Boekentip voor "lastige kinderen"

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
niekje
J&J SANTORINI
Berichten: 2101
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:16 am

Boekentip voor "lastige kinderen"

Bericht door niekje »

Ik ben sinds begin deze week bezig in het boek:

Lastige kinderen ? Heb jij even geluk..

Het boek leek me interessant na een stukje gelezen te hebben in de J/M tijdschrift en dat is het ook..

Ik lag best vaak in de clinch met Jasper, we zaten ooit echt met onze handen in het haar en niks hielp of het werd erger, nu moet ik zeggen dat het de laatste maand veel beter gaat net of hij snapt dat hij het toch niet gaat winnen op zijn manier van gedragen...

Nu ik in het boek bezig ben worden me veel dingen duidelijk en de manieren van aanpakken zijn eigenlijk heel simpel te veranderen, ga er zeker wat aan hebben en wilde jullie dit even laten weten, misschien hebben jullie hier ook iets aan..

Hier nog een link met wat meer info over het boek:

http://www.bol.com/nl/p/lastige-kindere ... 005563642/
Mama van Floor 11-05-06 en Jasper 26-01-09
Gebruikersavatar
marije1977
J&J SANTORINI
Berichten: 2765
Lid geworden op: do jul 29, 2010 1:19 pm

Re: Boekentip voor "lastige kinderen"

Bericht door marije1977 »

Leuk dat jij er iets over schrijft. Ik had het in een folder zien staan en ook al op Bol opgezocht. Na twee eerdere opvoedingsboeken gekocht te hebben, waar ik in de praktijk te weinig aan heb, twijfel ik om het aan te schaffen. Is het makkelijk in de praktijk toe te passen? Volgens mij is het meer een andere manier van denken dan een andere manier van opvoeden, klopt dat?
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: Boekentip voor "lastige kinderen"

Bericht door Liesje28 »

Ja, ben ook wel erg benieuwd, zou je er wat meer over willen vertellen? Wat komt er zoal aan de orde in dat boek?
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: Boekentip voor "lastige kinderen"

Bericht door Miranda »

Ik ben ook wel geinteresseerd in meer info hierover. Ik ben juist op zoek naar een goed boek over opvoeden, ik zit hier regelmatig met de handen in m'n haar.....
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
niekje
J&J SANTORINI
Berichten: 2101
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:16 am

Re: Boekentip voor "lastige kinderen"

Bericht door niekje »

ik heb het boek nog niet helemaal uit maar zal vanavond even wat voorbeelden noemen die er in voor komen...het gaat inderdaad meer om anders benaderen en bedenken wat is belangrijk is het de energie van boos worden om iets waard, dan om opvoeden...

Als de kindjes in bed liggen zal ik voor jullie wat typen...

Groetjes Nicole
Mama van Floor 11-05-06 en Jasper 26-01-09
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6150
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: Boekentip voor "lastige kinderen"

Bericht door Mamalon »

De titel van dit boek was mij ook al opgevallen.
Ik ben zeer benieuwd naar je voorbeelden, N icole!
Mamalon
Ves

Re: Boekentip voor "lastige kinderen"

Bericht door Ves »

Ik ben ook erg benieuwd... dus lees ook mee! 8)
caroline

Re: Boekentip voor "lastige kinderen"

Bericht door caroline »

Ben weer benieuwd,dat weet je.
Dus volg het met veel aandacht
Gebruikersavatar
niekje
J&J SANTORINI
Berichten: 2101
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:16 am

Re: Boekentip voor "lastige kinderen"

Bericht door niekje »

nou komt ie hoor, wel moeilijk om kort te vertellen over het boek, moet nog zo'n 80 blz lezen maar heb het grootste gedeelte gehad.

Het gaat dus globaal over het negatieve gedrag omzetten/omdenken in positief gedrag, enkele voorbeelden uit het boek:

een meisje wat vaak te laat thuis kwam voor het eten kreeg straf met de mattenklopper, als ze merkte dat ze weer te laat thuis kwam bleef ze makkelijk een half uur langer weg omdat ze toch al wist dat ze met de mattenklopper kreeg, op een gegeven moment werd ze bij haar oom in huis geplaatst, kwam weer te laat thuis en bleef in de gang wachten op haar straf, haar oom haalt haar uit de gang en zegt het jammer te vinden dat ze te laat is ,dat hij op haar heeft gewacht met het eten en dat het eten nu koud is, deze manier werkte positief, ze kwam nooit meer te laat..

Zo ook een voorbeeld met niet willen eten, de volgende dag zeggen met aanbieden van het bord, dat je wilt dat hij/zij niet teveel eet want dan groter wordt dan papa/mama dat er weer nieuwe kleren gekocht moeten worden, resultaat kindje at vol smaak zijn bordje leeg..

Er wordt in het boek ook over molshopen en bergen gesproken, molshopen zijn onbelangrijke vraagstukken, waar je als ouder maar het beste je schouders bij op kan halen, bij bergen zijn belangrijke conflicten,vraagstukken waar je je terecht zorgen over moet maken

Ons leven bestaat meer uit molshopen dan bergen, we maken ons vaak druk waar me eigenlijk niet duk om hoeven te maken, er staan heel veel duidelijke voorbeelden in het boek of situaties omschreven, van peuter tot puber..

Jasper heeft sinds gisteren weer zijn slechte dagen en vanavond gebeurde er ook weer iets , Floor wou haar naam op een rugzakje schrijven en Jasper wou dat eerst, nu was hij boos en sloeg met dat rugzakje tegen een tafelblad in de keuken aan, mijn man stond meteen op en wou hem straffen ik maande hem terug te gaan zitten en te laten gaan (hij heeft het boek nog niet gelezen :wink: ) en binnen no time was deze bui over, terwijl je als je er met hem mee in discussie ging hij een tijd kon gaan staan de schreeuwen en gillen en doordraven....verspilde energie dus wat de situatie alleen maar erger zou maken een MOLSHOOP dus, hier in huis vallen dus wel eens de termen, molshoop hihi, dan weten we waar we het over hebben...

Ik moet zeggen dat ik het een erg fijn boek vind om te lezen en denk dat we er zeker wat aan gaan hebben vooral voor Jasper...

Ook situaties worden er beschreven met kinderen die de diagnose adhd of pdd-nos zouden hebben en hier medicijnen voor kregen terwijl ze dat dus uiteindelijk eigenlijk niet nodig hadden, die kinderen werden als druk ervaren omdat ze niet konden doen wat ze heel graag wilde, er was zo bijv een kind wat geen schoolbank kind was maar een kind wat thuishoorde op de dansschool omdat haar passie lag bij dansen ....

Nou dit was dan een klein stukje beschreven uit het boek, uiteraars is er nog veel meer, als je nog wat wilt weten brand maar los...

Groetjes Nicole
Mama van Floor 11-05-06 en Jasper 26-01-09
Gebruikersavatar
m-v-Lara/Ilse
J&J SANTORINI
Berichten: 2144
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:14 pm

Re: Boekentip voor "lastige kinderen"

Bericht door m-v-Lara/Ilse »

Nou, ik heb hem besteld hoor!
We raken hier de laatste tijd (oke, de sint helpt ook niet erg mee) behoorlijk gefrustreerd over het gedrag van de meiden. Er moet wat veranderen. Hopelijk heb ik er wat aan.
Els, mama van L@ra (11 jaar) en I(se (9 jaar)
Gebruikersavatar
niekje
J&J SANTORINI
Berichten: 2101
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:16 am

Re: Boekentip voor "lastige kinderen"

Bericht door niekje »

caroline schreef:Ben weer benieuwd,dat weet je.
Dus volg het met veel aandacht
Nog even geduld Caroline, eerst moet Stefan hem nog lezen zodat we op 1 lijn zitten :wink:

Dan ben jij de volgende.....
Mama van Floor 11-05-06 en Jasper 26-01-09
caroline

Re: Boekentip voor "lastige kinderen"

Bericht door caroline »

Haha,heel belangrijk die lijn.

Het klinkt wel heel goed.
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6150
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: Boekentip voor "lastige kinderen"

Bericht door Mamalon »

Nou dat klinkt goed. Hij staat op de leeslijst!
Mamalon
Plaats reactie