Vragen over bv en borstontsteking

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
mamavanmeike

Vragen over bv en borstontsteking

Bericht door mamavanmeike »

Op een ander forum waar ik kom las ik de vraag van een kers verse oma. Met haar toestemming plaats ik haar berichtje hier, want haar dochter heeft momenteel nogal moeite met de bv in combinatie met borstontsteking.

tekst:
Dochter is vastberaden om haar zoontje zo lang mogelijk te voeden via de borst... Zelf krijgt hij de zuigtechniek niet onder de knie, dus ze kolft meerdere dagen per dag en voedt hem via de fles.
Nu heeft ze sinds zaterdag een flinke borstontsteking gepaard met koorts. Ze staat erop dat de voedingen doorgaan, dus ze kolft door, hoe zeer het ook doet.. Ze zit met tranen in haar ogen op de bank. Tussen het kolven door, masseert ze haar borsten. Het was gisteren bijna over, de kolvingen deden geen pijn meer en de verhoging was ook over, er was nog maar 1 plek in haar linkerborst die hard aanvoelde.. Tot vannacht.. Wéér hoge koorts, tegen de 40 graden.. en wéér harde pijnlijke borsten!!
Ik ga straks naar haar toe voor een paar dagen om te helpen.. en gewoon, om als moeder bij mijn dochter te zijn... Potjes thee zetten en kippensoep maken.. je kent het wel! Ik wil graag weten hoe ik haar het beste kan bijstaan.. Ik bedoel... thee en soep zijn ook maar hulpdingen.. ik wil graag de pijn wegnemen/verzachten... Hoe kan ik dat het beste doen?? Iemand suggesties??
wennetje

Re: Vragen over bv en borstontsteking

Bericht door wennetje »

Ik heb hier maar 1 reactie op: lactatiekundige inschakelen!

Ik had ook een zoon met een verkeerde drinktechniek en dankzij de inspanningen van lactatiekundige, via haar ingeroepen pre-logopedist en mezelf natuurlijk is het gelukt om hem aan de borst te krijgen. Een kolf heeft niet de kracht van een kind, een kind drinkt een verstopping (meestal voorloper van ontsteking) vaak binnen 24 uur weg terwijl met een kolf het 2x zo lang kan duren en hup, daar is de koorts. Daarnaast is het lastig om ook voor de langere termijn de melkproductie goed op gang te krijgen met een kolf.
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Vragen over bv en borstontsteking

Bericht door Mare »

Ik sluit mij helemaal aan bij wennetje, laat haar een lk erbij halen.
Voor nu mag zij natuurlijk pijnstillers gebruiken en moet ze veel drinken. Rust is ook cruciaal voor het genezen van een bo. Na de voeding mag zij de borst koelen tegen de pijn en voor het kolven dus warmte erop.
En soms is gewoon toch een antibiotica kuur nodig.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12726
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Vragen over bv en borstontsteking

Bericht door Pauline »

In aanvulling op het inschakelen van een Lactatiekundige: Als moeder kan ze haar dochter de (oma) tip geven van kwarkpakkingen.
Je neemt de goedkoopste kwark uit de supermarkt. Een grote lepel kwark doe je in een hydrofielluier en die op de harde plek of borst. Wel even een handdoek onder haar leggen want het gaat wel lekken. Dit moet ze tussen de kolfbeurten/ voedingen door doen. Vlak voor het kolven/voeden even warmte toepassen om te zorgen dat de melkkanaaltjes goed open staan.

De LK die mij dit aanraadde zei tegen me: we weten niet precies waarom het werkt, maar het werkt en dat is het belangrijkste ;)

Het is ook prettig omdat het koud is op de pijnlijke plek.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
mama van b en c

Re: Vragen over bv en borstontsteking

Bericht door mama van b en c »

En nog een toevoeging, zorg dat ze blijft kolven, eventueel vaker en korter kolven, de ontsteking/verstopping moet weg. Ook warmte toepassen voor het kolven (douche, war, bad of warmte compres) en als het lukt mee masseren van de harde/rode plekken
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Vragen over bv en borstontsteking

Bericht door Ana »

Goede tips al gegeven, overigens lijkt me zo lang koorts van borstontsteking al te lang, als het 24 uur aanhoudt, dan zou je toch al aan de antibiotica moeten?
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Suus
J&J SANTORINI
Berichten: 2282
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:55 am

Re: Vragen over bv en borstontsteking

Bericht door Suus »

Laat een lactatiekundige meekijken bij de zuigtechniek!!! Dat hij nu de fles krijgt is niet bevorderlijk voor goed leren happen en drinken. Echt! lactatiekundige!

Ik had bij mijn 3 (!) kinderen alledrie de keren even hulp nodig van een LK om ze goed aangelegd te krijgen (je zou denken dat ik het bij poging 3 wel onder de knie had, maar helaas :? ) En alledrie de keren waren het maar kleine dingetjes die ik aan moest passen maar zorgde voor een veel betere hap van kind en beter drinken daarna.

Verder warmte vlak voor ze aanlegt en een lactatiekundige. Dat wordt vaak het vergoed door de zorgverzekering.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: laktatiekundige ;-)
Laatst gewijzigd door Suus op do okt 25, 2012 7:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mama van F¡nne (dec '05), Yrs@ (feb '08 ) en R¡vk@ (nov '09)
Stoergeboortekaartje.nl
mamavanmeike

Re: Vragen over bv en borstontsteking

Bericht door mamavanmeike »

bedankt voor de reacties, ik heb ze door gegeven!
annelinda

Re: Vragen over bv en borstontsteking

Bericht door annelinda »

Van de week bijscholing gehad van een lk.

Hier haar lijst van actiepunten

1 Verwijs naar lk
2 uitsluiten van overproductie. onvoldoende aanleggen.
3 iedere 2 a 3 uur aanleggen/kolven
4 warmte compressen voor de voeding
5 kwarkcompressen na het voeden/kolven
6 ontstekingsremmers (ibu0

Misschien heb je er nog wat aan.
Plaats reactie