Fijn zo'n huisarts-assistente :-(

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ineke
J&J MAURITIUS
Berichten: 4691
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:00 am

Fijn zo'n huisarts-assistente :-(

Bericht door Ineke »

Femke had gisterenmiddag opeens twee ongelukjes vlak achter elkaar. Toen we weg moesten heb ik haar een luierbroekje aangedaan. Ook toen was ze te laat bij de wc. Vannacht was drama. We horen haar normaal nooit 's nachts, maar nu was ze uren wakker. Ze zei steeds dat haar billen pijn deden en dat ze moest plassen, maar dat lukte niet. Vanmorgen om half elf tijdens het plassen riep ze: 'mamamama auwauwauwauw.' En ze huilde heel hard. Toen viel het kwartje. Ik de huisarts gebeld of ik urine langs kon komen brengen.
'Nee, mevrouw, dat kan alleen om acht uur 's morgens.' :(.
1neke, mama van Je11e (10-10-2006) en Femk3 (07-09-09)
Gebruikersavatar
AstridJordi
J&J SANTORINI
Berichten: 1983
Lid geworden op: di jul 27, 2010 6:14 pm

Re: Fijn zo'n huisarts-assistente :-(

Bericht door AstridJordi »

Meen je dat? Wat belachelijk zeg!
Volgens mij hoeven ze alleen maar een soort stickje in de urine te dopen en dan weten ze of je blaasontsteking hebt.
Astrid mv Jordi (21/3-02), Isa (8/9-07) en Robin (6/11-10)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Fijn zo'n huisarts-assistente :-(

Bericht door Mare »

Nou ja. Nee, ik snap het wel. Na acht uur kan je dat stickie inderdaad niet meer in de urine dopen -.- en nu? Wacht je tot morgen?
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Fijn zo'n huisarts-assistente :-(

Bericht door Esther »

Nou jaaaaaaa zeg. Lekker onzinnig. Heb je niet doorgedramd? Uitgelegd wat voor nacht jullie waarschijnlijk tegemoet gaan?
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: Fijn zo'n huisarts-assistente :-(

Bericht door Pauwtje »

Huh, dat meen je niet?! Dat is echt absurd. Gewoon het kind de rest van de dag en nog een nacht met pijn laten rondlopen terwijl de oplossing ws zo simpel is. Ik zou me geloof ik direct uitschrijven en daarna ergens anders inschrijven.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14155
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Fijn zo'n huisarts-assistente :-(

Bericht door jikke »

De. Logica is waarschijnlijk dat ze alleen ochtend urine willen omdat andere urine teveel verdunt is en vaak vals negatieve resultaten geeft. Deze uitleg eas wel prettig geweest ipv ern antwoord nee
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
m-v-Lara/Ilse
J&J SANTORINI
Berichten: 2144
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:14 pm

Re: Fijn zo'n huisarts-assistente :-(

Bericht door m-v-Lara/Ilse »

Als het echt een blaasontsteking is zal je dat ook op een ander moment van de dag kunnen zien door zo'n stripje in de urine te doen. Kleine moeite...
Echt klantonvriendelijk dus.
Els, mama van L@ra (11 jaar) en I(se (9 jaar)
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8096
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Fijn zo'n huisarts-assistente :-(

Bericht door channiemam »

Ik zou denk ik wel zo etterig zijn dat ik dan maar om een afspraak met de ha zou vragen.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Miem

Re: Fijn zo'n huisarts-assistente :-(

Bericht door Miem »

Jeetje, ongelooflijk! Hoe star kun je zijn!

Ochtendurine vind ik een kul argument, wij strippen gewoon ook 's avonds, kan prima. En als een kind zoveel klachten heeft, dan kun je bijna al zonder te strippen een diagnose stellen. Soms krijg je ook een negatieve uitslag en is er toch een blaasontsteking, soms wordt er een kweek gedaan.

Ik hoop dat je alsnog een afspraak bij de ha hebt kunnen krijgen, want ik gok zomaar dat als je met die klachten en zo'n zielig meisje gewoon gelijk een test zou krijgen.

Verder vind ik het ook niet zo slim om een kind er langer dan nodig mee te laten lopen, gezond is het niet!
Gebruikersavatar
Ineke
J&J MAURITIUS
Berichten: 4691
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:00 am

Re: Fijn zo'n huisarts-assistente :-(

Bericht door Ineke »

Mare schreef:Nou ja. Nee, ik snap het wel. Na acht uur kan je dat stickie inderdaad niet meer in de urine dopen -.- en nu? Wacht je tot morgen?
Ik heb met manlief overlegd en we hebben besloten om te wachten tot morgen (vandaag dus), omdat ze tussen het plassen door geen pijn lijkt te hebben. Het wordt nog een hele uitdaging om urine te krijgen, want Femke associeert op de wc gaan nu met pijn, dus ze weigert. Ze wil weer een luier om.

Vannacht is het gelukkih goed gegaan. Ze werd alleen tegen zessen wakker omdat ze moest plassen en toen deed het wel weer veel pijn (gisterenavond was de pijn minder). Maar over anderhalf uur sta ik op de stoep en als ik bij de huisarts ben, zal ik (opnieuw) een klacht tegen de assistente indienen.
1neke, mama van Je11e (10-10-2006) en Femk3 (07-09-09)
Hanne

Re: Fijn zo'n huisarts-assistente :-(

Bericht door Hanne »

ik zou heel hoog van de toren blazen, die assistente moet leren te triageren. je laat een kindje met veel pijn van blaasontsteking niet nog een dag doorlopen.
mama van Fenna
J&J SANTORINI
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:18 pm

Re: Fijn zo'n huisarts-assistente :-(

Bericht door mama van Fenna »

Wat belachelijk zeg!

Hier mag je er gewoon de hele dag mee langskomen.
M@@rtje, mv Fenn@ (sept 2005) en Jen$ (sept 2008)
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 16970
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Re: Fijn zo'n huisarts-assistente :-(

Bericht door LindaJager »

Onvoorstelbaar! Wij kunnen hier ip tot 10 uur de urine inleveren maar in dit soort gevallen kan het áltijd! Ik zou idd ook een klacht indienen want zo ga je niet met patiënten om of het nu een kind is of een volwassene.
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
Miem

Re: Fijn zo'n huisarts-assistente :-(

Bericht door Miem »

als ze niet op de wc wil kun je een plaszakje halen en dat op plakken, dan een luier aan. En anders zou ik zeker een afspraak bij de ha maken.
Gebruikersavatar
mamaSterre&Sep
J&J TEXEL
Berichten: 796
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:48 pm

Re: Fijn zo'n huisarts-assistente :-(

Bericht door mamaSterre&Sep »

Miem schreef:als ze niet op de wc wil kun je een plaszakje halen en dat op plakken, dan een luier aan. En anders zou ik zeker een afspraak bij de ha maken.
Maar het is alweer na 8-en...
S terre heeft helaas heel regelmatig blaasontstekingen en ik bel niet maar ga gewoon langs met urine. Dat soort dingen moeten ze gewoon ook later op de dag controleren!
Ik ben bang dat als ze dat niet willen dat het potje urine daar per ongeluk om zou vallen... Het controleren is nog geen minuut werk!
Groet D 00rtje, trotse mama van S terr€ 25-05-2006 & S €p 19-02-2008
Hanne

Re: Fijn zo'n huisarts-assistente :-(

Bericht door Hanne »

oh D oortje, dat is erg. Maar ik zou het ook doen. Och wat naar het potje pies valt zo over de papieren op het bureau van de assistente. hoe onhandig ben ik toch? :evil: :evil: :evil:
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: Fijn zo'n huisarts-assistente :-(

Bericht door kaatje71 »

channiemam schreef:Ik zou denk ik wel zo etterig zijn dat ik dan maar om een afspraak met de ha zou vragen.
nouja, da`s niet etterig, maar lijkt me beste wel redelijk als je kind pijn heeft bij het plassen en ze willen niet controleren.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
Ineke
J&J MAURITIUS
Berichten: 4691
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:00 am

Re: Fijn zo'n huisarts-assistente :-(

Bericht door Ineke »

Net gebeld. Er zijn verhoogde rode bloedlichaampjes, bloed en bacterieën aangetroffen in de urine. Dat duidt inderdaad op een blaasontsteking, maar Femke is net drie, dus nu moet er met de huisarts overlegd worden of ze eventueel door moet naar het ziekenhuis voor een echo. Als het goed is, word ik straks gebeld.

Zelf denk ik dat het wel meevalt. Femke is hangerig en het plassen doet pijn, maar ze heeft geen (hoge) koorts en ze speelt gewoon, maar we wachten het af.

Als ik de huisarts straks aan de telefoon heb, zal ik wel even zeggen hoe ik erover denk dat ik een dag later moest komen.
1neke, mama van Je11e (10-10-2006) en Femk3 (07-09-09)
Gebruikersavatar
Ineke
J&J MAURITIUS
Berichten: 4691
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:00 am

Re: Fijn zo'n huisarts-assistente :-(

Bericht door Ineke »

Huisarts gesproken. Femke moet opnieuw op het potje plassen (assistente heeft het monster weggegooi :? ) en dat moet op kweek. Potje plassen is drama, omdat ze gewoon niet wil. Dat doet pijn, dus ze durft niet zo goed. Ondertussen moet ze aan de ab en ze is doorverwezen naar het ziekenhuis.
1neke, mama van Je11e (10-10-2006) en Femk3 (07-09-09)
Hanne

Re: Fijn zo'n huisarts-assistente :-(

Bericht door Hanne »

kun je haar niet gewoon op een potje laten plassen. daarmee bedoel ik een potje waarop kinderen gaan voordat ze op de wc gaan. en dan vanuit dat potje in een urinemonsterpotje gieten?
Gebruikersavatar
Ineke
J&J MAURITIUS
Berichten: 4691
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:00 am

Re: Fijn zo'n huisarts-assistente :-(

Bericht door Ineke »

Hanne schreef:kun je haar niet gewoon op een potje laten plassen. daarmee bedoel ik een potje waarop kinderen gaan voordat ze op de wc gaan. en dan vanuit dat potje in een urinemonsterpotje gieten?
Dat bedoelde ik ook met potje. Maar inmiddels is het gelukt.
1neke, mama van Je11e (10-10-2006) en Femk3 (07-09-09)
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 16970
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Re: Fijn zo'n huisarts-assistente :-(

Bericht door LindaJager »

Ik was er al bang voor. En volgens mij worden kinderen jonger dan een bepaalde leeftijd met een blaasontsteking standaard doorverwezen.

Ik hoop voor Femke dat de ab snel aanslaat!
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
Gebruikersavatar
Angelique
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11888
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 11:09 am

Re: Fijn zo'n huisarts-assistente :-(

Bericht door Angelique »

LindaJager schreef:Ik was er al bang voor. En volgens mij worden kinderen jonger dan een bepaalde leeftijd met een blaasontsteking standaard doorverwezen.

Ik hoop voor Femke dat de ab snel aanslaat!
Bij Lisette toen nog niet.
Maar goed, na wat vertraging dus nu wel actie.

Beterschap!
:crazy:
wennetje

Re: Fijn zo'n huisarts-assistente :-(

Bericht door wennetje »

Kreeg je wel instructies voor het opvangen in potje? Voor een kweek moet het namelijk een gewassen plas zijn. Po moet dus heel goed schoon en droog zijn en onderkantje moet eerst goed gewassen alvorens te laten plassen. Anders worden bacteriën van de huid of uit de po gevonden.

Er zijn duidelijke richtlijnen bij blaasontsteking, waaronder ook kinderen: http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k ... 05_std.htm

VerwijzingNHG Samenvattingskaart

Direct verwezen voor behandeling worden:

kinderen die jonger zijn dan zes maanden of ernstig ziek;
zwangeren met een pyelonefritis;
volwassenen met een pyelonefritis, die niet reageert op antimicrobiële behandeling;
patiënten met een vermoedelijke sepsis.

Voor nadere diagnostiek worden verwezen:

meisjes tot en met vier jaar;
meisjes van vijf tot twaalf jaar met een pyelonefritis of meer dan één doorgemaakte urineweginfectie;
jongens tot twaalf jaar;
mannen met meer dan één urineweginfectie in betrekkelijk korte tijd;
patiënten met aanwijzingen voor onderliggende afwijkingen als urineretentie, bemoeilijkte mictie, nier- of blaasstenen en blaas- of bekkentumoren;
vrouwen met frequent recidiverende urineweginfecties, onvoldoende reagerend op profylactische behandeling.
Plaats reactie