Wil beginnen met zindelijkheidstraining

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
edevries

Wil beginnen met zindelijkheidstraining

Bericht door edevries »

Tot nu toe hebben we niet zo veel aandacht besteed aan zindelijkheid.
Tja misschien zijn wel wat laat als ik vergelijk met andere kindjes.
In de zomermaanden zijn we 2 maanden op vakantieadres geweest, en nu aankomende bevalling.
Het moment om echt ermee te starten lijkt nooit te komen.
Dus moeten we maar gewoon beginnen denk ik.

Maar ja hoe doe het ?
We hebben wel een potje, maar Sem wil er niet veel van weten.
Ik dacht aan op vaste tijd in ochtend en later op de ochtend op het potje te zetten.
Maar Sem vind het echt heel erg oninteressant. Blijft ook niet echt zitten.
En de luier uit vind hij ook niks.
We hebben nu pas 2 dagen geprobeerd.
Gebruikersavatar
Petra
J&J SANTORINI
Berichten: 2321
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:13 pm

Re: Wil beginnen met zindelijkheidstraining

Bericht door Petra »

Laat het potje leuk zijn. Voor hij in bad gaat hem er even op laten zitten (zonder strijd) of eerst proberen met kleren aan als met de blote billen niet gaat.

Jesse zit makkelijk een kwartier op het potje met z'n boekjes om zich heen. Hij vind het heerlijk.
Afgelopen zomer paar keer dat hij buiten in zijn blootje liep en keurig plasjes op het potje buiten deed. Maar dat is over zodra de luier weer om is.
Het komt vanzelf, maar bekendheid met het potje is in elk geval wel een goeie om mee te beginnen.
mv M.yrthe (juni 2005), B.en (mei 2007) en J.esse (maart 2010)
Gebruikersavatar
Truus
J&J SANTORINI
Berichten: 2546
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 8:40 am

Re: Wil beginnen met zindelijkheidstraining

Bericht door Truus »

Poeh, nu je (bijna?) uitgerekend bent, zou ik er geloof ik niet actief mee aan de slag gaan.
Hier begonnen door na elke luierverschoning even te vragen of ze ook nog even op de pot/wc wilde, voordat de nieuwe luier omging. Zo ben je er geen extra tijd mee kwijt en kun je je kindje toch iets aanbieden als de interesse er is. En als hij/zij dan niet wil, gewoon luier om. Wil hij/zij wel, lekker zelf even laten zitten.
Gebruikersavatar
Corina
J&J SANTORINI
Berichten: 3403
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:58 am

Re: Wil beginnen met zindelijkheidstraining

Bericht door Corina »

Bij Mart-Jan idd aan training gedaan. Ik heb op een gegeven moment de luier uitgedaan en dat was de eeste 2 dagen heel veel verschonen en wassen, maar hij was met een week zindelijk. (alleen poepen niet). Bij Bertrik geprobeerd en daar wekte het niet bij. Hij was net 3 en toen ging er een knop om en toen was hij eigenlijk van de ene op de andere dag zindelijk. Ik denk als hij er geen interesse in heeft, dat het niet gaat werken. Wat de andere ook zeggen, het moet leuk blijven en het moet geen moeten worden. Hij is tenslotte nog maar 2! En ik vind het tijdstip eerlijk gezegd ook niet echt geschikt, net voor een bevalling. Stel dat je het nog voor elkaar krijgt voor de bevalling is de kans groot dat hij alsnog een terugslag krijgt.
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Wil beginnen met zindelijkheidstraining

Bericht door Emmy »

Ik heb nooit aan echte "training" gedaan. Ik ben een luie moeder en wachtte tot mijn kids tegen de 3 jaar aan liepen en wat interesse in de wc/potje toonden. Op een goede dag deed ik gewoon de luier af met de mededeling dat we vanaf nu op de wc gingen proberen te plassen. Omdat ze dus al bijna 3 waren, waren ze allemaal binnen een paar dagen zindelijk, ook s'nachts.
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: Wil beginnen met zindelijkheidstraining

Bericht door kaatje71 »

ik heb bij mij 2 oudsten ook op een gegeven moment de luier uit gedaan en bij S!lke heb ik stickers gegeven voor elke keer dat ze op de w.c. wat deed. Was even doorbijten maar ging al snel goed. Maar zij was al wel 3 toen.
Ik zou nog lekker een paar maandjes wachten, lijkt me voor je oudste ook nogal wat om een broertje of zusje te krijgen en dan ook nog zindelijkheidstraining. Maar ook voor jezelf. Een luier heeft ook het voordeel dat je niet om de haverklap naar de w.c. hoeft mee te lopen of moet verschonen en da`s wel zo rustig met een pasgeboren baby. Toch?
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
edevries

Re: Wil beginnen met zindelijkheidstraining

Bericht door edevries »

Emmy en Kaatje jullie methode staat me wel aan.
Begon alleen wat zenuwachtig te worden van al die kindjes om me heen die al zindelijk zijn.
En Sem is al ruim 2.
En het moment om te beginnen lijkt er nooit te zijn.
Maar ik het hem niet opdringen. Ik wacht tot even tot hij er ook iets meer interesse in heeft.
En idd beter na kraamtijd.
Emma

Re: Wil beginnen met zindelijkheidstraining

Bericht door Emma »

edevries schreef:Emmy en Kaatje jullie methode staat me wel aan.
Begon alleen wat zenuwachtig te worden van al die kindjes om me heen die al zindelijk zijn.
En Sem is al ruim 2.
En het moment om te beginnen lijkt er nooit te zijn.
Maar ik het hem niet opdringen. Ik wacht tot even tot hij er ook iets meer interesse in heeft.
En idd beter na kraamtijd.
Isla heeft zichzelf zindelijk gemaakt in de kraamweek van Carly, maar die was al een tijdje bezig. In jouw geval zou ik inderdaad ook gewoon nog een paar maandjes wachten. Tegen die tijd kun je misschien zijn interesse een beetje stimuleren door samen met hem een potje en onderbroekjes te gaan kopen, en daar echt een feestje van te maken. Of hem het potje laten versieren met stickers zodat het echt van hem is. En verder niet dwingen inderdaad, dat heeft toch geen zin.

En niet vergelijken met andere kindjes he, er zijn er ook genoeg die later zindelijk zijn. Je krijgt geen medaille als je kind vroeger zindelijk is :)
wennetje

Re: Wil beginnen met zindelijkheidstraining

Bericht door wennetje »

Laat? Waarom? Neehoor, je bent niet laat, ik vind je zelfs vroeg.
Ik heb geen zindelijkheidstraining gedaan maar gewoon gewacht tot ik idee had dat hij er aan toe was. Wel mocht hij al die tijd op het potje zitten als hij daar zin in had. Het potje werd ook gebruikt om mee te spelen, potje moest vooral leuk zijn. Toen ik merkte dat hij plassen voelde heb ik hem veel in blote billen laten lopen met het potje in de buurt, was toen snel klaar. Alhoewel hij soms nog wat gemakzuchtig is dus ik moet er wel aan denken om hem naar de WC te sturen als hij niet uit zichzelf gaat, anders resulteert dat in een natte broek.
edevries

Re: Wil beginnen met zindelijkheidstraining

Bericht door edevries »

Ik heb soms wel het idee dat hij er aan toe is.
Als hij een plasje doet in zijn luier of een poepie, dan komt dat vaak even zeggen: "Mamma Sem gaat plasje doen".
Maar het potje vind hij echt niks. En stil zitten is ook niet zijn hobby.
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: Wil beginnen met zindelijkheidstraining

Bericht door Liesje28 »

Joas had er geen enkele interesse in en weigerde om te plassen op wc of potje. Ik heb t maar gewoon laten gaan, zo van, tegen de tijd dat ie bijna naar school gaat wordt t dringend zeg maar :) . Nu een maand of 2 geleden zei Joas ineens na het douchen s avonds "mama, ik ga plassen", en hij ging op t potje zitten en plaste. Letterlijk vanaf dat moment was hij helemaal zindelijk, zowel s nachts als overdag. Ik kan uit ervaring zeggen dat het ook écht niet altijd handig is als je alles uit je handen moet laten vallen omdat zoonlief moet plassen of afgeveegd moet worden. In jouw geval zou ik t zeker nog een poosje aankijken, hij is nog erg jong en jij gaat t druk genoeg krijgen.
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
wennetje

Re: Wil beginnen met zindelijkheidstraining

Bericht door wennetje »

Liesje28 schreef:Joas had er geen enkele interesse in en weigerde om te plassen op wc of potje. Ik heb t maar gewoon laten gaan, zo van, tegen de tijd dat ie bijna naar school gaat wordt t dringend zeg maar :) . Nu een maand of 2 geleden zei Joas ineens na het douchen s avonds "mama, ik ga plassen", en hij ging op t potje zitten en plaste. Letterlijk vanaf dat moment was hij helemaal zindelijk, zowel s nachts als overdag. Ik kan uit ervaring zeggen dat het ook écht niet altijd handig is als je alles uit je handen moet laten vallen omdat zoonlief moet plassen of afgeveegd moet worden. In jouw geval zou ik t zeker nog een poosje aankijken, hij is nog erg jong en jij gaat t druk genoeg krijgen.
Precies, het komt in veruit de meeste gevallen helemaal vanzelf goed.
Gebruikersavatar
petra1969
J&J HAWAII
Berichten: 6813
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 1:00 pm

Re: Wil beginnen met zindelijkheidstraining

Bericht door petra1969 »

Voor mij ben je niet laat hoor. Cay is een half jaar ouder en is het liefste niet met zindelijk worden bezig. Afgelopen zomer heeft ie veel in zijn blootje gelopen. Dan ging hij braaf op pot of wc plassen. Maar poepen hoort voor hem in een luier. Hij weet precies wanneer hij poepen moet, voelt het ook echt aankomen. Maar ik mag er niet over praten, dan wordt ie boos. Ik laat het nog even op zijn beloop. Ik wacht tot hij een keer op de pot of de wc gaat poepen en hoop dat het daarna vanzelf in orde komt.
Mama van Evelien (35), Jojanneke (33), Sandrina (31), Sarah (18), Elise (17) en Cay (14)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
Plaats reactie