Auww borstontsteking

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Emma

Auww borstontsteking

Bericht door Emma »

Ik dacht dat alles na 12 weken makkelijker werd, maar nu heb ik een borstonsteking te pakken. Wat een pijn - nog erger dan een bevalling! Ik ben langs de huisarts geweest en die zegt koude kompressen en voor het voeden in een wastafel met warm water hangen. Nog meer tips? Ik heb ook een melkblaar, moet ik daar nog iets mee? (Daar had de huisarts nog nooit van gehoord).
Gebruikersavatar
Suus
J&J SANTORINI
Berichten: 2282
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:55 am

Re: Auww borstontsteking

Bericht door Suus »

Die melkblaar moet je open prikken anders blijft de ontsteking. Die komt namelijk vaak na een verstopping en zolang jij een melkblaar hebt, is een kanaaltje verstopt.
Mama van F¡nne (dec '05), Yrs@ (feb '08 ) en R¡vk@ (nov '09)
Stoergeboortekaartje.nl
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Auww borstontsteking

Bericht door Mare »

Oh ontsteking icm melkblaar ging bij mij pas weg nadat ik de melkblaar had leeg geprikt. Ik eb het gewoon zelf gedaan met een steriele naald. Ellende hè?! Beterschap!
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9553
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: Auww borstontsteking

Bericht door muppet »

gelukkig geen ervaring. Heel veel beterschap.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Gebruikersavatar
SuzanneV
J&J SANTORINI
Berichten: 1448
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:08 pm

Re: Auww borstontsteking

Bericht door SuzanneV »

Brrrrrrrrr, ik hoor altijd nare dingen over borstontsteking. Dat het zo ontzettend veel pijn doet. Beterschap!
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
Gebruikersavatar
mama talla
J&J HAWAII
Berichten: 6219
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:26 pm

Re: Auww borstontsteking

Bericht door mama talla »

Heel erg naar een bo. Gelukkig bij Anna nog geen last van gehad, maar bij Nathan wel. heb je antobiotica gekregen van de huisarts?
Koude kompressen kunnen idd helpen, maar voor het voeden dan echt de borst goed warm maken. Kan ook dmv een kom warm water waar je je borst dan in doet (is wel ff gedoe). Of idd zoals de huisarts zegt in de wastafel. Zorg dat de borst dan niet koud wordt voordat je Carly aanlegt. je kunt ook een wegwerpluier nat maken met warm water en doe erop leggen. Kan ook tijdens het voeden.
Daarnaast Carly met haar kinnetje naar de nare plek aanleggen, dan masseert ze tijdens het voeden de plek. En de melkblaar door prikken. Probeer ook je rust te pakken waar het kan, je lijf moet hard werken om de ontsteking te lijf te gaan.
Sterkte, het is echt naar!

Groetjes Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (30), Danielle (28 ), Nickson (26), Orland (24) en Melvin (22)
Oma van een kleinzoon (juni 2023)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12042
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Auww borstontsteking

Bericht door Esther »

Oooh, wat zul jij je beroerd voelen, een borstontsteking is echt vervelend. Zoveel mogelijk rust lijkt me erg belangrijk. Koelen tussen de voedingen kan fijn zijn, maar dan moet je warmtecompressen tijdens de voedingen gebruiken. De ontstoken borst goed laten legen, eventueel ook kolven om 'm leeg te krijgen, of de andere borst kolven zodat je de ontsteking beter weg krijgt. Meewrijven over het verstopte kanaaltje als Carly drinkt kan ook helpen om het vrij te krijgen.

In ieder geval heel veel beterschap!
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12726
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Auww borstontsteking

Bericht door Pauline »

oh jee, sterkte er mee!

hier staan wat goede tips: http://www.borstvoeding.com/problemen/o ... stopt.html
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Auww borstontsteking

Bericht door Ana »

naast al die noodzakelijke handelingen zijn er ook de huismiddeltjes, ik deed gekneusde koolbladeren in mijn bh tussen het voeden in.
op bv.com wordt dacht ik ook een manier met aardappels beschreven.
sterkte, je kunt je echt beroerd voelen. na 24 uur wel aan de ab he?
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: Auww borstontsteking

Bericht door kaatje71 »

Beterschap! Alle tips zijn al gegeven geloof ik.
Als je niet snel opknapt wel om AB vragen hoor!
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Suuz

Re: Auww borstontsteking

Bericht door Suuz »

veel beterschap.
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: Auww borstontsteking

Bericht door Liesje28 »

Oh, hier komt een trauma naar boven...

Ik had voor de derde keer in 4 weken een borstontsteking en was de wanhoop nabij. Bij de huisarts: "doet t voeden zeer, dan stopt u toch mevrouw! Dat witte plekje, nee, dat heeft er niets mee te maken".

Lactatiekundige (!!!!!) van het CB kon me niet verder helpen en kon ook dat witte plekje niet thuisbrengen.

Door zelf te gaan zoeken kwam ik op het bv-forum terecht, daar leerde ik over het bestaan van een melkblaar, heb hem dus inderdaad met een steriele naald doorgeprikt, en nog paar dagen goed warmen voor het voeden en meemasseren. Nooit meer borstontsteking gehad.

Enige positieve: dat was het begin van mijn carriere als forumster (vrij snel vanuit het bv-forum hier gekomen) en daarna als VBN-er 8)

Moraal van het verhaal: melkblaar. Oplossen. :toost: En wat de rest zegt :)
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Emma

Re: Auww borstontsteking

Bericht door Emma »

Melkblaar is doorgeprikt. Wat stom dat de huisarts daar niets vanaf wist!

Het gaat al iets beter, heb vandaag heel veel aangelegd en steeds nagekolfd (Carly drinkt alleen de borst goed leeg met borstcompressie en dat kreeg ik echt niet voor elkaar zonder door het plafond te gaan), en de pijn 'tussendoor' begint iets af te nemen. Vanochtend was het echt hell, de hele borst knalrood met rode strepen, en pijn tot in mijn oksel aan toe. Als het morgenochtend weer zo is ga ik idd om AB vragen, want dat wou ze vanochtend nog niet voorschrijven.

Ik hoop dat ik de nacht een beetje doorkom - Carly komt om 2 uur en 5 uur, dus ik denk dat ik om een uur of 12 de wekker zet en nog even de druk eraf kolf... (gelukkig heb ik eerder te weinig melk dan te veel dus extra kolven kan vast geen kwaad)

@SuzanneV - met jou wil ik niet ruilen denk ik.....jij ook beterschap!
Emma

Re: Auww borstontsteking

Bericht door Emma »

Oh en ik denk dat ik morgen sowieso even de huisarts bel om haar te vertellen over het verschijnsel melkblaar, als er dan nog eens een moeder komt met dit probleem kan ze die wel goed helpen!
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: Auww borstontsteking

Bericht door Liesje28 »

Emma schreef: Als het morgenochtend weer zo is ga ik idd om AB vragen, want dat wou ze vanochtend nog niet voorschrijven.
Antibiotica heeft niet bij elke borstontsteking zin. In principe schrijven ze die pas voor bij een heftige borstontsteking waarbij er langer dan 24 uur koorts is.
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12042
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Auww borstontsteking

Bericht door Esther »

Emma schreef:Het gaat al iets beter, heb vandaag heel veel aangelegd en steeds nagekolfd (Carly drinkt alleen de borst goed leeg met borstcompressie en dat kreeg ik echt niet voor elkaar zonder door het plafond te gaan), en de pijn 'tussendoor' begint iets af te nemen.
Klinkt alsof het de goede kant op gaat. Ik hoop het voor je. En ik wens je een heel goede nacht toe!
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
edevries

Re: Auww borstontsteking

Bericht door edevries »

Auwww...... Borstontsteking kan je echt heel goed ziek van zijn.
Veel beterschap !
wennetje

Re: Auww borstontsteking

Bericht door wennetje »

Ik herinner me vooral de opluchting als opeens de verstopping weggedronken werd, vaak binnen 24 uur na de eerste knobbels en hevige pijn maar soms dus idd pas na ontstekingsverschijnselen (en idd borstcompressie AAAARGH!). Wel eens gehad dat Joris even losliet en de melk bijna tegen het plafond spoot.
Sterkte, hoop dat je snel opknapt!
Gebruikersavatar
Suus
J&J SANTORINI
Berichten: 2282
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:55 am

Re: Auww borstontsteking

Bericht door Suus »

Controleer ook morgen nog even of de blaar niet terug is/weer dicht zit.
Mama van F¡nne (dec '05), Yrs@ (feb '08 ) en R¡vk@ (nov '09)
Stoergeboortekaartje.nl
Gebruikersavatar
Kimmie
J&J SANTORINI
Berichten: 3148
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:40 am

Re: Auww borstontsteking

Bericht door Kimmie »

Oeh ik kan het gevoel nog precies terug halen... pfff... me zelden zo beroerd gevoelt!
Onderschat het niet hoor, pak goed je rust en idd alle andere tips!
Beterschap!
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6306
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: Auww borstontsteking

Bericht door drus »

Voor die knalrode borst heb ik echt de oplossing toendertijd gekregen:
Kwark!
De goedkoopste (naturel) kwark (laten) halen: Na een voeding doe je een centimeter dikke laag kwark op een hydrofiel en legt dat om je hele borst heen. Binnen een kwartier heb je een soort kaaslaag tussen je hydrofiel, maar het hielp als een tierelier. Je mag het zo vaak doen als je wilt, je ruikt naar zure melk, maar echt. Het hielp ontzettend. Het zuur in de kwark trekt de hitte uit de huid.

Heeel veeel sterkte, het is zoo naar!
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Plaats reactie