luier uit methode?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9563
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

luier uit methode?

Bericht door muppet »

Zou ik bij Eline kunnen beginnen met de luier uit methode? Ze is nu bijna 2, heeft een paar weken geleden wel op het potje geplast, maar zegt op dit moment elke keer NEE als we vragen of ze wil. Ik heb nog niet het idee dat ze zelf doorheeft wanneer ze plast. Ze kan wel goed aangeven of ze een poepluier gemaakt heeft of niet. Zou het zin hebben om gewoon de luier weg te laten? Of moeten we nog even wachten? Wie heeft ervaringsverhalen en tips voor mij?
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
wennetje

Re: luier uit methode?

Bericht door wennetje »

Ik vind het erg vroeg maar ik ben dan ook iemand die van mening is dat je moet wachten tot het kind zelf aan geeft er aan toe te zijn, en zo klinkt het niet. Op het potje moet in deze fase vooral leuk blijven dus NEE is gewoon nee. Op het potje voor de TV of boekjes lezen zijn manieren om het leuk te maken.
Joris heeft nu soms pas door dat hij plast. Hiervoor waren het gelukstreffers, kwestie van mijn goede timing.

Maargoed, nogmaals, ik ben dus van mening dat het kind hierin leidend moet zijn maar er zijn ook andere stromingen, meningen. Doe dat wat bij je past en probeer het gewoon eens uit, je merkt het snel genoeg als het te vroeg is en dan wacht je weer een paar maanden.
Gebruikersavatar
Eeffie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4090
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:35 pm

Re: luier uit methode?

Bericht door Eeffie »

Ik vind het ook wel redelijk jong. Als het lukt, fijn voor je, maar ik denk niet dat je teveel moet hopen.
Als ik je een tip mag geven: gewoon meenemen in het normale toiletritueel, maar geen druk opleggen. Als het weer het toelaat, lekker in de blote billen rond laten lopen en met je meenemen naar de wc om de kunst bij je af te kijken. Het potje stond bij ons prominent in de kamer en ze mocht er ten allen tijden op gaan zitten, maar het was geen 'doel' op zich.
Dan komt het vanzelf wel.
En als het moment er is, dat de window-of-opportunity er is, gebruik maken van een stimulansmiddel. Een plasstickerplakplaat van de favoriete tv-figuur ofzo. Ik maakte een dorakalender, waar ze dan stickers over alle plaatjes heen mocht plakken. Werkte hier goed.
Mama van De Puber; 07-11-2008 en Junior, 07-05-2012
Gebruikersavatar
wilmama
J&J HAWAII
Berichten: 6412
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Re: luier uit methode?

Bericht door wilmama »

Ik vind het ook wel erg vroeg. Nu gewoon lekker op het potje of op de wc laten gaan en als ze niet wil ook prima toch. A nne was pas 3 jaar en een paar maand voor ze echt met zindelijk worden bezig ging.

Waarom wil je nu al met haar aan de slag? Ik zou het haar zelf aan laten geven.
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Gebruikersavatar
Corina
J&J SANTORINI
Berichten: 3403
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:58 am

Re: luier uit methode?

Bericht door Corina »

Ik zou op deze leeftijd nog niet heel actief te werk gaan. Ik zou bij mooi weer haar wel zonder luier oid laten lopen. Zodat ze kan zien wat er gebeurt.
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
Gebruikersavatar
BreTui
J&J SANTORINI
Berichten: 1572
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Re: luier uit methode?

Bericht door BreTui »

Och zo erg jong vind ik het niet hoor...

Er zijn methodes om zelfs babies al op het potje te zetten, of althans ze al heel jong aan te laten geven dat ze moeten plassen/poepen... BZC (Baby Zindelijkheids Communicatie) heet dat. Zodra je baby aangeeft te moeten plassen kun je hem/haar op het potje zetten ipv de plas af te wachten in de luier...

Ik heb daar verder geen ervaring mee, ik weet alleen dat het wel kan...

Maar evenngoed was Kyra een relatief snelle....
Kyra was net 2 toen ze dag en nacht zindelijk was.

Ze heeft het helemaal zelf gedaan... Geen "potty training" zelfs niet 's nachts wakker maken, alleen een potje in de woonkamer gezet en haar in haar blote kont laten lopen.
De eerste keren liet ze het langs de benen lopen maar al gauw liep ze bij de minste aandrang naar het potje... Later een onderbroek aangedaan, (dat voelde voor haar als een luier, dus daar vergiste ze zich in de eerste instantie nog wel eens in, maar ook dat had ze al snel door... Daarna ging ze op de wc en ze kon het steeds langer ophouden.. zo was ze al helemaal zindelijk voor ze naar psz ging...

Klein nadeeltje.. onderbroeken zijn in heel kleine maatjes moeilijk te vinden ;)
Brenda, mv Rianne (29-07-03) en Jax(Kyra) (06-07-07)

~Waar zonnestralen regendruppels strelen en het licht het donker kust~
annelies

Re: luier uit methode?

Bericht door annelies »

je kunt het best stimuleren denk ik. Niet dwingend, maar wel speels. E sther was net twee en van de een op andere dag overdag zindelijk, het kan best op die leeftijd, als ze eenmaal doorhebben dat ze hun sluitspieren bewust kunnen aanspannen/ontspannen.
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14178
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: luier uit methode?

Bericht door jikke »

lekker bloot lopen lijkt me prettig voor kinderen maar ik zou nog niet gaan trainen. heb je de energie om als het wel deels aanslaat door te gaan na de vakantie? In de vakantie is luier uit heel makkelijk met mooi weer maar wat als je weer thuis bent en steeds bij een ongelukje moet dweilen.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Suuz

Re: luier uit methode?

Bericht door Suuz »

Ik heb het ook geprobeerd maar wel met een onderbroekje aan (enkele maanden geleden).. leek me wat fijner zitten. Conclusie is dat ze het toch niet goed voelt nog, maar wel gelijk naar mijn komt als ze een nat onderbroekje heeft. (goed teken) Als ze op gezette tijden naar potje "gestuurd" word dan heeft het wel resultaat. Ze heeft dus wel controle over de spieren. Vind het ook best lastig. Denk dat ik de komende periode maar weer ga proberen. Gewoon proberen dan maar?
Suuz

Re: luier uit methode?

Bericht door Suuz »

oh verschil is dat ze hier wel wilt, en ook wel aan kan geven.
Gebruikersavatar
BreTui
J&J SANTORINI
Berichten: 1572
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Re: luier uit methode?

Bericht door BreTui »

@suuz Dan zou ik het proberen ook zonder onderbroekje (blote kont onder een rokje)... (Bij Kyra was dat de truc... Onderbroek voelde aan alsof ze een luier aan had, dus was er voor haar gevoel geen verschil.. Pas zonder onderbroek voelde het echt als zonder luier.
potje gewoon in de woonkamer zetten. Kan ze als ze wil gewoon gaan zitten...
Succes! En geen punt van maken als ze toch een ongelukje heeft... T is voor haar ook wennen dat ze t niet meteen kan laten lopen...
Brenda, mv Rianne (29-07-03) en Jax(Kyra) (06-07-07)

~Waar zonnestralen regendruppels strelen en het licht het donker kust~
Deborah
J&J SANTORINI
Berichten: 1830
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:07 pm

Re: luier uit methode?

Bericht door Deborah »

Zou het ook gewoon proberen hoor. De jongens waren hier ook beidde rond hun 2e zindelijk en met D äphny ben ik nu bezig. Soms gaat het een paar dagen heel goed en soms heeft ze zoveel afleiding dat er meer mis is dan raak :D . Ze komt me altijd melden als ze gepoept heeft en 9 van de 10 keer ook als ze geplast heeft/staat te plassen. Ze voelt het dus wel heel goed aan, maar heeft ook veel last van de afleiding van dr broers. Vooral R uben vind het erg interessant dat zijn zus ook op de pot kan plassen en staat er dan met zn neus bovenop.
Straks met het mooie weer gewoon weer lekker in dr blote billen laten lopen. Emmertje met sop klaar hebben staan. Gaat vast goed komen. Hoe oud was A nouk toen ze zindelijk werd?
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
Suuz

Re: luier uit methode?

Bericht door Suuz »

BreTui schreef:@suuz Dan zou ik het proberen ook zonder onderbroekje (blote kont onder een rokje)... (Bij Kyra was dat de truc... Onderbroek voelde aan alsof ze een luier aan had, dus was er voor haar gevoel geen verschil.. Pas zonder onderbroek voelde het echt als zonder luier.
potje gewoon in de woonkamer zetten. Kan ze als ze wil gewoon gaan zitten...
Succes! En geen punt van maken als ze toch een ongelukje heeft... T is voor haar ook wennen dat ze t niet meteen kan laten lopen...
Bedankt! (klein probleempje hier is dat ze het alleen kan doen als er niemand kijkt :lol: , zal de deur na badkamer dan maar open houden)
Gebruikersavatar
Regina
J&J SANTORINI
Berichten: 3616
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:29 am

Re: luier uit methode?

Bericht door Regina »

Hmm als ik dit allemaal zo lees dan moet ik misschien met Liam toch ook maar gaan oefenen. Nikki was 2 jaar en 3 maand en Mirte was 2 jaar en 5 maand. Allebei in 1 dag gewoon bloot laten lopen en toen waren ze eigenlijk al zindelijk. Maar die pasten toen al als ze naar bed gingen op het potje en Liam dat dat nog niet. Ik zet hem regelmatig erop maar heeft nog nooit erop geplast.

Je zou gewoon een dagje kunnen proberen toch. Je merkt dan vanzelf wel of ze er al klaar voor is en anders probeer je het over een maandje weer.
Regina, moeder van
Mirte (15-10-2004) Nikki (09-10-2007) Liam (11-05-2010)
Gebruikersavatar
petra1969
J&J HAWAII
Berichten: 6784
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 1:00 pm

Re: luier uit methode?

Bericht door petra1969 »

Cay weet precies wanneer hij moet plassen of poepen. Laatst liep hij zonder luier buiten, ging staan plassen en hield er abrupt mee op toen papa toevallig in de buurt was. Toen papa weer verder liep, plaste hij pas verder. Hij kan het dus heel goed ophouden. Maar op potje wil hij niet en de wc vindt hij doodeng. Als hij moet poepen, loopt hij naar een rustig plekje, doet zijn behoefte en komt me dan waarschuwen dat hij een schone luier nodig heeft. Als het mooi weer is, laten we hem wel in zijn blote kontje rondlopen. Maar dan gaat hij niet op het potje, ook al staat het in de buurt.

Je kunt het in ieder geval proberen. Volgens mij forceer je daar niets mee. Dan merk je vanzelf wel of ze er aan toe is of niet. Mijn oudste was net 2 toen ze dag en nacht zindelijk was. Dat is helemaal vanzelf gegaan. Voor haar was het potje ook onderdeel van haar inventaris. Sarah en Elise waren beiden bijna 4 toen ze zindelijk werden. Die hebben het potje nooit gebruikt.
Mama van Evelien (35), Jojanneke (32), Sandrina (31), Sarah (18), Elise (17) en Cay (14)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
wennetje

Re: luier uit methode?

Bericht door wennetje »

Suuz schreef:Ik heb het ook geprobeerd maar wel met een onderbroekje aan (enkele maanden geleden).. leek me wat fijner zitten. Conclusie is dat ze het toch niet goed voelt nog, maar wel gelijk naar mijn komt als ze een nat onderbroekje heeft. (goed teken) Als ze op gezette tijden naar potje "gestuurd" word dan heeft het wel resultaat. Ze heeft dus wel controle over de spieren. Vind het ook best lastig. Denk dat ik de komende periode maar weer ga proberen. Gewoon proberen dan maar?
Ik begrijp de conclusie niet dat ze dan controle heeft over de spieren. Op gezette tijden naar potje sturen heeft juist niets met zindelijkheid of controle over blaasspieren te maken. Alleen dat jouw timing goed is. Aanvoelen dat ze moet plassen en dan naar het potje lopen betekent controle over blaasspieren.
Suuz

Re: luier uit methode?

Bericht door Suuz »

wennetje schreef:
Suuz schreef:Ik heb het ook geprobeerd maar wel met een onderbroekje aan (enkele maanden geleden).. leek me wat fijner zitten. Conclusie is dat ze het toch niet goed voelt nog, maar wel gelijk naar mijn komt als ze een nat onderbroekje heeft. (goed teken) Als ze op gezette tijden naar potje "gestuurd" word dan heeft het wel resultaat. Ze heeft dus wel controle over de spieren. Vind het ook best lastig. Denk dat ik de komende periode maar weer ga proberen. Gewoon proberen dan maar?
Ik begrijp de conclusie niet dat ze dan controle heeft over de spieren. Op gezette tijden naar potje sturen heeft juist niets met zindelijkheid of controle over blaasspieren te maken. Alleen dat jouw timing goed is. Aanvoelen dat ze moet plassen en dan naar het potje lopen betekent controle over blaasspieren.
Als ze nou hele plasje heeft als ik haar stuur ok.. maar soms is het erg weinig. Ze kan het dus laten lopen indien ik zeg dat ze naar potje moet. Dit heb ik van de pipo poli..
mama van b en c

Re: luier uit methode?

Bericht door mama van b en c »

Toevallig geprobeerd hier vandaag. C. wilde geen luier aan vanochtend. Hij is een uur droog geweest en wilde niet op het potje, na een uur zag ik een natte broek, hij had niets gemerkt, niet dat hij plaste en niet dat hij nat was, dat lijkt me duidelijk nog te vroeg
Plaats reactie