Van ledikant naar groot bed

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Van ledikant naar groot bed

Bericht door Ester »

We hebben een klein probleempje met Famke. Sinds ruime week slaapt ze bij Giel op de kamer. Althans, we hebben een kamertje voor hen beiden gemaakt, maar het is nog niet gelukt Famke daar te laten slapen. Ze ligt onderin een stapelbed nu, en de overgang van ledikant naar open bed blijkt erg groot: ze blijft niet liggen. Komt er continu uit, ondanks terugleggen en zeggen dat ze moet blijven liggen. Tot nu toe is het beleid dat we twee keer terugleggen en waarschuwen, derde keer gaat ze in haar oude bed in haar oude kamertje (dat moet Sjoerds kamer worden, maar daar hebben we nog geen haast mee, dus voorlopig kan dit bed als back-up dienen). Ik heb echter het idee dat de boodschap totaal niet overkomt. Ze kan het prima vertellen: 'nie uit bedje komen, anders in ouwe bed'. Maar stapt een paar seconden later vrolijk rond in dat kamertje, gaat spelen of klimt in Giels bed. Er zit geen vooruitgang in, het is nog geen enkele keer gelukt haar daar te laten slapen, ook 's middags niet (dus het maakt geen verschil of Giel er nu is of niet).
Ze na elkaar naar bed brengen zie ik niet zo zitten; beide hebben best een tijd nodig om in slaap te komen, en dan wordt het wel erg laat wanneer nr 2 naar bed kan. Bovendien heb ik niet het idee dat het uitmaakt of Giel daar nu is of niet.
Bij haar gaan liggen heb ik 2x geprobeerd, maakt geen verschil.

De laatste twee nachten hebben we haar toen wij naar bed gingen slapend overgelegd, zodat ze de ervaring van het daar wakker worden zou hebben. Ze heeft er prima geslapen, maar 't heeft geen verschil gemaakt voor het inslapen.

Ik hink op twee benen; doorgaan met deze manier en wachten tot het kwartje valt? Of een tijdje gewoon weer naar haar ledikant en later opnieuw proberen? Of heeft iemand nog andere briljante ideeen? Vast wel meer mensen hier voor wiens kind de overgang van ledikant naar groot bed niet maakte zonder eruit te komen. Giel bleef braaf liggen, dus dit is helemaal nieuw voor ons.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Re: Van ledikant naar groot bed

Bericht door Ester »

oh en het laten gebeuren durf ik niet, ik vind het eng als ze bovenin het stapelbed klimt. Ik denk dat als we er niet heen zouden gaan ze uiteindelijk wel slapend in haar bed beland, maar ik vind haar nog te klein om de periode daartussen zelf in dat kamertje te laten scharrelen.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Mv2jongens

Re: Van ledikant naar groot bed

Bericht door Mv2jongens »

Op vakantie sliep t hijmen.juist bobein het stapelbed, daar zat een hekje voor en hij kon de trap niet af. is dat een idee?
Gebruikersavatar
michelle
J&J SANTORINI
Berichten: 3841
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:47 pm

Re: Van ledikant naar groot bed

Bericht door michelle »

Past het ledikantje er tijdelijk bij in die kamer? Dan zou ik het daar zetten, dan is er straks alleen de overgang van een ander bed ipv ook naar een andere kamer.
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Re: Van ledikant naar groot bed

Bericht door Ester »

Mv2jongens schreef:Op vakantie sliep t hijmen.juist bobein het stapelbed, daar zat een hekje voor en hij kon de trap niet af. is dat een idee?
ze kan zelf van het trappetje, dus dat wordt 'm niet.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Re: Van ledikant naar groot bed

Bericht door Ester »

michelle schreef:Past het ledikantje er tijdelijk bij in die kamer? Dan zou ik het daar zetten, dan is er straks alleen de overgang van een ander bed ipv ook naar een andere kamer.
nee, past niet, t is maar een klein kamertje. Achteraf is het idd wel een grote overgang: nieuwe kamer én nieuw bed. Hebben we een beetje onderschat.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Suuz

Re: Van ledikant naar groot bed

Bericht door Suuz »

Komt je zoon ook uit bed dan? Hier was dat het probleem namelijk. Zoon kwam er steeds uit, dochter vond dat ook wel leuk. Nu komt zoon er niet meer uit (melatonine) en dochter blijft gewoon liggen nu. Wel heb ik het zo min mogelijk leuk gemaakt op haar kamer.. Als ze uit bed gaat is er toch niks te doen. Geen speelgoed, kastdeuren op slot (maar ze weet precies wanneer ik dit vergeten ben :roll: ) en idd stug volhouden. Zou het ledikantje niet meer doen eerlijk gezegd.
mama van b en c

Re: Van ledikant naar groot bed

Bericht door mama van b en c »

Lastig!

Ik zou ook bang zijn dat ze uit dat bovenste bed kukelt. Ik ben wel een voorstander van volhouden. Zeker omdat Sjoerd binnenkort in dat bedje gaat (of heb ik dat mis)

Hier bleven ze ook alletwee goed liggen. B. wel wat minder goed na een tijdje en die hebben we toen zo'n oogjes wekker gegeven en sinds die tijd komt hij er niet meer uit voor dat ding zijn ogen open doet.
Mamarielle
J&J SANTORINI
Berichten: 2101
Lid geworden op: di jul 27, 2010 1:16 pm

Re: Van ledikant naar groot bed

Bericht door Mamarielle »

wat jammer dat het nog steeds niet lukt. En ze had nog wel zo'n mooi nieuw bed gekregen! :wink:

Toen Aron werd geboren zag ik het nog niet zitten om Jonathan in een groter bed te laten slapen. We hebben toen een goedkoop (Ikea)ledikantje via Markplaats gekocht voor Aron (wat ook nog eens makkelijk tot co-sleeper gemaakt kon worden). Daar slaapt hij nog steeds in naast mij, en Jonathan dus ook nog in een ledikantje.
Tijdens de eerste nacht van onze vakantie lagen Lucas en Jonathan ook bij elkaar op de kamer en Jonathan in een groot bed. Hij klom er toen ook steeds uit en ze sliepen toen pas heel laat. De volgende dag hebben we maar een campingbedje gehuurd.

Is het een idee om gewoon nog haar ledikantje in de nieuwe kamer te zetten (i.p.v. het grotere bed)? Of heb je die dan voor Sjoerd nodig? Ik denk dat ik daar zelf wel voor zou kiezen, dat geeft voor iedereen de meeste rust. Zeker als je zelf ook al twijfelt of het binnenkort wel beter zal gaan. Ik denk namelijk dat het bij Jonathan precies zo zou gaan, en ik zelf zou dan nu dus kiezen voor de rust van een ledikantje.
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9562
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: Van ledikant naar groot bed

Bericht door muppet »

kan je het grote bed op de een of andere manier kleiner maken? tentje maken oid? zodat ze de beslotenheid van het ledikantje weer terug heeft? Eline kon de overgang van wieg (met hemel) naar open ledikantje niet maken en toen hebben we de hemel boven het ledikantje gemaakt.
Evt. kort opmaken of een matrozenbedje maken. Wat ik in de caravan voor Anouk deed was het bed gewoon opmaken, maar aan het voeteneinde een deken heeel strak instoppen. Dan was het bed ook minder groot en vooral minder koud, een klein kindje kan dat hele bed niet opwarmen en dan wordt het voeteneinde best koud.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Suuz

Re: Van ledikant naar groot bed

Bericht door Suuz »

ik had trouwens ook een matrasje op de grond liggen voor het geval dat ze dus niet uit haar zelf bed weer terug inging. Sliep ze meestal op het matrasje.
Laris76
J&J SANTORINI
Berichten: 2828
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:28 pm

Re: Van ledikant naar groot bed

Bericht door Laris76 »

Ik zou inderdaad ook proberen om het benedendeel van het stapelbed wat kleiner te maken en eventueel een bedhek erin plaatsen zodat ze er in ieder geval minder makkelijk uitkomt.
Moeder van Sv@n (16), Ti3s (14) en M@tte (11)
Gebruikersavatar
Kimmie
J&J SANTORINI
Berichten: 3148
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:40 am

Re: Van ledikant naar groot bed

Bericht door Kimmie »

das lastig.
Misschien idd een grote overstap maar ik denk wel dat je kan proberen wat stappen terug te nemen.

Of in jullie bed in laten slapen en dan komt en accepteren dat er echt een moment komt dat ze zelf inslaapt in der eigen bed bij der broer op de kamer.
Het stapelbed wat verkleinen en afschermen zodat ze er niet uit kan klimmen en het aandoet als ledikant.
Een deryan tentje gebruiken en die op der bedje zetten?
Hele situatie terug draaien kan niet?

Hier nu een soort gelijk probleem, Puck in de vakantie in het grote bed laten slapen met een camping bed ervoor. (eerder thuis was het drama en dus totdan toe in een ledikantje) Thuis wilde ze heel graag in het grote bed, ging ook goed de eerste avonden...
En nu... ze heeft de smaak te pakken, klimt eruit, haalt der kamertje overhoop, weigert alleen in de slapen.... ik weet t niet...
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Re: Van ledikant naar groot bed

Bericht door Ester »

Deriantentje of hemel/klamboe is idd een goed idee, ga ik eens over na denken. Een hek ervoor heb ik ook aan gedacht, maar ik denk dat ze er overheen gaat klimmen, of het moet echt heel hoog zijn. Zo zonde van het geld als het niet blijkt te werken.

Ledikantje op hun kamer past er niet meer bij helaas. Ze kan wel gewoon in haar oude ledikant op haar oude kamertje hoor, we hebben geen haast met Sjoerd daarheen verhuizen, die ligt nog prima. Maar het liefst wil ik nu gewoon doorzetten en ik was benieuwd wat jullie voor trucs hadden uitgehaald bij jullie kindjes.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Gebruikersavatar
Eeffie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4088
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:35 pm

Re: Van ledikant naar groot bed

Bericht door Eeffie »

Nadí slaapt vanaf het eerste moment gewoon heel goed in haar bedje. Ze was bijna 3 toen ze overging en kon niet wachten tot het moment dat ze mocht.
Ik wilde haar voorbereiden door nog te zeggen dat we de dag erna het bed gingen maken en dat ze haar laatste nacht in het ledikant sliep. Nou, echt niet mama. Leuk bedacht, maar toen ze dat wist wilde ze gelijk dat we het bed in elkaar gingen zetten en heeft ze er geen moment last van gehad.

Niet om je te overstelpen met adviezen, maar is het mogelijk dat ze er gewoon nog niet aan toe is? Zeg maar, wel de boodschap snappen (niet eruit, dan in oude bed) maar nog niet begrijpen?
Mama van De Puber; 07-11-2008 en Junior, 07-05-2012
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: Van ledikant naar groot bed

Bericht door Miranda »

Marit is naar haar nieuwe kamer gegaan toen ik zwanger was van Danique, met haar eigen ledikantje. Ik wilde niet dat ze zoveel veranderingen tegelijk zou krijgen: baby erbij thuis, nieuwe slaapkamer, nieuw bed. Wij hebben er voor gekozen om haar naar de nieuwe kamer te laten gaan toen ik rond de 30 weken zwanger was. Heel bewust in haar ledikantje gehouden omdat ik allerlei taferelen voor mij zag zoals jij ze nu met Famke hebt (en dat met bekkeninstabiliteit is geen goede combi). Toen Danique bijna 3 maanden was begon ze te klimmen in het ledikantje en hebben we een groot bed gekocht. Ze kwam er echt - tig keer uit, en ook wel eens terug gelegd in ledikantje maar dat was niet de oplossing. Wij hebben volgehouden en gezegd dat het ledikantje nu voor Danique was en dat was het omslagpunt. Is dat bij jullie ook iets? Snapt Famke als je zegt dat het andere bed nu voor Sjoerd is? Je zou Sjoerd er natuurlijk gewoon eens in kunnen leggen als zij naar bed gaat, kijken wat ze dan doet. (sjoerd kan daarna natuurlijk altijd weer bij jullie liggen, maar dat ziet Famke dan niet)

Succes ermee, het is heel vermoeiend.... Danique was nl precies zo, maar die zat in die periode met operatie en gips. Toen ze weer kon lopen kwam ze ook ontzettend vaak uit bed. Haar bewust niet terug in ledikantje gelegd. We hebben Danique regelmatig slapend op de grond gevonden (vandaar extra matrasje op de grond) en haar dan overgelegd in bed. Dit heeft echt wel een aantal weken geduurd. Ik weet het, niet echt hoopvol, maar als ik zeg dat ze nu goed in haar eigen bed slaapt, zegt dat dan genoeg?
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
marije1977
J&J SANTORINI
Berichten: 2769
Lid geworden op: do jul 29, 2010 1:19 pm

Re: Van ledikant naar groot bed

Bericht door marije1977 »

Neline is van het ledikant naar het grote bed gegaan toen we verhuisd zijn. Zij was toen nog net geen twee jaar. Ik zag het niet zitten om het ledikant weer in elkaar te moeten zetten en heb dus gewoon doorgezet. Ik denk dat ik er drie avonden mee bezig ben geweest voordat ze echt in bed bleef liggen. 's Middags ging het een stuk slechter. Ze heeft toen een periode maar heel weinig geslapen 's middags en dat ging prima. Op een gegeven moment merkte ik dat ze het toch wel nodig had en toen heb ik haar in het campingbedje op onze slaapkamer gelegd.
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14176
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Van ledikant naar groot bed

Bericht door jikke »

succes. ons is het nog niet steeds niet gelukt :oops: Maar je zal zelf een beslissing moeten nemen. door haar steeds terug in haar oude bedje te leggen weet zij ook niet waar ze aan toe is. Als je haar echt over wilt hebben is het misschien duidelijker om het ledikantje (tijdelijk) uit elkaar te halen.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Van ledikant naar groot bed

Bericht door Mare »

Wat jikke zegt zat ik ook te denken. Als je haar elke keer de keuze laat om weer in het ledikant te gaan liggen dan zal ze het niet zo snel snappen. Je moet dus afwegen wat jij wilt. Weken- misschien maandenlang op moeten letten totdat zij snapt dat zij in het bed moet blijven liggen of gewoon een stap terug en haar weer in het ledikant leggen.

David komt nog steeds regelmatig uit zijn bed. Maar er is gelukkig geen hoogslaper waar hij op zou kunnen klimmen.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Re: Van ledikant naar groot bed

Bericht door Ester »

Mare schreef:of gewoon een stap terug en haar weer in het ledikant leggen.
Ja, dat speelt idd ook door mijn hoofd. Misschien gewoon over een tijdje weer proberen.
'k denk dat we het derianbedje nog gaan proberen, anders idd stap terug.

bedankt voor het meedenken.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: Van ledikant naar groot bed

Bericht door Miranda »

Zou ze niet begrijpen dat het ledikantje nu voor Sjoerd is? Juist steeds die keuze hebben lijkt mij voor Famke heel lastig. Marit was ook ruim 2 toen dit speelde en bij haar was dat wat werkte. Vanaf het moment dat ze zag dat Danique in het ledikantje lag (Danique lag 's nachts nog bij ons maar dat zag Marit niet) sliep zij in het grote bed (en verkondigde tegen iedereen dat ze een groot bed had).
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Re: Van ledikant naar groot bed

Bericht door Ester »

Miranda schreef:Zou ze niet begrijpen dat het ledikantje nu voor Sjoerd is? Juist steeds die keuze hebben lijkt mij voor Famke heel lastig. Marit was ook ruim 2 toen dit speelde en bij haar was dat wat werkte. Vanaf het moment dat ze zag dat Danique in het ledikantje lag (Danique lag 's nachts nog bij ons maar dat zag Marit niet) sliep zij in het grote bed (en verkondigde tegen iedereen dat ze een groot bed had).
Ik denk niet dat dat helpt. Ze verkondigt ook aan iedereen dat ze een nieuw bed heeft, wil 's avonds ook graag in haar nieuwe bedje en ziet het wel echt als haar bed. Maar het is gewoon te verleidelijk om er steeds uit te gaan. Het is niet zo dat ze dat bed niet in wil. Ze wil er alleen niet in blijven.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
HeleenW

Re: Van ledikant naar groot bed

Bericht door HeleenW »

ik zou haast zeggen dat ze er nog niet echt aan toe is.
Wel blij met een nieuw bed, maar toch nog net te klein.
Kan je met het middagslaapje niet ietss van een plank voor het trappetje doen, zodat ze dan mogelijk wel haar gang kan gaan en later in slaap zal vallen?
Ik probeer ook maar wat hoor... succes!
Gebruikersavatar
Kimmie
J&J SANTORINI
Berichten: 3148
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:40 am

Re: Van ledikant naar groot bed

Bericht door Kimmie »

Ester schreef:
Miranda schreef:Zou ze niet begrijpen dat het ledikantje nu voor Sjoerd is? Juist steeds die keuze hebben lijkt mij voor Famke heel lastig. Marit was ook ruim 2 toen dit speelde en bij haar was dat wat werkte. Vanaf het moment dat ze zag dat Danique in het ledikantje lag (Danique lag 's nachts nog bij ons maar dat zag Marit niet) sliep zij in het grote bed (en verkondigde tegen iedereen dat ze een groot bed had).
Ik denk niet dat dat helpt. Ze verkondigt ook aan iedereen dat ze een nieuw bed heeft, wil 's avonds ook graag in haar nieuwe bedje en ziet het wel echt als haar bed. Maar het is gewoon te verleidelijk om er steeds uit te gaan. Het is niet zo dat ze dat bed niet in wil. Ze wil er alleen niet in blijven.
dit herken ik wel e ster, voor de vakantie stond der grote bed al een poos op der kamer maar erin slapen ho maar... na de vakantie was de knop ineens om. Geen angst meer en inslapen gaat een stuk beter in der grote bed en ze is nu ook trots en blij. Alleen het eruit komen blijft wel aanwezig... al lijkt ze het langzaam te beseffen dat het écht niet de bedoeling is... nu keet ze op bed ;)
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
Plaats reactie