Kolfrecht inleveren

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
edevries

Kolfrecht inleveren

Bericht door edevries »

Wat vinden jullie hiervan.
Ik lees net een email.
Een collega heeft gemaild -naar iedereen- dat ze vindt dat we ons kolfrecht moeten verkorten naar 4 maanden.
Er zijn veel zwangeren op dit moment.
We werken met dag-avond-nacht roosters.
En die collega ziet al aankomen dat het rooster niet rond komt, en meer druk voor de niet-kolvende werknemers.
Dus het beste zou zijn om met ze allen af te spreken dat we tot 4 mnd kolven.
Ik ben nu echt witheet !!!
Ik ga dit ook zo posten op borstvoedingsforum.nl
Suuz

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door Suuz »

Nou ja zeg.. Dat mag volgens mij niet eens. Je hebt gewoon recht op 9 maanden. Lastig wel als je na 9 maanden nog wil kolfen. En wie zegt dat alle dames bv gaan geven?
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door Miranda »

Belachelijk zeg! Volgens mij kan ze je niks maken, het is vastgelegd dat je hier 9 maanden recht op hebt!
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
marjon mv wilma

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door marjon mv wilma »

Is die collega soms zwanger van haar eerste? Dat ze zelf in wil leveren, prima, al zou ik haar aanraden dat pas te beslissen als je bij de 4 maanden bent. Voor anderen kan ze daar natuurlijk niet in beslissen. Goed dat ze meedenkt en zich verantwoordelijk voelt voor het werk, maar kolfrecht inperken kan toch niet de oplossing zijn. Dan moet er op bepaalde tijden assistentie komen, hoe vervelend dat ook is voor de werkgever.
Gebruikersavatar
maartje12
J&J SANTORINI
Berichten: 2882
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door maartje12 »

Wat absurd, het is een wettelijk recht.
En daarbij, hoe weet die collega dat al die zwangeren (lang) bv gaan geven en ook gaan kolven tot 9 maanden. Een beetje op de zaken vooruit lopen.
Justin€, mama van Fl@ris (2006) Vict@r (2009) en Leon@re (2011)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door Mare »

Belachelijk zeg. Is het niet zelfs zo dat je geen nachtdiensten hoeft te draaien? Moet je maar in een antwoord zetten :P
Pff, ik hoop dat jij je straks niet schuldig voelt. Je hebt er gewoon recht op. Ik vind negen maanden al zo kort...
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Gootje
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13313
Lid geworden op: zo aug 08, 2010 10:19 pm

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door Gootje »

Is dit een zwangere/pas bevallen collega, of een niet-zwangere? Daar zou ik dus niet aan mee werken en ik zou er ook even wat wetenschappelijke argumentatie tegenaan gooien dat dit de kans op langvoeden ernstig beperkt. Die 9 maanden is niet voor niks zo gekozen. En het is niet jullie verantwoordelijkheid om het rooster rond te krijgen. Misschien kunnen alle rokers dan ook stoppen met hun rookpauzes (weet natuurlijk niet of dat bij jullie zo is) of kan het werkoverleg met een half uur verkort worden, etc.
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12726
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door Pauline »

mijn reactie is wellicht overbodig, maar ik doe het toch: belachelijk!
het is een recht!
http://www.borstvoeding.com/borstbaan/werkenNL.html
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14171
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door jikke »

opgeven vind ik te ver gaan. dat jullie samen kijken hoe het voor iedereen goed te behappen valt is natuurlijk logisch. Vervelend. want hoewel het een recht is is het erg vervelend als je je recht moet afdwingen en dat andere je daar scheef voor gaan aankijken.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5612
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door JasmijnLinde »

WAATTT?? is ze nou gek geworden? Hoe bedenk je het zelfs?
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
mama talla
J&J HAWAII
Berichten: 6219
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:26 pm

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door mama talla »

maar 1 woord voor: belachelijk!
Wat Pauline ook zegt, het is een recht en het is aan de leidinggevende om het rooster rond te krijgen zo dat iedere vrouw van haar recht gebruik kan maken. Straks stellen ze voor om ook het zwangerschapsverlof te verkorten.

Groetjes Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (30), Danielle (28 ), Nickson (26), Orland (24) en Melvin (22)
Oma van een kleinzoon (juni 2023)
Gebruikersavatar
Thommy
J&J MAURITIUS
Berichten: 4322
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:09 am

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door Thommy »

Tja, dat mag ze vinden. Maar daarmee houdt ook alles op. Je hebt wettelijk kolfrecht. Einde discussie!
A~nke, mama van T (2005), T (2008) en S (2010)
Gebruikersavatar
marjolein62b
J&J MAURITIUS
Berichten: 4920
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:26 pm

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door marjolein62b »

bizar.

In goed overleg is er toch wel een oplossing te verzinnen.
i'm still standing
Mama van Joep (17) en Maartje (14)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5056
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door Hemmie »

Ik zou tot 10 tellen en dan een hele korte reactie sturen; Ik heb er wettelijk recht op en daar zijn goede redenen voor. Ik zal dus gewoon kolven tot 9 maanden indien nodig.

(tsss, en dan is in mijn ogen 9 maanden eigenlijk al net te kort om echt dat eerste jaar bv te halen, als je na 4 maanden stopt kun je, zeker als je wat meer dagen per week werkt, niet alleen die 6 maanden volledig bv wel vergeten, dan mag je al blij zijn als je de 6 maanden bv haalt)
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
Angelique
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11894
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 11:09 am

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door Angelique »

Ik vind het een slecht plan :lol:


Mijn rooster is trouwens nooit aangepast geweest aan het kolven?
Ik ging gewoon even een kwartiertje kolven, dat werd amper gemist op de werkvloer,
en later met Lisette die niet uit de fles kon drinken ging ik óf thuis voeden (dat koste wel meer tijd en dan nam ik clienten mee voor kop koffie) of kwam zij bij mij en dan was het ook met kwartiertje wel klaar. Enkele keer ging ik later naar het werk, of iets eerder naar huis ipv kolven-voeden, maar dat kon dan alleen als er nog iemand was.
:crazy:
Laris76
J&J SANTORINI
Berichten: 2828
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:28 pm

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door Laris76 »

Wat een rare actie!

Ik werk dan niet in de zorg en dan is het kolven makkelijker te realiseren, maar nooit een probleem mee gehad. Ook na de negen maanden gewoon doorgegaan, gewoon in de baas zijn tijd (opmerking van mijn collega's was, waarom moeilijk doen, je rookt toch niet?). Ik kolftte toen en nu weer nog 1x per dag, dus max 20 min van de werkplek af.

Denk je dat er inderdaad roosterproblemen gaan ontstaan?
Moeder van Sv@n (16), Ti3s (14) en M@tte (11)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12569
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door monika »

Tegenvoorstel doen. De anti-conceptiepil door de thee mengen :wink:

Kolf recht tot 4 maanden, dan ben je net een paar weken terug aan het werk! 6 maanden volledige bv; nooit van gehoord! :roll:
Er is maar 1 antwoord mogelijk op zo'n emailtje; Nee dank u.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
nance74
J&J SANTORINI
Berichten: 2968
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:32 pm

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door nance74 »

Is het niet wettelijk bepaald dat kolfrecht?
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
Gebruikersavatar
Angelique
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11894
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 11:09 am

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door Angelique »

nance74 schreef:Is het niet wettelijk bepaald dat kolfrecht?
ja tuurlijk
:crazy:
annelies

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door annelies »

http://www.borstvoeding.com/borstbaan/wet.html

het gaat er niet om dat de moeder het recht heeft om te kolven, maar dat de BABY het recht heeft om moedermelk te krijgen. Dat geeft een andere invalshoek, misschien kun je dat nog een keer noemen als het ter sprake komt.

en uiteraard is het een belachelijk idee, gewoon zeggen dat je het er niet mee eens bent.
nance74
J&J SANTORINI
Berichten: 2968
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:32 pm

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door nance74 »

Angelique schreef:
nance74 schreef:Is het niet wettelijk bepaald dat kolfrecht?
ja tuurlijk
Dan kan het dus niet ingetrokken worden.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door kaatje71 »

ik denk eigenlijk is dit niet een soort 1 april grap?
Ik zou er ook niet te veel woorden over vuil maken.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8101
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door channiemam »

Tss


Is zij zelf ook zwanger of een gewone collega die er niet in zit?

Mss cynisch terugmailen dat als zij tijdeli wat meer gaat werken jullie allemaal nog wat langer gebruik kunnen maken van jullie kolfrecht?
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
wennetje

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door wennetje »

Ik ben een leidinggevende van twee (24 uurs zorg) klinieken en een dagbehandeling met veel jonge moeders, zwangeren en kinderwensers. Ik zie het probleem niet zo...
Enige wat lastig in de roosters is dat BV gevende moeders de eerste 6 maanden geen nachtdiensten hoeven te draaien maar dat kolven...tjee, nee. Desnoods spring ik zelf even bij maar ik heb ook nog nooit een collega horen klagen dat er iemand moest gaan kolven. Dus los van dat het een recht is, zie ik het probleem niet. Kolven vraagt geen aanpassing in het rooster en als er gewoon een goede ruimte beschikbaar is waar iemand echt even relaxed kan zitten, is het ook zo gepiept. Een ander staat uitgebreid buiten te roken in die tijd.

Nu ben ik een enorme pro BV leidinggevende natuurlijk maar ook al was ik dat niet...wat is het probleem?
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4153
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door Gerrie »

wennetje schreef:Ik ben een leidinggevende van twee (24 uurs zorg) klinieken en een dagbehandeling met veel jonge moeders, zwangeren en kinderwensers. Ik zie het probleem niet zo...
Enige wat lastig in de roosters is dat BV gevende moeders de eerste 6 maanden geen nachtdiensten hoeven te draaien maar dat kolven...tjee, nee. Desnoods spring ik zelf even bij maar ik heb ook nog nooit een collega horen klagen dat er iemand moest gaan kolven. Dus los van dat het een recht is, zie ik het probleem niet. Kolven vraagt geen aanpassing in het rooster en als er gewoon een goede ruimte beschikbaar is waar iemand echt even relaxed kan zitten, is het ook zo gepiept. Een ander staat uitgebreid buiten te roken in die tijd.

Nu ben ik een enorme pro BV leidinggevende natuurlijk maar ook al was ik dat niet...wat is het probleem?
Het is wel te regelen natuurlijk, maar als ik even bij ons kijk, wij werken 's avonds met z'n 2en op de groep, dus dan kan er 1 weg en is de ander verantwoordelijk, maar bij een dagdienst, als je alleen staat kan het eigenlijk niet. Ik heb ook wel avonddiensten samen gewerkt met een collega die ook moest kolven, nou dan moest je allebei echt wel een tandje harder lopen, want hetzelfde werk moest in kortere tijd gedaan worden en dus niemand die even in kan springen.

Even on toppic.
Vreemd voorstel van die collega. Ik kan me niet voorstellen dat er een 'jonge' moeder mee akkoord gaat. Ik heb gelukkig van manager en collega's altijd de vrijheid/mogelijkheid gehad om te kolven tot een jaar (nou ja, bij Mirjam, de anderen zijn eerder gestopt)
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
wennetje

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door wennetje »

Tja, hier dan de 'luxe' dat er heel erg goed samengewerkt wordt tussen de klinieken onderling dus desnoods komt er even iemand van de open kliniek naar de gesloten kliniek als het onverantwoord wordt...of nogmaals, ik spring even een kwartiertje in.
edevries

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door edevries »

Er zijn vele reacties en emoties gevolgd na de email. Volgende volgt een ingelaste vergadering over t onderwerp. Ik kijk of er bij kan zijn ,maar ik ben bang van niet gezien de drukte thuis.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12569
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door monika »

gewoon je kind meenemen en aanleggen in de vergadering. Leuk als statement :lol:
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
edevries

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door edevries »

Ja dat zou wel n goeie zijn.
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8101
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door channiemam »

Maar eigenlijk is het toch van den zotte dat er een vergadering aan gewijd wordt? Het is gewoon een wettelijk recht!
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11975
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door MarietteD »

Ipv je opwinden kun je het signaal ook oppikken en een oplossing zoeken. Ze maakt zich zorgen over de bezetting en doet een voorstel dat in haar ogen een oplossing biedt voor het probleem. Het pleit voor haar dat ze dit ziet aankomen en ter sprake brengt, dat hoeft ze in haar positie (ze is toch geen leidinggevende) helemaal niet te doen. Waarschijnlijk is zij iemand die niet graag anderen lastig valt en voelt ze zich zelf bezwaard als ze haar niet-kolvende collega's extra belast.

In plaats van verwijzen naar wettelijk recht - want dat staat natuurlijk buiten discussie- kunnen de anderen ook creatief meedenken hoe je die kwartiertjes afwezigheid op kunt vangen, bv een soort kolfrooster dat niet iedereen tegelijk gaat of zo (dat hadden wij sowieso al op werk omdat we niet allemaal tegelijk in dat hok konden). Dus goed dat er een overleg komt en alles uitgesproken wordt.
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Gebruikersavatar
Thommy
J&J MAURITIUS
Berichten: 4322
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:09 am

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door Thommy »

MarietteD schreef:Ipv je opwinden kun je het signaal ook oppikken en een oplossing zoeken. Ze maakt zich zorgen over de bezetting en doet een voorstel dat in haar ogen een oplossing biedt voor het probleem. Het pleit voor haar dat ze dit ziet aankomen en ter sprake brengt, dat hoeft ze in haar positie (ze is toch geen leidinggevende) helemaal niet te doen. Waarschijnlijk is zij iemand die niet graag anderen lastig valt en voelt ze zich zelf bezwaard als ze haar niet-kolvende collega's extra belast.

In plaats van verwijzen naar wettelijk recht - want dat staat natuurlijk buiten discussie- kunnen de anderen ook creatief meedenken hoe je die kwartiertjes afwezigheid op kunt vangen, bv een soort kolfrooster dat niet iedereen tegelijk gaat of zo (dat hadden wij sowieso al op werk omdat we niet allemaal tegelijk in dat hok konden). Dus goed dat er een overleg komt en alles uitgesproken wordt.
Mooi gezegd Mariette. Er is inderdaad geen discussie over het kolfrecht nodig, maar wel een gesprek hoe je dit samen het beste kunt inkleden.
A~nke, mama van T (2005), T (2008) en S (2010)
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8101
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door channiemam »

Je hebt natuur
Ijk helemaal gelijk!
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
wennetje

Re: Kolfrecht inleveren

Bericht door wennetje »

Ene kant mee eens, andere kant is het wel goed haar duidelijk te maken dat ze ipv meteen (rare) oplossingen aan te dragen eerst het probleem wat zij ziet aan het team voor kan leggen. Dit roept alleen een afweerreactie op en niet constructief meedenken (zeker niet als je het mailt aan vrouwen die stijf staan van zwangerschapshormonen) en het lijkt me wel goed haar daarop te wijzen.
Plaats reactie