Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
wennetje

Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door wennetje »

Joris slaapt op een andere verdieping dan ik, ik lig een verdieping hoger. Ik slaap daarom met een babyfoon naast mijn bed en ik word nergens wakker van, behalve als mijn zoon een geluid maakt (of mijn buurmeisje huilt of haar moeder roept). Nu sta ik al heel snel naast zijn bed en hij heeft daar eigenlijk nooit misbruik van gemaakt. Nu heb ik echter al weken gebroken nachten en word ik geroepen voor dingen als een schone luier of omdat hij echt even zijn droom moet vertellen alvorens verder te kunnen slapen. Maar er sluipen ook steeds meer onbenullige dingen in, zoals dat hij melk wil of moet plassen (uit ervaring weet ik dat hij dat dan al echt in zijn luier heeft gedaan).

Nu ben ik benieuwd. Zijn er hier moeders die ook op een andere verdieping slapen? Doen jullie dat met of zonder babyfoon?
Ik krijg het idee dat ik te snel naast zijn bed sta en dat het echt niet meer nodig is om bij een kind van bijna 4 met babyfoon te gaan slapen. Maar ik durf niet zo goed het zonder te doen.
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12720
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door Pauline »

Kan je de babyfoon misschien op de gang zetten? Zodat je hem wel hoort als hij huilt. Maar dat hij niet voor elk wissewasje je kan roepen?
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (14)
wennetje

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door wennetje »

Ik hoor hem eigenlijk wel huilen zonder babyfoon maar ben zo gewend om dat al voor te zijn :?
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10997
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door Dorien »

Stoppen met die babyfoon dus. Volgens mij geef je dat antwoord zelf al. Inzie niet in waar je die,voor nodig hebt.
Over het constant roepen, daar ben ik misschien hard in maar daar begin ik niet aan. 1x roepen mag maar daarna is het klaar. Het zijn vlagen dat Finn wel eens naar beneden komt. Nachtmerrie's begrijp ik,wel en dan ging wel altijd maar melk of plassen no way. Ik geef sowieso niets meer want dat is heel slecht voor de tanden. Wel,altijd een bekertje water bijzijn bed.
Lastig hè? Soms manipuleren ze zo dat je er allebei niet,beter van wordt (allebeide weinig slapen) en dan moet je ingrijpen.
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Gebruikersavatar
Nancy
J&J MAURITIUS
Berichten: 5766
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door Nancy »

Yara slaapt weliswaar op dezelfde verdieping, maar komt al zeker 2 jaar zelf haar bed uit als ze 's nachts wakker wordt. Ook op vakantie (wel andere verdieping) kwam ze gewoon zelf de trap op naar onze kamer.

Babyfoon is hier na de echte babytijd nooit meer gebruikt.
Nancy
mv Milou (2005) en Yara (2008)
Gebruikersavatar
Rijntje
J&J SANTORINI
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:17 pm

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door Rijntje »

Wij gebruiken nog wel steeds de babyfoon, maar dat is omdat als wij in de studeerkamer zijn, we de kinderen echt niet kunnen horen roepen. Hij staat op de gang, zodat we beide kinderen zouden kunnen horen. 's nachts horen we ze wel. Misschien niet direct, maar dat is ook niet nodig op deze leeftijd.
Mama van Emma (nov 07) en Lara (dec 09)
wennetje

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door wennetje »

Laat duidelijk zijn dat hij geen melk krijgt hoor, hij zal het echt met water moeten doen. Ik maak het ook niet gezellig, ik maak er niet zo veel woorden aan vuil juist (behalve als mijn vermoeidheid me parten gaat spelen, dan word ik boos). Hij is een tijd zindelijk geweest in de nacht dus tja, als hij dan zegt te moeten plassen is dat iets wat ik wel serieus wil nemen, ook al is het de laatste tijd voor niets. En dromen vertellen, dat heeft hij van zijn moeder. Ik droom levendig en weet ze ook vrijwel altijd te herinneren. Als hij dan een droom heeft gehad die naar was voor hem of juist heel erg leuk moet hij dat eerst kwijt. Ik herken dit helemaal. Ik ga soms midden in de nacht even lezen om een droom even kwijt te kunnen raken om daarna weer door te kunnen slapen.

Joris komt zijn bed niet uit, ik krijg dat er ook niet uit. Dat is de ene kant prettig maar aan de andere kant maakt hem dat wel afhankelijk van mij.

Maar mijn vraag was eigenlijk niet of ik het bed wel of niet uit moet, want dat krijg ik er toch niet uit. Als ik hem eenmaal hoor ga ik er uit. Maar geen babyfoon betekent dus dat ik hem niet zal horen, alleen als hij huilt, en mijn vraag was hoe jullie dat doen. Of jullie nog een babyfoon gebruiken of niet als je op verschillende verdiepingen slaapt. Ik ben denk ik meer op zoek naar of het verantwoord is (en zie Joris even als een 3,5 jarige, niet als een bijna 4 jarige) om dat te doen en of ik dan nog wel de veiligheid kan bieden die ik altijd geboden heb.

Als ik beneden zit als hij slaapt is er overigens geen keuze, dan hoor ik hem pas als hij in paniek is en schreeuwt dus dat kan alleen met babyfoon.
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4150
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door Gerrie »

Onze oudste 2 meiden slapen boven. Mirjam heeft dat ook een tijd gedaan, maar slaapt nu op dezelfde verdieping.
Esther slaapt daar al vanaf dat ze nog net geen 3 was. Nooit babyfoon gebruikt. Als ze ons echt nodig had, gilde ze hard genoeg.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Gebruikersavatar
SuzanneV
J&J SANTORINI
Berichten: 1448
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:08 pm

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door SuzanneV »

Robin slaapt in de kamer naast ons en toch hebben wij nog altijd de babyfoon staan. Patrick en ik slapen allebei met oordopjes in. Hard huilen hoor je daar wel doorheen, maar de fase die daarvoor zit krijg ik ook graag mee. Als Robin overstuur is komt hij zijn bed niet uit. Misschien moeten we hem dat toch maar eens leren, want sinds we een baby in huis hebben besef ik dat Robin toch wel wat groot wordt voor de babyfoon.
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
wennetje

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door wennetje »

Maar hoe leer je dat? Ik heb het Joris al eens getracht te leren (zoals zelf plassen en me pas roepen als de luier aan moet want uit krijgt hij die wel of als hij mij echt nodig heeft even naar me toe komt). Maar vooralsnog zonder succes.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12556
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door monika »

zou het helpen als je hem vertelt dat hij al zoooo groot is dat hij nacht pull-ups mag en een potje in zijn slaapkamer zetten? Misschien maakt dat de stap om zelf te plassen net iets makkelijker. Volgens mij ben ik ook nog een tijd mee gelopen naar de WC snachts toen Jort 4 was. Maar ja, mijn ventje ziet overal spoken en monsters. :lol:

ik snap je twijfel best over wel of geen babyfoon. Ik ben blij dat ik op dezelfde verdieping slaap.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
wennetje

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door wennetje »

Joris is allergisch voor wegwerpluiers dus zit toch echt vast aan wasbare luiers en die heb ik nu eenmaal met klittenband.

Enne blij te lezen dat ik niet de enige ben :)
Gebruikersavatar
Althea
J&J SANTORINI
Berichten: 3563
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:45 pm

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door Althea »

Wij hebben ook heel lang de babyfoon gebruikt, wonen op een appartement dus alles op dezelfde verdieping maar ik voelde me niet op mijn gemak anders.
Althe@, mv I.sis (nov 2005)
Gebruikersavatar
Linkje
J&J SANTORINI
Berichten: 1763
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:05 pm

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door Linkje »

Althea schreef:Wij hebben ook heel lang de babyfoon gebruikt, wonen op een appartement dus alles op dezelfde verdieping maar ik voelde me niet op mijn gemak anders.
Dat dus.
Al hebben wij zolang we beneden zijn de babyfoon echt nodig, want daar horen we absoluut niks wat zich boven afspeelt.
Ro!inka mv Je!mer (9) en F edde (6)

Leer alsof je voor altijd blijft leven.
Leef alsof je morgen gaat sterven.

- Gandhi -
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door kaatje71 »

ik heb een kind wat op een andere verdieping slaapt maar die heeft mij al sinds heel lang niet meer nodig `s nachts, dus daar heb je ook niks aan ::wink: ::wink:
Als je toch naar hem toe wilt gaan als je hem hoort, waarom zou je dan de babyfoon weg willen doen? Je wil hem horen voordat hij heel hard ligt te brullen toch?

S!lke roept `s avonds ook wel eens, soms heel vaak. Ik ga dan 2 keer ofzo naar boven, daarna zeg ik dat ze niet meer mag roepen,alleen als ze gepoept heeft ( of welke voorwaarden je ook hebt voor het wel mogen roepen) en dat we gewoon in de buurt zijn en van haar houden etc. Dat werkt meestal wel goed. Al moet ik dat nog wel regelmatig zo doen.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
Truus
J&J SANTORINI
Berichten: 2546
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 8:40 am

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door Truus »

Hier geen babyfoon, wel beide deuren open.
Gebruikersavatar
niekje
J&J SANTORINI
Berichten: 2101
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:16 am

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door niekje »

Jasper had ook altijd de gewoonte om te roepen als hij bijv moest plassen en kwam dan pas uit bed als wij zijn deur open deden, toen gezegt dat hij al een grote jongen is en dat best allemaal zelf kan, toen een stickersysteem maar weer gedaan, werkt altijd goed bij hem, elke keer als hij zelf ging plassen en terug naar zijn kamer ging en in bed ging liggen mocht hij een sticker plakken,......nu is dit natuurlijk allemaal op dezelfde verdieping dus maakt het wat makkelijker, de neige keer dat hij nu nog roept is als hij gepoept heeft, dan wil hij dat wij zijn billen poetsen al is hij dat ook al zelf aan het leren.....

De babyfoon hebben we bij Floor, nu ruim 6,5 jaar ook pas een half jaar geleden weggehaald, nu komt ze zelf beneden als er iets is maar gelukkig zijn het hier best slaapkoppies als ze hun bed voelen slapen ze ook....Jasper heeft nog steeds een babyfoon maar die gebruiken we alleen beneden en niet op de slaapkamer maar we slapen dan ook allemaal op dezelfde verdieping...

Groetjes Nicole
Mama van Floor 11-05-06 en Jasper 26-01-09
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door Emmy »

Ik heb nog nooit een babyfoon gebruikt, ook niet toen de kinderen baby waren en zij dus boven lagen en ik beneden was. Ik werd helemaal kriegelig van een babyfoon, lette alleen nog maar op dat ding, dus heb hem al snel weggedaan. Ik geloof niet dat ik mijn kinderen daarin te kort gedaan heb....
Mijn kinderen hebben al vroeg geleerd dat de nachten er zijn om te slapen en niet om mama te roepen, te drinken of weet ik wat...Toen ze nog klein waren zetten ik het potje naast het bed, maar al heel snel gingen ze zelf naar de wc om te plassen. Luiers lieten ze dan vaak uit of ik vond ze halverwege de gang, of ze hadden zo'n up en go aan.
Mijn jongste kwam er vaak uit s'nachts maar ik ben erg goed in negeren...Nu komt hij er nog steeds s'avonds uit, slokje water drinken, plassen enz. Maar dat doet hij allemaal zelfstandig.
Gebruikersavatar
MarijeO
J&J SANTORINI
Berichten: 2390
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:08 pm

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door MarijeO »

Ik gebruik ook voor mijn groten (slapen nu even met z'n drieën op een kamer) de babyfoon nog. Alleen Elske komt zelf uit bed als er iets is, Benten en Lil durven dat niet zo goed in het donker. Meestal word ik wakker voordat de babyfoon aanslaat, maar soms ook niet en ik zou juist gaan liggen luisteren als ik dat ding niet naast mijn bed heb staan. Lil geeft wel een harde brul als er iets is, maar Benten gaat zacht liggen piepen en dat hoor ik niet als ik diep slaap. Ook beneden hebben we babyfoons aanstaan, we horen ze niet als ze boven liggen.
Trotse moeder van Joor (1998), Els ke (2005), Bent en (2006), Ros e (2008), Sterr e (2010) en 'Foppe' (UD 19 dec.2015)
nance74
J&J SANTORINI
Berichten: 2968
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:32 pm

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door nance74 »

Als baby, toen ze net in hun eigen kamer gingen slapen hebben we even de babyfoon op onze kamer geslapen maar dat vond ik erg vervleend omdat ik alles hoorde. Nu staat de babyfoon beneden anders hoor ik S enn niet. Bij m icah hebben hem gebruikt tot s enn kwam. M icah komt uit bed als hij moet plassen maar kan ook wel eens gaan liggen roepen. Normaal gesproken slaapt hij snel in maar soms lukt het niet zo goed en dan kan hij wel gaan roepen en huilen maar dat horen we dan wel. Bij M icah hoeven we er ook niet meteen bij te staan bij S enn vind ik dat anders.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
wennetje

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door wennetje »

Als je toch naar hem toe wilt gaan als je hem hoort, waarom zou je dan de babyfoon weg willen doen? Je wil hem horen voordat hij heel hard ligt te brullen toch?
Omdat ik nu teveel hoor en dus ook te snel naast zijn bed sta wat ook wat uitgebuit lijkt te worden. Dat is het juist, als er echt iets is wil ik heel graag het huilen voor zijn maar ik wil niet meer voor ieder wissewasje wakker worden. Ik word ook al wakker van even een kreun in zijn slaap of een kletspraatje tegen zijn knuffels, dan ga ik er niet uit natuurlijk. Maar als ik even denk dat er wat aan de hand is ga ik er uit en dat is niet meer zo handig en ik vermoed ook niet meer zo functioneel als ik hier de meeste moeders moet geloven. Ik moet echter een drempel over zonder babyfoon, gevoel dat ik hem iets te kort doe of te weinig veiligheid bied ofzo. Ik zal dan ws juist een paar nachten slecht slapen omdat ik extra goed ga liggen luisteren maar dat zal vast wel weer over gaan.

En al je kind ziek is? Joris heeft nu de griep, is flink ziek met hoge koorts en geen eetlust of speellust. Wat doen jullie dan?
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11970
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door MarietteD »

Onze kinderen sliepen in de kamer naast ons, de babyfoon sloeg pas aan als we het al door de muur hadden gehoord. En vanaf beneden (open trapgat) hoorden we alles ook prima. Dus de babyfoon hebben we amper gebruikt.
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8023
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door Sarina »

Waarom probeer je het niet gewoon een paar nachten achter elkaar? Ik denk echt niet dat je hem tekort doet hoor. Probeer het een week, hopelijk ben je dan van je gespannenheid af en merk je wat het met jou en je kind doet.
Je krijgt allemaal verschillende antwoorden, omdat iedereen het op z'n eigen manier doet. Probeer het gewoon en als het je niet bevalt, dan doe je het weer anders. Of zet het ding inderdaad eerst wat verder weg, in de gang of zo, dan hoor je niet de kreuntjes, maar wel het huilen.
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door Pauwtje »

Kan je de babyfoon niet zo instellen dat hij niet elk kreuntje of kreetje laat horen? Zo heb ik de babyfoon langzaam afgebouwd tijdens de babytijd, bij alle 3 de kinderen. Net hoe ik me voelde, zette ik dan de ene avond de babyfoon op de gevoeligste stand, omdat ik alles wilde horen. En een andere avond zette ik de babyfoon op een minder gevoelige stand. En langzaamaan wende ik er op die manier aan dat ik niet alles meer hoorde. Totdat ik de babyfoon steeds vaker gewoon vergat.
En als je babyfoon niet zo'n stand heeft, dan hoef je toch ook niet bij elke piep naast zijn bed te staan? Dan is het wel rottig als je er wakker van wordt, maar kan je wel gewoon even aankijken wat er gebeurt als je niets doet.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
wennetje

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door wennetje »

Zie mijn eerdere post Pauwtje, ik ga er ook niet uit bij iedere piep, alleen als ik denk dat er iets aan de hand is.

Babyfoon staat al op minst gevoelige stand. Stand lager kan nog maar dan geeft het ding alleen een alarm als Joris een geluid maakt zonder dat ik het geluid zelf hoor. Alarm zelf is luider dan het geluidje zelf en moet ik de babyfoon op een andere stand zetten om eerst te horen wat dan dat geluid was (en babyfoon staat niet naast mijn hoofd) dus dat is nog lastiger.

Ik ga het gewoon wel een tijdje proberen, zien wat er van komt. Maar pas als hij niet meer zo ziek is.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12556
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door monika »

Kan je anders de zender van de babyfoon niet wat verder weg zetten van hem af? Dan vangt hij vast ook minder geluid op.
Wij hebben trouwens nog nooit een babyfoon gebruikt, dus overdag als Nic boven ligt hoor ik het alleen als hij hard gaat babbelen of huilen. De deuren staan dan wel op een kier.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
wennetje

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door wennetje »

Nee die staat al ver weg, verder weg zou in de kast betekenen en daar is weer geen stopcontact.
Gebruikersavatar
Truus
J&J SANTORINI
Berichten: 2546
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 8:40 am

Re: Hoe doen jullie dat? Wel of geen babyfoon naast je bed?

Bericht door Truus »

Bij ziekte misschien wel even babyfoon. Mirre sliep dan ook wel bij ons op de kamer, als ze het flink te pakken had. Dan heb ik haar liever dichter in de buurt of dat ik haar beter/sneller hoor.
Dus ik zou even wachten tot hij beter is, denk ik.
Plaats reactie