luchtig is (zo'n 5 minuten). Daar klop ik 2 eieren door. Vervolgens zeef ik er 120 g zelfrijzend bakmeel over en een eventueel smaakje (bijv. vanille-extract of 1,5 eetl. cacao voor chocoladecakejes). Die spatel ik erdoor. Dat doe ik in papiertjes die ik in muffinvormpjes heb gedaan. Dit recept is voor 12 cakejes, maar meestal heb ik er 1 of 2 meer. Die doe ik in een hetelucht-oven op 180C.
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
-
- J&J MAURITIUS
Het kan zijn dat je ze misschien te heet gebakken hebt of te lang?
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Ik heb ze 25 minuten op 160 graden (heteluchtoven) gebakken. Het merendeel was nog erg licht van kleur maar ze waren wel echt gaar.JasmijnLinde schreef:Het kan zijn dat je ze misschien te heet gebakken hebt of te lang?
)

-
- J&J MAURITIUS
Miranda schreef:Ik heb ze 25 minuten op 160 graden (heteluchtoven) gebakken. Het merendeel was nog erg licht van kleur maar ze waren wel echt gaar.JasmijnLinde schreef:Het kan zijn dat je ze misschien te heet gebakken hebt of te lang?
Bij mij zijn ze met 15 minuten wel klaar. Maar ik heb ook heel vaak ruzie met de oven hoor.
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Hoe zijn ze dan qua kleur bij jou?JasmijnLinde schreef:Miranda schreef:Ik heb ze 25 minuten op 160 graden (heteluchtoven) gebakken. Het merendeel was nog erg licht van kleur maar ze waren wel echt gaar.JasmijnLinde schreef:Het kan zijn dat je ze misschien te heet gebakken hebt of te lang?
Bij mij zijn ze met 15 minuten wel klaar. Maar ik heb ook heel vaak ruzie met de oven hoor.
)