dat lust ik niet... Updateje

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12720
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

dat lust ik niet... Updateje

Bericht door Pauline »

...zeg S joerd momenteel bij bijna alles wat hem wordt voorgeschoteld. Zelfs dingen die hij normaal heerlijk vindt... hem laten eten is echt een uitdaging. weer zo'n fase die uiterst vermoeiend is. We hebben alles geprobeerd. Bord na een tijd weghalen en dan maar naar bed, met als gevolg een driftbui van een uur omdat hij toch wil eten. de volgende keer hebben we hem dus wel weer naar beneden gelaten om hem toch te laten eten en dan eet hij alsnog niet. Ook dwingen of een minimum aantal hapjes verplichten, het werkt allemaal niet. Het eten is zo echt niet leuk meer. M aarten daarentegen lijkt wel een vuilnisvat. die eet alles :roll:

Naast het feit dat het nu al vermoeiend is, maak ik me zorgen over de periode na de operatie. De eerste paar dagen mag hij alleen heel zacht voedsel. wat moet ik hem dan voorschotelen?
Iemand ideeen of tips?
Laatst gewijzigd door Pauline op ma sep 24, 2012 7:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (14)
Gebruikersavatar
mamaSterre&Sep
J&J TEXEL
Berichten: 796
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:48 pm

Re: dat lust ik niet...

Bericht door mamaSterre&Sep »

Ik zou het loslaten, het komt vanzelf wel weer goed.
S terre heeft minstens 2 jaar slecht gegeten proeft nu en schept een tweede keer op.
Als ik daar al die tijd strijd om had gehad hadden we nooit een gezellige maaltijd, dat was het ons niet waard!
Na de operatie, knijpfruit, lekkere toetjes, soep?
Groet D 00rtje, trotse mama van S terr€ 25-05-2006 & S €p 19-02-2008
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11970
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: dat lust ik niet...

Bericht door MarietteD »

Loslaten ja, hij gaat vanzelf weer eten. Bord weghalen na 20 minuten en dan lekker een toetje eten met wie wel gegeten heeft. Dat geeft nog meer huilbuien, maar dat moet je consequent volhouden. Bij ons weten ze nu wel: geen eten is geen toetje. Vinden ze niet leuk, maar het is voor hun een bewuste keuze als ze niets proeven. Dan dus helemaal geen eten.

Na de operatie lekker danoontjes en appelmoes, aardappelpuree, etc. En eet hij niet, dan lekker laten drinken.
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: dat lust ik niet...

Bericht door Emmy »

MarietteD schreef:Loslaten ja, hij gaat vanzelf weer eten. Bord weghalen na 20 minuten en dan lekker een toetje eten met wie wel gegeten heeft. Dat geeft nog meer huilbuien, maar dat moet je consequent volhouden. Bij ons weten ze nu wel: geen eten is geen toetje. Vinden ze niet leuk, maar het is voor hun een bewuste keuze als ze niets proeven. Dan dus helemaal geen eten.
Hier gaat het ook zo. En je mag best zeggen dat je iets niet lekker vindt maar je hoeft er geen langdurig drama van te maken, dan staan ze dus op de gang met hun bord. Want als de een begint met mekkeren, gaat de ander ook negatief naar zijn bordje eten kijken, is hier mijn ervaring... :(
In Oz zijn de toetjes heel duur en dus eten we iedere avond het veel goedkopere ijs van de aldi, de jongste eet opeens stukken beter, haha!
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13423
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: dat lust ik niet...

Bericht door Chantal »

hier is het chris die zo piept. altijd al gedaan, is dus niks nieuws voor ons.
wij negeren hem compleet na een paar keer er wat van zeggen.

vorige keer gingen ze allebei tekeer bij de rode kool (met extra appels voor de lekker!).
toen ik vroeg of het poep was, was dat ook weer niet zo. poep is vies, dit is eten en dus niet vies.
je kunt het minder lekker vinden maar niet vies, want poep is vies. klaar.

daarna compleet genegeerd (en idd geen toetje). uiteindelijk had hij het op en was het helemaal niet zo vies. femke vond het echt minder lekker, dat zie je gelijk aan een bekkie of ze het echt niet lekker vonden ;)

daarna appelmoes en vla en zo?
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
Nancy
J&J MAURITIUS
Berichten: 5766
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: dat lust ik niet...

Bericht door Nancy »

Pauline schreef:De eerste paar dagen mag hij alleen heel zacht voedsel. wat moet ik hem dan voorschotelen?
Iemand ideeen of tips?
De stamppottijd is weer aangebroken, dus voor hem een extra zachte versie met wat extra melk erdoor zodat het lekker zacht is? Als de groente fijn genoeg zijn moet dat lukken (dus misschien geen rauwe andijvieslierten, maar bijv. gepureerde knolselderij. En geen hutspot, maar alleen wortel)
Nancy
mv Milou (2005) en Yara (2008)
Gebruikersavatar
marije1977
J&J SANTORINI
Berichten: 2765
Lid geworden op: do jul 29, 2010 1:19 pm

Re: dat lust ik niet...

Bericht door marije1977 »

Inderdaad loslaten werkt het beste.

Laurens lustte twee jaar geleden opeens geen champignons meer. Hij heeft het twee jaar volgehouden om ze overal uit te vissen en niet te eten. Ik hou daar met koken geen rekening mee. Gisteravond had ik paddestoelensoep gemaakt en toen het bijna klaar was begon Laurens te zeuren of hij televisie mocht kijken. Om hem af te leiden vroeg ik of hij eens mee wilde proeven of de soep zo goed was of er nog iets bij moest. Hij proeven en volgens hem moest er nog wat zout en peper in. Samen erin gedaan en toen gaan eten. Tijdens het eten vroeg hij steeds of iedereen het lekker vond en lekkerder dan anders. Op een gegeven moment zei hij: "Nu lust ik ineens wel weer champignons". Ik hoop dat het blijft.
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Gebruikersavatar
Angelique
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11888
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 11:09 am

Re: dat lust ik niet...

Bericht door Angelique »

Pauline schreef:...Naast het feit dat het nu al vermoeiend is, maak ik me zorgen over de periode na de operatie. De eerste paar dagen mag hij alleen heel zacht voedsel. wat moet ik hem dan voorschotelen?
Iemand ideeen of tips?
Ik ga geen advies geven tav het eten an sich want ik heb kinderen die enorm mutsen en dat al járenlang ondanks loslaten, consequent zijn ed.


Maar kan je niet via andere ouders met kinderen met zo'n operatie tips vragen mbt eten?
Of de blender gebruiken voor fruit, of aardappels en groente mixen? Misschien is iets als soep wel te dun om goed te slikken na de operatie?
:crazy:
Gebruikersavatar
Mireille
J&J SANTORINI
Berichten: 2734
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:51 pm

Re: dat lust ik niet...

Bericht door Mireille »

Morgan eet momenteel 's avonds nauwelijks meer.
Zeker op mijn werkdagen, als we 'pas' om half zeven eten. Op de andere dagen eten we nu soms al om vijf uur en eet ze wel.
Zou het vermoeidheid kunnen zijn?
Groetjes, Mireille
Moeder van Morgan (13) en Gwyneth (10)
Gebruikersavatar
Nancy
J&J MAURITIUS
Berichten: 5766
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: dat lust ik niet...

Bericht door Nancy »

Mireille schreef:Morgan eet momenteel 's avonds nauwelijks meer.
Zeker op mijn werkdagen, als we 'pas' om half zeven eten. Op de andere dagen eten we nu soms al om vijf uur en eet ze wel.
Zou het vermoeidheid kunnen zijn?
klinkt inderdaad als vermoeidheid. Is er een mogelijkheid om haar eerder te laten eten? Desnoods een extra broodtrommel mee, en onderweg naar huis al wat naar binnenwerken? Wat rauwkost erin, misschien een pannenkoekje of een wrap? Iets specialer dan een gewone boterham, met als het even meezit ook wat extra vitamientjes. Of gewoon een pakje crackers met niks? Een appeltje?

En dan 's avonds ook gewoon aan tafel mee laten eten. Ja, haar buikje zal wat voller zitten. Maar het kan ook zijn dat ze, juist doordat ze op tijd gegeten heeft, meer energie heeft en dus ook bij het avondeten beter eet.
Nancy
mv Milou (2005) en Yara (2008)
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12720
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: dat lust ik niet...

Bericht door Pauline »

Maak ik net brood met aardbeien, normaal echt een feest voor de jongens. begint Sjoerd weer... lust ik niet :roll:
ik heb toen rustig met hem afgesproken dat ik de woorden "lust ik niet" en "vind ik niet lekker" niet meer wilde horen. Hij zei toen Oké en at rustig zijn boterham op. zucht. Ik heb het vandaag ook met mijn moeder en charlotte besproken terwijl hij gewoon naast me zat, dus hij heeft denk ik wel door dat ik het zat ben. Terwijl ik met charlotte aan de telefoon zat zei hij: croissantjes lust ik wel... dus hij heeft het verhaal goed meegekregen. Ik ben benieuwd hoe het avond eten gaat ;)
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (14)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: dat lust ik niet...

Bericht door Hemmie »

Mijn zus is als jong volwassene aan een wang geopereerd, ik zat even te denken wat zij toen at. In het ziekenhuis kreeg ze alleen vla of yoghurt (of een volledige maaltijd, alles door elkaar, gestaafmixerd, brrr). Mijn moeder maakte toen elke middag een pannetje verse tomatensoep met wat groenten en dan helemaal fijngemaakt met de staafmixer. Dat ging dan in een thermosfles mee naar het ziekenhuis. Eenmaal thuis at ze volgens mij inderdaad heel fijngemaakte stamppotten (na de staafmixer is dat zo fijn als babyprutjes), maar na een paar dagen ook wel een roerei in hele fijne stukjes. Als het maar zo klein was dat ze niet hoefde te kauwen, rulgebraden gehakt ging ook al snel. Maar ik denk dat dat bij een peuter lastiger is.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: dat lust ik niet...

Bericht door Mara »

Oh ja die fase...

Hier is ook de afspraak als het "gewoon" bekend eten is: nou dan niet, kennelijk zit je buik al vol, dan lust je ook geen toetje.

Ze mogen iets echt niet lusten (ik lust ook niet alles), maar dan moet er wel eerst geproefd worden. En er is altijd iets bij wat ze wel lusten dus dan eten ze dat maar op.

En af en toe begint het weer en dan zijn we weer even consequent.

En qua eten na de operatie: heeft het ziekenhuis een dietist voor dit soort situaties zodat hij toch van alles voldoende binnen krijgt?
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Gebruikersavatar
Mireille
J&J SANTORINI
Berichten: 2734
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:51 pm

Re: dat lust ik niet...

Bericht door Mireille »

Nancy schreef:
Mireille schreef:Morgan eet momenteel 's avonds nauwelijks meer.
Zeker op mijn werkdagen, als we 'pas' om half zeven eten. Op de andere dagen eten we nu soms al om vijf uur en eet ze wel.
Zou het vermoeidheid kunnen zijn?
klinkt inderdaad als vermoeidheid. Is er een mogelijkheid om haar eerder te laten eten? Desnoods een extra broodtrommel mee, en onderweg naar huis al wat naar binnenwerken? Wat rauwkost erin, misschien een pannenkoekje of een wrap? Iets specialer dan een gewone boterham, met als het even meezit ook wat extra vitamientjes. Of gewoon een pakje crackers met niks? Een appeltje?

En dan 's avonds ook gewoon aan tafel mee laten eten. Ja, haar buikje zal wat voller zitten. Maar het kan ook zijn dat ze, juist doordat ze op tijd gegeten heeft, meer energie heeft en dus ook bij het avondeten beter eet.
Mijn vraag ging eigenlijk over M@@rten. Morgan komt op zich niets te kort. Ik verwacht dat als ze straks gewend is aan daadwerkelijk iets moeten doen op school ze vanzelf weer wat meer gaat eten ' s avonds.
Mocht dat niet zo zijn, heb ik zeker wat aan je tips.
Groetjes, Mireille
Moeder van Morgan (13) en Gwyneth (10)
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11970
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: dat lust ik niet...

Bericht door MarietteD »

Pauline schreef:Maak ik net brood met aardbeien, normaal echt een feest voor de jongens. begint Sjoerd weer... lust ik niet :roll:
ik heb toen rustig met hem afgesproken dat ik de woorden "lust ik niet" en "vind ik niet lekker" niet meer wilde horen. Hij zei toen Oké en at rustig zijn boterham op. zucht. Ik heb het vandaag ook met mijn moeder en charlotte besproken terwijl hij gewoon naast me zat, dus hij heeft denk ik wel door dat ik het zat ben. Terwijl ik met charlotte aan de telefoon zat zei hij: croissantjes lust ik wel... dus hij heeft het verhaal goed meegekregen. Ik ben benieuwd hoe het avond eten gaat ;)
Hij weet nu in elk geval zeker dat hij je raakt met zijn 'lust ik niet' - acties... of dat dan tot effect heeft dat hij jou gaat pleasen en wel gaat eten....? Het is ook een machtspelletje natuurlijk. Ben benieuwd hoe het vanavond gaat!
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12720
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: dat lust ik niet...

Bericht door Pauline »

Mireille schreef:
Nancy schreef:
Mireille schreef:Morgan eet momenteel 's avonds nauwelijks meer.
Zeker op mijn werkdagen, als we 'pas' om half zeven eten. Op de andere dagen eten we nu soms al om vijf uur en eet ze wel.
Zou het vermoeidheid kunnen zijn?
klinkt inderdaad als vermoeidheid. Is er een mogelijkheid om haar eerder te laten eten? Desnoods een extra broodtrommel mee, en onderweg naar huis al wat naar binnenwerken? Wat rauwkost erin, misschien een pannenkoekje of een wrap? Iets specialer dan een gewone boterham, met als het even meezit ook wat extra vitamientjes. Of gewoon een pakje crackers met niks? Een appeltje?

En dan 's avonds ook gewoon aan tafel mee laten eten. Ja, haar buikje zal wat voller zitten. Maar het kan ook zijn dat ze, juist doordat ze op tijd gegeten heeft, meer energie heeft en dus ook bij het avondeten beter eet.
Mijn vraag ging eigenlijk over M@@rten. Morgan komt op zich niets te kort. Ik verwacht dat als ze straks gewend is aan daadwerkelijk iets moeten doen op school ze vanzelf weer wat meer gaat eten ' s avonds.
Mocht dat niet zo zijn, heb ik zeker wat aan je tips.
Maarten eet goed hoor. Dit gaat over sjoerd. En nee dat is geen vermoeidheid, hij doet het de hele dag door.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (14)
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12720
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: dat lust ik niet...

Bericht door Pauline »

Nou vanavond aten we geroerbakte kip met hollandse groenten en letterfrietjes. Op zich een moeilijk gerecht omdat de jongens dit allebei nog niet kenden. En er zat heel veel groenten in ;) Eerst kwam de roerbak op tafel. Sjoerd zei dat ie naar bed wilde. Ok als jij naar bed wilt, ga maar vast naar boven, tot straks. Toen hij bij de deur stond zei ik: dan krijg je ook geen letterfrietjes. Toen kwam hij toch maar eten. Afgesproken dat hij eerst een worteltje, een stukje broccoli en een stukje kip moest eten en dat hij daarna letterfrietjes zou krijgen. En als hij niet snel zou eten dat alle letterfrietjes op zouden zijn. Net voordat erik de laatste letterfrietjes wilde opscheppen had hij de broccoli, kip en wortel op. daarna heeft hij lekker van zijn letterfrietjes opgegeten. Toen nog rustig een toetje. Het is al een hele stap vooruit. Ik heb hem hard geprezen. Laten we hopen dat het een ommekeer is.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (14)
Ves

Re: dat lust ik niet... Updateje

Bericht door Ves »

Nou ik hoop ook voor je dat het een ommekeer is... weet hoe vermoeiend/frustererend het is want V incent kan er momenteel ook wat van (lees dus mee met de tips :wink: ). Soms gaat bij hem na een tijdje weigeren/lust ik niet/ik ga echt niet eten (terwijl het iets is dat hij normaal wel goed eet) de knop ineens om en eet hij zijn hele bord alsnog leeg (koud geworden) en vraagt hij om meer :roll: . En soms eet hij dan gewoon niks...
wennetje

Re: dat lust ik niet... Updateje

Bericht door wennetje »

Wat kan het emmeren zijn he? Ik heb het in het begin echt los gelaten en altijd wel gewoon een toetje gegeven maar dat schoot niet op. Toen ben ik de regels gaan aanpassen: er moet eerst 1 hapje geproefd worden voordat er een toetje kan komen want het is een TOEtje dus moet het ergens op volgen. Sindsdien proeft hij altijd en waar hij als baby/dreumes alles lustte, moet ik nu weer groente voor groente introduceren maar dat lukt aardig. Broccoli, worteltjes, komkommer, spinazie en sperziebonen vind hij inmiddels ook echt lekker. Hij is verder gek op krielaardappeltjes gebakken in een beetje olijfolie dus die eet ik vaak. Hij wil daar altijd een 2e keer van maar dan moet eerst de groente op en een hapje vlees, dat heeft hij er altijd wel voor over. Maar er lijkt wel een kleine ommekeer, vanavond 3 hapjes genomen van een volledig nieuw gerecht wat ook nog door elkaar zat (hij wil het liefst alles los). Had overigens wel een strijd met mijn moeder, die ging compenseren door hem echt een schaal vol vla geven als toetje en dat doe ik zelf echt niet. Pffff, heb je geen strijd met je kind, is het wel met je moeder ;-)

Maar wat betreft zacht voedsel, je hebt van zonnatura knijpfruit/groente. Is dat een idee? Beetje verwennerij en toch lekker? Ik maak ook wel eens groentesoep waar ik heel erg veel groentes in doe (vooral bloemkool) en dat pureer, zelfs ik vind dat lekker :D
Plaats reactie