Normaal peutergedrag?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Liaantje

Normaal peutergedrag?

Bericht door Liaantje »

Mijn oudste van 2,5 jaar pakt steeds de spulletjes af waar mijn jongste (10 maanden) mee bezig is. Als ze haar knuffeltje vast heeft, pakt hij het af. Niet om er zelf mee te spelen, nee, hij legt het op tafel zodat ze er niet bij kan. Niet dat die meid het wat kan schelen, die vindt het al geweldig dat hij zich met haar bemoeit. Maar het irriteert mij mateloos!
Alles dat ze vast heeft pakt hij af.
Hij wil ook altijd spelen waar zij mee speelt en als ze bij mij op schoot klimt, moet hij ook ineens en moet zij uit de weg, ook al was hij vlak daarvoor nog content met zijn eigen bezigheid. Maar dit snap ik wel. Dat hij iets afpakt om er zelf mee te spelen. Dat zie ik bij alle kinderen om me heen. En uiteraard het vechten om aandacht van de ouders. Dat hoort erbij.
Maar dat hij haar speelgoed afpakt en buiten haar bereik legt, is dat normaal peutergedrag? Hij doet het volgens mij niet eens om haar te plagen. Hij kijkt er heel serieus bij en heeft ook altijd wel een voor hem plausibele verklaring; ze slaapt niet dus geen knuffel, ze wilde de speen niet meer dus heb ik hem op tafel gelegd, etc.
Ik moet hem dan altijd een heel verhaal uitleggen om hem het speeltje weer terug te laten geven. Een simpel 'geef dat eens terug' werkt niet. Hoe ga ik hiermee om?
Pfff... Weer een heel epistel...
Suuz

Re: Normaal peutergedrag?

Bericht door Suuz »

Ik zou zeggen,.ja normale peuter gedrag. Gezien wat ik thuis zie.

Speentje wordt hier of afgepakt en weggelegd of juist in de mond gestopt. Speeltje idem.

Mijn dochter is 2,5 jaar en mijn zoon is 3 maanden.
Gebruikersavatar
SuzanneV
J&J SANTORINI
Berichten: 1448
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:08 pm

Re: Normaal peutergedrag?

Bericht door SuzanneV »

Klinkt als heel normaal peuter-machtsspel hoor. Inclusief de 'goede argumenten' die erbij gegeven worden.
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
Gebruikersavatar
michelle
J&J SANTORINI
Berichten: 3841
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:47 pm

Re: Normaal peutergedrag?

Bericht door michelle »

Ja ik herken dit ook. Mijn zoon is nu net 4 en dochter 16 maanden en het is hier sinds een maand of twee afgelopen met jennen. Nu krijgen ze alleen nog 'ruzie' wanneer ze hem stoort in zijn spel.
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Gebruikersavatar
Jolanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2298
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:29 pm

Re: Normaal peutergedrag?

Bericht door Jolanda »

Eigenlijk wel grappig:
Hij doet het zelfde voor haar als jij voor haar.
Namelijk, denken wat de ander wil.

Hij denkt, ze wil het speeltje niet meer.
Jij denkt, ze vindt het vervelend als het zomaar afgepakt wordt.

En je beschrijft zelf dat je dochter er helemaal geen last van heeft :)
Groetjes van Jolanda
K 2001 | J 2001 | S 2003 | Y 2005 | R 2005

https://www.facebook.com/CreatedbyJolanda/
Liaantje

Re: Normaal peutergedrag?

Bericht door Liaantje »

Bedankt voor jullie reacties! Ben blij te merken dat het herkenbaar gedrag is en dus normaal. Ik zal me erbij neerleggen. Hoewel ik het niet zomaar toe ga laten want het is natuurlijk geen wenselijk gedrag; spullen afpakken. (Ook al hoort het kennelijk bij de leeftijd)

Overigens,
Jolanda schreef: Jij denkt, ze vindt het vervelend als het zomaar afgepakt wordt.
Ik zeg dat ze nergens last van heeft, maar ik zei ook dat ík me eraan erger. Volgens mij heb ik niet gezegd dat zij het vervelend vindt...
Gebruikersavatar
Jolanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2298
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:29 pm

Re: Normaal peutergedrag?

Bericht door Jolanda »

Liaantje schreef:Bedankt voor jullie reacties! Ben blij te merken dat het herkenbaar gedrag is en dus normaal. Ik zal me erbij neerleggen. Hoewel ik het niet zomaar toe ga laten want het is natuurlijk geen wenselijk gedrag; spullen afpakken. (Ook al hoort het kennelijk bij de leeftijd)

Overigens,
Jolanda schreef: Jij denkt, ze vindt het vervelend als het zomaar afgepakt wordt.
Ik zeg dat ze nergens last van heeft, maar ik zei ook dat ík me eraan erger. Volgens mij heb ik niet gezegd dat zij het vervelend vindt...
het was misschien niet letterlijk, maar ik zie een patroon.
Jij hoeft dat niet te zien hoor.

Maar als zij er geen last van heeft, waarom wil je het dan steeds corrigeren?
Groetjes van Jolanda
K 2001 | J 2001 | S 2003 | Y 2005 | R 2005

https://www.facebook.com/CreatedbyJolanda/
wennetje

Re: Normaal peutergedrag?

Bericht door wennetje »

Ik zie dat patroon eerlijk gezegd niet, schrijfster maakt heel duidelijk dat ZIJ het irritant vindt, niet dat ze denkt dat haar dochter het irritant vindt. Ik zou dat ook willen corrigeren, stomweg omdat het geen gedrag is dat je wilt stimuleren of toestaan. Nu is het bij zusje, straks bij vriendjes.
Plaats reactie