Mijn kleine nadenkertje

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Mijn kleine nadenkertje

Bericht door Liesje28 »

Joas is behoorlijk pienter in zn hoofdje.. maar soms is t ook wel vermoeiend.. alle dingen waar hij over denkt en wat hij verteld. Lieverd, spéél nou maar gewoon.. je hebt nog tijd genoeg.. Momenteel zitten we in de dood en kapot fase.. Mama, als ik op de weg loop en de auto's botsen op mij ga ik dood he? (echt, ik weet niet eens hoe hij aan t begrip dood komt) Maar mama, ik wil niet dood.*pauze* Mama, als ik dan een brug ben kunnen de auto's over me heenrijden en dán ga ik niet kapot. Verder is hij best wel een beetje bang voor 'de spoken' (idem, geen idee wie hem dat begrip heeft bijgebracht) en ga zo maar door. Heel veel gesprekjes hebben we zo op een dag.. Dat beloofd wat...
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Gebruikersavatar
SuzanneV
J&J SANTORINI
Berichten: 1448
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:08 pm

Re: Mijn kleine nadenkertje

Bericht door SuzanneV »

Het kapot gedeelte komt me bekend voor. Robin praat ook veel over mensen, dieren en hijzelf die 'kapot' kunnen gaan. Gelukkig klinkt het meer als een fascinatie dan als een angst. Doodgaan is een minder hot item, hoewel hij pas op de grond ging liggen en riep: "Kijk mama, ik ben dood!" Tja..
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8046
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: Mijn kleine nadenkertje

Bericht door Sarina »

Oh ja, R3ns en Br@ndt hebben het ook váák over doodgaan en dat wij (papa en mama) niet dood mogen gaan en dat we allemaal een keer doodgaan, maar hopelijk nog laaaaange niet en als ik op de kat ga staan is 'ie dood, enzovoorts enzovoorts. Ze zijn natuurlijk wel wat ouder dan Joas, ik weet niet meer of ze het op die leeftijd al erover hadden.
Sinds wij naar het Natuurhistorisch museum zijn geweest en daar plaatjes hebben gezien van de grote meteoriet die het einde van de dino's inluidde, is het één en al "grote stenen en vuur die uit de ruimte vallen en op ons hoofd kunnen vallen". Br@ndt durfde die nacht niet te gaan slapen, in de angst dat er een meteoriet op het dak zou vallen...

Lekker over praten, dan piekert hij er hopelijk niet zo over.
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Ves

Re: Mijn kleine nadenkertje

Bericht door Ves »

Waar zou hij het vandaan hebben? Gaat hij naar kdv/psz? Of van zijn grote broer? Ik sta soms ook verbaasd over wat er in het koppie van mijn boef omgaat en wat hij allemaal uitspreekt. Maar over dood etc hoor ik hem nog niet (en kan me ook niet voorstellen dat dat over een paar maanden wel zo is... maar wie weet sta ik straks ook versteld).
Chabeli

Re: Mijn kleine nadenkertje

Bericht door Chabeli »

Tomás begon vanaf dat hij net 3 was te praten over de dood, maar hij vindt het niet eng. Verder herken ik dat nadenken ook heel erg, je ziet het hem ook gewoon doen. En dan hoor je ineens: "mama..." en dan komt er een heel verhaal. Laatst zei hij ineens: 'mama, ik wil niet groot worden, ik wil nog gewoon kind blijven.' Dan sta je ook met open mond te kijken dat een kind van 3 over dat soort dingen nadenkt. Spoken komen hier met vlagen. Het begon een jaar geleden en af en toe speelt het weer eens op.
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: Mijn kleine nadenkertje

Bericht door Liesje28 »

Oh ja, dat groeien ook inderdaad. "Mama, ik ga vanzelf groter groeien he?" Ja lieverd, jij word net zo groot als papa. "maar jij kan mij niet laten groeien he?" Nee, dat kan ik niet. "en ik kan ook niet tegen mezelf zeggen dat ik moet groeien he?" Nee, dat gebeurd gewoon. "hoe groei ik dan mama?" Dat doet je lijfje zelf als je gewoon goed eet en drinkt. "En als ik dan net zo groot ben als jou, hoef ik dan geen kinderstoel meer? en mag ik dan ook autorijden?
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11979
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Mijn kleine nadenkertje

Bericht door MarietteD »

Leuk is dat hè?! Zet je maar schrap voor het bedenken van alle antwoordenop alle mogelijke vragen :-)
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Laris76
J&J SANTORINI
Berichten: 2828
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:28 pm

Re: Mijn kleine nadenkertje

Bericht door Laris76 »

Dit klinkt alsof je over een half jaar al in de waaromfase zit en snel daarna in de "hoe wordt dat gemaakt, mama"-fase.

Hier gaat het (zonder overdrijven) de hele dag: Mama hoe wordt een vliegtuig/stofzuiger/papier/lego etc. etc. etc. gemaakt?

Best leuk, maar ook wel vermoeidend he!
Moeder van Sv@n (16), Ti3s (14) en M@tte (11)
Plaats reactie