waarin bakken?

Moderator: Chantal

Plaats reactie
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9556
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

waarin bakken?

Bericht door muppet »

Ik wil voor de juffen de mokken maken uit de mjam taart, maar ik zat me af te vragen of ik ook in gewone grote mokken de cake kan bakken. Zou zo'n grote stenen mok in de oven kunnen? Ik heb ook nog een groot glas van 1/2 liter, behoorlijk dik, zou dat in de oven kunnen? En ik heb hier ook wel gehoord van bakken in een leeg limonadeblik, gaat dat goed?
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4934
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: waarin bakken?

Bericht door Annet »

geen idee, maar hoe heet wordt een faatwasser? (heb er zelf geen dus weet het niet) stel dat de temp in de buurt komt en de beker is faatwasbestendig gewoon één proberen denk ik.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4934
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: waarin bakken?

Bericht door Annet »

vond nog wat via google:
Het ideale materiaal

Metale vormen zijn de beste warmtegeleiders. Wanneer in een glazen, aardewerk of porseleinen vorm wordt gebakken, moet de baktijd met 5-10 minuten worden verlengd, omdat de laatstgenoemde vormen de warmte niet optimaal geleiden.


Bakvormen of licht of donker

Er zijn lichte en donkere bakvormen. In de praktijk is gebleken dat donkere gekleurde bakvormen in een elektrische oven en lichtgekleurde in een gasoven het beste resultaat geven. Zwarte bakvormen laten de warmte goed door, waardoor het gebak een mooi gelijkmatig uiterlijk geeft. Bovendien laten donkere bakvormen het gebak ook gemakkelijker los.


http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi ... ?id=157418

met bakpapier werken Gewoon een strookje door de form kan ook wel handig zijn.

Maar misschien heeft iemand een betere tip.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Gebruikersavatar
Nynke
J&J SANTORINI
Berichten: 1124
Lid geworden op: di jul 27, 2010 6:50 pm

Re: waarin bakken?

Bericht door Nynke »

Ik maak een enkele keer wel eens appeltaartjes in een theekopje. Toen Lotte afscheid nam van het KDV in goedkope Xenos-kopjes, maar ook wel eens in kopjes van ons eigen duurdere servies (gewoon van V&D) en dat lukt goed. Kopjes blijven heel en appeltaartjes worden goed. Maar ik heb dus geen ervaring met dikkere mokken.
Groetjes,

Nynke, moeder van Sofie (dec. 2005), Lotte (jan. 2008) en Bente (11 aug. 2013)

Met liefs en lapjes
Plaats reactie