ervaringen gezocht over zindelijk maken.

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
caroline

ervaringen gezocht over zindelijk maken.

Bericht door caroline »

Ik hoor en zie om mij heen,dat mensen al rond de 19 maanden beginnen te praten over zindelijk maken.

Nu merk ik aan thijme dat hij zich verstopt met poepen.en dat hij zijn luier wat langer droog houd.
Ook vind hij het grappig om in bad te plassen.

Nu ben ik heel benieuwd naar de ervaringen van anderen.

+welke leeftijd
+wat voor methode
+wat voor potje (ik krijg thijme niet op een gewoon potje)

Ik moet eerlijk toegeven,dat ik heel erg op zie maar het zindelijk naleeft.
Ik weet niet waarom.
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12720
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: ervaringen gezocht over zindelijk maken.

Bericht door Pauline »

ik heb me laten vertellen dat er bepaalde periodes zijn waar ze ontvankelijk zijn voor zindelijkheids training. als je de juiste periode gevonden hebt zijn ze binnen notime zindelijk. zit je niet in zo'n periode dan kan je proberen tot je een ons weegt.

Ik vind dit wel een goed artikel: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/pe ... deren.html

Misschien heb je er iets aan.

Mijn beide jongens waren rond 2,5 zindelijk overdag. Maarten een paar maanden later ook 's nachts. Sjoerd nog niet. Oh ja, wij hadden een potje, maar hebben dat weinig gebruikt. de jongens wilden liever op de wc. wij hadden zo'n trapje voor op de wc, incl brilverkleiner. erg handig.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (14)
Gebruikersavatar
maartje12
J&J SANTORINI
Berichten: 2882
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: ervaringen gezocht over zindelijk maken.

Bericht door maartje12 »

Persoonlijk geloof ik niet zo in zindelijk maken. Althans, mijn beide jongens waren niet echt zindelijk te maken. Ze gingen pas wat doen op het moment dat ze er zelf aan toe waren/ besloten hadden dat het zover was.

Victor had totaal geen interesse in wc's of potjes, totdat hij net 3 was. Toen besloot hij ineens dat hij eraantoe was en was hij binnen 2 weken zindelijk en een maand later ook 's nachts.

Floris had er ook totaal geen zin in. Ik kreeg ook hem met geen stok op de wc. Met 3,5 jaar hebben we hem zover weten te krijgen dmv een stickerkaart en een mooi cadeau. Pas met 4,5 jar lukte het 's nachts, wederom met behulp van een stickerkaart.

19 maanden lijkt me nog erg vroeg. Ik zou er niet zo druk over maken. Het komt vanzelf goed. Echt.
Justin€, mama van Fl@ris (2006) Vict@r (2009) en Leon@re (2011)
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: ervaringen gezocht over zindelijk maken.

Bericht door Miranda »

Ik vind het persoonlijk vrij vroeg om te gaan stimuleren.
Marit was met 2 jaar en 3 maanden ineens regelmatig droog als ze uit bed kwam. Op die momenten zette ik haar dan op het potje, meer niet.
Potje hebben we niet lang gebruikt, Marit ging al snel op de wc, met verkleiner.
Met 2,5 was ze overdag volledig zindelijk. Met 3 jaar ook 's nachts.

Danique ging precies zo, ze was ruim 2 toen ze steeds vaker droog was. We zijn haar op die momenten op de wc gaan zetten. Toen ze zo goed als zindelijk was werd ze geopereerd aan haar heupjes en moesten we verplicht met luiers gaan werken. Danique viel weer helemaal terug.
Danique is nu net 3 geworden en sinds 3 weken is ze overdag helemaal zindelijk. 's Nachts nog lang niet maar dat maakt mij niet uit.
Ik ben er van overtuigd dat fanatiek stimuleren niet echt helpt.
Vriendin van mij doet het vanaf 2 jaar heel fanatiek (half uur na drinken laten plassen). Haar kinderen waren overdag snel zindelijk, maar hebben in vergelijking met mijn meiden veel meer ongelukjes/ natte onderbroeken.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8096
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: ervaringen gezocht over zindelijk maken.

Bericht door channiemam »

Vera is net 2 en doet zon beetje elke dag een plasje op het potje. Ik bied het aan, als ze het leuk vind, en beloon haar voor elke keer als ze het probeert. Als het lukt krijgt ze een staande ovatie van haar grote zussen en dat smaakt Vera naar meer. Die vraagt elke dag om het potje. Zodra ze in haar luier plast of poept roept ze me ook gelijk. Daarom stimuleer ik haar ook. Nynke was net zo, die was met 2 jaar en 3 maanden ook zindelijk.
Carmen daarentegen interesseerde het helemaal niets dus bij haar duurde het veel langer, nu nog ongelukjes en begeleiding bij de plaspoli. Ik ben dus helemaal voor speels stimuleren. Geen dwang, geen wedstrijd, geen strijd. Maar wel aanmoedigen.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
wennetje

Re: ervaringen gezocht over zindelijk maken.

Bericht door wennetje »

Waarom zindelijk maken? Kind maakt zichzelf wel zindelijk. De mijne deed dat rond 3,5 jaar, andere eerder.
Enige wat ik deed was het potje beetje gezellig maken, zo vond hij het heerlijk knijpers in en uit het potje te doen/halen, hij wilde er ook wel eens op zitten. Er belandde een keer per ongeluk een plasje in dus ben ik eens stickers gaan proberen. Die stickers hebben het potje nog gezelliger gemaakt want tijdens het zitten benoemden we alle dieren op de stickers en koos hij er vast eentje uit. Zo heeft hij maanden heel af en toe per ongeluk een plasje gedaan (want met die stickers werd hij echt niet eerder zindelijk). In de zomermaanden had hij veel uitslag op zijn billen dus liet ik hem bloot lopen, met potje in de buurt. Hij is daar toen zelf op gaan plassen. Fase daarop koos hij zelf een onderbroek of luier in de ochtend, na 2 weken wilde hij geen luier meer. Klaar! Alleen poepzindelijk lukt nog niet iedere dag.

Meteen daarrna bleef hij een aantal weken in de nacht droog maar dat is weer over gegaan. Nu wordt hij een keer of 2 wakker in de nacht vanwege een natte luier of een volle blaas. Kortom, dat gaat ook vanzelf weer goed komen.
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8096
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: ervaringen gezocht over zindelijk maken.

Bericht door channiemam »

Maar is dat niet juist zindelijk maken? De omstandigheden zodanig verbeteren dat het aantrekkelijker voor je kind word om het plasje op het potje of toilet te doen in plaats van de luier?
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
wennetje

Re: ervaringen gezocht over zindelijk maken.

Bericht door wennetje »

In mijn geval was het slechts gelegenheid geven voor het kind om zelf zindelijk te worden. In mijn geval verre van consequent en slechts spelenderwijs. Ik vond het ook prima als Joris dagenlang voor een luier koos, dat zal zeker niet onder de regels der zindelijkheidstraining vallen en ik vergat de stickers ook nog wel eens (en hij vroeg er niet om).

Wat ik versta onder zindelijk maken of zindelijksheidstraining is consequent naar toilet of potje brengen, iedere 2 uur of een half uur na drinken. Een beloning bij ieder plasje/poep en veel mensen stellen daarnaast nog cadeaus in het vooruitzicht bij volle stickervellen oid. Mijn buurjongen is echt mede dankzij de 'Cars auto's' zindelijk geworden, die had een enorme drive om al die auto's te krijgen.
lotte

Re: ervaringen gezocht over zindelijk maken.

Bericht door lotte »

Bij ons ging het eigenlijk vanzelf in de zomer. Ze lopen dan als ze even de kans krijgen in de blote billen in de tuin en ze wilden dan allebei op het potje. Juul was met 2,5 jaar zindelijk, tijdens de zomervakantie. Eenmaal thuis hebben we het niet doorgezet en is hij uiteindelijk rond z'n derde verjaardag zindelijk geworden. Omdat we het zelf leuk vonden hebben we het volgende beloonsysteem bedacht:
Elke dag zonder luier (met of zonder ongelukjes) betekent een kruisje op de zelf geknutselde kalender. Volgens mij waren het zes kruisjes, of acht. Hij mocht dan zelf een uitje kiezen voor het hele gezin en dat werd de dierentuin.

Elise was nog voor haar tweede zindelijk. Geen training, niks geforceerd, ze wilde het zelf. Ook in de zomervakantie trouwens.

's nachts slapen ze nog wel met een luier.
Gebruikersavatar
niekje
J&J SANTORINI
Berichten: 2101
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:16 am

Re: ervaringen gezocht over zindelijk maken.

Bericht door niekje »

Hier ging het bij beide heel erg makkelijk, Floor was 2,5 jaar en werd wakker uit haar middagslaapje en zei dat ze geen luier meer aan wou en ze heeft vanaf toen overdag geen luier meer aan gehad, 's nachts kwam een paar maanden later...

Bij Jasper 2 jaar en 7 maanden, zag het potje binnen staan, had ik normaal buiten staan als ze in badje speelde buiten, dan hoefde ze niet met natte lijfjes door het huis voor naar de wc te gaan en vond dat wel interessant en wilde dus op het potje plassen en poepen, bij hem waren er wel meerdere ongelukjes nodig om zindelijk te worden maar dat was nog te overzien...

Misschien kan je beginnen met hem na zijn slaapjes, dus 's morgens na de nacht, 's middags na zijn slaapje en 's avonds voordat hij naar bed gaat plasmomenten in te lassen, lukt het dan lukt het zo niet nog geen man over boord..

Succes !!!!!
Mama van Floor 11-05-06 en Jasper 26-01-09
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: ervaringen gezocht over zindelijk maken.

Bericht door Emmy »

19 maanden? Toen konden 2 van mijn 4 kinderen nog niet eens lopen, haha!
Ik ben een luie moeder dus ik had weinig zin in dat potjesgedoe. Toen ze tegen hun derde verjaardag aanliepen, heb ik op een goede dag gezegd dat ze nu voortaan op de wc/potje hoorden te plassen, net als de grote mensen. Toen was het ook binnen een week klaar. S'nachts waren ze ook direct zindelijk.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12556
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: ervaringen gezocht over zindelijk maken.

Bericht door monika »

Jort werd plas zindelijk toen hij 2,5 was in de zomer. Geen luier meer aangedaan en het potje wat al maanden in de WC stond maar eens prominent in de kamer / tuin etc gezet. Hij plaste er toen zo nu en dan op en kreeg veel applaus. Op een dag ging hij uitgebreid in de kamer op de grond staan plassen. Ik heb hem een katoenen luier gegeven en het hem zelf laten opvegen. We hadden een houten vloer waar niets aan kapot kon. Daarna heeft hij altijd op het potje geplast mits hij onderbroeken droeg.

snachts zindelijk kwam rond 4 jaar omdat hij het zelf graag wilde. Eens geprobeerd voor een week of 2 zonder succes. Luier weer aan en een aantal weken later nog eens toen de luiers vaker droog waren.

Poepzindeliijk kwam bij 3,5 toen ik zeker wist dat hij het op de WC kon maar gewoon meestal niet deed. Hij poepte altijd in zijn onderbroek. Ik gaf geen luierbroekje meer omdat hij daar dan ook in plaste. De kdv leidsters waren zo lief om ook onderbroekjes uit te spoelen. Toen hij 3,5 was heb ik gezegd dat Tomas de trein kwam over 2 maanden en daar mochten alleen kindjes mee die op de WC poepten. Binnen een week was het gepiept.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
caroline

Re: ervaringen gezocht over zindelijk maken.

Bericht door caroline »

Zo als ik het hier nu zie en lees,wacht ik nog even af.
Tot hij het echt zelf aangeeft.

Dank je wel voor jullie ervaringen,ik zal hier veel terug lezen als we es aan gaan beginnen.
Plaats reactie