Zindelijk worden

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie

Zindelijk worden

Train zindelijk zijn voor de tweede verjaardag
0
Geen stemmen
Train zindelijk zijn tussen 2 en 3 jaar
6
35%
Komt vanzelf, ik volg mijn kind daar in
11
65%
 
Totaal aantal stemmen: 17

Claudiac

Zindelijk worden

Bericht door Claudiac »

Ik heb volgens mij een andere mening dan veel anderen op dit forum, maar ik vind echt dat je kinderen kunt stimuleren om zindelijk te worden (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Ze moeten het leuk vinden om op de wc of het potje te zitten, een motiverend boekje er bij, trots zijn als ze geplast hebben. Of een puzzeltje bij het potje. Natuurlijk moet je ze niet huilend op de wc gaan zetten, maar doe een gezellige poster op de muur, muziekje er bij, zelf doortrekken, handjes wassen... het hoort er gewoon bij. Net als zelf je kleren aan doen, zelf je beker pakken etc. Je moet aanvoelen hoe ver je kunt gaan, elk kind heeft z'n eigen aanpak nodig.

Het kost best tijd en aandacht, maar dat vind ik het meer dan waard.

Het is puur praktisch: luiers zijn zonde van het geld en van het materiaal. Een week eerder zindelijk scheelt bijna tien euro!

(discussie verder: hoe train je dan, met/zonder stickers, hoe zit het met dag/nacht, papier/stof etc)
Gebruikersavatar
m-v-Lara/Ilse
J&J SANTORINI
Berichten: 2144
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:14 pm

Re: Zindelijk worden

Bericht door m-v-Lara/Ilse »

Mijn antwoord staat er niet bij. Ik ben vanaf drie jaar begonnen. Trainen kan ik het nauwelijks noemen. Ik deed gewoon af en toe een tijdje Ilse haar luier uit. En op een gegeven moment viel het kwartje vanzelf.
Ik denk als ik dat niet gedaan had, dat Ilse het wel best had gevonden om nog het nog even met een luier te doen. Ze is een makkelijke wat dat betreft.
Lara was even na haar derde vanzelf ineens dag en nacht zindelijk. Een heel ander kind wat dat betreft.
Els, mama van L@ra (11 jaar) en I(se (9 jaar)
Chabeli

Re: Zindelijk worden

Bericht door Chabeli »

Tja, ik ben het er niet helemaal mee eens. Tomás was 17 maanden toen hij begon met te vragen om het potje. Eenmaal een paar keer erop geplast vond hij het niet meer leuk. We deden er alles aan om het zo leuk en luchtig te houden, maar hij bleef weigeren. Alleen bij tijden, wanneer hij er zelf zin in had wilde hij er op zitten. Toen hij ruim 2,5 jaar was hebben we gewoon de luier uitgaan en gestimuleerd naar de wc te gaan. Hij werd er heel angstig door en smeekte ons om zijn luier. Hij was er emotioneel gezien gewoon nog niet klaar voor. Een paar maanden later wel en was hij binnen een paar dagen dagzindelijk.

Sara vraagt er sinds een maand ook zelf om en vraagt het wel elke dag. Zij vindt het wel heel leuk om naar de wc te gaan en blijft gerust minutenlang zitten. Ze zingt er liedjes bij en al. En wij hebben niets gedaan om het te stimuleren, het komt geheel uit haar zelf.
Gebruikersavatar
maartje12
J&J SANTORINI
Berichten: 2882
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Zindelijk worden

Bericht door maartje12 »

Ik ben het er ook niet helemaal mee eens.

Ik heb me suf gestimuleerd bij beide kinderen, stickers plakken, boekjes lezen, de hemel inprijzen. Allemaal geprobeerd, maar voor niks. Ze werden echt pas zindelijk op het moment dat ze het zelf wilden/er klaar voor waren. Hoe je het ook wilt noemen.

Bij F was dat pas bij 3,5 jaar, bij V gelukkig al wat eerder, hij was 3 jaar en een maand. En bij V wat het op een moment dat we er totaal niet mee bezig waren.
Justin€, mama van Fl@ris (2006) Vict@r (2009) en Leon@re (2011)
Gebruikersavatar
mama talla
J&J HAWAII
Berichten: 6219
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:26 pm

Re: Zindelijk worden

Bericht door mama talla »

Mijn antwoord staat er ook niet bij. Ik heb het wel gestimuleerd, maar Nathan had er ook interesse in. Toen hij 9 maanden was en stevig zat zette ik hem zo af en toe op het potje. Met bijna 2 plaste hij al op de wc, maar had hij nog wel een luier om. Hij vroeg het wel zelf soms: mama, Nathe plasse jeesee? Hm, als ik dit nu type bedenk ik me dat hij dan vast nog iets jonger was, misschien nog geen 2. Bij elke verschoning thuis (niet heel veel, want ik werkte toen 5 dagen) ging hij op de wc wat resulteerde in regelmatig een plas. Met 2 jaar en 2 mnd waren we in Kameroen en liep hij zonder luier de hele vakantie. Makkelijk met een tegelvloer en kleren die in no time weer droog zijn. Eenmaal thuis ben ik hem ook op de wc gaan zetten en heb ik 1 week met stickers beloond. En toen was hij zindelijk! Volgens de leidsters van het kdv heel vroeg voor een jongen. Maar ik was er blij mee! 's Nachts heeft wel langer geduurd, weet ik niet meer precies eigenlijk. Ik denk rond 4 jaar.

Groetjes Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (30), Danielle (28 ), Nickson (26), Orland (24) en Melvin (22)
Oma van een kleinzoon (juni 2023)
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6798
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Re: Zindelijk worden

Bericht door Betje »

Ik ben met beide rond de 2 jaar aan de slag gegaan. Gewoon, zo nu en dan zonder luier, uitleggen waar het potje voor is, af en toe er op zetten. Ik snap de hele stickeraversie niet zo eigenlijk. Het was gewoon een manier om de 'score' bij te houden, zodat ze zelf kunnen zien hoe goed ze bezig zijn. Een beloning is het ook wel, maar dat is 'jij mag doortrekken' net zo goed.
Emma wilde heel graag meewerken, zo steekt ze in elkaar. Het duurde wel even voor ze het echt in de gaten had. Toen ze echt zindelijk leek was ik hoogzwanger en had ze (ik denk daardoor) wel eens een ongelukje. Toen was ze dus bijna 3.
Victor is een jochie 'met een kop er op'. Hij snapte het volgens mij al ruim voor zijn 2e verjaardag, altijd als ik hem bij het verschonen op het potje zette deed hij een plas. Maar toen ik echt serieus aan de slag wilde weigerde hij.
Ik heb op een gegeven moment, met 2,5 toch gewoon een paar dagen consequent de luier uitgelaten. De eerste 3 dagen leek het nergens op te slaan. En toen opeens was hij zindelijk, dag en nacht.
Ze hebben er allebei een cadeautje voor gekregen. Het is gewoon een mijlpaal, dat mag gevierd worden!
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11975
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Zindelijk worden

Bericht door MarietteD »

Ik moet dan aan mijn vriendin in Spanje denken. Haar kind ging 5 dagen naar de opvang en daar was het de gewoonte om elk kind vanaf z'n 2e verjaardag zindelijk te maken. Alle kinderen gingen naast elkaar op het potje om vaste tijden. Haar zoontje was na 1 week zindelijk.

Bij onze kinderen ging dat niet zo hoor, maar wel tussen twee en drie jaar. Ik heb er niet heel veel moeite voor gedaan, we hebben nooit een potje gehad en lieten het kind altijd op de gewone wc zitten.
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
wennetje

Re: Zindelijk worden

Bericht door wennetje »

Het is puur praktisch: luiers zijn zonde van het geld en van het materiaal. Een week eerder zindelijk scheelt bijna tien euro!
Wasbare luiers zijn dan ook een hele goede oplossing. Had je je de kosten van al die wegwerpluiers sowieso kunnen besparen :wink: en kinderen zijn gemiddeld ook nog eens eerder zindelijk met wasbare luiers (behalve als ze Joris heten en mijn zoon zijn)

Voor de moeders hierboven die hun antwoord niet konden vinden. Als je een beetje stimuleert als je merkt dat je kind interesse heeft, dan is het toch gewoon het laatste antwoord? Je volgt je kind daarin.

Joris zette ik wel eens op het potje, vond hij gezellig. Plaste daarna gewoon in zijn luier of op de grond, ook prima. Verre van consequent was ik daarin maar slechts bedoeld om de bedoeling van dat potje uit te leggen voor het geval de tijd daar was. Noem ik geen trainen.
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: Zindelijk worden

Bericht door Liesje28 »

Claudiac schreef:
Het kost best tijd en aandacht, maar dat vind ik het meer dan waard.

Het is puur praktisch: luiers zijn zonde van het geld en van het materiaal. Een week eerder zindelijk scheelt bijna tien euro!
Tja, voor mij is het dus de tijd en aandacht totaal níet waard. Er wérden namelijk geen plasjes op de wc gedaan. Ze taalden er gewoon niet naar. Ze wilden ook het gewoon echt niet, en ik wilde het totaal niet beladen maken. Dus ik heb het lekker bij hen gelaten, en dat ging prima.

Nou had ik ook geen luiers waar ik een tientje per week voor betaalde, dat scheelt :wink:
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Gebruikersavatar
Jolanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2298
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:29 pm

Re: Zindelijk worden

Bericht door Jolanda »

Ik heb het aan de kinderen overgelaten.
Geen stickers en zo... Dat vind ik pas iets voor als het niet lukt en het gaat 'moeten' (leren lopen doe je ook niet met stickers, bijvoorbeeld). En dat was hier dus niet nodig.

Maar de wc was gewoon iets dat er bij hoorde, zeg gingen ook wel met mij mee ...

Yrsa en Rivka waren het laatst: dik twee en half jaar. Dag en nacht
Kyra en Jurgen net voor twee en half jaar. Jurgen meteen ook 's nachts. Dat frustreerde Kyra, dat hij sneller was, Na een week was zij het ook 's nachts.

Sverre, ja dat is Sverre. Die was nog geen twee (22 maanden) Én die zat gewoon in de auto: kun je zo even stoppen bij dat benzinestation dat er zo aan komt want ik moet even naar de wc.

Die was toen dus al zindelijk, dag en nacht. Kon ook zelf op de wc, terwijl het een ukkie was. maar toch handig. Want een maand later waren de meiden er (met alle zorgen van dien)
Groetjes van Jolanda
K 2001 | J 2001 | S 2003 | Y 2005 | R 2005

https://www.facebook.com/CreatedbyJolanda/
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: Zindelijk worden

Bericht door kaatje71 »

hier ben ik na 3 jaar gaan stimuleren en toen was het ook snel geleerd dus ik neem aan dat ze er wel aan toe was, anders had ik ook niet weken doorgezet.
En mijn zoon wat eerder, maar die liet ik ( het was zomer) veel bloot rondlopen en toen had-ie het ook wel snel door. Dus niet echt gestimuleerd maar meer dat hij er dankzij mijn interventie eerder interesse in kreeg.

Dus tja, wel van het kind af laten hangen met een beetje proberen of het al zo ver is.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13431
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Zindelijk worden

Bericht door Chantal »

hier heel verschillend.
chris hebben we echt een beetje moeten dwingen op de wc te gaan want dat wilde hij echt niet. potje ook niet trouwens hoor, maar ik hou niet zo van potjes ;)
dus net een paar maanden voor zijn 4e verjaardag was hij zindelijk. en 2 weken later ook 's nachts.

femke wilde zelf graag en was met 2,5 jaar zindelijk. ze is nu 5,5 maar 's nachts heeft ze nog wel echt een luier nodig...
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Zindelijk worden

Bericht door Emmy »

Mijn optie staat er niet bij! Ik deed het wanneer ik er aan toe was.. :wink: En dat was niet voor hun derde jaar. Daarna vertelde ik ze dat ze voortaan op de wc/potje moesten plassen, en dan was ik binnen 1 week klaar......ook direct nachtzindelijk.... :)
Ik vind zindelijk maken altijd zo'n gedoe, vooral als je weg moet, wel / geen luier aan, schone kleren mee. Nee hoor, daar had ik allemaal geen zin meer in. Ik zocht een week op waarin we heel veel thuis waren en er alle tijd en aandacht voor had. En bij 3 jaar weet je wel zo'n beetje dat je kind er echt aan toe is.
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12726
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Zindelijk worden

Bericht door Pauline »

Ik ben bij beide begonnen met kennis maken met het potje voor 2 jaar. Maar het begon pas echt effect te krijgen toen zij er aan toe waren. Toen heb ik met stickers getraind. Dat werkte goed. Een kind moet ontvankelijk zijn voor detrainng. Dan gaat het in no time ( lees een week). Is het dat niet, dan kan je trainen tot je een ons weegt. Misschien dat het dan zelfs averechts werkt.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
Corina
J&J SANTORINI
Berichten: 3403
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:58 am

Re: Zindelijk worden

Bericht door Corina »

Ik ben bij alle kinderen begonnen met ze op het potje zetten zodra ze goed zelf konden zitten. Mart-Jan ben ik met 2,5 jaar gaan trainen en dat had met een week resultaat. Alleen plaszindelijk. Poepen deed hij altijd in z'n onderbroek. Bij Bertrik ook geprobeerd zonder resultaat. Toen hij 2 weken 3 was, ging bij hem de knop om en was met 2 dagen overdag en 's nachts zindelijk. Annelieke was zelf opeens zindelijk met 2,5. Ik denk dus dat het per kind verschillend is. Je kan het zeker stimuleren, maar niet ieder kind is gevoelig ervoer. En het komt vanzelf. Ik heb/had ze overigens wel allemaal met 3 jaar en 2 maanden dag en nacht zindelijk.
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
Claudiac

Re: Zindelijk worden

Bericht door Claudiac »

Pauline schreef:Ik ben bij beide begonnen met kennis maken met het potje voor 2 jaar. Maar het begon pas echt effect te krijgen toen zij er aan toe waren. Toen heb ik met stickers getraind. Dat werkte goed. Een kind moet ontvankelijk zijn voor detrainng. Dan gaat het in no time ( lees een week). Is het dat niet, dan kan je trainen tot je een ons weegt. Misschien dat het dan zelfs averechts werkt.
Volgens mij is dat dus niet waar. Ik snap anders niet waarom in andere landen dan in de westerse wereld, kinderen wel veel eerder zindelijk zijn. Ik weet ook niet hoe het precies werkt, maar ik kan me niet voorstellen dat westerse kinderen fysiek anders in elkaar zitten dan andere kinderen.
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: Zindelijk worden

Bericht door Pauwtje »

Claudiac schreef:
Pauline schreef:Ik ben bij beide begonnen met kennis maken met het potje voor 2 jaar. Maar het begon pas echt effect te krijgen toen zij er aan toe waren. Toen heb ik met stickers getraind. Dat werkte goed. Een kind moet ontvankelijk zijn voor detrainng. Dan gaat het in no time ( lees een week). Is het dat niet, dan kan je trainen tot je een ons weegt. Misschien dat het dan zelfs averechts werkt.
Volgens mij is dat dus niet waar. Ik snap anders niet waarom in andere landen dan in de westerse wereld, kinderen wel veel eerder zindelijk zijn. Ik weet ook niet hoe het precies werkt, maar ik kan me niet voorstellen dat westerse kinderen fysiek anders in elkaar zitten dan andere kinderen.
Toen ik een half jaar in de Bush Bush in Tanzania onderzoek deed, ben ik geen kind tegengekomen met een luier. Wel heel veel plas en poep op de grond. Dus ongetwijfeld kan het zindelijk maken sneller dan helemaal wachten tot je kind er aan toe is. maar je moet er maar zin in hebben. Die mensen hebben geen luiers, dus geen keus. Maar ik weet vrij zeker dat als ze hadden kunnen kiezen, ze voor luiers gekozen hadden.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: Zindelijk worden

Bericht door Pauwtje »

Overigens ben ik het wel met je eens dat je tot op bepaalde hoogte (als je het werkbaar wil houden) kan stimuleren op allerlei manieren. Het ene kind zal daar ontvankelijker voor zijn dan het andere kind.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: Zindelijk worden

Bericht door Liesje28 »

Pauwtje schreef:
Claudiac schreef:
Pauline schreef:Ik ben bij beide begonnen met kennis maken met het potje voor 2 jaar. Maar het begon pas echt effect te krijgen toen zij er aan toe waren. Toen heb ik met stickers getraind. Dat werkte goed. Een kind moet ontvankelijk zijn voor detrainng. Dan gaat het in no time ( lees een week). Is het dat niet, dan kan je trainen tot je een ons weegt. Misschien dat het dan zelfs averechts werkt.
Volgens mij is dat dus niet waar. Ik snap anders niet waarom in andere landen dan in de westerse wereld, kinderen wel veel eerder zindelijk zijn. Ik weet ook niet hoe het precies werkt, maar ik kan me niet voorstellen dat westerse kinderen fysiek anders in elkaar zitten dan andere kinderen.
Toen ik een half jaar in de Bush Bush in Tanzania onderzoek deed, ben ik geen kind tegengekomen met een luier. Wel heel veel plas en poep op de grond. Dus ongetwijfeld kan het zindelijk maken sneller dan helemaal wachten tot je kind er aan toe is. maar je moet er maar zin in hebben. Die mensen hebben geen luiers, dus geen keus. Maar ik weet vrij zeker dat als ze hadden kunnen kiezen, ze voor luiers gekozen hadden.
In die landen is het heel gebruikelijk om juist als baby al te beginnen ermee, en inderdaad, geen luier om maar wel heel dicht bij je kind blijven en dus precies aanvoelen/zien wanneer je kind moet. Daar is ook het westerse 'baby op het potje' vandaan gekomen. Dan zie je afrikaanse vrouwe met een kind op de rug, dat dan t kind ineens van de rug haalt, het al hurkend laat plassend en weer terug op de rug en verder lopen. Dus de plas en poep op de grond zegt dan niet zoveel over zindelijkheid.
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Gebruikersavatar
Althea
J&J SANTORINI
Berichten: 3565
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:45 pm

Re: Zindelijk worden

Bericht door Althea »

Hier vanaf 2 jaar ongeveer, is het meest gebruikelijk in Vlaanderen omdat kinderen vanaf 2.5 naar school mogen en ze dan zindelijk moeten zijn (geldt in elk geval in de meeste scholen).
Althe@, mv I.sis (nov 2005)
Gebruikersavatar
Truus
J&J SANTORINI
Berichten: 2546
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 8:40 am

Re: Zindelijk worden

Bericht door Truus »

Aanbieden doe ik nu al bij L/otta, maar ze wil nog niet. Prima en dan gaat de luier weer om. Ze vindt het wel reuze interessant het hele wc- gebeuren. Dus elk bezoekje vraagt ze of ze mee mag. Dus er komt vast wel een dag dat ze wel wil zitten.
Bij M/irre vanaf eerste plasje met stickers gewerkt. Elk plasje was sticker op A4-tje dat in de wc hing. Zo ga ik het met L/otta ook doen, denk ik.
Toen dat eenmaal goed ging, luier uit gehouden. Zelf nog geregeld gevraagd of ze nog naar de wc moest. Dus wel zelf actief mee bezig, dat steeds minder doen. Alles bij elkaar vanaf 1e echte plasje op de wc tot zindelijk duurde een maand. Ze was toen 2 jr en 2 mnd.
We zullen zien hie het met ons Lotje loopt.
Plaats reactie