flesweigeren en werk, hoe ga ik dit doen?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
mama van b en c

flesweigeren en werk, hoe ga ik dit doen?

Bericht door mama van b en c »

Ik schreef een tijdje terug al over G. Hij wilde van de 1 op andere dag een fles meer. De afgelopen 3 weken hebben we dagelijks geoefend met verschillende spenen (avent, tommy tippee, difrax soft, en nu een platte bibi speen) verschillende warmtes (vers gekolfd zowel direct en wat afgekoeld, opgewarmd in verschillende temperaturen) verschillende houdigen, verschillende personen, als hij honger heeft, als hij juist geen honger heeft. Het enige wat hij doet is krijsen zodra hij de fles ziet. En hij huilt eigenlijk nooit :( . Het enige wat hij nu doet is na een voeding wat kauwen op de speen om vervolgens flink te kokhalzen als er melk komt :? :roll:

Dus ik heb geen hoop dat hij het gaat doen voordat ik aan het werk ga. G is vandaag precies 5 maanden en 14 augustus ga ik weer werken. Dan is hij dus 6,5 maand. Nu vind ik het op zich niet erg dat hij dan niet drinkt, ik ben er van overtuigd dat hij het wel ergens inhaalt. Maar het is voor de oppas (oma en de gastouder) en voor papa natuurlijk wel vervelend. En als hij ook nog eens gaat huilen van de honger vind ik het ook erg. Ik weet niet of hij dat gaat doen, ik ben nu meestal een uur nadat hij honger heeft gekregen wel weer thuis en dan is hijwel wat mopperig of soms slaapt hij gewoon weer, maar 10 uur achter elkaar ben ik niet weggeweest zonder hem.

Ik ben ook niet in de gelegheid om hem te gaan voeden en de oppas kan ook niet naar mij komen. Nu heb ik het plan opgevat om wat eerder met bijvoeden te beginnen, over 2 weken ofzo en misschien van de bv wat pap te maken zodat dat wat makkelijker te geven is en hij wellicht ook wat verzadigder is. Wat denken jullie? Goed idee of volkomen kansloos? Of hebben jullie nog andere tips? Hoe deden jullie dat met jullie flesweigeraars?
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12573
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: flesweigeren en werk, hoe ga ik dit doen?

Bericht door monika »

Jort ging flesweigeren met 7 maanden, dus vergelijkbaar in leeftijd als jij moet werken.
Ik zou het gewoon proberen met iets eerder ander voedsel aan te bieden als er geen allergien in de familie zitten. Wij hebben het gered met dunne appelmoes naar binnen lepelen, beetje bv evt met pap naar binnen lepelen, boodkorstjes en banaan, harde snavel beker van Nubby en manlief heeft wat afgerommelt met verschillende bekertjes/ tuitbekertjes. Maar de harde snavel ging nog het beste. Mijn dagen waren toen 9 uur inclusief pauze en reizen. Ik probeerde wel eens in mijn pauze live te komen voeden, maar meestal sliep hij net als ik de straat in reed en had dat dus ook geen zin.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6801
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Re: flesweigeren en werk, hoe ga ik dit doen?

Bericht door Betje »

Joh! Dat is nog ZES! weken!! Dat is echt een eeuwigheid in babyland. Het valt me ook op dat je in 3 weken tijd heel veel verschillende dingen hebt geprobeerd. Ik zou gewoon eens één of twee weken die fles laten zitten en dan een tijdje heel consequent op hetzelfde moment met dezelfde fles oefenen. Er kan nog zóveel veranderen in die tijd. En al met al heb je een heel korte tijd te overbruggen voordat hij het echt op bijvoeding gaat redden zo'n dag, dus dat komt vast helemaal goed!
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: flesweigeren en werk, hoe ga ik dit doen?

Bericht door Mare »

Ik denk niet dat bijvoeden de oplossing is. Over het algemeen verandert dat niks aan de behoefte om te drinken. Met het begin van de bijvoeding wilde David zelfs meer drinken.

Je kan nog proberen hem uit een beker te laten drinken ipv een fles, misschien gaat dat beter?
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: flesweigeren en werk, hoe ga ik dit doen?

Bericht door Ana »

er kan nog heel veel veranderen tot die tijd natuurlijk, maar kunt wellicht wel gaan oefenen met gekolfde melk en rijstebloem? Daar ben ik zelf een week of 3 eerder mee begonnen.
Als hij dat eenmaal eet dan kan de oppas in elk geval iets geven. En wil hij iets uit een bekertje?
Het lijkt me echt wel heel spannend hoor omdat je met die 'deadline' zit.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Kimmie
J&J SANTORINI
Berichten: 3148
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:40 am

Re: flesweigeren en werk, hoe ga ik dit doen?

Bericht door Kimmie »

Heb het voorgaande niet gelezen, maar wat voor mij hielp en daaroor ook iets bij een heel eigenwijs en volharend meisje: loslaten!
Geen stress erom als je ervan overtuigd bent dat hij het in komt halen bij jou!

Verder, kiezen voor één speen. Hij heeft het gedaan dus dat is het niet. Ik zou dan één vast moment kiezen om 'ontspannen' met de fles/speen/melk te oefenen. Laat maar spelen, ontdekken ed met de spullen, drinken mag maar hoeft niet... geen druk.
Misschien is de melk een keer iets te warm/koud/andere smaak geweest waardoor hij is geschrokken en nu steeds die ervaring neemt als ie weigert. Probeer de situaties van aanbieden gelijk te houden en voorspelbaar voor hem dan weet hij wat ie kan verwachten.
Oefenbeker introduceren met klein beetje melk ook op vast moment, bijv na jullie lunch oid. In het begin was het hier een geklieder tot en met met maar al heel snel dronk ze of nipte/sloeberde ze toch wat cc's binnen en weer een positieve ervaring erbij icm melk :)

Alles bij elkaar heeft er hier niet voor gezorgt dat P uck ineens wel dronk, ja soms denk als ze echt dorst had of heeeel moe was. Maar wel dat ze vóór der 1e jaar uit een gewone beker dronk ;) haha... en na der 1e jr ineens WEL?! uit een flesje dronk en nu nog steeds erg vertederd kijkt als ze dat ding ziet??!?!! :?:

Succes!! Het heeft mij zoveel stress bezorgt, ik hoop dat je dat voor jezelf wat luchtiger kan maken!! Werkt veel prettiger :)
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
Gebruikersavatar
marije1977
J&J SANTORINI
Berichten: 2769
Lid geworden op: do jul 29, 2010 1:19 pm

Re: flesweigeren en werk, hoe ga ik dit doen?

Bericht door marije1977 »

Wat bij Neline het beste werkte was loslaten. Ik gaf een fles mee en zag wel wat ze er van dronk. 's Avonds haalde ze alles flink in. Wat ook al snel goed werkte was drinken uit een (oefen)beker, ook al op die leeftijd. Verder hebben de juffen op het kdv met heel veel geduld en voeden in allerlei houdingen Neline uiteindelijk toch aan de fles gekregen. Volgens mij liepen ze rond met haar op de arm en gaven ze zo de fles.
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Gebruikersavatar
Mireille
J&J SANTORINI
Berichten: 2734
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:51 pm

Re: flesweigeren en werk, hoe ga ik dit doen?

Bericht door Mireille »

Gwyneth begon ook met een maand of vijf de fles te weigeren. Bij haar is de melk zo goed en zo kwaad als het ging naar binnen gelepeld met theelepeltjes. 's Nachts haalde ze het weer in.
Maar wat je zegt, voor de opvang was het echt een frustratiepuntje, terwijl het dat voor ons niet was. Ik voedde haar daar ter plekke nog om kwart voor acht en als ik om half vijf/vijf uur binnen kwam dronk ze ook weer. 's Nachts dronk ze dan om de twee uur zo'n beetje.
(en nu begin ik te begrjipen waarom het toch zo lang heeft geduurd voordat mevrouw ging doorslapen...)
Groetjes, Mireille
Moeder van Morgan (13) en Gwyneth (10)
mamaanna
J&J TEXEL
Berichten: 186
Lid geworden op: vr mar 30, 2012 8:54 pm

Re: flesweigeren en werk, hoe ga ik dit doen?

Bericht door mamaanna »

even denken hoor, ik ben met 6 maanden gestopt met kolven, ik werkte toen halve dagen. Juliane dronk ook heel slecht/niet uit de fles, dus vanaf 6 maanden heeft ze op de crèche fruithapjes etc gekregen om de ochtend te overbruggen. Hoe je dat kunt doen voor een hele dag is natuurlijk wel wat lastiger. Ik moet zeggen, toen Juliane naar de creche ging met drie maanden weigerde ze de fles helemaal, na 1 maand ging het redelijk, ze "moest" wel natuurlijk...Na 6 maanden dus met fruit/groentehapjes en water, uit een bekertje. Ik heb zelf nooit flessen in huis gehad voor haar, ze dronk goed uit een bekertje en thuis live bij mij. Kan je niet proberen of een bekertje al lukt? Naast eventueel al wat fruit/groente/en verder wat er al mag met 6 maand?
Annemieke, mama van Juliane (april 2008)
Gebruikersavatar
Eve71ne
J&J HAWAII
Berichten: 6256
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:09 am

Re: flesweigeren en werk, hoe ga ik dit doen?

Bericht door Eve71ne »

Benthe kreeg de borstvoeding ingedikt met johannesbroodpitmeel met een lepeltje.
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
mama van b en c

Re: flesweigeren en werk, hoe ga ik dit doen?

Bericht door mama van b en c »

oke bedankt voor de tips.

de laatste keer dat hij dronk was bij de oppas, ze vertelde wel dat hij eerst niet wilde en ze dacht dat de melk te koud was. toen ze hem nog wat opwarmde dronk hij wel. misschien is hij geschrokken van die koude melk.

ik maak me geen zorgen hoor, maar ja, die oppassen... en spannend is het natuurlijk wel een beetje. Beide oudste 2 hebben overigens KMA gehad, vandaar mijn huivering voor te snel met bijvoeding beginnen. Nou we gaan nog even verder met probere, ik ben beieuwd...
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: flesweigeren en werk, hoe ga ik dit doen?

Bericht door LauramvAnneenLisa »

ze hadden het hier alle drie, wel iets ouder, vanaf 9 maanden. Oplossing was verschillend.
Bij anne en iris, die wel goede eters zijn, kregen ze pap van bv (biobim!) en extra fruithapjes.
Lisa weigerde ook van een lepel te eten, die deed alleen rapley èn ze was erg mager, en dat werd met 4 dagen per week werken dus een probleem. Daar ben ik 2 dagen per week thuis gaan werken om vanuit huis 2x per dag naar de creche te gaan om te voeden
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
mama van b en c

Re: flesweigeren en werk, hoe ga ik dit doen?

Bericht door mama van b en c »

Ik heb vandaag geoefend met de oefenbeker. Dat vond hij wel erg interessant. hij heeft ook wat gedronken maar liet er ook nog veel langs lopen. Ik heb hier wel vertrouwen in geloof ik. Komt goed
wennetje

Re: flesweigeren en werk, hoe ga ik dit doen?

Bericht door wennetje »

Al die verschillende soorten spenen hebben het misschien een beetje erger gemaakt juist :-(

Wat Betje al schrijft: even alleen maar voeden en over 2 weekjes gewoon 1 speen. Hem laten happen, dus niet speen in mond duwen en voor een voeding doen (beetje honger is wel belangrijk). Paar minuutjes proberen en dan hup fles weg en de borst geven.
mama van b en c

Re: flesweigeren en werk, hoe ga ik dit doen?

Bericht door mama van b en c »

Denk je? Maar dat staat wel bij de tips op het bv forum. probeer verschillende spenen en probeer alles een aantal dagen...
wennetje

Re: flesweigeren en werk, hoe ga ik dit doen?

Bericht door wennetje »

mama van b en c schreef:Denk je? Maar dat staat wel bij de tips op het bv forum. probeer verschillende spenen en probeer alles een aantal dagen...
Ik probeerde Joris van fles naar borst te laten gaan (bij 4 maanden) en ivm een premature drinktechniek (waardoor ft live voeden te pijnlijk was) moest ik in opdracht van de pre-logopedist oefenen met een speciale fles/speen. Omdat dit vermoeiend was, mocht dat maar 2x per dag. Kind kreeg daarmee: gewone fles, oefenfles, tepel en af en toe een speen. Hij werd steeds onrustiger, liet veel los bij het voeden en begon te weigeren (gelukkig begon hij met zijn speen te weigeren maar fles werd ook een probleem). Mijn gevoel zei dat het te veel voor hem was, iedere keer weer omschakelen naar een andere zuigtechniek, dat wat een rustmoment voor hem moest zijn werd hard werken. Ik ben toen wederom overgestapt naar ft live voeden en deze keer kon ik het volhouden, combinatie van eelt op tepels en een lichte verbetering van drinktechniek. De rust keerde volledig terug en hij kreeg na een tijdje weer alleen de gewone fles (dat was inmiddels op het kdv bij 6 maanden).

Dus ja, ik denk dat het hiermee erger is geworden. Voeden moet rust zijn, daarom ook maar een enkel voedmoment pakken en het dan maar een paar minuten proberen. Als je gevoel zegt dat het aan de speen ligt, pak je na een week eens een andere speen, hij moet wel tijd krijgen om het te leren met die ene speen. Nu eerst voeding weer in verband brengen met rust.
Neem iig een speen met kleinste opening (dus newborn speen) en laat zelf happen door speen beetje over wang/lipjes te bewegen, niet in mond stoppen want een tepel moet hij ook zelf pakken.
mama van b en c

Re: flesweigeren en werk, hoe ga ik dit doen?

Bericht door mama van b en c »

Dat verhaal van dat niet teveel verschillende dingen op een dag en de voeding moet een rust moment zijn daar kan ik me zeker wel in vinden. Ik heb daarom ook maar bewust 1 keer per dag geoefend en af en toe een dag overgeslagen.

Ik ben nu weer begonnen met de eerste speen, daar heeft hij immers gewoon uitgedronken. En ik ga geen andere spenen meer proberen. Hij begon vanavond in ieder geval niet meteen te huilen bij het zien van de speen. Hij hapte zelf aan, maar vervolgens lijkt hij er niks van te snappen. Hij kauwt er maar wat op. Nou ja, om eerlijk te zeggen, ik heb het gevoel dat het vast wel goed komt. Hij krijgt binnenkort wat groente en fruit erbij en als hij dan op de dag zo een klein beetje uit de fles knabbelt of uit een bekertje sloebert, dan zal hij het er vast wel op uit houden. En om eerlijk te zijn vind ik het ook niet erg als hij dat dan 's nachts in gaat halen :razz:. en ook kolf ik heel weinig dus als hij niet veel van mijn voorraad drinkt, kan hij ook langer volledig bv krijgen! Bij B. (die dronk 2x 200 cc als ik was werken, terwijl ik maar 2x 70cc kolfde) was de voorraad bij 6 maanden al op en moest hij noodgedwongen kv bij krijgen... als dat zo is dan is dat zo maar eigenlijk vind ik het zo dus wel prima)
Gebruikersavatar
Truus
J&J SANTORINI
Berichten: 2546
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 8:40 am

Re: flesweigeren en werk, hoe ga ik dit doen?

Bericht door Truus »

mama van b en c schreef:Dat verhaal van dat niet teveel verschillende dingen op een dag en de voeding moet een rust moment zijn daar kan ik me zeker wel in vinden. Ik heb daarom ook maar bewust 1 keer per dag geoefend en af en toe een dag overgeslagen.

Ik ben nu weer begonnen met de eerste speen, daar heeft hij immers gewoon uitgedronken. En ik ga geen andere spenen meer proberen. Hij begon vanavond in ieder geval niet meteen te huilen bij het zien van de speen. Hij hapte zelf aan, maar vervolgens lijkt hij er niks van te snappen. Hij kauwt er maar wat op. Nou ja, om eerlijk te zeggen, ik heb het gevoel dat het vast wel goed komt. Hij krijgt binnenkort wat groente en fruit erbij en als hij dan op de dag zo een klein beetje uit de fles knabbelt of uit een bekertje sloebert, dan zal hij het er vast wel op uit houden. En om eerlijk te zijn vind ik het ook niet erg als hij dat dan 's nachts in gaat halen :razz:. en ook kolf ik heel weinig dus als hij niet veel van mijn voorraad drinkt, kan hij ook langer volledig bv krijgen! Bij B. (die dronk 2x 200 cc als ik was werken, terwijl ik maar 2x 70cc kolfde) was de voorraad bij 6 maanden al op en moest hij noodgedwongen kv bij krijgen... als dat zo is dan is dat zo maar eigenlijk vind ik het zo dus wel prima)
Klinkt goed en ik denk dat dat het enige is, wat je zelf kan doen. Je er niet te druk om maken. Gewoon aanbieden, wil hij niet, dan niet.
mama van b en c

Re: flesweigeren en werk, hoe ga ik dit doen?

Bericht door mama van b en c »

Ik merk gewoon dat de oppassen het wel spannend vinden. Ojee dan drinkt hij niks, een beetje dat gevoel zeg maar. Ik heb al gezegd, dat hij het vast wel ergens anders in haalt en dat hij nu ook gerust 10 uur achter elkaar maakt in de nacht...

manlief is er gelukkig ook wel makkelijk in. Niet drinken? Nou dan niet.
Gebruikersavatar
Truus
J&J SANTORINI
Berichten: 2546
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 8:40 am

Re: flesweigeren en werk, hoe ga ik dit doen?

Bericht door Truus »

mama van b en c schreef:Ik merk gewoon dat de oppassen het wel spannend vinden. Ojee dan drinkt hij niks, een beetje dat gevoel zeg maar. Ik heb al gezegd, dat hij het vast wel ergens anders in haalt en dat hij nu ook gerust 10 uur achter elkaar maakt in de nacht...

manlief is er gelukkig ook wel makkelijk in. Niet drinken? Nou dan niet.
Herkenbaar hoor, hier was dat ook zo. Maar als je zelf dit gewoon blijft aangeven en er relaxed onder bent, zullen je oppassen het misschien op den duur toch ook wel los kunnen laten.
L/otta was gelukkig een klein dikkerdje. Dus dan zei ik altijd een beetje grappend erachteraan 'en anders heeft ze wel wat reserve' . Maar goed, oma's hier, waren vaak bang dat ze dan alsnog bang tekort kwam. ;)
wennetje

Re: flesweigeren en werk, hoe ga ik dit doen?

Bericht door wennetje »

Anders laat je de oppassen lekker met een lepeltje klooien, komt er ook melk binnen. Vinden kindjes vaak wel leuk. Joris dronk bij gecorrigeerd 6 maanden ook kleine slokjes uit zo'n oefenbekertjes. Allemaal manieren om de oppas gerust te stellen.

En verder vooral zelf de rust vasthouden die je beschrijft, hartstikke goed.
Plaats reactie