Klaarwakker 's nachts

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Liaantje

Klaarwakker 's nachts

Bericht door Liaantje »

Hallo dames,
Ik ben nieuw hier dus ik vertel eerst even kort iets over mijn gezin. Ik heb twee kinderen; een jongen uit mei 2010 (dus nu ruim 2,5 jaar oud) en een meisje uit maart 2012 (dus nu ruim 9 maanden oud). Mijn vriend en ik wonen in een klein dorp in Friesland en we hebben ook nog een hond en een kat.
Dan nu mijn vraag:
Onze dochter presteert het om bijna elke nacht (eens in de 2 weken gaat het wel goed) urenlang klaarwakker te zijn. We leggen haar tussen 7 en 8 op bed. Ze valt dan aan mijn borst in slaap. Ze slaapt dan goed. Ze drinkt nog een aantal keer 's nachts. Er is geen pijl op te trekken hoe laat ze wakker wordt. De laatste tijd valt het me op dat als ik haar een nachtvoeding heb gegeven (dat kan dan de eerste of tweede voeding zijn) dat ze dan lekker blijft slapen en 20 minuten nadat ik haar weer in haar bedje heb, wordt ze wakker. Klaarwakker. Ze begint te lachen en wil eigenlijk wel gewoon spelen. Uiteraard gaan we hier niet op in. We hebben he wel geprobeerd. We hebben een hele tijd haar dan mee naar beneden genomen. Maar dat was eigenlijk meer zodat de ander nog kon slapen en onze oudste niet ook wakker zou worden. Ik heb ook een periode geprobeerd haar bij me te houden, ofwel alleen op schoot, ofwel lekker bij me in bed. Maar ook dat werkt niet. Na een poosje vindt ze het stil zitten/liggen welletjes en gaat ze wurmen en wringen en wil ze lekker kruipen en spelen.
We leggen haar nu strak onder haar dekentje en gaan af en toe naar haar toe om te laten zien dat we er nog zijn. Want na 5 minuten wurmen gaat ze huilen. En als we haar in haar bed leggen gaat ze krijsen. Dit feest duurt ook 2,5 uur, net zo lang als dat ze normaal gesproken 's nachts wakker is. ze gaat dus niet sneller hierdoor slapen, en heeft er ook nog eens stress bij. bovendien zijn mijn vriend en ik hierdoor beide wakker en druist het helemaal tegen mijn gevoelens in. maar ik weet het gewoon niet meer. En ik ben zo moe! Ik heb al negen maanden ellende hiermee! Ik vind het echt niet erg als ze 's nachts wakker wordt voor een slokje, als ze daarna lekker verder slaapt. Maar dat eeuwige urenlange wakker zijn, dat breekt me echt op! Ik werk gelukkig niet veel (3 dagen) dus het is nog te overzien, en mijn vriend is op het moment werkloos dus ik kan op mijn vrije dagen af en toe nog een uurtje bijslapen, maar vanaf januari gaat hij weer aan de slag en dan zou het toch fijn zijn als hij ook fatsoenlijke nachten maakt en dan kan ik ook helemaal niet meer slapen overdag (de slaapmomenten van de kids lopen natuurlijk niet synchroon)...
Pfff, lang verhaal. Maar mijn vraag is dus: heeft iemand tips om ervoor te zorgen dat de kleine meid niet zo klaarwakker wordt middenin de nacht...?
Bedankt!
Wanda

Re: Klaarwakker 's nachts

Bericht door Wanda »

Lastig hoor. Mijn simpele eerste gedachte is dat ze gewoon maar wat later naar bed kan. Daardoor wat moeier en het ritme helemaal even om.

Vaak wakker voor slokjes ken ik wel ( met een piek rond 1 jaar) maar ze sliepen wel meteen verder daarna. Wel sliepen ze standaard bij mij dus drinken ging voor beide partijen half slapend.

Succes hoor!
Gebruikersavatar
Eve71ne
J&J HAWAII
Berichten: 6256
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:09 am

Re: Klaarwakker 's nachts

Bericht door Eve71ne »

Mijn eerste gedachte zou ook zijn, later naar bed. Misschien kun je al een beetje sturen met de slaapjes overdag? En als je 's nachts voedt, hoe doe je dat dan? Neem je haar mee naar een andere kamer, licht aan, praat je tegen haar? Dat zijn allemaal extra prikkels waardoor ze 'helder' wordt en niet meer makkelijk in slaap zal vallen. En komt ze zelf om een nachtvoeding, of bied jij die aan - omdat je schrijft dat ze soms lekker blijft slapen bij de eerste voeding?!
Verder is de 9 maanden berucht vanwege verlatingsangst, toch? Dus hopelijk is het ook nog iets van een fase :wink:
Slaaptekort is slopend, ik weet er alles van :roll: dus ik wil je ook nog heel veel sterkte wensen en een tip geven: slaap wanneer je slapen kunt, het is zo belangrijk!
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
HeleenW

Re: Klaarwakker 's nachts

Bericht door HeleenW »

Onze jongste is nu ruim 1 jaar, maar hij is vanaf zijn geboorte al regelmatig 's nachts wakker, alleen heb ik een voordeel dat hij zich in zijn bedje wel vermaakt. Hoe vaak ik hem wel niet hoor kletsen, soms wel een uur lang en daarna gewoon in slaap valt. Wij hebben ook wel eens geprobeert met later in bed leggen, overdag minder laten slapen, maar het leek er soms wel op dat dit meer onrust bracht. We zijn hem blijven volgen in slaap patroon wat hij zelf aangaf overdag. En ik moet zeggen dat het kletsen/spelen 's nachts wat af lijkt te nemen.

Ik heb dus geen tips, maar herken het wel.
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8116
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Klaarwakker 's nachts

Bericht door channiemam »

Doet ze dit al lang of is het nieuw? Mijn dochters waren alledrie slechte slapers als baby. Rond de 9-10 maanden krijgen ze ook weer zon sprongetje en beginnen ze te dromen waardoor ze dichter bij je willen zijn? Geen echte oplossing werkte hier, maar alledrie begonnen ineens rond het jaar door te slapen en nu slapen ze alledrie hun nachten door hoewel rond half zeven wakker. Alleen dus sterkte en het gaat over.... Echt.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Liaantje

Re: Klaarwakker 's nachts

Bericht door Liaantje »

Bedankt voor jullie reacties tot dusver.
Als ik mijn dochter voed, haal ik haar uit bed en neem haar mee naar mijn bed. Dit allemaal zonder te praten en zonder het licht aan of zo. Soms voed ik haar op de schommelstoel die in haar kamertje staat, maar dan slaap ik zelf natuurlijk niet. Na het voeden (duurt tien minuten tot een uur) leg ik haar slapend terug. Ze geeft dan geen kik en slaapt dus vredig verder. Tot ze twintig minuten later wakker wordt.
Dit doet ze haar hele leven al. Het is niet zo dat ze altijd al steeds even twintig minuten slaapt en dan wakker wordt. Er staat me ook bij dat ze wakker werd en ik haar voedde maar dat ik meteen al door had dat ze niet van plan was weer te gaan slapen. Dan was ze aan het giechelen en bewegen terwijl ze dronk...
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5060
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Klaarwakker 's nachts

Bericht door Hemmie »

Oh, heel herkenbaar van mijn middelste. Ik werd er wanhopig, en vooral heel moe van. Ik kan je helaas niet helpen, niets werkte hier, behalve soms paracetamol (ik denk dat ze erg veel last had van tanden). En bij ons in bed slapen werkte ook wel een beetje, het gebeurde dan minder vaak en ik sliep de rest van de nacht beter. Verder ging het uiteindelijk vanzelf over, maar dat duurde lang (ze deed het gelukkig niet elke nacht, dan was ik gek geworden).
Er wordt hier gezegd later naar bed, Marrit sliep op die leeftijd (en de periode erna, toen het dus ook gebeurde) overdag minimaal, vaak maar 45 min, en haar nacht was ook maar max. 11 uur (met onderbrekingen), dus ik dacht juist dat ze te weinig sliep, maar ja, ik kon haar met geen mogelijkheid meer laten slapen overdag. Slapen is zo lastig, je kunt het niet afdwingen. Ik ben alleen maar erg blij dat jongste dit niet doet (hij wordt wel vaak wakker, maar slaapt ook weer vrij makkelijk in.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14231
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Klaarwakker 's nachts

Bericht door jikke »

helaas heb je aan mij. ik had geen slapers. Uiteindelijk nam ik iedereen die geluid maakte 's nachts in mijn bed. Zl vond dat al snel niet leuk. en naar de boodschap dan moet je neit wakker worden heeft hij geluisterd (toen was hij 3) maar zijn zus helaas niet.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Liaantje

Re: Klaarwakker 's nachts

Bericht door Liaantje »

We beginnen nu toch echt wanhopig te worden. Het helpt ook absoluut niet dat ze ontzettend verkouden is. Maar als ik haar dan eindelijk slapend heb, na urenlang huilen en elke vijf of tien minuten er even heen, en ik leg haar terug in haar bedje, dan begint ze meteen weer te krijsen! Alsof haar bedje in brand staat! Gisteren heeft ze na 2,5 uur huilen welgeteld 20 minuten geslapen en heeft daarna weer anderhalf uur gehuild. Ik heb haar uiteindelijk maar bij ons in bed genomen zodat ik zelf nog even een uurtje kon slapen. Het slaapgebrek breekt me op. Ik kan niet meer helder nadenken, sta te duizelen op mijn trillende benen, verzaak mijn taken op het werk, ben chagrijnig en moeeeee! Zo ontzettend moeeee!
En nu heeft ze weer drie kwartier geslapen en is ze alweer een uur aan het huilen. Oordruppels erin, zetpil erin, ze wil niet drinken, ziet er zo ziek uit, en moe, maar legt zich niet neer. Ze gaat onmiddellijk in haar bedje staan. (Hebben het bedje ook al schuin omhoog gezet zodat ze minder last heeft van haar oortjes (als ze daar al last van heeft))
Wat kunnen we nu nog doen?!
Jo Jo
J&J SANTORINI
Berichten: 3930
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 2:16 pm

Re: Klaarwakker 's nachts

Bericht door Jo Jo »

Liaantje schreef:... Ik heb haar uiteindelijk maar bij ons in bed genomen zodat ik zelf nog even een uurtje kon slapen...
Klinkt als De Oplossing, toch? Waarom niet standaard bij jullie in bed? Scheelt iedereen, haar incluis, een hoop nachtrust?

Groet en sterkte, want het ís zwaar!
Joke

ps. hier op het forum is regelmatig het boek "lekker slapen zonder huilen" van Pantley genoemd. Is misschien heel verhelderend en herkenbaar om te lezen voor jou!
http://www.bol.com/nl/p/lekker-slapen-z ... 008564273/
Gebruikersavatar
Nanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2684
Lid geworden op: do feb 17, 2011 9:38 am

Re: Klaarwakker 's nachts

Bericht door Nanda »

Pfff ik snap dat je er doorheen zit.
Ik haalde je remy gewoon uit bed als hij zo protesteert. Dit bleek voor ons toch de oplossing. Even er uit, even wat anders en dan na een half uur mededelen, dat hij naar bed gaat. Dit zorgde voor minder stress bij mij en hem en ml.
Komen er geen tanden/kiezen aan??
Trotse mama van J en T
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4282
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Klaarwakker 's nachts

Bericht door Ana »

Nog iets van Luuf smeren?

En verder inderdaad, dan maar bij jou in bed slapen - en dat later weer reguleren?
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12614
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Klaarwakker 's nachts

Bericht door monika »

savonds lekker op bank installeren? zou dat helpen? Of toch even naar de huisarts als ze zo ziek is?

Ik leef met je mee. Mijn 2e ontpopt zich ook als een nachtbraker, snachts wakker worden en dan 1 of 2 uur gezellig blijven kletsen en tutteren. Maar niet in eigen bed willen. gaap...
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Liaantje

Re: Klaarwakker 's nachts

Bericht door Liaantje »

Pfff... Niets lijkt te helpen. En het lijkt zelfs alleen maar erger te worden. De laatste week valt ze zelfs niet meer aan de borst in slaap 's avonds. En overdag kost het ook steeds meer moeite.
Ik moet haar nu wel steeds wakker op bed legge omdat ze het gewoon te gezellig heeft bij mij aan de borst. En als de borsten leeg zijn dan gaat ze (wild) bewegen, gekke geluiden maken, lachen, mij slaan, met haar knuffeltje gooien, noem maar op. Ja dat gaan we natuurlijk niet doen en dan leg ik haar op bed. Haar gedrag is dan erg tegenstrijdig; ze trappelt en giechelt alsof ze nog lang niet moe is, maar ze wrijft ook in haar oogjes en wil graag aan de borst, alsof ze goed moe is.
Maar als ik haar wakker in bed leg, dan is ze zo nog een uur aan het huilen. We gaan er elke 5, 10 of 15 minuten naartoe (opbouwend) maar het helpt niet. Ze huilt alleen maar nog hysterischer als we dan weer haar kamertje uit gaan.
Misschien doen we overdag iets verkeerd? Hier haar 'ritme'.
8.00u uit bed (wordt komende tijd weer 6.30u omdat de vakantie voorbij is en dan wordt alles een uurtje vroeger)
Dan rond 11.30 weer op bed. Ong 1 u slapen
Ong 16.00u op bed, weer een uurtje.
Dan rond 19.30u weer naar bed.
Afhankelijk van het succes van het in slaap vallen overdag, kunnen de andere slaapjes van tijd wisselen. Als ze bijv pas om 12.00u slaapt dan gaat ze 's avonds pas rond 20.00-20.30u naar bed.
Het ritueel voor naar bed gaan is vrij kort omdat ze altijd makkelijk insliep. Misschien kan dat langer (omkleden, tandjes poetsen, bv. Misschien een verhaaltje ertussen).
Eergisteren hadden we besloten om haar maar weer zo lang als ze zelf wil te laten slapen. Maar als we dat doen dan slaapt ze 2,5-3 uren tussen de middag en is ze nog maar net wakker als ze er al haast weer in zou moeten liggen. Ze werd rond half 7 supermoe en om 7u lag ze in bed om vervolgens om half 8 weer wakker te worden en ons tot 23.00u te vergezellen beneden. En dan nog tot 0.30u te krijsen op bed. Dat werkt dus ook niet.
Afgelopen nacht, na twee slaapjes van 1u en 1,5 u, is ze tussen half 4 en 6u weer wakker geweest. Heb haar gevoed en daarna terug in bed gelegd. Krijsen krijsen krijsen. Niets hielp behalve haar oppakken. En dat wil ik nu juist niet want ze hoort te slapen! We werden echt wanhopig! Ik weet het echt niet meer en ben echt aan het eind van mijn Latijn. In bed nemen heeft op zo'n moment ook geen zin. Ze gaat spelen en houdt ons dan allebei wakker.
Heeft er iemand nog suggesties?
Ilse

Re: Klaarwakker 's nachts

Bericht door Ilse »

Probeer dit eens: overdag laten slapen zoveel als zij wil (overdag slecht slapen, betekent helaas ook 's nachts slecht slapen). En toch 's avonds bij je in bed nemen. Sofie gaat ook wel eens liggen kletsen etc., dan leg ik haar aan of negeer haar (in ieder geval niet te veel aandacht geven aan het spelen etc).
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13457
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Klaarwakker 's nachts

Bericht door Chantal »

misschien eerder aan haar ochtendslaapje beginnen? ik vind het (persoonlijk, vergeleken bij mijn kids) weinig slaap voor zo'n kleintje overdag.
mark is nu 14 maanden en slaapt ook nog vaak 2 x per dag. en ik laat hem slapen zo lang hij wil..
's ochtends rond 6.30 is hij wakker.
9.30 gaat hij weer naar bed. 11.00-11.30 wakker.
14.30 weer naar bed tot hij wakker wordt. Dit is meestal rond 16.00 uur.

en dan 's avonds tussen 19 en 20 uur naar bed.
hier betekend overdag wakker maken en slecht slapen ook 's nachts slecht slapen.

mijn vriendin is met haar evenoude zoontje de afgelopen 3 weken 3 x naar een magnetiseur geweest. hij is ook zo'n spoker...
en of het daardoor komt weet niemand natuurlijk, maar hij slaapt gewoon nu 13 uur in 1 x door!
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5060
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Klaarwakker 's nachts

Bericht door Hemmie »

Mwah, over het aantal uren slaap zou ik me niet druk maken, Abel is nu net naar 2 slaapjes per dag gegaan, maar vrijwel nooit slaapt hij langer dan een uur, meestal hooguit 45min. En daar doet hij het goed op.

Abel is gelukkig (nog?) niet zo'n nachtbraker, maar Marrit was dat wel. Maar in beide gevallen, als ze 's nachts wakker worden en huilen, direct in bed en proberen aan de borst weer in slaap te krijgen, en dan bij ons in bed laten liggen. Als dat echt niet werkt, gaat 1 van ons met baby in de woonkamer zitten, zo weinig mogelijk licht, niet spelen maar rustig zitten of rondlopen, tot ze in slaap vallen. Toen Marrit ouder was wilde het 's nachts soms echt niet, heel vermoeiend, dan lieten we haar huilen in bed en gingen er regelmatig even heen. Uiteindelijk ging het over, maar ik weet hoe zwaar het is!

Wat betreft het in slaap vallen, Abel valt nog aan de borst in slaap, of anders terwijl hij bij ons op schoot zit, en dan leggen we hem in bed. Als ik eenmaal in bed lig dan neem ik hem de eerste keer dat hij wakker is in bed, en daar blijft hij dan. Toen Marrit niet meer in slaap viel aan de borst legden we haar wakker in haar bedje en bleven er dan bij zitten tot ze sliep. Dat kon lang duren, en na verloop van tijd zat ik op de gang ipv naast het bed, en na een half jaartje was het probleem opgelost, sindsdien valt ze gewoon zelf in slaap. Je zou nog kunnen proberen om met haar op jouw bed te gaan liggen als het bedtijd is, dat wilde ik niet doen om dat ik dan ivm chronisch slaapgebrek zeker ook zelf in slaap zou vallen, en ik hecht toch wel aan dat uurtje 's avonds met manlief op de bank.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12614
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Klaarwakker 's nachts

Bericht door monika »

Zou het werken om snachts een matras in haar slaapkamer te leggen, waarop 1 van jullie slaapt of gaat liggen als ze aan het nachtbraken is? Missschien gilt ze dan niet omdat jullie in de kamer zijn, maar dan kan op z'n minst 1 van jullie twee slapen.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4282
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Klaarwakker 's nachts

Bericht door Ana »

Er zijn zoveel tips te noemen maar omdat het jouw kind is ken jij haar het beste. Ik zou in elk geval het eerder genoemde boek 'Lekker slapen zonder huilen' willen aanraden omdat daar niet 1 methode wordt behandeld, maar heel veel verschillende tips en ervaringen, en je zelf kunt uitkiezen wat bij jullie situatie past. En wat ze vooral ook benadrukt is, dat je een doel voor ogen moet hebben en vervolgens in kleine stapjes naar dat doel toe gaat werken, het hoeft niet ineens, maar je kindje mag rustig aan wennen.

Ik probeer jouw verhaal hier en daar te vergelijken met mijn ervaring met J0ela en toen ze niet meer aan de borst in slaap viel (geen voeding meer door zwangerschap) moest ze leren om in haar eigen bedje in slaap te vallen met een flesje. Ik heb het bedje eerst nog op onze slaapkamer gehad, en bleef naast het bedje zitten als ze moest slapen, hand door de spijlen, aaien over hoofdje enz. Daarna zonder aaien tot ze sliep. Daarna ging ik weg als ze bijna sliep. Laatste stap was om dit te herhalen in haar eigen kamertje en dat ging heel snel. Nu gaan we er in principe niet heen als ze niet wil slapen, moe is moe en huilen helpt dan niet, in je bedje moet je slapen. Ook s nachts gaan we er niet heen, tenzij we aan haar manier van huilen horen dat er meer aan de hand is.
Nu was zij toen wel al een maand of 13 en ik moest stoppen met bv, en ik weet niet hoe het was gegaan toen ze 9 maanden was en nog bv kreeg.

Qua slapen overdag zat ik nog te denken, is het niet fijner voor haar om het met 1 slaapje te doen waarbij ze niet wakker gemaakt hoeft te worden?
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: Klaarwakker 's nachts

Bericht door LauramvAnneenLisa »

hier gingen ze nr 2 en nr 3 met dit soort verschijnselen met 9 maanden naar 1 slaapje per dag. Dat scheelde vaak wel.

en bij beide heb ik lange tijd bij hen op de kamer geslapen, met lisa ook in hetzelfde bed (had een groot bed op de babykamer staan) zodat mijn partner in elk geval kon slapen en ik er niet steeds uit hoefde. Dat mijn partner mij dan snachts niet zag was jammer maar slaap is erg belangrijk, voor hem nog meer dan voor mij.
en de kids waren dan soms wel wakker snnachts maar huilden dan niet.

alhoewel het bij iris inmidels zo is, ze is nu wel ouder natuurlijk, dat ze dan wil spelen en dat ik dus na 10 minuten geklets in het donker weg ga naar mijn eigen bed (in mijn eigen kamer) met de smoes dat ik moet plassen en straks terug kom (dan huilt ze niet, als ik gewoon zeg dat ik wegga huilt ze wel......)
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Plaats reactie